Erwin P
Crashtest dummy
In navolging van @Clank die had besloten een gebundeld topic te maken van zijn projecten/motoren leek mij dat ook wel wat.
Ook heb ik topics over probleem gevallen die ik graag terug wil kunnen vinden dus die plaats ik hier onder:
(Ontsteking) Probleem Suzuki Intruder 800
BMW F650 Strada start niet
Bonkend lopen BMW F650 Funduro
Aprilia Pegaso '95 elektra uitval
Honda XL125 1977 vragen (ontsteking)
Waar het voor mij ooit begon was eind 2008 toen ik 16 werd en een brommer kocht.
Een Aprilia RX 50 welke ik nog steeds in bezit heb en eigenlijk nodig eens op kenteken moet.
Inmiddels voorzien van een leuke setup, 85cc lange slag TPR, 21mm carburateur en een relatief laagtoerig rvs Technigas Enox pijpje. Op motorkenteken zou hij nog aardige boetes kunnen opleveren op de snelweg overdag dus loopt lekker door.
Altijd mee naar school geweest, off-road gereden en een aantal uurs crosses mee gedaan.
Uiteraard liep hij kapot, uiteraard moest ik dat zelf repareren, uiteraard ging het weer kapot tot ik het goed genoeg kon om het heel te houden.
De eerste stap in de motorwereld was een BMW F650 ST 1998. Weinig aan gesleuteld behalve het standaard onderhouds werk en vooral plezier en woonwerk ritten mee gemaakt.
Daarna werd het serieuzer, een KTM 990 Adventure uit 2007.
Ook nog steeds in bezit als vlaggenschip van de vloot. Veel aan gesleuteld, veel injectie gerelateerde elektra problemen mee gehad. Wel mooie reizen mee gemaakt zoals retourtje Marokko en de TET Noorwegen/Zweden.
Daarna begonnen de project motoren.
Voor wisselgeld een Suzuki GSXR 600 uit 1999 gekocht. Had wat schuifschade waar we niet gek veel aan gedaan hebben, maar ook een ratel in het rijwiel en in het blok.
Bleek niet veel aan de hand. de voorremschijven waren ''zwevend'' geworden als in die konden enkele mm's bewegen tov het center. De nokkenas bleek te slap te staan. Handmatig kettingspannertje paar slagen aangedraaid (wist de vorige eigenaar niks van) en liep als een zonnetje.
Maargoed, eenmaal gevangen met het virus van N +1 en de lol van af en toe wat anders rijden was wel toegeslagen.
N +1 gold niet alleen voor motoren, maar ook het huishouden, Madame was dr begin 2019 inmiddels bij in komen wonen, maar dat is een project van een heel andere orde.
Wat ze tevens meebracht was een Kawasaki Versys-X 300 uit 2017.
Weinig sleutelwerk zou je zeggen. Viel in den beginne inderdaad mee, wat valbeugels en rekjes monteren en dat was het. Tot ze besloot m met ca 120 km/h tegen het asfalt te gooien in Spanje. Ding op transport terug. Oa moest er gebeuren valbeugels, kofferrekken, hele voorpartij, voorvorken en wat plaatwerk vervangen. Ander plaatwerk hebben we gelast om het enigsinds betaalbaar in gareel te krijgen.
Wat een vriendin ook mee brengt zijn schoonouders. Nu reden deze ook motor, maar hadden dat in geen jaren gedaan. Wat resulteerde in een Intruder 1400 1998 en een Intruder 800 1992 die niet meer liepen, remmen vast enz enz.
Na verwoede pogingen van schoonpa zelf waren er een aantal kisten met vermengde onderdelen en 2 motoren die helemaal niks meer wilde. Hebben ze op de kar geladen, bij ons gedropt ''veel plezier ermee'' en toen waren ze van ons...
Dit was het eerste echt grote project.
De 1400 was te veel aan kapot en zou een enorme geldpit worden dus die hebben we direct maar opgegeven, wel een tijd aangehouden als donor voor de 800.
De 800 loopt inmiddels en heeft ook aardig wat ritjes beleefd weer, blijft ook in bezit gezien Madame dr niet van af wil.
Toen hadden we besloten dat er maar eens een enduro moest komen, met elektrische start er (Madame is niet zo groot) bij en niet te duur.
Er stond in de buurt een EXC 520 uit 2001 te koop. Hoog en laag zadel, elektrisch + kickstart, wat wil een mens nog meer.
Nouja de e-start blijkt meer een hulp te zijn op die motoren dus Madame had er nog niet gek veel aan. Verder had het ding al veel ellende meegemaakt natuurlijk dus weer netjes aan de loop gemaakt, vervolgens het ding met mezelf er op tegen een boom gegooid bij OTR Staphorst eind 2019. Hersteld en niet veel later verkocht omdat hij toch wel erg lomp was.
Toen weer terug bij een oude liefde, een BMW F650 ST uit 1998. Stond voor weinig te koop bovenin Friesland omdat hij niet meer aan wilde slaan.
Bleek een lekke koppakking te zijn icm veel te krappe kleppen. Alles technisch (incl remmerij etc) weer netjes gemaakt en te koop gezet. Voor verkoop nog wel even een goede testrit gemaakt, de hele TET NL. Daarna wilde een kameraad van mij wel hebben. Die heeft hem inmiddels van walgelijk donker paars naar een mooi witte motor gemaakt.
Terwijl ik met deze bezig was was ik op zoek naar onderdelen, ik werd benaderd door iemand die een verlaagde zwartgespoten BMW F650 Funduro uit 1995 die hij voor een vriendelijk bedrag weg wilde doen. Er was ook een andere kameraad van mij welke verticaal ietswat beperkt is. Die had daar wel belang bij. Inmiddels is die fiets alweer een eigenaar verder.
Toen deze 2 de deur uit waren begon het al snel weer te kriebelen. @Dutchmann Verkocht zijn gecrashte GSX-F 600 uit 1999 mooie was dat deze voor 35kW op papier stond (m'n reet, ding liep veel harder). Mocht voor €100 weg met de belofte dat hij een proefrit mocht maken als hij weer reed. Zo gezegd zo gedaan.
De voorvorken, voorwiel en het voorspatbord vervangen, evenals een aantal blokdeksels, stuurhelften, wat elektra en natuurlijk een grote beurt gegeven.
Hoewel ik altijd gezegd had dat de enige Honda die er ooit in zou komen een grasmaaier was was deze deal toch te goed. Een Honda CB650 uit 1981 aangekocht, liep niet door een aantal jaar stilstaan.
Grote beurt gegeven, aantal vlotters en naalden vervangen en liep weer, ook even de grote deuk in de tank uitgedeukt (zit er op de foto nog wel in, 2e foto na uitdeuken) en de remmen gereviseerd. De vrouw van een maat van mij bleek later heel specifiek op zoek te zijn naar een fel blauwe oude Honda, kwam dat even mooi uit!
Toen deze weer plaats had gemaakt breide het snel uit. Via MF bij @WappietheWolf via een combideal een niet rijdende ER5 uit 2001 en een Qingqi QM200GY (Suzuki DR200 kloon) uit 2013 opgehaald.
De ER5 hebben we een grote beurt gegeven, de waterpomp hersteld enz. Toen verkocht.
De Qingqi was echt een geinig ding, ging niet hard, maar had een heel hoge brommer achtige fun factor. Op een beurtje en een kapje vervangen na weinig aan gedaan. Ik zou er een 21' voorwiel in bouwen, maar tijdens de levertijd al verkocht.
Inmiddels hebben we beide een echte enduro gekocht. Madame een Beta RR 125 2T 2018 en ik een Beta RR 250 2T 2019. Gewoon gave machines voor eigen gebruik.
Later kwam er een Aprilia Pegaso met elektra problemen. Work in progress, maar het lijkt er op dat de spoelen de schuldige zijn, gaat uiteraard wel weer lopen.
In de tussentijd zijn er ook 2 brommers geweest en staat er nog een extra, maar die zijn minder relevant.
Ook een plaatje van de garage uiteraard:
Zo loopt het hier een beetje door. Eigenlijk is hier altijd wel een project fiets om wat van te leren die hopelijk achteraf de hobby ook nog een beetje sponsort.
Vragen over projecten mag je altijd stellen, ik houd vrij gedetailleerd bij wat er allemaal gebeurd is en wat er aan de hand was.
Mocht je het volgende project hebben staan hoor ik het ook graag!
Ook heb ik topics over probleem gevallen die ik graag terug wil kunnen vinden dus die plaats ik hier onder:
(Ontsteking) Probleem Suzuki Intruder 800
BMW F650 Strada start niet
Bonkend lopen BMW F650 Funduro
Aprilia Pegaso '95 elektra uitval
Honda XL125 1977 vragen (ontsteking)
Waar het voor mij ooit begon was eind 2008 toen ik 16 werd en een brommer kocht.
Een Aprilia RX 50 welke ik nog steeds in bezit heb en eigenlijk nodig eens op kenteken moet.
Inmiddels voorzien van een leuke setup, 85cc lange slag TPR, 21mm carburateur en een relatief laagtoerig rvs Technigas Enox pijpje. Op motorkenteken zou hij nog aardige boetes kunnen opleveren op de snelweg overdag dus loopt lekker door.
Altijd mee naar school geweest, off-road gereden en een aantal uurs crosses mee gedaan.
Uiteraard liep hij kapot, uiteraard moest ik dat zelf repareren, uiteraard ging het weer kapot tot ik het goed genoeg kon om het heel te houden.
De eerste stap in de motorwereld was een BMW F650 ST 1998. Weinig aan gesleuteld behalve het standaard onderhouds werk en vooral plezier en woonwerk ritten mee gemaakt.
Daarna werd het serieuzer, een KTM 990 Adventure uit 2007.
Ook nog steeds in bezit als vlaggenschip van de vloot. Veel aan gesleuteld, veel injectie gerelateerde elektra problemen mee gehad. Wel mooie reizen mee gemaakt zoals retourtje Marokko en de TET Noorwegen/Zweden.
Daarna begonnen de project motoren.
Voor wisselgeld een Suzuki GSXR 600 uit 1999 gekocht. Had wat schuifschade waar we niet gek veel aan gedaan hebben, maar ook een ratel in het rijwiel en in het blok.
Bleek niet veel aan de hand. de voorremschijven waren ''zwevend'' geworden als in die konden enkele mm's bewegen tov het center. De nokkenas bleek te slap te staan. Handmatig kettingspannertje paar slagen aangedraaid (wist de vorige eigenaar niks van) en liep als een zonnetje.
Maargoed, eenmaal gevangen met het virus van N +1 en de lol van af en toe wat anders rijden was wel toegeslagen.
N +1 gold niet alleen voor motoren, maar ook het huishouden, Madame was dr begin 2019 inmiddels bij in komen wonen, maar dat is een project van een heel andere orde.
Wat ze tevens meebracht was een Kawasaki Versys-X 300 uit 2017.
Weinig sleutelwerk zou je zeggen. Viel in den beginne inderdaad mee, wat valbeugels en rekjes monteren en dat was het. Tot ze besloot m met ca 120 km/h tegen het asfalt te gooien in Spanje. Ding op transport terug. Oa moest er gebeuren valbeugels, kofferrekken, hele voorpartij, voorvorken en wat plaatwerk vervangen. Ander plaatwerk hebben we gelast om het enigsinds betaalbaar in gareel te krijgen.
Wat een vriendin ook mee brengt zijn schoonouders. Nu reden deze ook motor, maar hadden dat in geen jaren gedaan. Wat resulteerde in een Intruder 1400 1998 en een Intruder 800 1992 die niet meer liepen, remmen vast enz enz.
Na verwoede pogingen van schoonpa zelf waren er een aantal kisten met vermengde onderdelen en 2 motoren die helemaal niks meer wilde. Hebben ze op de kar geladen, bij ons gedropt ''veel plezier ermee'' en toen waren ze van ons...
Dit was het eerste echt grote project.
De 1400 was te veel aan kapot en zou een enorme geldpit worden dus die hebben we direct maar opgegeven, wel een tijd aangehouden als donor voor de 800.
De 800 loopt inmiddels en heeft ook aardig wat ritjes beleefd weer, blijft ook in bezit gezien Madame dr niet van af wil.
Toen hadden we besloten dat er maar eens een enduro moest komen, met elektrische start er (Madame is niet zo groot) bij en niet te duur.
