De gevaren van motorrijden

Revolution

MF veteraan
2 jun 2001
16.917
3
Als ik lees dat Hans Pepermans, redacteur van Motoren & Toerisme onlangs dodelijk is verongelukt, dan wordt je toch weer even pijnlijk met de neus op de feiten gedrukt dat we uiteindelijk toch best een risicovolle hobby beoefenen.

Ik denk er zelf wel eens over na, dat het best kan dat ik het een keer niet overleef, het wordt steeds drukker op de weg en er zijn genoeg idioten in de auto die ervoor kunnen zorgen dat je het niet overleeft.

Hoe zit het met jullie, denken jullie hier veel over na, over de risico\'s?
 
Daar moet je niet teveel aan denken, anders kan je net zogoed niet op de motor stappen. Er komen ook zoveel automobilisten om in het verkeer, maar je gaat toch ook niet iedere keer als in een auto stapt eerst ff nadenken over de risico\'s?!? Ik tenminste niet, gewoon in-of opstappen en gassen! :)

Ik ben me er nu ook steeds beter van bewust dat er ontichelijk veel van die randdebielen |( op de weg rijden die hun ogen in hun zakken hebben zitten, maar reken maar niet dat ik m\'n schatje daardoor in de garage laat staan :)

Gewoon lekker rijden en veel met handen (lees: middelvingers) en voeten werken ;)
 
Je weet al hoe ik er ongeveer overdenk (ICQ).

Tuurlijk we nemen risico\'s, ook met ons eigen rijstijl,en ook de rest van het verkeer is gevaarlijk, dus een zekere mate van defensief rijden is zeeeeer belangrijk.

Maar ik wil er niet te veel bij stilstaan, want dan is voor mij direct al het plezier wat ik heb van motorrijden teniet gedaan.

Ik heb ooit een bijna frontaal ongeluk gehad. (achterband slipt weg over troep in een bocht, dus de motor komt op de linkerbaan en er komt net een auto van de andere kant, die me net kan ontwijken.) Daarna heb ik een maand of twee niet lekker kunnen rijden, en heb ik zeer stevig nagedacht om te stoppen. Gelukkig ben ik er weer overheen gegroeid :)

Hier in de buurt heeft een aantal jaar geleden iemand zich dood gereden, tegen een heel klein rot boompje. Die heb ik zien liggen, een goede kennis van mij was op dat moment met hem aan het rijden en zag het gebeuren. Die zat echt te shaken, niet te geloven. Die kennis van mij heeft het motorrijden nog een jaar geprobeert en heeft toen het spul verkocht. Heel begrijpelijk :}
 
Laatst bewerkt:
Ja, ik wist het al van hem.
Ik vindt het net zoiets als vandaag van die Franse skister, wint een paar dagen terug nog een wereldcup beker en nu is ze niet meer.

Maar over onze eigen hobby, je weet de gevaren, je denkt er wel over na, maar toch zou ik niet zonder willen, wordt dan knap vervelend.
Ik heb het gewoon nodig om een beetje af te reageren, en juist die kick dat je weet dat het gevaarlijk kan zijn doet je goed, denk ik.

Was erbij toen een vriend een zwaar ongeluk kreeg, echt heel bijna een dwarsleasie, was eerste tijd ook verlamd, gebroken rug op meerdere plaatsen ed.
Toch reed ik daarna meteen weer zo als altijd.

Ik vind wel dat je niet moet klagen achteraf als het fout gaat, als je dat doet heb je er gewoon nooit goed bij stil gestaan wat de gevolgen kunnen zijn, en dat is dan misschien meteen de reden dat het ook fout is gegaan.
Ik heb dit ook verteld tegen me vriendin, als er iets gebeurd, weet dan dat ik niet zonder motor had willen zijn.
Ik hoop door dit in je achterhoofd te houden, me net ietsje behoudt voor een zwaar ongeluk.
 
Grootste gevaar van motorrijden is de verslaving...en gevaar op de weg...dodelijk verongelukken ed...shit happens...geniet van je leven zolang je het hebt...want voor je het weet is het over...en bij mij hoort bij dat genieten ook motorrijden, met mijn eigen rijstijl...
 
Er zijn al 130 maal meer doden gevallen in het verkeer dan met de bom in Hiroshima...

Als motorrijden even gevaarlijk was als ganzenborden was het minder leuk... denk ik... :?
 
Zodra ik op de motor stap is er niks aan het handje hoor maar maandags in de krant, als je dan leest dat er weer paar motorrijders dood zijn, dan zet dat je wel ff aan het denken...
 
Het lijkt alsof de autobestuurder steeds de schuldige is. Als je het mij vraagt denk ik toch dat de motorrijder ook vaak fout zit door te hard rijden, weinig defensieve rijstijl, te weinig rijervaring (mooi weer rijders).
Mijn leven en mijn familie is mij te dierbaar om voor motorrijden te sterven.
 
Gemiddeld sterven er per dag 3(!) mensen in het verkeer. Ook in een auto kan je het leven laten. Als het je tijd is dan ga je. Of het nou in bed is aan een hersenbloeding of in het verkeer op een motor. Shit happens. \ '(
 
Ach, auto rijden is nou ook geen gevaarloze bezigheid. Je hebt heel veel zelf in de hand.

Zodra echter dat gas opengaat maakt het me allemaal ff niets meer uit :9
 
En dan nog...gevaar boeit me niet...ik rij heel offensief...en ja, ooit rij ik me te pletter...maar ALS ik het voor het zeggen had...dan liever met een ongeluk terwijl ik vol aan het genieten ben...dan op mn 85ste een hartstilstand terwijl ik al 15 jaar naar zelfde behangetje en bloemetjes loop te kijken...
Zonder gevaar geen leven...
 
Alles heeft zo z\'n gevaren. Autorijden ook. Reed er gister niet een auto vol in op een vrachtwagen? Was ook overleden. Je moet wel een beetje genieten van je leven, verkeerd eten levert ook gevaren op (elke dag patat of naar de mc donalds), sex levert ook veel gevaar op. Roken ook..

Gewoon oppassen dus, en ik weet dat het soms niet lukt, want ik had gister hetzelfde als Auke, dat m\'n achterwiel door troep op de weg z\'n eigen leven ging leiden, en ik om niet te vallen op de andere baan terecht kwam. GELUKKIG was daar toen GEEN auto, anders was ik daar ook frontaal opgeklapt.

Verder heb ik de motor voor de lol, de hobby dus, en niet voor woon-werk verkeer, ik denk dat je daarmee de kans om door een auto aangereden te worden aanzienlijk verkleint, echter zit je dan minder op de weg, dus is de ervaring misschien weer wat minder :?

Anway, een ongeluk zit in een klein hoekje, al ben je de beste coureur of een brokkenpiloot.
Ik hoop dat ik rustig als een ouwe lul zonder ziekte of problemen in m\'n bedje sterf. We zien het allemaal wel hoor, ik ben niet bang om dood te gaan in elk geval, alhoewel ik liever nog erg lang leef ;)
 
3 doden per dag... eigenlijk niet zo veel, als je kijkt hoeveel mensen er op de weg zitten, wat de totaal afgelegde kilometers op een dag zijn, in wat voor auto\'s ze rijden, en hoe snel, etcetera. als je daar over nadenkt zijn het er \'maar\' 3. toegeven, iedere dode is er èèn te veel. nog minder leuk wordt het als je het zelf bent. maar ja...

en ik denk dat motorrijders vaak niet de schuldige zijn, maar dat automobilisten ons niet zien of onze snelheid / acceleratie totaal verkeerd inschatten (hier wordt overigens ook geen aandacht aan besteed tijden het rijlessen!!!) hierom moet je defensief rijden voor eigen levensbehoudt...

ach, het leven is mooi, motorrijden ook, en nog veel meer dingen, het is maar net wat je er van maakt, en risico\'s moet je nemen anders leef je niet!!! probeer alleen te zorgen dat je er zo goed mogelijk vanaf komt.
 
Ik ben het helemaal eens met Daemon.
Automobilisten houden over het algemeen geen rekening met motorrijders!
Ik ben koerier ( in de auto spijtme) en als ik dat af en toe zie nou, nou
Bijv automobilisten die er niet tegen kunnen dat een motor sneller weg is bij het stoplicht, of er niet tegen kunnen dat ze tussen de auto\'s in de fille doorrijden!!

:( Ik reed zelfs een keer op de op de A2 en er reed een lul links met 80 km een motorrijder haalde daarom rechts in.
Daar was de automobilist echter niet van gediend en begon die motorrijder te snijden!!
Ik bedoel hoe ziek ben je al je met de auto een motor gaat snijden.

Maar hoe dan ook ik zie elke dag de gevaren en aanrijdingen en toch wil ik nog steeds m\'n motorrijbewijs gaan halen binnekort.

btw is het goed als ik Motor-forum.nl op het achterruit van m\'n koerier auto plak!
als reclame !!!
 
m\'n moeder vind het helemaal niet leuk dat ik motor ga rijden. Die is echt héél bang maar het is natuurlijk ook wel gevaarlijk maar ik kijk er al zolang naar uit.

Ik denk wel dat het een keertje fout zal gaan, het moeilijkste aan motorrijden lijkt me zelfbeheersing, dat ik net als met m\'n brommer altijd voluit ga (gaat dan niet zo hard maar op de motor wordt dat al snel een ander verhaal).

Een ongeluk zit natuurlijk in een klein hoekje maar je kan ook van een keukentrapje flikkeren en dan kun je ook vanalles hebben (wij hebben dus gelukkig geen keukentrapje, levensgevaarijk die dingen :+ ).

Je moet gewoon plezier hebben in het leven voordat Bin Laden de wereld op gaat blazen.
 
...en ja, ooit rij ik me te pletter...maar ALS ik het voor het zeggen had...dan liever met een ongeluk terwijl ik vol aan het genieten ben...dan op mn 85ste een hartstilstand

\'t Is toch lullig als je je dan niet te pletter rijdt maar een hoge dwarslaesie oploopt. Kan je eigenlijk niets meer maar kan je wel 85 worden...
 
m\'n moeder vind het helemaal niet leuk dat ik motor ga rijden. Die is echt héél bang maar het is natuurlijk ook wel gevaarlijk maar ik kijk er al zolang naar uit.

Ik denk wel dat het een keertje fout zal gaan, het moeilijkste aan motorrijden lijkt me zelfbeheersing, dat ik net als met m\'n brommer altijd voluit ga (gaat dan niet zo hard maar op de motor wordt dat al snel een ander verhaal).

Een ongeluk zit natuurlijk in een klein hoekje maar je kan ook van een keukentrapje flikkeren en dan kun je ook vanalles hebben (wij hebben dus gelukkig geen keukentrapje, levensgevaarijk die dingen :+ ).

Je moet gewoon plezier hebben in het leven voordat Bin Laden de wereld op gaat blazen.


Vertel je moeder dan nooit dat je wheelies hebt gemaakt.. deed ik gister wel ;) Vertel ook nooit aan je moeder als je bijna op een auto bent geklapt, of je bijna op je bek ging. Gewoon stil zijn. Dan hebben ze ook geen angst.

Wat betreft zelfbeheersing bij jonge jochies (en meisjes) ; daarvoor hebben we 25kw. ;)
 
Wat betreft zelfbeheersing bij jonge jochies (en meisjes) ; daarvoor hebben we 25kw. ;)

Gaat nog hard zat, in ieder geval hard genoeg om flink op je bek te gaan, en boompjes komen volgens mij ook wel hard aan het 160km/u.
 
[offtopic]
Ja, die 25kw-regeling zouden ze ook bij (snelle) auto\'s moeten doorvoeren als de bestuurders jonger dan 21 zijn...ik zie ZO veel van die jonge gasten in Corrado\'s en VR6én rondracen...terwijl ze maar net hun rijbewijs hebben...en in ons dorp zijn er al verscheidene auto\'s helemaal platgereden door van die balletjes die denken dat ze kunnen rijden...
 
[offtopic]
Ja, die 25kw-regeling zouden ze ook bij (snelle) auto\'s moeten doorvoeren als de bestuurders jonger dan 21 zijn...ik zie ZO veel van die jonge gasten in Corrado\'s en VR6én rondracen...terwijl ze maar net hun rijbewijs hebben...en in ons dorp zijn er al verscheidene auto\'s helemaal platgereden door van die balletjes die denken dat ze kunnen rijden...
Kan ik me wel in vinden ja, OF zowel bij motor als auto licht rijbewijs OF nergens, maar niet halfslachtig zoals nu...
 
jah.. laat ze maar hun eerste autojaren rondbrengen in een ... TRABANTJE !!! .. of Suzuki Alto !!! :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan