Velgen polijsten

Natas

MF veteraan
11 okt 2002
5.874
0
Hellmouth
Mijn Fz velgen (rood) waren nog al slecht onderhouden door de vorige eigenaar.

En nadat ik de topic over polijsten had gelezen , toch maar aan de slag gegaan.

Wat hebben we nodig ?

-Ontvetter.
-Afplaktape (niet van dat goedkope, ga voor 3M of ander kwaliteisband , dit scheelt een hoop ergernis).
-Schuurpapier Korrel 200 , 400 , 800 ,1000.
-Pannensponsjes (met zo`n groen kant eraan) , of scotch-brite.
-Afbijtmiddel en kwast om aan te brengen.
-Commandant (groen blik).
-Staalwol (fijn).
-Belgom of polma.
-Zachte Poetsdoeken.

Bij eventueel spuiten hebben we nog nodig

-Grondlak.
-Lak.
-Pannensponsjes (staalwol met zeep erin).

 
Laatst bewerkt:
Stap 2

Schuur de velg ligt op met een grof papiertje , het gedeelte van de velg wat je wilt spuiten is meestal toch ruw gestraalt alu , dus heel glad hoeft het niet te zijn , alleen maar wat opgeruwt.

Daarna natuurlijk wel effe stofvrij maken , effe blazen met een luchtslangertje of iets dergelijks.
 
Laatst bewerkt:
Stap 3

Spuit de velg in de grondlak , zorg dat je spuitbussje lekker heet is en de velg ook wat opgewarmd.
Spuit zoveel verf op de velg dat ie helemaal "dicht" is , maar let op voor zakkers.

full



Later meer foto`s
 
Laatst bewerkt:
Spuit de velg in de grondlak , zorg dat je spuitbussje lekker heet is en de velg ook wat opgewarmd.
Spuit zoveel verf op de velg dat ie helemaal "dicht" is , maar let op voor zakkers.
Effe weer zeiken.. spuitbussen behoren op kamertemperatuur te zijn. Geen een spuiter die met "hete" verf spuit, of het heet poedercoaten haha.
Als je de verf te heet maakt wordt ie nog dunner en heb je dus een slechtere dekking (door lagere viscositeit) en meer kans op zakkers.
Een spuitbus die een halve dag in de huiskamer heeft gestaan of zo, zou perfect moeten spuiten.

Kleine rectificatie: heb nog wat navraag te zijn, maar mits je het niet overdrijft schijnt het wel te werken. Dus een beetje "warm" maar niet echt heet. Als je werkstuk koel is is de warmte-energie van de verf snel weggevloeid en schijnt dat niet zo'n probleem te zijn.

Overigens vind ik nog steeds spuitbussen niet het aangewezen spuitmiddel, vooral niet voor velgen die je waarschijnlijk flink schoon moet maken. Tegen benzine en zo kan die lak toch wat minder goed als 2K of een coating. Maar het scheelt wel aardig wat geld.. velgen laten poedercoaten kost al gauw een paar honderd euro.

Maar het resultaat is netjes, dat heb je in ieder geval goed gedaan!
 
Laatst bewerkt:
Zolang je niet over mijn ondergewaardeerde macadams zeikt , vindt ik het eerder opbouwende kritiek :-)

Ik ben alleenverdienende Low budget rijder met een gezin , dus elke gulden is er voor mij eentje.

Ik kan niet heel veel geld aan mijn motor hangen , en zoek daarom meestal alternatieven .

volgende week wel eens wat foto`s posten van wat spulletjes op mijn motor van voor/na :-)

effe op de spuitbus terug te komen , ik heb ondervonden dat als je hem in heet water legt de druk aanzienlijk hoger is wat IMO fijner spuit , en de lak toch wel iets beter vloeit.
Moet wel toegeven dat ik dit geprobeerd heb om de "ruwe" gedeelten van de velgen , ik weet niet hoe die warme dunne verf zich op gladde oppervlakten verhoud.
 
Ziet er puik uit, chappeau..

Op zaterdag 08 maart 2003 09:57 schreef Haga-San het volgende:Effe weer zeiken.. spuitbussen behoren op kamertemperatuur te zijn. Geen een spuiter die met "hete" verf spuit, of het heet poedercoaten haha.
Als je de verf te heet maakt wordt ie nog dunner en heb je dus een slechtere dekking (door lagere viscositeit) en meer kans op zakkers.

Lak (kan niet met elke) heet maken (weliswaar na het spuiten) heet moffelen, en is een techniek om juist lopers weg te krijgen..

Koz
 
Lak (kan niet met elke) heet maken (weliswaar na het spuiten) heet moffelen, en is een techniek om juist lopers weg te krijgen..
Da's natuurlijk wel effe wat anders he... :P
Maar ik bedoel het ook "opbouwend" en gelukkig vat hij het zelf ook zo op. Verder, het resultaat is inderdaad prima en mocht de lak beschadigen is ie zo bijgespoten he... :) . En creativiteit cq low budget knutselen vind ik altijd respect-waardig! Wegbrengen kan iedereen..
 
Mooi gedaan, laat ook ff een totaalplaatje zien als de wielen erin zitten.
Ik had het bij mijn velgen ook, het aangekoekte vuil/troep. :r
Wielen eruit gehaald en met koperborsteltje, kwast met S100 enz, alle hoekjes schoongemaakt :r (tot de legering erdoorheen ging schijnen).
Nu zijn ze weer als nieuw *D , en houdt ze dan ook zeker goed bij. :P

Tot ziens misschien op de FZ-Meeting ?

Gr Ad.

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/15817/da3adf0bda85bf4cbeb1b4b31c0e1835 (bijna.jpg)​
 
Mooi gedaan, laat ook ff een totaalplaatje zien als de wielen erin zitten.
Ik had het bij mijn velgen ook, het aangekoekte vuil/troep. :r
Wielen eruit gehaald en met koperborsteltje, kwast met S100 enz, alle hoekjes schoongemaakt :r (tot de legering erdoorheen ging schijnen).
Nu zijn ze weer als nieuw *D , en houdt ze dan ook zeker goed bij. :P

Tot ziens misschien op de FZ-Meeting ?

Gr Ad.

Komend weekend gaan ze erin en schiet ik wat pic`s

enne FZ meeting ??? tel me more
 
Knap resultaat, heb zelf ooit ook nog FZ gereden!
Zeg, die RVS stuurgewichten, zelf gemaakt? Zo ja, maak je die op bestelling? Zou zo'n set willen voor m'n FZR. Laat je iets weten? Tx!! :)
 
Mooie velgen hoor.. hehehe alleen heb ik ze zo al standaard op mijn XJ zitten.. zie foto.

(Afbeelding)

Die zijn echter niet gepolijst alleen gedraaid. Vind ik echter wel best zo, hoeft niet per se zo echt te blinken, is het de motor niet voor. Maar het is in ieder geval wel een verbetering, ik vond dat rood van eerst ook niet zo'n geweldige kleur. Laat nog eens wat foto's zien van je motor als ie helemaal klaar is..
Jouw velgen zijn één model ouder. De velgen met het ronde gat zijn tot '87 en met het lange gat zoals Natas zijn daarna gekomen
 
Mooi gedaan hoor!!

Ben nu zelf bezig met de velgen van mijn yzf750r en ik schuur me helemaal wezenloos. Maar het resultaat mag er wezen, de voorvelg is nu klaar. Ik zal proberen zsm een piccie te plaatsen. Maar die achterkant, kolere wat een werk zeg!
|(
Maar als het goed is kan ik over een paar daagjes weer lekker scheuren! :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan