De exupklep afstellen

Johan Matter

MF'er
3 apr 2002
50
0
Eelde
Ik las net een topic over dit onderwerp. Ik heb zelf ook een Fzr 1000 exup waar ik de kabels gewoon strak heb afgesteld. In de vorige topic stond dat je ze beter wat losser kon zetten zodat hij harder wou.

Dit snap ik niet helemaal, de klep moet gewoon bij volgas helemaal open gaan toch?. En kwa top heb ik niks te klagen, hij is bijna sneller als een fireblade model 2000...!!!!

Ik merk trouwens niet de voordelen van Exup, mijn broer heeft een Fzr zonder, maar die is net zo sterk.
 
"stond dat je ze beter wat losser kon zetten zodat hij harder"

Dat staat er dus niet. Er staat dat de kabels niet te stark moet zetten. Dit omdat gevlochten kabels korter worden als ze warmer worden. Dus om te voorkomen dat ze elkaar onder spanning zetten en de, hele dure, elektromotor van de EXUP besturing kapot trekken moet je ze een beetje speling geven.
Om de FZR-1000 wat harder te laten trekken kan de EXUP klep ietsje boven het aftelpunt afgesteld worden, zodat de klep wat eerder open gaat.

Als je trouwens niets merkt van de extra trekkracht van het EXUP systeem dan:
- Geef je geen gas, of.
- is de EXUP al overleden en gaat ie niet meer open.

john.
 
Laatst bewerkt:
Nee hoor, die klep gaat prima open. Als ik een dot gas geef zie je iets later de klep open gaan.

Maar ik zal het weleens proberen om de klep iets anders af te stellen.
Ik heb niks te klagen over de trekkracht, maar ik zeg dus dat hij niet sterker is als een oudere Fzr. En die lui bij yamaha hebben exup toch ontwikkeld voor meer trekkracht?.
 
Ik weet niet of ik iets raars zeg nou, maar ik hoor wel vaker dingen over een EXUP-klep enb ik weet niet wat het is. Is er ergens een duidelijke uitleg over te vinden? Ik ben nogal nieuwsgierig aangelegd namelijk ;)
 
Technisch verhaaltje:

De vulling van cilinders bij een viertakt is, ondermeer, afhankelijk van de timing van nokkenassen, dus de momenten waarop kleppen sluiten en openen.
Stel de motor presteert optimaal bij een bepaalde kleptiming bij hoge toerentallen, dan zal de motor slecht presteren bij lage toerentallen omdat de cilinders leeg gezogen worden door de uitlaatgasstromen, dit omdat de uitlaatkleppen te lang open blijven staan. Om dit effect tegen te gaan wordt een extra barrière (EXUP) in de uitlaat opgenomen om de uitlaatgasstromen te reflecteren zodat de cilinders niet leeg gezogen worden.

Dus bij lage toerentallen zorgt de EXUP ervoor dat de uitlaatgas stromen de cilinders niet leegzuigen en bij hoge toerentallen kan een extreme kleptiming gebruikt worden zodat optimaal gepresteerd wordt.

Een andere oplossing is variabele nokkenas timing (VFR 800I, model 2002)

john.
 
Laatst bewerkt:
Nog even verder, waarom heeft Yamaha zo'n klep nodig? Omdat Yamaha stug vasthoudt aan vijfklepskoppen. Het is al lang bekend dat vierkleps koppen beter presteren omdat:
- de verbrandingsruimte beter gevormd is.
- er meer ruimte tussen de kleppen is voor opstaande randjes zodat de inlaat gassen niet direct in de uitlaat wegstromen.
- kleine kleppen slechter flowen dan grote.
- de cilinderkop wordt heel complex waardoor de koeling van de klepgeleiders moeilijk wordt. (Olie verbruik vijfkleps Yamaha's?)

Om het slechte gedrag van vijfkleps koppen te compenseren gebruikt Yamaha extreme kleptiming en een EXUP om het effect daar weer van te compenseren.

F1 heeft vijfkleps koppen geprobeerd maar worden niet gebruikt. MotoG gebruikt ook geen vijfklep tech.

Nu is de vraag natuurlijk, waarom houdt Yamaha vast aan die vijfklep technologie. Geen idee, ik werk zelf bij een Japans bedrijf, en de beslissingstrajecten van die oosterlingen zijn niet te begrijpen.

Noot:
De EXUP klep in de fireblade is een mode verschijnsel, heeft die motor niet nodig. Dat betekent dus niet dat je dat ding er tussen uit kan slopen, de rest van het motorblok is gebouwd met dat ding in gedachten. Honda had de Fireblade kunnen ontwerpen zonder EXUP en zou hetzelfde kunnen presteren.
 
"stond dat je ze beter wat losser kon zetten zodat hij harder"

Dat staat er dus niet. Er staat dat de kabels niet te stark moet zetten. Dit omdat gevlochten kabels korter worden als ze warmer worden. Dus om te voorkomen dat ze elkaar onder spanning zetten en de, hele dure, elektromotor van de EXUP besturing kapot trekken moet je ze een beetje speling geven.
Om de FZR-1000 wat harder te laten trekken kan de EXUP klep ietsje boven het aftelpunt afgesteld worden, zodat de klep wat eerder open gaat.

Als je trouwens niets merkt van de extra trekkracht van het EXUP systeem dan:
- Geef je geen gas, of.
- is de EXUP al overleden en gaat ie niet meer open.

john.


Bedankt voor je informatie john.
Het klopt wel dat de fzr's wel wat olie gebruiken maar dat maakt mij niet zoveel uit. Ik heb mijn kabels dus wel zo afgesteld dat er geen speling in zit. Dat zal ik wel gaan veranderen. Over die 5-kleppen, mijn broer heeft dus een '87 model zonder exup. Hij had er 120000 meegereden en trok nog net zo hard. Toen was de 3 versleten en hij had teveel carterdruk, oftewel de olie pompte hij eruit (hij heeft dus nu een ander blok gekocht).

Wat ik wel grappig vind, is dat zijn motor, en de mijne en de fireblade 2001 van mijn andere broer allemaal net zo hard trekken. De honda is wel het sterkst maar zelfs bij snelheden van boven de 200 loopt hij niet weg.
Lang leve de 10 jaar oude fzr's. En als ik kijk naar het slijten ervan, 120000 harde kilometer is toch wel behoorlijk vind ik.
 

Nu is de vraag natuurlijk, waarom houdt Yamaha vast aan die vijfklep technologie. Geen idee, ik werk zelf bij een Japans bedrijf, en de beslissingstrajecten van die oosterlingen zijn niet te begrijpen.


waarom: om de zelfde reden dat Ducati aan hun klepbediening vast houd,
gewoon uit commercieel oogpunt
 
Terug
Bovenaan Onderaan