De 'fun' is eraf...

Mijn CB500 heb ik nu 3 jaar, gekocht om ook vooral in de buurt mee te knallen. Sportbandjes, verbeterde vering etc. Maar die begint nu na 3 jaar wel op zijn eind te lopen qua fun. Zit eraan te denken die te vervangen voor een MSX125, of misschien iets oud en 2 takt. In ieder geval iets brommer achtig om een nieuwe dimensie aan het motorrijden te geven, en wat makkelijker te pakken is. Niet iedereen zal het er mee eens zijn maar op bijvoorbeeld een MSX125 doe ik niet steeds een volledig motorpak aan.

Mja, je moet het zelf weten. Als je valt kan je ook met een 125cc zwaar gewond raken of erger. Zo'n MSX is wel geinig, alleen is daar de fun ook van af als je op een winderige dag op de provinciale wegen zit. Maar goed, dat zijn wel funbikes. Leuk voor erbij om lekker een beetje regionaal te kloten. Maar 125cc over het algemeen in NL is vrij kut, helemaal nu er steeds meer elektrische auto's op de weg te vinden zijn. Respect voor de A1-rijders, want het is best afzien tov A2. Heb zelf een 155cc motorscooter voor erbij. Wel geinig, net wat meer pit dan een 125cc'er, alleen op de snelweg blijft er weinig over. Die pak ik wel makkelijker mee dan de motor.

Ik twijfel hier om elektrisch erbij te kopen, maar dat kost best wat geld en hoe lang gaat een accu mee? Ze geven daar 5 jaar garantie op. Ik moet er wel een ICE-motor naast houden voor langere stukken. Misschien geeft dat wel de fun terug op lokale stukken die ik veel te vaak heb gereden... koppel van een 1000cc'er, gewicht van een 125cc'er en dan zonder geluid wegvliegen bij het verkeerslicht.
 
Mja, je moet het zelf weten. Als je valt kan je ook met een 125cc zwaar gewond raken of erger. Zo'n MSX is wel geinig, alleen is daar de fun ook van af als je op een winderige dag op de provinciale wegen zit. Maar goed, dat zijn wel funbikes. Leuk voor erbij om lekker een beetje regionaal te kloten. Maar 125cc over het algemeen in NL is vrij kut, helemaal nu er steeds meer elektrische auto's op de weg te vinden zijn. Respect voor de A1-rijders, want het is best afzien tov A2. Heb zelf een 155cc motorscooter voor erbij. Wel geinig, net wat meer pit dan een 125cc'er, alleen op de snelweg blijft er weinig over. Die pak ik wel makkelijker mee dan de motor.

Ik twijfel hier om elektrisch erbij te kopen, maar dat kost best wat geld en hoe lang gaat een accu mee? Ze geven daar 5 jaar garantie op. Ik moet er wel een ICE-motor naast houden voor langere stukken. Misschien geeft dat wel de fun terug op lokale stukken die ik veel te vaak heb gereden... koppel van een 1000cc'er, gewicht van een 125cc'er en dan zonder geluid wegvliegen bij het verkeerslicht.
Zat vroeger op de schakelbrommer (ook zo'n 10pk) gewoon met korte broek en t-shirt 90 á 100km/u te racen. Ook wel mee gevallen/gegleden en ja dat deed soms wel pijn voor een paar weken. :9 Ben tegenwoordig wel iets verstandiger (en rustiger), maar mij helemaal inpakken voor iets waarvan de gemiddelde en pieksnelheid een stuk lager ligt dan een echte motorfiets vind ik ook wat ver gaan.

Wil gewoon een ding om over de vele 60 wegen te tuffen, geen N wegen en al helemaal geen snelwegen. Soms heb ik zin om de motor te pakken naar familie/vrienden 10 á 20km verderop, maar geen zin om mij na een ritje van een half uur alweer om te kleden. Helm op, jas en handschoenen aan en vertrekken maar. Iets wat ik simpelweg nu niet doe met een motor van 200kg die in mum van tijd op de 100 zit.


Elektrisch is ook wel grappig, zeker omdat je ook een hoog piekvermogen hebt. Hoelang de accu mee gaat blijft de vraag, word simpelweg wel na elke ont en oplaadcyclus minder. Ik blijf nog wel even bij benzine :)
 
Mja, die site in de stijl van 'ikwilvanmijnautoaf' en 'ikwilvanmijnmotoraf' zijn niet echt betrouwbaar denk ik. Ze geven je online een prijs en dan komen er een paar louche types ter plaatse kijken die er dan nog een heel stuk van de prijs willen afdoen.
Liever bij de dealer verkopen dan. Ga ik ook minder voor krijgen dan dat ik hem privé verkoop maar dan is het tenminste allemaal in orde en ben ik zelf ook gerustgesteld dat ik effectief mijn geld ga krijgen. Ik ken die mens, hij is betrouwbaar en dan doe ik hem liever een plezier.