Er stond in de buurt een EXC 520 uit 2001 te koop. Hoog en laag zadel, elektrisch + kickstart, wat wil een mens nog meer.
Nouja de e-start blijkt meer een hulp te zijn op die motoren dus Madame had er nog niet gek veel aan. Verder had het ding al veel ellende meegemaakt natuurlijk dus weer netjes aan de loop gemaakt, vervolgens het ding met mezelf er op tegen een boom gegooid bij OTR Staphorst eind 2019. Hersteld en niet veel later verkocht omdat hij toch wel erg lomp was.
Toen weer terug bij een oude liefde, een BMW F650 ST uit 1998. Stond voor weinig te koop bovenin Friesland omdat hij niet meer aan wilde slaan.
Bleek een lekke koppakking te zijn icm veel te krappe kleppen. Alles technisch (incl remmerij etc) weer netjes gemaakt en te koop gezet. Voor verkoop nog wel even een goede testrit gemaakt, de hele TET NL. Daarna wilde een kameraad van mij wel hebben. Die heeft hem inmiddels van walgelijk donker paars naar een mooi witte motor gemaakt.
Terwijl ik met deze bezig was was ik op zoek naar onderdelen, ik werd benaderd door iemand die een verlaagde zwartgespoten BMW F650 Funduro uit 1995 die hij voor een vriendelijk bedrag weg wilde doen. Er was ook een andere kameraad van mij welke verticaal ietswat beperkt is. Die had daar wel belang bij. Inmiddels is die fiets alweer een eigenaar verder.
Toen deze 2 de deur uit waren begon het al snel weer te kriebelen. @Dutchmann Verkocht zijn gecrashte GSX-F 600 uit 1999 mooie was dat deze voor 35kW op papier stond (m'n reet, ding liep veel harder). Mocht voor €100 weg met de belofte dat hij een proefrit mocht maken als hij weer reed. Zo gezegd zo gedaan.
De voorvorken, voorwiel en het voorspatbord vervangen, evenals een aantal blokdeksels, stuurhelften, wat elektra en natuurlijk een grote beurt gegeven.
Hoewel ik altijd gezegd had dat de enige Honda die er ooit in zou komen een grasmaaier was was deze deal toch te goed. Een Honda CB650 uit 1981 aangekocht, liep niet door een aantal jaar stilstaan.
Grote beurt gegeven, aantal vlotters en naalden vervangen en liep weer, ook even de grote deuk in de tank uitgedeukt (zit er op de foto nog wel in, 2e foto na uitdeuken) en de remmen gereviseerd. De vrouw van een maat van mij bleek later heel specifiek op zoek te zijn naar een fel blauwe oude Honda, kwam dat even mooi uit!
Toen deze weer plaats had gemaakt breide het snel uit. Via MF bij @WappietheWolf via een combideal een niet rijdende ER5 uit 2001 en een Qingqi QM200GY (Suzuki DR200 kloon) uit 2013 opgehaald.
De ER5 hebben we een grote beurt gegeven, de waterpomp hersteld enz. Toen verkocht.
De Qingqi was echt een geinig ding, ging niet hard, maar had een heel hoge brommer achtige fun factor. Op een beurtje en een kapje vervangen na weinig aan gedaan. Ik zou er een 21' voorwiel in bouwen, maar tijdens de levertijd al verkocht.
Inmiddels hebben we beide een echte enduro gekocht. Madame een Beta RR 125 2T 2018 en ik een Beta RR 250 2T 2019. Gewoon gave machines voor eigen gebruik.
Later kwam er een Aprilia Pegaso met elektra problemen. Work in progress, maar het lijkt er op dat de spoelen de schuldige zijn, gaat uiteraard wel weer lopen.
In de tussentijd zijn er ook 2 brommers geweest en staat er nog een extra, maar die zijn minder relevant.
Ook een plaatje van de garage uiteraard:
Zo loopt het hier een beetje door. Eigenlijk is hier altijd wel een project fiets om wat van te leren die hopelijk achteraf de hobby ook nog een beetje sponsort.
Vragen over projecten mag je altijd stellen, ik houd vrij gedetailleerd bij wat er allemaal gebeurd is en wat er aan de hand was.
Mocht je het volgende project hebben staan hoor ik het ook graag!
Laatst bewerkt: