De Europese commissie begint weer te dreigen!

halflive

MF fossiel
Donateur
9 apr 2004
35.164
9.386
Purmerend
Ik moet het nog even goed doorlezen, maar zoals ik het begrijp wil de EU met een versimpeling van de voertuigklassen komen. Dit met als doel het milieu en de veiligheid te bevorderen.
Volgens Engelse zijspanrijders kan dit moordende gevolgen hebben voor zijspanbouwers.
Van de MAG heb ik nog niets gelezen, daar staat op de website alleen een oud artikel over wegenbelasting.
http://www.righttoride.eu/?page_id=5673

Moeten we binnenkort een zijspantreffen in het centrum van Brussel houden?
 
Staat een stukkie over in het nieuwe MAGazine. Het gaat erom dat er bepaalde minimum productieaantallen komen om de homologatie te versimpelen. En dat kan voor profi zijspanbouwers lastig worden, die zullen niet snel 20 dezelfde modellen bouwen.
 
Oh, daar heb ik wel iets van meegekregen, in het kader van de Eva diesel.
Dat zou de doodsteek zijn voor zelfbouwers.

MMM, Mag, toch maar :? :?
 
hmm maar homologatie, dat gaat toch enkel over serie productie. zou dat dan betekenen dat de stuk productie niet meer mogelijk is?
 
De wet zit volgens mij nog steeds zo in elkaar dat je alles mag bouwen wat je wilt.

Het verschil zal er alleen ingaan zitten dat het zijspan gekeurd moet gaan worden en moet voldoen aan de betreffende regelgeving

En ten aanzien van de belastingregelgeving en crimi regels zal je middels fakturen en foto's moeten aantonen dat je volgens de wet bezig bent.

Bij homologatie krijg je goed keuring om in serie te bouwen, waarbij wel strengere voorschriften gelden en de overheid heeft het recht heeft je vergunning middels steekproeven te controleren.

Ik denk dat er voor de hobby bouwer zo als wij, er niet zo gek veel zal veranderen.

Verder denk ik dat het geen bezwaar zal zijn als de fabriek geen toesteeming voor zijspan aanbouw geeft.
Noem je het een voudig een nieuw geconstrueerde constructie. Denk bijv. aan de subframes.

Ik maak me in ieder geval geen zorgen en bouw gewoon door *O*
 
De wet zit volgens mij nog steeds zo in elkaar dat je alles mag bouwen wat je wilt.

Het verschil zal er alleen ingaan zitten dat het zijspan gekeurd moet gaan worden en moet voldoen aan de betreffende regelgeving

En ten aanzien van de belastingregelgeving en crimi regels zal je middels fakturen en foto's moeten aantonen dat je volgens de wet bezig bent.

Bij homologatie krijg je goed keuring om in serie te bouwen, waarbij wel strengere voorschriften gelden en de overheid heeft het recht heeft je vergunning middels steekproeven te controleren.

Ik denk dat er voor de hobby bouwer zo als wij, er niet zo gek veel zal veranderen.

Verder denk ik dat het geen bezwaar zal zijn als de fabriek geen toesteeming voor zijspan aanbouw geeft.
Noem je het een voudig een nieuw geconstrueerde constructie. Denk bijv. aan de subframes.

Ik maak me in ieder geval geen zorgen en bouw gewoon door *O*
ik hoop echt dat het zo zal gaan , anders zou dit zijspan wel eens mijn laatste kunnen zijn '(

momenteel was er enkel nog maar sprake van technische controle na een ongeluk of bij verkoop
 
De wet zit volgens mij nog steeds zo in elkaar dat je alles mag bouwen wat je wilt.

Het verschil zal er alleen ingaan zitten dat het zijspan gekeurd moet gaan worden en moet voldoen aan de betreffende regelgeving

En ten aanzien van de belastingregelgeving en crimi regels zal je middels fakturen en foto's moeten aantonen dat je volgens de wet bezig bent.

Bij homologatie krijg je goed keuring om in serie te bouwen, waarbij wel strengere voorschriften gelden en de overheid heeft het recht heeft je vergunning middels steekproeven te controleren.

Ik denk dat er voor de hobby bouwer zo als wij, er niet zo gek veel zal veranderen.

Verder denk ik dat het geen bezwaar zal zijn als de fabriek geen toesteeming voor zijspan aanbouw geeft.
Noem je het een voudig een nieuw geconstrueerde constructie. Denk bijv. aan de subframes.

Ik maak me in ieder geval geen zorgen en bouw gewoon door *O*
Ik zit ook nog niet in de stress, als het niet anders is neem ik een motor van voor een bepaald bouwjaar.

Mijn vrees is dat de grote fabrikanten zwaar lobbywerk doen om de niche fabrikanen en elkaar het leven zo moeilijk mogelijk te maken. Een Europarlementariër die over verplichte ABS begint bedenkt dat niet zelf, dat word hem door BMW en Honda ingefluisterd. BMW heeft er veel baat bij dat heel Europa de Duitse regels krijgt. Alleen originalteile. Dan blijft alleen zelfbouw over, en dat kan volgens mij alleen in Nederland en Engeland, dat zal dan ook wel sneuvelen. De meeste regels uit Brussel worden in Duitsland en Frankrijk bedacht, dat is voor de lage landen meestal niet gunstig -O-

Aan de andere kant, ik wil wel eens een elektrische fiets bouwen, dan word ik oud met hetzelfde zijspan en ga ik andere dingen proberen. Maar het is zo jammer voor de jeugd -O-
 
Ik zit ook nog niet in de stress, als het niet anders is neem ik een motor van voor een bepaald bouwjaar.

Mijn vrees is dat de grote fabrikanten zwaar lobbywerk doen om de niche fabrikanen en elkaar het leven zo moeilijk mogelijk te maken. Een Europarlementariër die over verplichte ABS begint bedenkt dat niet zelf, dat word hem door BMW en Honda ingefluisterd. BMW heeft er veel baat bij dat heel Europa de Duitse regels krijgt. Alleen originalteile. Dan blijft alleen zelfbouw over, en dat kan volgens mij alleen in Nederland en Engeland, dat zal dan ook wel sneuvelen. De meeste regels uit Brussel worden in Duitsland en Frankrijk bedacht, dat is voor de lage landen meestal niet gunstig -O-

Aan de andere kant, ik wil wel eens een elektrische fiets bouwen, dan word ik oud met hetzelfde zijspan en ga ik andere dingen proberen. Maar het is zo jammer voor de jeugd -O-

Ach alles is aan verandering onderhevig en niets is blijvend dus we zien wel
En dat fabrikanten wat moeten gaan doen kon niet uitblijven, innoveren heet zo iets geloof ik
Maar dat is nu eenmaal waar de fabrikanten toch altijd al meebezig dienen te zijn, wil je overleven.

So no panic
 
De mannen van righttoride zijn aan het lobbyen geweest:
By scouring the latest European Commission proposals we picked up issues regarding sidecars and working with Agent Wayward we sent a raft of questions to the Commission.

Our concern - as highlighted above was that the Commission had stated that sidecar manufacturers would be included in reduced production for SMEs (Small Medium Enterprises) - from 200 units per year to 100 units per year and even what looked like a suggested whole type vehicle type approval for sidecars.

The European Commission finally realised that their initial comment that sidecar manufacturers would be part of the small series limits (reduced production) was wrong.

As we pointed out, a sidecar is not a vehicle. So they had to admit that infact because as sidecar is classified as a Separate Technical Unit, it does not come under their legislation.

Thus, the status quo remains for riders who wish to fit a sidecar to their registered motorcycle and for manufacturers that produce sidecars either for sale or for fitting to their customer’s pre registered motorcycle! This will be left to the member states' legislation.

However, riders may be affected if the new motorcycle and new sidecar is produced as a whole vehicle, which under their definition is classified as an L4e vehicle.

Kort en bondig, alles blijft (voorlopig) zoals het is. De mannen in Brussel dachten dat een motor met zijspan een apart voertuig was, maar snappen nu dat een zijspan een accessoire is.

Alleen voor L4 voertuigen als een Zeus, Krauser of Corda kan het wel eens anders uitpakken. En voor Bert natuurlijk. Maar niemand weet hoe.
 
De mannen van righttoride zijn aan het lobbyen geweest:Kort en bondig, alles blijft (voorlopig) zoals het is. De mannen in Brussel dachten dat een motor met zijspan een apart voertuig was, maar snappen nu dat een zijspan een accessoire is.

Alleen voor L4 voertuigen als een Zeus, Krauser of Corda kan het wel eens anders uitpakken. En voor Bert natuurlijk. Maar niemand weet hoe.

Zo iets heet politiek geloff ik 8-)
 
De mannen van righttoride zijn aan het lobbyen geweest:Kort en bondig, alles blijft (voorlopig) zoals het is. De mannen in Brussel dachten dat een motor met zijspan een apart voertuig was, maar snappen nu dat een zijspan een accessoire is.

Alleen voor L4 voertuigen als een Zeus, Krauser of Corda kan het wel eens anders uitpakken. En voor Bert natuurlijk. Maar niemand weet hoe.
wilt dit nu zeggen dat ik terug zijspannen uit Duitsland kan invoeren ???? _O- *O*
 
Het gaat om de Europese richtlijn, ieder land is natuurlijk vrij om eigen (aanvullende) wetgeving te maken.
Als ik jou was zou ik eerst jullie eigen regelgeving uitzoeken en daarnaar acteren (lees omzeilen) :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan