De garage van Clank

Past een Voorvork van een Zephyr 750 er niet in?
Dit maakt de visvijver een stuk groter.

Greetz, Q
Dat vrees ik niet eigenlijk, maar zeker weten doe ik het niet.

Of mooie gouden upside downs van een oer monster. Staan altijd wel voor weinig op Marktplaats.
Ik hou ervan om motoren origineel te houden. Een vork van een 750 is nog tot daar aan toe, maar een UDS vork is wel erg ver gezocht.
 
Zephyr komt uit 1990. Waarschijnlijk van de andere kant van de atlantische oceaan.


Maargoed, eerst de voorvorken. Heeft iemand ervaring met het hele spul opnieuw laten verchromen?
Ja , ik heb de vorkpoten van zowel de z900 als de gpz900 opnieuw laten verchromen.
Wel al meer dan 10 jaar geleden bij rp Weerts maar die doet dat niet meer voor zover ik weet.
Toen scheelde het zeker in prijs, je kan hardchroom wever eens bellen. Die schijnen ook goed werk af te leveren voor een normale prijs. Wát het kost weet ik niet.
 
Net een pakketje uit zuid-frankrijk binnen gekregen:
1621418939467.png

Nieuwe vorkpoten.

In Nederland niet te vinden zonder roest op de binnenpoten, in Belgie vroegen ze er achterlijk veel geld voor, dus maar eens op ebay gekeken. Voor mij de eerste keer dat ik dit soort spullen uit het buitenland haal dus wel spannend, maar vooralsnog lijkt het prima spul te zijn en even duur als een verroestte uit Nederland. Alleen verzenden maakte het wat duurder.


Ik zit er trouwens aan te denken de remklauwen te gaan spuiten, maar weet nog niet zeker of het er echt beter door wordt. Als ik dat ga doen, worden ze waarschijnlijk zwart (zilver krijg je nooit precies de juiste kleur), maar weet nog niet of het er daardoor beter of daardoor er alleen maar versleuteld door uit ziet. Meningen?
 
Met de goede verf kan je het hartstikke netjes krijgen, ziet er niet versleuteld uit. Heb zelf ook m'n schakelpookje, voorpoten en rempedaal met Motip velgenzilver gespoten (roest en pekelbloemkolen) en ze zagen er achteraf als nieuw uit, grote verbetering!

Beetje jammer dat ik hetzelfde apparaat een week later in de puin reed, maar daar hebben we het verder niet meer over.
 
Met de goede verf kan je het hartstikke netjes krijgen, ziet er niet versleuteld uit. Heb zelf ook m'n schakelpookje, voorpoten en rempedaal met Motip velgenzilver gespoten (roest en pekelbloemkolen) en ze zagen er achteraf als nieuw uit, grote verbetering!

Beetje jammer dat ik hetzelfde apparaat een week later in de puin reed, maar daar hebben we het verder niet meer over.
Probleem van het kleurtje is alleen dat het niet echt zilver is. Het heeft nog iets van blauwig erbij. Vandaar de gedachte om er maar gewoon zwart van te maken (glanzend, niet amz).
 
Bij gebruik van goede kwaliteit lak (hoeft echt niet gek te zijn, zelf goede ervaring met MOTIP dus) verwacht ik goede resultaten :t
 
Remklauwen zelf spuiten hoeft geen “verprutst” uiterlijk te geven. Je moet netjes werken (maar gezien je andere werk zal dat geen probleem zijn). En wat RR zegt, een fatsoenlijke kwaliteit lak scheelt (en liefst wat meerdere laagjes en spuiten bij niet te lage temperaturen).

Zijn het tweedehands voorvorkpoten of geheel nieuwe? Ze zien er trouwens goed uit.
 
Aha, zo bedoelde je de vraag. Ja, dat is heel erg persoonlijk. Zolang je geen flashy kleuren gebruikt en bij standaard brons, zwart of zilver blijft voorzie ik niet zoveel problemen.
 
Remklauwen zelf spuiten hoeft geen “verprutst” uiterlijk te geven. Je moet netjes werken (maar gezien je andere werk zal dat geen probleem zijn). En wat RR zegt, een fatsoenlijke kwaliteit lak scheelt (en liefst wat meerdere laagjes en spuiten bij niet te lage temperaturen).

Zijn het tweedehands voorvorkpoten of geheel nieuwe? Ze zien er trouwens goed uit.
Spuiten gebeurt alleen bij mooi zonnig weer hier met degelijke lak. Daar ben ik ook niet zo bang voor, meer voor het toevoegen van een kleur.

Voorvork is tweedehands. Van dichtbij zit er wel behoorlijk wat vuil op, maar tot heden blij met de keuze over de grens te kijken. En voor de verzendtijd hoef je het niet te doen. Maandag verzonden, nu al binnen vanuit de regio Lyon.

Aha, zo bedoelde je de vraag. Ja, dat is heel erg persoonlijk. Zolang je geen flashy kleuren gebruikt en bij standaard brons, zwart of zilver blijft voorzie ik niet zoveel problemen.
Flashy kleuren toevoegen bij een kawagroene motor is vragen om problemen haha. Nee, gewoon zwart. Ik denk dat ik het gewoon moet proberen. Met de voorvork binnen moet de hele handel er af, dus kan ik dat meteen mee pakken.
 
Heb de eerste foto’s van deze fiets weer even bekeken, schat in dat de motor niet sterk van uiterlijk veranderd als er zwarte remklauwen op zitten.

Op de motor zelf zitten al flink wat zwarte onderdelen. Maar jij bent natuurlijk degene die beslist (en het werk zal moeten doen 😉).
 
We hebben van @rvh (met behulp van de spoedkoerier @Carburateur) nog een vriendje erbij gekregen voor de komende tijd:
1621543633502.png


Idee is om hem voor niet al te duur op te lappen en te verhuizen naar Tilburg. Kan ik bij m'n vriendin ook nog ergens komen. Frame ziet er nog netjes uit, maar verder moet er aan alle bewegende onderdelen werk gebeuren. Goed, dat kan ik. Nu staat hangt hij er zo bij:
1621543737990.png


Van het weekend maar eens onderdeeltjes bestellen. En dan met een beetje geluk zondag weer door met het groene ding erachter.
 
Zo'n Rolls zadel zit lekker, maar past niet helemaal bij zo'n 2000-fiets. Classic pedalen ook, ondanks dat ze van Shimano zijn, zijn dit volgens mij nog het eerste type klikpedaal dat werkt met de oude schoenplaatjes van Look.
 
Hmm, op de tweede foto lijkt het toch een iets latere SPD-SL pedaal. Ik zou het typenummer even door Google halen.
 
Zadel is ver naar de klote, en de pedalen wil ik met normale schoenen kunnen gebruiken. Wordt dus allemaal vervangen.
 
Ahw, zorg er maar goed voor. Het arme ding is jarenlang ernstig verwaarloosd. Is om een of andere reden de tuin in verdwenen en heeft daar jaar of 8a10 onaangeroerd weg staan rotten. Gigantisch zonde, maar ik ging over op ligfietsen..

Rolls zadel zat er al op toen ik 'm kocht. Is nu niet meer te redden dus die zal toch vervangen worden.

Pedalen zijn idd SPD SL. Of look, kan ook. Nooit als zodanig gebruikt. Gebruikte toen altijd normale schoenen, geen fietsschoenen met plaatjes.

De lak van die fiets is perfect. Toen in ieder geval, nu zit het op sommige plekken wat minder strak. Erg kras- en stootbestendig. Naast deze Gazelle had ik ook een even jonge Koga (Miyata). De lak daarvan schilferde al bij het minste geringste stootje al af :/
 
De "na" foto:
1622311477459.png

Kabels van de derailleurs hangen er alleen nog zo bij omdat er nog ergens kabelstoppers tussen moeten, en afgeknipte kabels gaan altijd rafelen. Dan nog een nieuw zadel (deze is kapotstuk) en poetsen.

Dan kunnen we het hier binnenkort weer gewoon over motoren hebben.
 
Goed, tijd voor motorpraat.

Voor de zephyr heb ik een nieuwe vork dus gevonden uit Frankrijk, die moet er nog onder. Meteen maar de ketting en de remmen ook meenemen als het hele spul toch in de weg staat:
WhatsApp Image 2021-07-27 at 22.51.51.jpeg


Remklauwen worden helemaal kaal gemaakt en opnieuw gespoten met remklauwlak. Dat komt als het goed is van de week binnen.

De echt oplettende kijker zal zien dat Clank ineens veel ruimte over heeft in de garage. Dat klopt. De XT is verkocht. En dat was eigenlijk ook wel het moment om hier weer met de Zephyr door te gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan