De ervaring van een beginnende motorrijder en de aanschaf van een eerste motor

Nog nooit echt een miskoop gedaan als in financieel total loss. Je koopt wel is wat minder maar dan gewoon zelf sleutelen. Koopt wel het liefst zo origineel mogelijk motoren, veel minder kans op raar gebeun. En natuurlijk ook gewoon nog netjes, kilometerstand maakt mij niet heel veel uit maar het moet nog wel gewoon een beetje fatsoenlijk ogen.


Niet veel erger dan iemand achterop? Heb best vaak de topkoffer zwaar overladen, nooit ergens last van. Lelijk is het wel. Dikke zijkoffers hoef ik niet meer, als er file is wil er zo doorheen kunnen flitsen, vooral als het 30+ is
Het effect van een topkoffer op de wegligging hangt nogal van de motor af. Bij mijn FZ6 Fazer merkte ik geen enkel verschil, bij mijn oude BMW wel.
 
25-35 liter vangt niet zoveel wind. die 50-60 liter topkoffers zijn wel het uiterste. ook gewoon geen tig kilo erin gooien.
anders kun je ook zijkoffers gebruiken
 
25-35 liter vangt niet zoveel wind. die 50-60 liter topkoffers zijn wel het uiterste. ook gewoon geen tig kilo erin gooien.
anders kun je ook zijkoffers gebruiken
Ik heb een topkoffer tot 10 kilo geladen zonder issues. Mag officieel niet, maar ze breken echt niet zomaar af. Geen enkel last van gehad. Was een topkoffer waar 60 liter in kon.
 
Versleten schokdemper? Met een beetje tourmotor moet je nog prima kunnen sturen met zooi achterop
Oude BMW K75RT met een vierkante topkoffer. Dat ding ving gewoon wind op een gekke manier. En nee, de schokdemper was niet echt geweldig meer maar ook niet echt op. Het lag hem meer aan de topkoffer.
 
.
Mijn 1e en huidige is een Yamaha Tdm900 Gt abs uit 2009 met 3koffers..Vijf jaar terug aan einde seizoen gunstig aangeschaft. Kerel had zijn marge al op de verkoop van een dikke GS. Ik kon de mijne voor zijn inruilprijs overnemen. Als ik zo prijzen zie, dan heb ik zo goed als geen Afschrijving tot nu toe 👍 Stond toen op 50k en buiten banden, remblokjes, olie geen kosten of gebreken.
 
Ik merkte niks van die topkoffer bij mijn FZ6 Fazer. Hij zat namelijk achter dat goddelijk aerodynamische bovenlichaam van mij.
Veel motoren krijgen door teveel baggage achter het zadel, bij snelheden die horen bij Alpenpassen, een voortdurend heen en weer slaand stuur (fladderen).
 
Ik vind dat er wel makkelijk gedaan en gedacht word over zelf sleutelen aan de fiets.
Das leuk, als je er ervaring mee heb. Ik heb nog nooit gesleuteld aan m'n auto of (gewone) fiets.
Daarnaast zou ik de ruimte er ook niet voor hebben om relaxt te leren sleutelen.
Maar als ik een fiets zou kopen, dan zou ik daar ook gewoon graag meteen op kunnen rijden zonder meteen te hoeven onderzoeken of alles écht wel ok is en te gaan sleutelen. (Ik zou dus liever naar een dealer gaan dan particulier, maar ja, die willen altijd meer dan eigenlijk nodig zou zijn)
Of zeggen jullie, je moet gewoon ff een cursusje sleutelen erbij gaan doen? (Ik heb wel een praktijkplek waar ik naartoe kan gaan geloof ik in de buurt).
 
Veel motoren krijgen door teveel baggage achter het zadel, bij snelheden die horen bij Alpenpassen, een voortdurend heen en weer slaand stuur (fladderen).
Niet de motoren die ik heb gehad. Misschien hielp het feit dat ik niet bepaalt de lichtste ben en op al mijn motoren hyperpro laat zitten ook mee. Ik vind het hoe dan ook te makkelijk om te zeggen dat het gefladder bij een topkoffer hoort. Het kan, maar het hoeft niet.
 
  • Eens
Waarderingen: JBi
Veel motoren krijgen door teveel baggage achter het zadel, bij snelheden die horen bij Alpenpassen, een voortdurend heen en weer slaand stuur (fladderen).
NTV650, Fazer 600/1000, TDM850, V-Strom 650. Allemaal geen probleem met 160+ Je moet wel behoorlijk veel verkeerd laden voordat het gevaarlijk onstabiel word. Maar dat heeft niet zozeer met een topkoffer te maken maar gewoon verkeerd laden.

Ik vind dat er wel makkelijk gedaan en gedacht word over zelf sleutelen aan de fiets.
Das leuk, als je er ervaring mee heb. Ik heb nog nooit gesleuteld aan m'n auto of (gewone) fiets.
Daarnaast zou ik de ruimte er ook niet voor hebben om relaxt te leren sleutelen.
Maar als ik een fiets zou kopen, dan zou ik daar ook gewoon graag meteen op kunnen rijden zonder meteen te hoeven onderzoeken of alles écht wel ok is en te gaan sleutelen. (Ik zou dus liever naar een dealer gaan dan particulier, maar ja, die willen altijd meer dan eigenlijk nodig zou zijn)
Of zeggen jullie, je moet gewoon ff een cursusje sleutelen erbij gaan doen? (Ik heb wel een praktijkplek waar ik naartoe kan gaan geloof ik in de buurt).
Geen geld hebben is een goede motivator voor zelf sleutelen :Y:+

Iedereen moet ergens beginnen maar met een handboek, doppenset en alles 2x checken kom je ver.
 
NTV650, Fazer 600/1000, TDM850, V-Strom 650. Allemaal geen probleem met 160+ Je moet wel behoorlijk veel verkeerd laden voordat het gevaarlijk onstabiel word. Maar dat heeft niet zozeer met een topkoffer te maken maar gewoon verkeerd laden.


Geen geld hebben is een goede motivator voor zelf sleutelen :Y:+

Iedereen moet ergens beginnen maar met een handboek, doppenset en alles 2x checken kom je ver.
Jij hebt het over "pendelen", ik over "fladderen".
 
Mijn eerste motor
FJ1200
650,-

Ik heb hem zelf over de 100.000 gereden;)
Super soepel en waarschijnlijk dus goed onderhouden. Na half jaar verkocht aan een vriend voor 325,-

Bij aankoop check ik vanalles. Zit er olie druppels ergens met name onder. Scheelt zoeken;) en tijdens het draaien vd motor beetje ruiken of het vreemd ruikt. Olie / koelvloeistof in je verbranding ruikt anders. Ook met goed gas geven als hij warm is mag je geen grote rook pluimen zien. Liever niets.

Kijk ook even naar de olie. Of het “alleen olie is” En vraag hoe vaak hij hem bij vult;)

Google ook eens hoe je bv ketting en tandwiel slijtage controleert. Rem schijven zijn dure dingen. Controleer die dus zeker!

De rest is rijden, remmen. Hard remmen. Elke versnelling even beetje door trekken. En veel schakelen of het altijd tref zeker gaat. Check ook of hij makkelijk in neutraal gaat. Voor vork even testen met drempels, dempt hij wel?! Vaak kun je die verstellen. Vraag hoe het werkt en vraag of hij wat strakker of losser mag. Wat je prettig vind met drempels.

Dan heb je in iedergeval een basis als je iets koopt.
 
Als je navraagd wat elke keer bij een onderhoudsbeurt gedaan moet worden, dat is een begin. De slijtage onderdelen kan je dan naar kijken hoe die eruit zien, als je de volgende motor koopt. Dit kan je gebruiken om de prijs te drukken. Maar dat hebben anderen al in detail uitgelegd.

Mijn 2de motor was een"miskoop" teveel ervoor betaal eigenlijk, maar ja. Leer je weer van. :o
 
Laatst bewerkt:
Ik ben gewoon in het diepe gesprongen. Recent rijbewijs gehaald, Monster 620 uit 2002 gekocht, rijden en klussen maar. De proefrit was in orde (maar ik wist eigenlijk ook niet echt waar ik op moest letten). Eigenaar had een zwik recente facturen en dat gaf wel wat vertrouwen. Ik heb weinig kennis van motoren maar wel de ambitie om dit te gaan leren. En met boeken, fora en youtube kom je een heel eind. Tis nu toch rotweer dus de fiets staat lekker binnen te wachten tot ik m'n handjes eraan vies maak ;) Het is m'n eerste motor dus zolang ie rijdt is het nooit een miskoop haha!
 
Terug
Bovenaan Onderaan