Zo overtuigd van je eigen skills dan op de motor ?
Zoals gezegd door een ander forumlid, je rijdt niet overal vol gas. Doe ik nooit, trouwens. Ik heb die GT niet voor het vermogen gekocht, maar voor het koppel. Het is leuk dat je bij normale en toegelaten snelheden altijd de toerentallen laag kan houden en juist nooit vol gas hoeft te rijden. Dit gezegd zijnde, die 175pk is wellicht overkill voor wat ik ermee wou doen...

Ik zie er genoeg voorbij 'vol gas' voorbij razen, de 'hooligans'. Ik zeg niet dat jij zo bent, begrijp met zeker niet verkeerd, maar mensen die constant 'vol gas' rijden met de gedachte van 'kijk eens naar mijn dikke motor en wat ik ermee kan' zijn net die motorrijders die het verpesten voor de rest en de 'motards' in een slecht daglicht stellen.

Back on topic : dat mijn motor niet bij mij thuis gestald staat, heeft er zeker mee te maken en dan zal veranderen van stalen ros geen verbetering brengen. Mijn 'goesting' is niet helemaal weg, maar ik moet het misschien anders aanpakken en ervoor zorgen dat een motorritje spontaner kan gebeuren.
Ik ga wellicht 'het lot' laten beslissen. Als de dealer de motor gewoon zo wil overnemen zonder een nieuwe aankoop, dan gebeurt het zo. Ziet hij dat niet zitten dan neem ik wel een kijkje in de winkel en ga ik voor iets dat meer bij mij past als 'incompetente' motorrijder :+
Is dan een motorbox in de tuin niet iets voor je?
 
Als je serieus bent met je hobby, dan dient je bij het begin te beginnen, en dat is een 500 cc motortje kopen. Die volgas leren rijden (en niet alleen op lange rechte stukken ook) en in alle omstandigheden de baas te zijn, op het circuit, droog, nat, parkeerterrein met het stuur tot de begrenzer, maar ook onverhard. Dan pas kan je in mijn ogen naar iets anders overschakelen.
Hoelang heb jij je rijbewijs al dan, want je bent zo te zien nog niet verder gekomen dan een 700cc...
Met andere woorden...wat een enorm dom lulverhaal!
 
Ik had een tijdje geleden ook dat motorrijden minder leuk werd.

Ik heb een cardo radio in de helm geplakt, lekker muziek luisteren tijdens het rijden, heerlijk.

Tevens zie ik bij de TS dat het allemaal modere / recente machines zijn. Omdat het dus "dure" machines zijn wil je ze misschien altijd netjes behandelen, droog zetten, oh nee, er is een 20% kans op tegen ik ga niet rijden.............. etc

Neem een €1000 motor of goedkoper, zorg dat die technisch prima is, optisch mag het ding er uit zien alsof ie overreden is.

Dan heb je er geen moeite mee om hem voor de deur te laten staan in de regen. Het gevolg is dat je hem vaker zal pakken.

tenminste, dat is hoe ik er over denk.

db
 
Ik snap wel wat je bedoelt hoor, zo heb ik 8 jaar geleden mijn motor weggedaan. Elke keer gedoe, pak aan en weet ik wat, om dan in de buurt een rondje te rijden van een uurtje, want met kleine kinderen ga je niet zomaar ieder weekend de hele dag weg. Toch ging het weer kriebelen en sinds begin dit jaar weer aan de motor. En wat ben ik blij dat ik die keuze gemaakt heb. Ik heb nu, net zoals hierboven gezegd wordt, wel makkelijkere kleding. Een motorjeans en een sportieve textiele jas zijn een stuk gemakkelijker dan alles leder vind ik zelf.
Ik snap je ook... Ook 2 kinderen, dus inderdaad spendeer ik weinig tijd aan het touren. Ben al 4 jaar niet gaan rijden "om het rijden, en zelfs toen was het hooguit 2 keer per jaar dat ik in het weekend een paar uurtjes in mijn eentje ging rijden. Maar wanneer het kan een rit die ik toch zou maken met de motor te doen ipv de auto vind ik wel leuk. Nu het weer het mooie seizoen is zal ik 2 à 3 dagen per week op de motor naar mijn werk gaan. Zoals vandaag. En eerst mijn dochter naar school op de Pan, vindt ze altijd fijn. En ja, vergeleken met de auto, ik ga wel wat sneller door de file heen, maar moet me dan omkleden... Het gaat niet om de tijdswinst.

En tot die verkocht is hou ik de Suzuki rijdend met kortere ritten, naar de sportschool bijvoorbeeld, scheelt een hoop gedoe met parkeren.
 
Mja, die site in de stijl van 'ikwilvanmijnautoaf' en 'ikwilvanmijnmotoraf' zijn niet echt betrouwbaar denk ik. Ze geven je online een prijs en dan komen er een paar louche types ter plaatse kijken die er dan nog een heel stuk van de prijs willen afdoen.
Liever bij de dealer verkopen dan. Ga ik ook minder voor krijgen dan dat ik hem privé verkoop maar dan is het tenminste allemaal in orde en ben ik zelf ook gerustgesteld dat ik effectief mijn geld ga krijgen. Ik ken die mens, hij is betrouwbaar en dan doe ik hem liever een plezier.


Zo overtuigd van je eigen skills dan op de motor ?
Zoals gezegd door een ander forumlid, je rijdt niet overal vol gas. Doe ik nooit, trouwens. Ik heb die GT niet voor het vermogen gekocht, maar voor het koppel. Het is leuk dat je bij normale en toegelaten snelheden altijd de toerentallen laag kan houden en juist nooit vol gas hoeft te rijden. Dit gezegd zijnde, die 175pk is wellicht overkill voor wat ik ermee wou doen...

Ik zie er genoeg voorbij 'vol gas' voorbij razen, de 'hooligans'. Ik zeg niet dat jij zo bent, begrijp met zeker niet verkeerd, maar mensen die constant 'vol gas' rijden met de gedachte van 'kijk eens naar mijn dikke motor en wat ik ermee kan' zijn net die motorrijders die het verpesten voor de rest en de 'motards' in een slecht daglicht stellen.

Back on topic : dat mijn motor niet bij mij thuis gestald staat, heeft er zeker mee te maken en dan zal veranderen van stalen ros geen verbetering brengen. Mijn 'goesting' is niet helemaal weg, maar ik moet het misschien anders aanpakken en ervoor zorgen dat een motorritje spontaner kan gebeuren.
Ik ga wellicht 'het lot' laten beslissen. Als de dealer de motor gewoon zo wil overnemen zonder een nieuwe aankoop, dan gebeurt het zo. Ziet hij dat niet zitten dan neem ik wel een kijkje in de winkel en ga ik voor iets dat meer bij mij past als 'incompetente' motorrijder :+
Ik heb een paar jaar geleden een van m’n motoren (ik had er toen nog 2) via ‘ikwilvanmijnmotoraf.nl’ verkocht; kreeg een nette prijs geoffreerd; vervolgens kwam een dealer de motor bekijken (of ie aan mijn beschrijving voldeed); het geld werd ter plekke overgemaakt, en een vrijwaring werd ook uitgeprint. Wellicht zul je bij een particuliere verkoop meer voor je motor vangen, maar ik had geen zin in allerlei volk aan de deur.
 
Eens mee zitten lezen en de strekking vind ik door de verhaallijn wel zo'n beetje hetzelfde. Lijkt me dat het meer de randvoorwaarden zijn dat je meer of minder zin krijgt/hebt, in het motorrijden. Herken ik. Op mijn vorige adres had ik eerst een CX500 en een Diversion 900S. Dat was altijd harken en keren, voordat ik hem kon starten. Een FJR wilde ik toen al, maar wist dat zoiets niet ging. Dus het gebeurde toen wel eens dat ik dacht: Laat maar. Ik denk dat ik toen ongeveer 2000 per jaar reed. Nu het huidige adres een FJR, en merk dat ik afgelopen jaar ruim 10000 op dat ding gereden heb, alleen goed weer ritten voor de lol en kloterij. Ik heb ook wel eens tijdlang geen zin en dat blijft dat ding staan. Is toch niet erg? Misschien een tip voor de topicstarter: doe hem niet te snel weg en laat hem voorlopig tijdlang eens staan. Ding vreet verder niet veel brood. Komt het na een jaar nog niet terug, kan je alsnog verkopen. Dingen die erg bepalend zijn voor het plezier zijn inderdaad makkelijke beschikbaarheid en locatie motor, handeling met kleding en vooral geen turbulentie gebulder om je kop tijden rijden.
 
Ik zie een paar goede opties voorbij komen: goedkope motor kopen zodat je minder zuinig hoeft te zijn op je brommer en een motorscooter kopen vanwege het gebruiksgemak. Wel een paar kanttekeningen: met een motor uit de 1000 euro categorie moet je wel een redelijke sleutelaar zijn en met een motorscooter moet je sterk in je schoenen staan om tegen de hoon van je collega motorrijders te kunnen. Je 'hoort' er niet meer bij.
 
Ik had een tijdje geleden ook dat motorrijden minder leuk werd.

Ik heb een cardo radio in de helm geplakt, lekker muziek luisteren tijdens het rijden, heerlijk.

Tevens zie ik bij de TS dat het allemaal modere / recente machines zijn. Omdat het dus "dure" machines zijn wil je ze misschien altijd netjes behandelen, droog zetten, oh nee, er is een 20% kans op tegen ik ga niet rijden.............. etc

Neem een €1000 motor of goedkoper, zorg dat die technisch prima is, optisch mag het ding er uit zien alsof ie overreden is.

Dan heb je er geen moeite mee om hem voor de deur te laten staan in de regen. Het gevolg is dat je hem vaker zal pakken.

tenminste, dat is hoe ik er over denk.

db

Nou, ik reed op de eerste dag met m’n fonkelnieuwe motor dwars door de pekel.
Moet ie maar tegen kunnen.
Maar dat valt toch tegen, ach weet ik voor komende winter waar er extra cf-50 op moet :+
 
Gisteren moest ik met mijn motor tot bij de dealer rijden omdat de expertise door de verzekering daar ter plaatse dient te gebeuren. In principe kan ik hem volgende week al weer ophalen.
Ik was van plan om eens te babbelen met de dealer over een terugname van de GT, met eventueel een overname en aankoop van andere motor die iets 'makkelijker en spontaner' in gebruik zou zijn, maar tijdens de rit van ongeveer een half uurtje moest ik toch eerlijk zijn met mezelf en vaststellen dat die GT toch verdomd lekker rijdt.

Dus, ik ga hem na de herstelling gewoon weer ophalen en bijhouden en er wat meer tijd voor maken om er effectief van te genieten. Ik ga het in elk geval proberen ; vooral tijd maken zou wel eens een probleem kunnen worden, maar ik zie wel. Voorlopig ga ik dus nog geen overhaaste beslissingen nemen.
 
En mocht je af en toe een doel nodig hebben om naar toe te rijden, kijk dan bijvoorbeeld eens op de onderstaande topics:


 
Eens mee zitten lezen en de strekking vind ik door de verhaallijn wel zo'n beetje hetzelfde. Lijkt me dat het meer de randvoorwaarden zijn dat je meer of minder zin krijgt/hebt, in het motorrijden. Herken ik. Op mijn vorige adres had ik eerst een CX500 en een Diversion 900S. Dat was altijd harken en keren, voordat ik hem kon starten. Een FJR wilde ik toen al, maar wist dat zoiets niet ging. Dus het gebeurde toen wel eens dat ik dacht: Laat maar. Ik denk dat ik toen ongeveer 2000 per jaar reed. Nu het huidige adres een FJR, en merk dat ik afgelopen jaar ruim 10000 op dat ding gereden heb, alleen goed weer ritten voor de lol en kloterij. Ik heb ook wel eens tijdlang geen zin en dat blijft dat ding staan. Is toch niet erg? Misschien een tip voor de topicstarter: doe hem niet te snel weg en laat hem voorlopig tijdlang eens staan. Ding vreet verder niet veel brood. Komt het na een jaar nog niet terug, kan je alsnog verkopen. Dingen die erg bepalend zijn voor het plezier zijn inderdaad makkelijke beschikbaarheid en locatie motor, handeling met kleding en vooral geen turbulentie gebulder om je kop tijden rijden.
Nou dat een motor in die prijs klasse geen brood vreet is beetje onzin , alleen de afschrijving is al een paar duizend euro
 
Afschrijving heb je altijd, zeker in het begin. Ik denk dat hij bij terugname al meer moet laten vallen dan wat hij tot nu toe heeft afgeschreven. Als ik hem was zou ik het aankijken en in ieder geval indien mogelijk de motor bij huis te krijgen.
 
Ben een aantal jaar geleden gestopt met het rijden op straat, om ongeveer dezelfde redenen als TS.
Werk 6 d/week en had geen zin meer om op zondag in m'n uppie de hele dag te gaan rijden.
Het rondje om de kerk op een avond vond ik teveel moeite geworden.

Heb toen met m'n VTR SP1 een keer ingeschreven voor een circuitdag op Midland, gewoon omdat ik altijd al een keer op een circuit wilde rijden en omdat de SP ontwikkeld is voor het circuit, vond ik het toen wel een mooie gelegenheid.

Van het 1 kwam het ander.
Midland werd Assen en van achter een instructeur werd het vrij rijden.
De SP verkocht en een circuitmotor gekocht.
Het leukste is dat mijn gezin het ook leuk vind en bijna altijd mee gaat.
Het is dus een soort gezinsuitje geworden, waar ik eerst altijd alleen op pad was.

Geen seconde spijt van gehad.
Mis het rijden op straat ook totaal niet.
 
En wat ga je je doen, verkopen, stallen en alsnog motorrijden….of gewoon doorrijden…. :?

Gisteren een uurtje gestuurd…heerlijk. Casual kleding aan ipv mijn power-ranger pak aan…_O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan