De grensverleggende Aprilia mana: crossover scooter/motor

Ik rem altijd met de achterrem en laatste stuk met voor, achterrem een beetje zeg maar en dan flink met voor rem...
 
ik heb onlangs een instuctiedag gehad van de instructeurs van de politie, en daar heb ik waanzinnig hard leren remmen. Remde al hard, maar nu :)

Eerst alleen met voorrem en dan tegen blokkeren aan....
Daarna alleen met achterrem en blokkeren.
En daarna volle por remmen, dan natuurlijk wel met voor en achterrem. Dit alles met 120 km/uur... (wat dan best hard is hoor, op een oefenterreintje en zonder abs)

De voorrem zorgt voor de grootste vertraging, de achterrem gebruik je om de motor in balans te houden met remmen (en om nog wat extra te vertragen). We hebben heel veel filmbeelden geanalyseerd, en dat was echt heel leuk (en leerzaam). Als je Valentino Rossi ziet remmen, remt hij net zijn achterwiel los, dus maximale vertraging voor, maar toch gebruikt hij dan ook zijn achterrem. Heel gaaf om zo geanalyseerd te zien.

Bij normaal remmen.... rem ik alleen met mijn voorrem. In bochten rem ik als het moet met achter zodat de motor zich opricht en je vol kunt remmen. En bij een noodstop rem ik echt met alletwee de remmen.

Verder heb ik al 700 km gereden met mijn Mana. Bevalt me prima. Zo goed dat de ducati nu definitief te koop staat (iemand???) omdat ik er gewoon niet meer op kan rijden van de pijn.
Doet wel een beetje zeer van binnen hoor, want een monster is en was mijn droommotor. Maar nu heb ik de Mana, wat mijn laatste motor zal zijn. Hoop nog een paar jaar te kunnen rijden en dan mag ik mijn scootmobiel gaan opvoeren O-)
 
ik heb onlangs een instuctiedag gehad van de instructeurs van de politie, en daar heb ik waanzinnig hard leren remmen. Remde al hard, maar nu :)

Eerst alleen met voorrem en dan tegen blokkeren aan....
Daarna alleen met achterrem en blokkeren.
En daarna volle por remmen, dan natuurlijk wel met voor en achterrem. Dit alles met 120 km/uur... (wat dan best hard is hoor, op een oefenterreintje en zonder abs)

De voorrem zorgt voor de grootste vertraging, de achterrem gebruik je om de motor in balans te houden met remmen (en om nog wat extra te vertragen). We hebben heel veel filmbeelden geanalyseerd, en dat was echt heel leuk (en leerzaam). Als je Valentino Rossi ziet remmen, remt hij net zijn achterwiel los, dus maximale vertraging voor, maar toch gebruikt hij dan ook zijn achterrem. Heel gaaf om zo geanalyseerd te zien.

Bij normaal remmen.... rem ik alleen met mijn voorrem. In bochten rem ik als het moet met achter zodat de motor zich opricht en je vol kunt remmen. En bij een noodstop rem ik echt met alletwee de remmen.

Verder heb ik al 700 km gereden met mijn Mana. Bevalt me prima. Zo goed dat de ducati nu definitief te koop staat (iemand???) omdat ik er gewoon niet meer op kan rijden van de pijn.
Doet wel een beetje zeer van binnen hoor, want een monster is en was mijn droommotor. Maar nu heb ik de Mana, wat mijn laatste motor zal zijn. Hoop nog een paar jaar te kunnen rijden en dan mag ik mijn scootmobiel gaan opvoeren O-)

En tijdens dat bruuske remmen met voorrem ben je niet over kop gegaan blijkbaar, nochthans een veelvuldig opgedist verhaal, van zij die zonder ABS knalhard in de remmen moeten gaan.Wat leerde je dan precies om dit te voorkomen?
 
even voor de goede orde.... ik heb me wel ooit eens finaal onderuit geremd met een blokkerend voorwiel...

Wat ik bij de instructiedag geleerd heb is heel goed het punt vinden waarop de rem gaat blokkeren en daar dan net een fractie vandaan blijven. Verder langzaam de remdruk opbouwen, niet te bruusk. Niet te bang zijn, was ook wel belangrijk, en goed blijven kijken en rechtop blijven zitten, zodat je controle houdt. En op het moment dat je voelt dat de rem gaat blokkeren gelijk de rem loslaten en opnieuw remdruk opbouwen.

Heb ook een motor met abs gehad. Daar was het makkelijk, gewoon in 1x alles vol induwen en inknijpen en verstand op nul. Maar ook dan kan er altijd nog een rem gaan blokkeren als je te bruusk doet (heb ik dus ook op de instructiedag gezien, hoe ze dus een abs over de zeik hielpen....)
 
Als je heel snel alles inknijpt kan het voorkomen dat de electronica te laat is...
 
precies...

ik zou het die agent niet nadoen, maar hij kreeg op een motor met abs zowel voor als achterwiel blokkerend..

Schijnt trouwens bij sommige abs systemen ook niet eens zo heel moeilijk te zijn als ze met een duelbreaksystem werken. Is dus ook uitgelegd op de instructiedag. Dan regelt dat systeem dat je altijd met beide remmen remt, maar als je dan eerst voor vol inknijpt en een paar seconden later achter vol, dan raakt dat ding ontregeld en crash je alsnog, ondanks je abs. (of het was andersom, ben niet zo goed in onthouden van dingen)
 
Dan regelt dat systeem dat je altijd met beide remmen remt, maar als je dan eerst voor vol inknijpt en een paar seconden later achter vol, dan raakt dat ding ontregeld en crash je alsnog, ondanks je abs. (of het was andersom, ben niet zo goed in onthouden van dingen)

Andersom denk ik. Het dualbrakesysteem treedt in werking bij inveren van de voorvork. En dat gebeurt dus niet wanneer je alleen de achterrem gebruikt.
 
Andersom denk ik. Het dualbrakesysteem treedt in werking bij inveren van de voorvork. En dat gebeurt dus niet wanneer je alleen de achterrem gebruikt.

Helaas denk je verkeerd!
Het (Honda) dual brake system werkt achter "vol" en doet 1 van de 3 remzuigers voor bedienen.
Heeft dus niks te maken met inveren of whatever.

Dit werd gedemonstreerd op de VRO-1 door mijn fiets op de jiffy te kantelen (voorwiel los) en de achterrem te bedienen. De voorrem werd mooi geactiveerd, zonder induiken van de voorvork dus.
 
Laatst bewerkt:
Ah, dan ben ik bij de dealer verkeerd voorgelicht over de werking van het dual brake system.
Het leek me nl. een goede optie, aangezien ik met mijn hand moeite heb de voorrem te bedienen. Volgens de dealer kon je echter met de achterrem niet de voorrem bedienen. Zijn fout, hij had me een Honda kunnen verkopen :).
 
even voor de goede orde.... ik heb me wel ooit eens finaal onderuit geremd met een blokkerend voorwiel...

Wat ik bij de instructiedag geleerd heb is heel goed het punt vinden waarop de rem gaat blokkeren en daar dan net een fractie vandaan blijven. Verder langzaam de remdruk opbouwen, niet te bruusk. Niet te bang zijn, was ook wel belangrijk, en goed blijven kijken en rechtop blijven zitten, zodat je controle houdt. En op het moment dat je voelt dat de rem gaat blokkeren gelijk de rem loslaten en opnieuw remdruk opbouwen.

Heb ook een motor met abs gehad. Daar was het makkelijk, gewoon in 1x alles vol induwen en inknijpen en verstand op nul. Maar ook dan kan er altijd nog een rem gaan blokkeren als je te bruusk doet (heb ik dus ook op de instructiedag gezien, hoe ze dus een abs over de zeik hielpen....)

Leerrijk, dank je Aletta, vraag me af of ABS ook in optie te krijgen is voor de standaard Mana,enfin, ik zowel met als zonder gereden,maar kwam nooit in hachelijke situaties daar ik eerder een defensief rijder ben. Moest wel met mijn T-max een keer of twee alles dichtknijpen,maar met de ABS geen probleem, al zal alles afhangen van de snelheid die je op dat moment hebt.Bang ben ik ook niet, maar voel er niet veel voor de motor te beschadigen, want dat kost dan alweer een bom geld, dus die ik het liever kalm aan, wat niet weg neemt dat ik aan de verkeerslichten op een kalme weg me wel eens laat gaan:-)
Bij mijn T-max kan men simpelweg het gas vol opendraaien en iedereen achter zich laten aan de lichten, wat met een Mana? met 30 pk meer aan boord zal het wel even anders zijn of niet?
 
Ah, dan ben ik bij de dealer verkeerd voorgelicht over de werking van het dual brake system.
Het leek me nl. een goede optie, aangezien ik met mijn hand moeite heb de voorrem te bedienen. Volgens de dealer kon je echter met de achterrem niet de voorrem bedienen. Zijn fout, hij had me een Honda kunnen verkopen :).

Dat is precies het probleem, je hoort zo veel verschillende dingen over technische en rijvaardige aspecten,dat het op zijn minst verwarrend over komt.De bereden politie, vroeger ook wel Zwaantjes genoemd, althans in Belgie, hebben echter bakken aan ervaring, dus ga ik er van uit dat je van hen wat kunt leren,ongeacht het remsysteem.
 
ik heb nooit scooter gereden, ben vanaf een ducati op de mana gestapt wegens fysieke problemen waardoor ik moeilijker kan koppelen (reuma dus)

De mana is zeker rap. Maar mijn man rijdt een 900ss en die houdt me makkelijk bij, ook bij een stoplichtsprint. Ik ben dus qua snelheid ongeveer gelijk gebleven met mijn "oude ducati monster"
 
Ah, dan ben ik bij de dealer verkeerd voorgelicht over de werking van het dual brake system.
Het leek me nl. een goede optie, aangezien ik met mijn hand moeite heb de voorrem te bedienen. Volgens de dealer kon je echter met de achterrem niet de voorrem bedienen. Zijn fout, hij had me een Honda kunnen verkopen :).

Das inderdaad tamelijk onnozel als je op zo'n manier blijk geeft onvoldoende verstand van je vak te hebben. :N
Het dualbrakesystem was voor mij een van de redenen om voor dat merk te kiezen en moet zeggen dat het heel goed bevalt. Vooral als mijn vrouw meerijdt!
Met een duo is het gebruik van de achterrem plots veel belangrijker geworden dan solo.
De gewichtsverdeling is immers sterk naar achteren verschoven.
Voordeel van dan maximaal met de achterrem kunnen remmen is dat de motor niet zo sterk duikt; je duo wordt dan minder naar voorover gedwongen en zal het plus aan "afremcomfort" zeer waarderen!

@present_1957; mensen die beweren dat alleen de voorrem gebruikt moet worden hebben het nog niet begrepen. Hun advies zou ik voortaan met een bergje zout nemen! :Y
De Mana is als naked mét als ook zonder ABS te koop.

@ Aletta; heel veel plezier met je Mana! :]
 
....Heeft dus niks te maken met inveren of whatever....
Er zijn verschillende uitvoeringen van het Dual Brake principe, mijn FES250 heeft het al en de meest uitgebreide versie zit op de ST1300.

Bij de duurdere versies zit één van de voorste remklauwen scharnierend gemonteerd en drukt bij activering tegen de rempomp van de achterrem.
Hierdoor wordt de achterrem dus automatisch bediend als de voorrem wordt aangesproken en ook echt aangrijpt.

De achterrem wordt door het systeem dan ook pas bediend als de voorvork dus al inveert; dat is belangrijk bij optimaal remmen.

Maar het blijft een hulpsysteem, net als ABS. Als je normaal rijdt helpt het je maar je kunt het dus ook bedonderen. 


..... mensen die beweren dat alleen de voorrem gebruikt moet worden hebben het nog niet begrepen. Hun advies zou ik voortaan met een bergje zout nemen!  :Y
.....
Nou ja...  

Je beweert net zelf dat het gebruik van de motor nogal uitmaakt in hoe je de remmen dient te gebruiken.
Het klopt dat bij een zwaar belaste motor en minder hard remmen de achterrem best veel invloed heeft.
Maar bij een lichtgewicht motorfiets waar je mee op de limiet remt heeft ie juist bijna geen invloed; je remt echt optimaal als het achterwiel net wel/net niet loskomt van het wegdek, dan voegt een rem op dat wiel dus weinig toe... Ja, een hoop onafgeveerd gewicht. Veel lichtere racers hébben dan ook niet eens een achterrem.

Het hangt er dus maar net van af wat voor motor je rijdt en wat je ermee doet.
 
Laatst bewerkt:
Bij mij is het ongeveer dezelfde geschiedenis, met dat verschil dat hij van een dealer komt en er kleine schade was veroorzaakt door een testrijder.Hij is/was ook in het rood,maar ik heb hem in het blauw laten spuiten,vind ik mooier. Volgende week zal ik hem eindelijk hebben.Er komen ook nog een paar Michelins Pilot Road 2 onder, dan zal hij niet van een nieuwe te onderscheiden zijn en er staan 15 duizend km op de teller, dus goed ingereden:-)

Van een kennis hoorde ik dat men bij de politie het ook zo aanleert, vertragen met de achterrem en bijremmen met de voorrem en zachtjes de achterrem lossen. Bij mijn vroegere Yamaha dealer vond men dit eigenlijk gek, die monteurs gebruiken naar eigen zeggen enkel hun voorrem, ook al omdat de achterrem te snel zou slijten, vanwege er niet voor gemaakt, wat mij toch een beetje raar lijkt

Oke..dan.. 8-)
Ben benieuwd hoe de jouwe eruit ziet 8-)
Wat kost het overspuiten van de kappen in Belgie ?
Wil misschien volgend jaar de kappen parelmoer wit laten overspuiten
maar hier in NL vragen ze daar een vermogen voor '(
Op de Mana rem ik eerst met het achterrempendaal en gebruik de voorrem ter ondersteuning.
De achterschijfrem geeft ruim voldoende remkracht om bij normaal (stads)rijgedrag te vertragen en zelfs op tijd tot stilstand te komen.
De voorrem heb ik op stand 4 gezet om zo een grotere vrije speling te krijgen.
Bij hogere snelheden boven de 50 km/u rem ik met de voor- en achterrem tegelijkertijd waarbij ik de voorrem laat overheersen.
Heb in de loop der Mana jaren geexperimenteerd en vind deze remtechniek goed bij de Mana passen :]
 
Laatst bewerkt:
... bij een lichtgewicht motorfiets waar je mee op de limiet remt heeft ie juist bijna geen invloed; je remt echt optimaal als het achterwiel net wel/net niet loskomt van het wegdek, dan voegt een rem op dat wiel dus weinig toe... Ja, een hoop onafgeveerd gewicht. Veel lichtere racers hébben dan ook niet eens een achterrem.
Het hangt er dus maar net van af wat voor motor je rijdt en wat je ermee doet.

Ik beperk me tot de motoren die op openbare wegen mogen rijden en
waarbij zich de bestuurders aan de geldende gedrags- en verkeersregels houden.
Racers zonder achterrem behoren niet tot die categorie!

;)

Daarnaast heb je wel gelijk.
 
Laatst bewerkt:
Zo'n cursus onder gecontroleerde omstandigheden, is heel erg leerzaam.
In de praktijk kom je onverwacht in een situatie terecht.
De ervaring is dan vaak, dat je vol in de remmen gaat.
( schrik en angst reactie tijd ).
Pas na aantal secondes, gaan je hersens weer werken en komt de cursus naar boven.
Dit heeft elk mens.

De prof racers, zelfs deze ver-remmen of versturen zich regelmatig.
 
Die dag was zeker erg nuttig en aangenaam. Begon met simpele dingen als halve draai en achtje enzo.... dat viel toch wel erg tegen (van de 19 motoren 12 onderuit bij een halve draai!)

Het heeft me er erg van bewust gemaakt dat je af en toe gewoon die basis dingen weer eens moet doen. Ik zou eerlijk gezegd die cursus wel om het jaar ofzo willen doen hoor.
 
ik heb nooit scooter gereden, ben vanaf een ducati op de mana gestapt wegens fysieke problemen waardoor ik moeilijker kan koppelen (reuma dus)

De mana is zeker rap. Maar mijn man rijdt een 900ss en die houdt me makkelijk bij, ook bij een stoplichtsprint. Ik ben dus qua snelheid ongeveer gelijk gebleven met mijn "oude ducati monster"

Wat ik eigenlijk wou weten is of je aan het stoplicht gesteld dat de omstandigheden het toe laten het gas vol open zet? Ik deed dit wel met mijn T-Max,maar ik weet niet of dat aan de beperktere PK's ligt of het vlotte automatische schakelen, want met de T-Max ging dat vlot zonder stotteren of rare bijgeluidjes
 
Oke..dan.. 8-)
Ben benieuwd hoe de jouwe eruit ziet 8-)
Wat kost het overspuiten van de kappen in Belgie ?
Wil misschien volgend jaar de kappen parelmoer wit laten overspuiten
maar hier in NL vragen ze daar een vermogen voor '(
Op de Mana rem ik eerst met het achterrempendaal en gebruik de voorrem ter ondersteuning.
De achterschijfrem geeft ruim voldoende remkracht om bij normaal (stads)rijgedrag te vertragen en zelfs op tijd tot stilstand te komen.
De voorrem heb ik op stand 4 gezet om zo een grotere vrije speling te krijgen.
Bij hogere snelheden boven de 50 km/u rem ik met de voor- en achterrem tegelijkertijd waarbij ik de voorrem laat overheersen.
Heb in de loop der Mana jaren geexperimenteerd en vind deze remtechniek goed bij de Mana passen :]

Ik heb nog geen idee, de spuiter ging langs komen voor offerte,maar mijn dealer liet nog niets weten. De te schilderen delen zijn er 7 in aantal.Ik vrees dat het ook in Belgie niet goedkoop is, het voorbereidend werk is arbeidsintensief en bepaald de kwaliteit van de lak achteraf.Het spuiten zelf kan nooit veel tijd in beslag nemen, al zal na de grondlaag ook weer een wachttijd in acht moeten worden genomen.Ik laat het je in ieder geval weten.Samen met de Michelinslofjes zal de Mana zo goed als in nieuwstaat verkeren, toch wel prettig:-)
 
Die dag was zeker erg nuttig en aangenaam. Begon met simpele dingen als halve draai en achtje enzo.... dat viel toch wel erg tegen (van de 19 motoren 12 onderuit bij een halve draai!)

Het heeft me er erg van bewust gemaakt dat je af en toe gewoon die basis dingen weer eens moet doen. Ik zou eerlijk gezegd die cursus wel om het jaar ofzo willen doen hoor.

Onderuit met schade? Voor ik daar aan begin laat ik toch valblokken monteren om de schade zo gering mogelijk te houden.Als je wekelijks treffens rijdt, dan is dat ook goed voor je techniek, want om de snelheid er uit te halen zijn veel voorgeschotelde parcours erg technisch, het voordeel is, geen prestatiedruk en je kunt alles op het gemakje doen als je niet zo zeker bent of echte risico's wil vermijden
 
Ik heb nog geen idee, de spuiter ging langs komen voor offerte,maar mijn dealer liet nog niets weten. De te schilderen delen zijn er 7 in aantal.Ik vrees dat het ook in Belgie niet goedkoop is, het voorbereidend werk is arbeidsintensief en bepaald de kwaliteit van de lak achteraf.Het spuiten zelf kan nooit veel tijd in beslag nemen, al zal na de grondlaag ook weer een wachttijd in acht moeten worden genomen.Ik laat het je in ieder geval weten.Samen met de Michelinslofjes zal de Mana zo goed als in nieuwstaat verkeren, toch wel prettig:-)

Dealers willen nog wel eens met een "verrassend (te)hoge rekening" komen" wat de vreugde enigzins negatief kan beinvloeden ;(
In jouw situatie zou je een totaalprijs kunnen afspreken incl. overschilderen van de 7 delen ;) Dat zou gunstiger kunnen uitpakken op de spuiterskosten :Y
De kappen apart laat overspuiten is altijd duurder.
Als ik de kappen laat overspuiten, lever ik ze "voorbewerkt" af.
Dus zelf schuren en zelf (de)monteren op de Mana, dat scheelt al gauw de helft aan arbeidsloon })

Ben vandaag weer wezen toeren en reed een tijdje achter, 2 Aprilia broeders, van het type "RVS Mille" Racers 8-)
Tja...dan merk je wel dat de "Aprilia Mana 850" een tourmotor is :')
Ik kon een tijdje leuk meekomen, toen zij ook in de "tourmode" reden, maar toen die jongens op een gegeven moment hun gas opentrokken en de rotondes iets scherper aansneden, had ik, samen met m'n Mana toch echt het nakijken :W
 
Laatst bewerkt:
Dealers willen nog wel eens met een "verrassend (te)hoge rekening" komen" wat de vreugde enigzins negatief kan beinvloeden ;(
In jouw situatie zou je een totaalprijs kunnen afspreken incl. overschilderen van de 7 delen ;) Dat zou gunstiger kunnen uitpakken op de spuiterskosten :Y
De kappen apart laat overspuiten is altijd duurder.
Als ik de kappen laat overspuiten, lever ik ze "voorbewerkt" af.
Dus zelf schuren en zelf (de)monteren op de Mana, dat scheelt al gauw de helft aan arbeidsloon })

Ben vandaag weer wezen toeren en reed een tijdje achter, 2 Aprilia broeders, van het type "RVS Mille" Racers 8-)
Tja...dan merk je wel dat de "Aprilia Mana 850" een tourmotor is :')
Ik kon een tijdje leuk meekomen, toen zij ook in de "tourmode" reden, maar toen die jongens op een gegeven moment hun gas opentrokken en de rotondes iets scherper aansneden, had ik, samen met m'n Mana toch echt het nakijken :W

So what? Hoofdzaak is dat je het rijden geniet.Die snelle jongens zijn vaak in overtreding,ook dat kan de vreugde temperen.
Bij mij liggen de zaken enigszins anders. Voor ik de Mana kocht had een geinteresseerde en proefrit gemaakt en daarbij schade veroorzaakt aan de linkerzijde van wat we gemakshalve de tank zullen noemen.Als puntje bij paaltje kwam weigerde de dader te betalen, mijn dealer had zich iets te flexibel opgesteld in deze.Deze laatste had wel beloofd dat alles 'in orde' ging komen.We hebben het dus op een akkoordje gegooit dat we de kosten delen fifty, fifty, plus de nieuwe banden ook, daar kon ik dan met leven.Morgen heb ik nummerplaat en als alles goed zit vrijdag de Mana.
 
Terug
Bovenaan Onderaan