Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
ik heb onlangs een instuctiedag gehad van de instructeurs van de politie, en daar heb ik waanzinnig hard leren remmen. Remde al hard, maar nu
Eerst alleen met voorrem en dan tegen blokkeren aan....
Daarna alleen met achterrem en blokkeren.
En daarna volle por remmen, dan natuurlijk wel met voor en achterrem. Dit alles met 120 km/uur... (wat dan best hard is hoor, op een oefenterreintje en zonder abs)
De voorrem zorgt voor de grootste vertraging, de achterrem gebruik je om de motor in balans te houden met remmen (en om nog wat extra te vertragen). We hebben heel veel filmbeelden geanalyseerd, en dat was echt heel leuk (en leerzaam). Als je Valentino Rossi ziet remmen, remt hij net zijn achterwiel los, dus maximale vertraging voor, maar toch gebruikt hij dan ook zijn achterrem. Heel gaaf om zo geanalyseerd te zien.
Bij normaal remmen.... rem ik alleen met mijn voorrem. In bochten rem ik als het moet met achter zodat de motor zich opricht en je vol kunt remmen. En bij een noodstop rem ik echt met alletwee de remmen.
Verder heb ik al 700 km gereden met mijn Mana. Bevalt me prima. Zo goed dat de ducati nu definitief te koop staat (iemand???) omdat ik er gewoon niet meer op kan rijden van de pijn.
Doet wel een beetje zeer van binnen hoor, want een monster is en was mijn droommotor. Maar nu heb ik de Mana, wat mijn laatste motor zal zijn. Hoop nog een paar jaar te kunnen rijden en dan mag ik mijn scootmobiel gaan opvoeren
(heb ik dus ook op de instructiedag gezien, hoe ze dus een abs over de zeik hielpen....)
Dan regelt dat systeem dat je altijd met beide remmen remt, maar als je dan eerst voor vol inknijpt en een paar seconden later achter vol, dan raakt dat ding ontregeld en crash je alsnog, ondanks je abs. (of het was andersom, ben niet zo goed in onthouden van dingen)
Andersom denk ik. Het dualbrakesysteem treedt in werking bij inveren van de voorvork. En dat gebeurt dus niet wanneer je alleen de achterrem gebruikt.
even voor de goede orde.... ik heb me wel ooit eens finaal onderuit geremd met een blokkerend voorwiel...
Wat ik bij de instructiedag geleerd heb is heel goed het punt vinden waarop de rem gaat blokkeren en daar dan net een fractie vandaan blijven. Verder langzaam de remdruk opbouwen, niet te bruusk. Niet te bang zijn, was ook wel belangrijk, en goed blijven kijken en rechtop blijven zitten, zodat je controle houdt. En op het moment dat je voelt dat de rem gaat blokkeren gelijk de rem loslaten en opnieuw remdruk opbouwen.
Heb ook een motor met abs gehad. Daar was het makkelijk, gewoon in 1x alles vol induwen en inknijpen en verstand op nul. Maar ook dan kan er altijd nog een rem gaan blokkeren als je te bruusk doet (heb ik dus ook op de instructiedag gezien, hoe ze dus een abs over de zeik hielpen....)
Ah, dan ben ik bij de dealer verkeerd voorgelicht over de werking van het dual brake system.
Het leek me nl. een goede optie, aangezien ik met mijn hand moeite heb de voorrem te bedienen. Volgens de dealer kon je echter met de achterrem niet de voorrem bedienen. Zijn fout, hij had me een Honda kunnen verkopen .
Ah, dan ben ik bij de dealer verkeerd voorgelicht over de werking van het dual brake system.
Het leek me nl. een goede optie, aangezien ik met mijn hand moeite heb de voorrem te bedienen. Volgens de dealer kon je echter met de achterrem niet de voorrem bedienen. Zijn fout, hij had me een Honda kunnen verkopen .
Er zijn verschillende uitvoeringen van het Dual Brake principe, mijn FES250 heeft het al en de meest uitgebreide versie zit op de ST1300.....Heeft dus niks te maken met inveren of whatever....
Nou ja........ mensen die beweren dat alleen de voorrem gebruikt moet worden hebben het nog niet begrepen. Hun advies zou ik voortaan met een bergje zout nemen!
.....
Bij mij is het ongeveer dezelfde geschiedenis, met dat verschil dat hij van een dealer komt en er kleine schade was veroorzaakt door een testrijder.Hij is/was ook in het rood,maar ik heb hem in het blauw laten spuiten,vind ik mooier. Volgende week zal ik hem eindelijk hebben.Er komen ook nog een paar Michelins Pilot Road 2 onder, dan zal hij niet van een nieuwe te onderscheiden zijn en er staan 15 duizend km op de teller, dus goed ingereden:-)
Van een kennis hoorde ik dat men bij de politie het ook zo aanleert, vertragen met de achterrem en bijremmen met de voorrem en zachtjes de achterrem lossen. Bij mijn vroegere Yamaha dealer vond men dit eigenlijk gek, die monteurs gebruiken naar eigen zeggen enkel hun voorrem, ook al omdat de achterrem te snel zou slijten, vanwege er niet voor gemaakt, wat mij toch een beetje raar lijkt
... bij een lichtgewicht motorfiets waar je mee op de limiet remt heeft ie juist bijna geen invloed; je remt echt optimaal als het achterwiel net wel/net niet loskomt van het wegdek, dan voegt een rem op dat wiel dus weinig toe... Ja, een hoop onafgeveerd gewicht. Veel lichtere racers hébben dan ook niet eens een achterrem.
Het hangt er dus maar net van af wat voor motor je rijdt en wat je ermee doet.
ik heb nooit scooter gereden, ben vanaf een ducati op de mana gestapt wegens fysieke problemen waardoor ik moeilijker kan koppelen (reuma dus)
De mana is zeker rap. Maar mijn man rijdt een 900ss en die houdt me makkelijk bij, ook bij een stoplichtsprint. Ik ben dus qua snelheid ongeveer gelijk gebleven met mijn "oude ducati monster"
Oke..dan..
Ben benieuwd hoe de jouwe eruit ziet
Wat kost het overspuiten van de kappen in Belgie ?
Wil misschien volgend jaar de kappen parelmoer wit laten overspuiten
maar hier in NL vragen ze daar een vermogen voor
Op de Mana rem ik eerst met het achterrempendaal en gebruik de voorrem ter ondersteuning.
De achterschijfrem geeft ruim voldoende remkracht om bij normaal (stads)rijgedrag te vertragen en zelfs op tijd tot stilstand te komen.
De voorrem heb ik op stand 4 gezet om zo een grotere vrije speling te krijgen.
Bij hogere snelheden boven de 50 km/u rem ik met de voor- en achterrem tegelijkertijd waarbij ik de voorrem laat overheersen.
Heb in de loop der Mana jaren geexperimenteerd en vind deze remtechniek goed bij de Mana passen
Die dag was zeker erg nuttig en aangenaam. Begon met simpele dingen als halve draai en achtje enzo.... dat viel toch wel erg tegen (van de 19 motoren 12 onderuit bij een halve draai!)
Het heeft me er erg van bewust gemaakt dat je af en toe gewoon die basis dingen weer eens moet doen. Ik zou eerlijk gezegd die cursus wel om het jaar ofzo willen doen hoor.
Ik heb nog geen idee, de spuiter ging langs komen voor offerte,maar mijn dealer liet nog niets weten. De te schilderen delen zijn er 7 in aantal.Ik vrees dat het ook in Belgie niet goedkoop is, het voorbereidend werk is arbeidsintensief en bepaald de kwaliteit van de lak achteraf.Het spuiten zelf kan nooit veel tijd in beslag nemen, al zal na de grondlaag ook weer een wachttijd in acht moeten worden genomen.Ik laat het je in ieder geval weten.Samen met de Michelinslofjes zal de Mana zo goed als in nieuwstaat verkeren, toch wel prettig:-)
Dealers willen nog wel eens met een "verrassend (te)hoge rekening" komen" wat de vreugde enigzins negatief kan beinvloeden
In jouw situatie zou je een totaalprijs kunnen afspreken incl. overschilderen van de 7 delen Dat zou gunstiger kunnen uitpakken op de spuiterskosten
De kappen apart laat overspuiten is altijd duurder.
Als ik de kappen laat overspuiten, lever ik ze "voorbewerkt" af.
Dus zelf schuren en zelf (de)monteren op de Mana, dat scheelt al gauw de helft aan arbeidsloon
Ben vandaag weer wezen toeren en reed een tijdje achter, 2 Aprilia broeders, van het type "RVS Mille" Racers
Tja...dan merk je wel dat de "Aprilia Mana 850" een tourmotor is
Ik kon een tijdje leuk meekomen, toen zij ook in de "tourmode" reden, maar toen die jongens op een gegeven moment hun gas opentrokken en de rotondes iets scherper aansneden, had ik, samen met m'n Mana toch echt het nakijken