De eerste motor+kleding, waar op te letten?

Miezjell

Die hard MF'er
21 aug 2009
798
0
Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje aan het rond neuzen hier op het forum en moet zeggen het is erg interessant en leerzaam.

Zoals de titel al zegt komt van het voorjaar mijn eerste keer. Hiermee bedoel ik dat ik voor de eerste keer een motor met bijbehorende spullen zal gaan kopen. *O*

Na natuurlijk al menig site afgezocht te hebben naar de meest fantastische motoren, pakken en helmen begin ik nu toch wat serieuzer te kijken naar spullen die ook daadwerkelijk binnen mijn budget zullen gaan passen. :Y
Zo zal het hoogst waarschijnlijk geen nieuwe motor gaan worden, en al heb ik hier eventueel tzt wel het geld voor weet ik niet of dat wel zo verstandig is. Ik kan over een kleine maand mijn papiertje gaan halen. *O*

Even wat meer to the point dan;

Motor:
Als ik naar motoren ga kijken en helemaal gericht op tweedehands motoren. Waar zal ik op moeten gaan letten bij het eventueel bezichtigen of proefrijden? Het aantal kilometers op de teller is natuurlijk leuk en aardig maar zijn er een paar tips en tricks om snel te kunnen zien of de motor technisch gezien nog wel in goede staat is?

Kleding & Helm:
Zijn er hier ook nog speciale dingen waar ik op kan letten of geldt hier dat je het net zo gek kan maken als je zelf wil? Doen handschoenen van een euro of 100 bv écht onder voor handschoenen van 300 euro of spelen de 'looks' hier ook een heel grote rol in? idem voor een helm natuurlijk.

Zit is even wat mij zo 123 te binnen schiet.. Mocht er nog meer in me op komen zal ik het nog even laten weten. Mochten jullie nou nog ander advies hebben waar ik nog helemaal niet aan gedacht heb hoor ik dat natuurlijk ook heel graag! *O*

Ik ga er natuurlijk alles aan doen om niet de kat in de zak kopen. :Y

Alvast bedankt!
Miezjell

[ot] Zie dat ik hem in het verkeerde sub forum heb geplaatst, misschien dat een modje hem naar motorpraat algemeen kan trappen?[/ot]
 
Laatst bewerkt:
De eerste keer, waar op te letten?



Of je een rubber bij je hebt..... :+ :+



















Serieus nou....

even de zoekfunctie gebruiken daar kun je alles terugvinden.

Wat betreft motor aanschaf. Wanneer je geen verstand hebt van motoren neem of iemand mee die dat wel heeft of zoek een betrouwbare gerenommeerde zaak.

Wat betreft km standen als het te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook vaak. Voorbeeld kom jij een motor tegen uit 95 met 10.000 km op de teller dan is er bij voorbaat al weinig op gereden maargoed uitzonderingen zijn mogelijk. Maar wanneer de handvatten/zadel/voetsteunen flink afgesleten zijn dan kun je je natuurlijk afvragen of die km stand wel klopt.
 
Laatst bewerkt:
Kan in je profiel geen mailadres vinden, anders kon ik je wat info over aankopen doen. (al weet ik niet precies hoe en wat, heb me pasje ook nog maar net en geen 2 wieler op de stoep)
 
heb nog een zx6r te koop.. goed voor een beginner met zwaarpapier.. zie mijn topic

1 kleine tip!!! bezuinig nooit op een helm... (neem een handgebakken bloempot!)
 
heb nog een ZX-6R te koop.... voor beginners met zwaarpapier... zie mijn topic

1 tip!!!! bezuinig nooit op een helm!!! (neem een handgebakken bloempot!!)
 
Ik zag de topictitel en dacht: "Hier moet ik zijn, dit wordt leuk! " *O*

Pfff.....gaat het weer over motors. -O-






:+

Motor:
Bedenk eerst even wat voor een soort motor je wilt.
Ga proefrijden.
Neem iemand mee die er wel verstand van heeft.
Ga proefrijden.
Zoek op internet/ motorforum wat eventuele zwakke punten van motoren zijn en let daarop bij aanschaf.
Ga proefrijden.


Kleding:
Denk na over de voor en nadelen van textiel of leder.
Rij je zomer en winter of alleen mooi weer?
Daar is genoeg over te vinden op het forum.
Verder kun je het inderdaad zo gek maken als je wilt, maar veiligheid gaat toch voor alles.(daarna komt posen :P )
Zorg dat je helm goed past, bespaar niet op je helm.
Zorg voor de juiste protectie(ellebogen, rug, schouders , knieen etc)
Op dit forum kun je echt heel veel tips vinden over al deze dingen.





Heb ik al gezegd dat je moet gaan proefrijden? ;)
 
'De eerste keer, waar op te letten?' > 'De eerste motor+kleding, waar op te letten?'

De originele titel is echt te moeilijk voor de gemiddelde MF-er (moi incluis).
 
'De eerste keer, waar op te letten?' > 'De eerste motor+kleding, waar op te letten?'

De originele titel is echt te moeilijk voor de gemiddelde MF-er (moi incluis).


En ik maar denken van 'waar heeft de rest het over :? ...'

:')
 
en toch...


uit ervaring weet ik dat veel mensen die een moter verkopen niet snel iemand laten proefrijden.... pas wanneer iemand echt intresse heeft en de motor eventueel meteen kunnen betalen bij schade... dus hou er maar rekening mee dat je geld mee moet nemen voor een proefrit...

tja je wil iets verkopen of niet.. toch?
 
Duss, proefrijden :] en tweedehands kleding (uit)zoeken, zitten soms goede deals tussen.

Of acties van www.polo-motorrad.de / www.louis.de / www.fc-moto.de enz. etc.
 
Neem in ieder geval iemand mee die al wat langer motorrijdt, zodat hij/zij ook even een stukje kan rijden om te voelen of het allemaal ok is. Bonuspunten voor iemand met genoeg technische kennis om ook te weten wat er mis is als het niet goed voelt.

Verder qua kleding en dergelijke, dat hangt van je budget en je bedoelingen af. Wil je gaan woon-werken met je motor? Of ga je alleen voor de lol rijden?

Om je een idee te geven wat ik totaal ben kwijtgeweest:
  • €775 - motor
  • €200 - banden
  • €150 - jas, textiel Hein-Gericke
  • €100 - broek, textiel Hein-Gericke
  • €25 - handschoenen
  • €150 - helm, HJC
  • €100 - laarzen

Dat was ongeveer wat ik kwijt was om te beginnen met rijden. De banden van de motor waren vierkant en uitgedroogd, dus die heb ik meteen laten vervangen. Met een beetje rondshoppen is het mij voor €200 inclusief monteren gelukt, maar daar heb ik geluk mee gehad denk ik.

Toen ik eenmaal ben begonnen met rijden heb ik aan onderhoud uiteindelijk €170 uitgegeven aan een ander motorblok (versnellingsbak ging kaduuk) en €110 aan een kettingset. Beide heb ik met hulp van familie/vrienden eronder gesleuteld, wat mild frustrerend was maar veel voldoening gaf. Het motorblok was een koopje op ebay (ongewild type blok), de kettingset kwam van Jos Smit.

Het hoeft dus allemaal niet ontzettend duur te zijn, maar een goedkope motor kan dus ook duurkoop zijn. Zeker weten doe je het nooit, dat motorblok dat kapot ging heeft het bij mij nauwelijks 500km volgehouden maar we hebben het niet vantevoren aan zien komen.
 
Laatst bewerkt:
De motor is een kwestie van smaak, ga maar gewoon eens bij een dealer wat proefrijden.

En wat de kleding betreft, het moet lekker zitten, en lettend op het naderende seizoen, een beetje warm. En ik zou ook reflecterende kleding nemen, je moet wel opvallen....
 
@ Faih
Bedankt voor je reactie! Ik had ongeveer de zelfde prijzen voor ogen wat betreft de kleding en iets meer gereserveerd voor een motor, dus dit is zeker een mooie indicatie! :Y

Goeie tip ook om iemand mee te nemen die kan 'voelen' of er iets mis is wanneer hij of zij er op rijdt. Alleen heb ik (nog) geen vrienden of familie die motor rijden dus dat wordt denk ik mijn rijinstructeur een beetje lief aankijken.. :+

@ Ton-up
Bedankt voor de sites, ik ben al lekker aan het shoppen.. *O*


Gooi ik er gelijk nog maar een vraagje tegen aan mbt tot de kleding;
Ik heb deze broek en deze jas op het oog. Heeft er iemand ervaring met witte kleding? Zo ja, wordt dit heel snel vies of valt dat heel erg mee omdat het textiel is?
Verder lees ik dat de broek geschikt is voor alle weersomstandigheden en staat er bij de jas dat die vooral voor kouder weer geschikt is. Ik ben van plan om te beginnen als mooi weer rijder, is deze jas dan te warm voor in het voorjaar en de zomer of is dat prima te doen als je de ventilatie ritsen open gooit? Staat namelijk wel iets over de slightly warmer days, maar geldt dat dan ook voor de zomer? :+

Hoor het graag!

Miezjell
 
hier zijn vaak ook mensen zat die met je mee willen..als het een beetje in de buurt is :)
en dan zitten er tussen al die mensen vast ook nog wel een paar die er ook echt verstand van hebben :+
 
Tip:
Probeer een jas te vinden met een uitneembare binnenvoering. Heb ik ook en het bevalt heel erg goed. In de zomer een jas met goede bescherming, mar wel lekker koel en in de winter een veilige jas met een goede warme voering.

Als je er geen haast mee hebt, dan zou ik kijken of je her en der wat uitverkopen kan bezoeken. Dat kan al snel een hoop geld schelen (spreek uit ervaring ;) ). Helm niet op bezuinigen, zoek er eentje uit die ECHT goed zit, zonder drukpunten.

Op de beurs van Utrecht heb ik handschoenen van 40,- euro gekocht, doen volgens mij niks onder voor duurdere handschoenen (behalve de looks dan ;) ). Vorige week vrijdag nog een schuiver gemaakt met iets van 40km/u en de handschoenen zijn nog helemaal heel (evenals de rest van m'n pak *D ).

Als je voor een motor gaat kijken, dan zou ik proberen om iemand met ervaring mee te nemen en die ook proef te laten rijden. Als beginner heb (ik ook) je te weinig ervaring om echt goed aan te voelen of een motor nou wel of niet goed is. Het zal wel rijden, maar het gaat meer om het technische gedeelte waarnaar gekeken moet worden.
Ben je een dame (lijkt er wel op gezien de naam)? Als je eventjes lief met je ogen knippert zijn er vast genoeg mannelijke MF'ers die maar te graag een proefrit willen maken (op de motor!) })

Kilometerstanden zeggen ook niet altijd alles. Zo heb ik liever een motor met 60.000km toergebruik en goed onderhoud, dan een motor met 15.000km ragwerk erop.
Let op de stepjes, als de versleten zijn kan je ervan uitgaan dat ze goed gebruikt zijn. Schaamranden zijn ook een leuke indicatie. Is er nog een ruime schaamrand over, dan zal het geen sportieve rijder zijn geweest. Als de vellen eraan hangen, dan weet je dat de eigenaar er goed hard mee door de bochten is geweest.

Moet je trouwens voor een 25kw motor of mag je vol vermogen?
Nog leuker, wanneer mag/ga je afrijden :) ?

Owja, als je een vrouw bent, succes met de humor ;)
 
kleine kanttekening,


ik heb de motor ook 2de hands.. en de punten op de steps zijn versleten......NIET DOOR MIJ... dus niet altijd een goede indicatie.

de schaamranden telt ook niet echt.. je hoeft niet hard door de mochten om hem ver afgetekend te krijgen, als je maar plat genoeg gaat.
heb zelf eens op het circuit gereden (echt hard ook!!) maar geen vellen op de banden. onze trainer zegt dat het te maken heeft met de rijstyl, hoe minder vellen hoe beter je rijd. (ik dacht ook altijd hoe meer vellen hoe beter)

dus sorry maar niet alle argumenten tellen echt mee.
 
Bedankt voor de reacties weer.. Zal er tzt zeker aan denken om hier iemand te vragen om een proefritje te maken..

De beurs in Utrecht heb ik inderdaad ook al in me agenda staan, maar duurt nog zo lang.. -O- Wil nu gewoon graag al íets kopen voor het rijden.. Misschien maar een slot ofzo dan.. :+

Verder niet echt veel moeitje gehad met de humor hoor.. Vind elke man prachtig toch? O-)
Waarom lijkt mijn naam dan weer op een meisjes naam? -O-
Zal hem even uitleggen: Mijn naam is Michel.. En heb ooit is dit als nickname bedacht.. Michel - Miezjell }) Je spreekt het eigenlijk gewoon het zelfde uit.. *D

En om de laatste vraagjes ook nog even te beantwoorden..
Ik mag gewoon vol vermogen rijden :Y Speciaal gewacht met rijbewijs A tot ik 21 was.
1 december mag ik op bezoek komen bij het CBR om het te gaan proberen.. Heb er zelf wel vertrouwen in dus ben benieuwd! :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan