De (her) introductie van lichte motoren

Ik vind het echte pure geldklopperij dat nieuwe rijbewijs. Want waarom zou je op je 24e wel ineens in staat zijn zo'n zware motor goed te kunnen hanteren?? We zijn gwn keihard genaaid door die 'hoge heren'..:(

En dan zeggen ze dat we in een democratie leven waar het VOLK beslist...

Omdat op je 24e je hersens volgroeid zijn.....
 
Laatst bewerkt:
Omdat op je 24e je hersens volgroeid zijn.....

Klopt, dat is zelfs wetenschappelijk aangetoond. Het hersengedeelte dat rationele afwegingen maakt is dan nog onvoldoende volgroeid. Rond de 20-24 begint het gezonde verstand pas een tegenwicht te vormen voor het testosteron.
 
Ik ben 30 en heb nu een jaar het Atje en rij vrolijk 150 cc als enigste vervoer :P
Na een jaar moet ik toegeven dat het soms wel effe te kort is,maar altijd op te lossen door je een beetje aan te passen.
Er is een 300 cc versie van en die zou ik toch wel heel erg graag hebben,maar is simpelweg te duur in aanschaf.

Als ik kijk wat ik allemaal met mijn 150 cc'tje doe dan zou ik met de 300 de hele wereld over durven :]

Genoeg is ook voldoende,niet altijd de max willen.

Gr nutty
 
Als 18 jarige heb je natuurlijk ook zo even 10 mille klaarliggen.
Terwijl je voor 2 mille minder met een gloednieuwe auto warm, droog, veilig en zuinig de showroom uit rijd :W

Daarbij vind ik 10 mille ook erg veel geld voor die GSR, kijk eens naar die achterbrug zeg :X
Kijk dan even naar de GSR600, 3 mille minder en wél die mooie achterbrug ;)
 
Ik ben 30 en heb nu een jaar het Atje en rij vrolijk 150 cc als enigste vervoer :P
Na een jaar moet ik toegeven dat het soms wel effe te kort is,maar altijd op te lossen door je een beetje aan te passen.
Er is een 300 cc versie van en die zou ik toch wel heel erg graag hebben,maar is simpelweg te duur in aanschaf.

Als ik kijk wat ik allemaal met mijn 150 cc'tje doe dan zou ik met de 300 de hele wereld over durven :]

Genoeg is ook voldoende,niet altijd de max willen.

Gr nutty
Vergeet niet dat die 150 van jou voor het nieuwe rijbewijs "te zwaar" is.
Je mag dan maximaal een 125cc scooter rijden.
De meeste 125cc 4takt scooters hebben met wind tegen een top van 70 á 80 km/pu.
Ik denk dat jou 150 iets meer marge heeft om mee te komen :Y

Ik zeg niet dat zo'n 125 niks is, maar je moet wel snappen dat elk voertuig zijn doelgroep en functie heeft.
Voor in de stad of een zone 60 is zo'n 125cc ding prima, maar verder dan dat moet je denk ik niet willen gaan.
 
Ben het trouwens wel eens met wat sommigen hier zeggen: met een kleine motor kun je ook genoeg fun hebben.

Twee jaar lang, naast de 'echte' motor, een GS450E gehad. 40pk, absoluut niet sportief en ik werd overal uitgelachen met mijn 'snorfietsje'...maar nog steeds spijt van dat hij weg is. Leukste motor waar ik tot nu toe op heb mogen rijden.

Maar bovenstaande motor past niet eens binnen huidige 25kw regeling (31kw)..die Suzuki Inazuma past er niet in...de Caviga Mito en Aprilia 125cc's hebben ook veel te veel vermogen. Die A1 klasse is gewoon een enorme fuik voor potentiele motorrijders en men wordt zowat geforceerd om tot je 24e te wachten.

Op zich vind ik dat niet zo'n ramp, ik geloof wel dat je met 24 jaar wat meer over eventuele gevolgen nadenkt. Maar:
-18 jaar zijn om in 1x in een auto >800pk te stappen
-nog 6 jaar! langer wachten om in 1x op een tweewieler > 25pk te stappen

..doe dan ook gewoon wat aan die auto's!
 
Van de zomer nog 600 km ritje gedaan naar en door belgie,ik had er meer moeite mee (zitgedeelte) dan de motor.
Voor het eerst waren Karl en ik met onze 150 cc niet meer de lichtste want er waren een paar pcx 125 bij.

Nu merkte ik in die 25 cc verschil toch nét dat ene stukje verschil idd.
Daar waar ik nog gas over had op de snel weg om een vrachtwaggel in te halen,daar zaten de 125 cc al aan de max.

Kijk je komt overal hoor,hoeveel lui er met hun bejaarde vespa 150 cc niet heel europa doorkruist zijn,en die kwamen er ook gewoon.

Maar waar de snelheden hoger zijn kan het inderdaad nét dat stukje verschil maken,en ik moet zeggen dan mijn honda 150 versassend finnig is. ;)
 
Ik denk eerlijk gezegd dat die 11kW machines nogal veel opgevoerd gaan worden. Niemand heeft zin om met 11kW te gaan rijden en er zijn ook nog genoeg machines die wel meer dan 11kW hebben maar lager op kenteken staan. (Ktm 125exc bijvoorbeeld)
 
Die is niet meer leverbaar.

En zo'n 600cc viercil is onwijs hoogtoerig, zet hem op 25kw/35kw en er blijft helemaal niks over.
De (beginnende) motorrijder is ook niet verplicht om een nieuwe te kopen ;)

En ik denk dat je gelijk hebt met begrensing, want de GSR begint pas boven de 8000rpm echt vaart te maken.
 
Laatst bewerkt:
Op een bromfiets mocht je vroegahh ook niet harder dan 40, je mocht niet opvoeren e.d. hele volks stammen vonder daar wel wat op en Nederland was zelfs bekend om de vele en bekwame 50 cc tuners. Ook hier is wel wat op te vinden....
 
Op een bromfiets mocht je vroegahh ook niet harder dan 40, je mocht niet opvoeren e.d. hele volks stammen vonder daar wel wat op en Nederland was zelfs bekend om de vele en bekwame 50 cc tuners. Ook hier is wel wat op te vinden....
Dat is wel zo, maar dat waren 2 takt machines die makkelijk op te voeren zijn.
Een 125cc 4 takt is amper op te voeren.
En al zou het je lukken met eventueel een grotere cilinder o.i.d. bij controle of een ongeval ben je gewoon het haasje en kun je zelf de knip trekken :X
 
Ja dat 11 kw niet de moeite waard zou zijn is toch echt niet helemaal waar.
Ik weet vorig jaar zijn er behoorlijk wat honda pcx motoren verkocht,en de eigenaren zijn echt geen pikkies van 18 maar gewoon 24+ met een bewuste keuze.

Zo kon ik ook gelijk een zware motor kopen,keuze genoeg,maar kwam heel bewust steeds terug bij mijn SH150i.
Waarom?
Ik wilde persee minimaal 1:30 rijden,weinig overhoud en een formaat wat hier de brandpoort door,de 90 graden draai de tuin in en 180 graden de fietsenschuur in.
Daar kwam ook bij,ik rij het hele jaar door,dus bescherming belangrijk.
Vandaar ik op deze keuze uitkwam.

Pk kanonnen geef ik geen moer om,genoeg is prima.
Ik weet dat er nog altijd een grote groep is die meer zaken belangrijk vinden dan "hoe hard kan de jouwe?"
Zoveel mogelijk pk is lang niet altijd boeiend voor iedereen.

Zo heb ik van de zomer een uur op die nieuwe cbr 250 r gereden, 1 cilinder 27 pk.
Wat een geweldige machine!
Wat rijd dat heerlijk zeg,sturen als een mes en schakeld heerlijk,en ik geen geen moer om schakelen eigenlijk,maar was toch blij verrast.
Op de snelweg makkelijk 140 km/u met een max van 150 ofzo.
Ik zou daar de hele wereld mee over kunnen hoor,heb ik echt geen 100 + pk voor nodig.

Gr nutty
 
Ja dat 11 kw niet de moeite waard zou zijn is toch echt niet helemaal waar.
Ik weet vorig jaar zijn er behoorlijk wat honda pcx motoren verkocht,en de eigenaren zijn echt geen pikkies van 18 maar gewoon 24+ met een bewuste keuze.

Ik ben er zo-eentje... maar ik vind die hele begrenzing-kermis alsnog belachelijk.
Puur ontmoedigingsbeleid.
 
Ik ben er zo-eentje... maar ik vind die hele begrenzing-kermis alsnog belachelijk.
Puur ontmoedigingsbeleid.
:^

Als ik nu voor woon-werk een 125cc scooter aanschaf is dat een bewuste keuze.
Als ik nu 18 zou zijn en moest kiezen tussen 3x examen en 11kw rijden of wachten tot 24 en 1x examen + onbegrensd dan wist ik het wel.
Dan maar eerst het koekblik of even door tuffen met het brommertje :Y
 
Ja ik vind het wel super belachelijk dat je bv op je 20ste niet in het 35 kw kan instromen.
Heb ik dan wel geen last van maar kan me zo voorstellen dat stel je bent 22 en je wilt je rbw gaan halen je maar 11 kw mag rijden,dat gaat natuurlijk nergens over.

Maarja....wat doe je eraan he
 
:^

Als ik nu voor woon-werk een 125cc scooter aanschaf is dat een bewuste keuze.
Als ik nu 18 zou zijn en moest kiezen tussen 3x examen en 11kw rijden of wachten tot 24 en 1x examen + onbegrensd dan wist ik het wel.
Dan maar eerst het koekblik of even door tuffen met het brommertje :Y

:^

De hele afdeling "Motor" in Nederland zal dood gaan bloeden.
 
Laatst bewerkt:
:^

De hele afdeling "Motor" in Nederland zal dood gaan bloeden.
Zo'n vaart zal het niet lopen, de instroom wordt gewoon ouder.
Alleen dat hele 11kw en 35kw verhaal zal hier niet van de grond komen.
Ik verwacht dat er maar heel erg weinig mensen 2 jaar lang 11kw gaan rijden om vervolgens examen te "mogen" doen voor 35kw.

Die hele nieuwe markt die er volgens de overheid zal komen komt er gewoon niet.
Lastige is alleen dat de rijscholen voor de enkeling die wel met z'n 18de wil starten de investering wel zullen moeten maken.
 
Die hele nieuwe markt die er volgens de overheid zal komen komt er gewoon niet.
Lastige is alleen dat de rijscholen voor de enkeling die wel met z'n 18de wil starten de investering wel zullen moeten maken.

Mijn rijschool zei dat ze voor het nieuwe A1 rijbewijs motorscooters aan gaan schaffen.
Maar betekent dit dan niet dat je dan voor een A1 automaat rijbewijs gaat?
 
Tja,

Het motorrijden gaat exclusief worden. Een enkeling zal nog motorrijden en de rest staat vrolijk (of niet) in de rij met zijn koekblik.

Wat vermogen betreft: ik ben met een lichte machine begonnen, daarna steeds zwaarder tot ik op een gegeven moment met de helft verder gegaan ben: van 750 viercilinder naar 400 cc tweecilinder.
In eerste instantie had ik ook het gevoel: "hij is stuk". Er zat geen gang in, even snel inhalen werd een inhaalpoging ondernemen weer afbreken.
Na verloop van tijd raak je gewend aan dat kleine naaimachientje onderin. En vervolgens heb ik bijna 20 jaar vijwillig op een klein-rijbewijs machientje gereden (Suzuki Savage).

Inmiddels rij ik een Suzuki GS500 (onbegrensd, ja ja, een echt powerhouse) en een K75RT (een traag, Duits bushokje met 75 paardjes in de knorrende buik). Ik kan nog steeds echt genieten van een fiets met veel te veel vermogen, maar ik heb niet meer het gevoel dat veel power noodzakelijk is. Bovendien, het is als met illegaal vuurwerk, heel leuk en heel gevaarlijk.
En ja; met een goede storm tegen moet ik met de GS500 volgas rijden om 140 te halen. Dat doe ik dus ook wel eens. Maar, is een supersport zo fijn te rijden met stormachtig weer?

Wat ik persoonlijk heel prettig vind van kleine fietsen is het gemak waarmee je tussen de file door rijdt. Een enkele keer rij ik op de Honda Dylan en tussen de file door moet je echt alert blijven om niet al te snel er tussendoor te pruttellen.
Daarnaast zijn lichte fietsen goedkoop in brandstof en onderhoud. Een bandje kost niet direct de hoofdprijs, een verse fiets koop je voor drie kwartjes en om 1 op 18 te halen moet je continu volgas rijden. Rij je zoals Spee het graag ziet, kruipt de GS500 zelfs naar de 1 op 22.

Ik ben dus wel blij met deze nieuwe lichting lichte motoren. Ik ben echter wel bang dat de nieuwe rijbewijsregels het aantal verse motorrijders tot vrijwel nul zal terugbrengen. Wij oudjes zullen dus de laatste motoren moeten oprijden, iets waarvoor ik mezelf graag kandidaat stel.

Toch, over vijf of tien jaar weet geen enkele koekblikker meer dat "die brommers" ook deelnemen aan het verkeer. Met alle problemen van dien, de doorsnee koekblikker heeft nu al last van "het stijve nek-syndroom" (ze kijken echt niet over de schouder, daar heb je speelgoed voor). Ik rij nu al regelmatig met de vinger op de claxon. Misschien moeten we daar een speeltje voor uitvinden: een automatische claxon....
 
Mijn rijschool zei dat ze voor het nieuwe A1 rijbewijs motorscooters aan gaan schaffen.
Maar betekent dit dan niet dat je dan voor een A1 automaat rijbewijs gaat?
Even opgezocht bij het CBR op de site:
http://www.stadsmotor.nl/Motorscooterrijbewijs.pdf

Op pagina 3 staat een stukje over afrijden op een motorscooter.
Je krijgt een aantekening op je rijbewijs en mag dan inderdaad alleen automaat rijden.
Als je ooit schakel wilt gaan rijden zul je opnieuw praktijk examen moeten doen op een schakel motor.
Volgens het stukje hoef je de theorie niet opnieuw te doen.
 
Dat is wel zo, maar dat waren 2 takt machines die makkelijk op te voeren zijn.
Een 125cc 4 takt is amper op te voeren.
En al zou het je lukken met eventueel een grotere cilinder o.i.d. bij controle of een ongeval ben je gewoon het haasje en kun je zelf de knip trekken :X

Als dat eenmaal begint dan zul je zien wat voor zooi aan "kits", nokkenassen, zuigers uitlaatsystemen e.d. begint los te komen, ook voor 4 takten. Enkele jaren geleden begonnen ze hier "Pitbikes" te verkopen, wat daar nu al voor aan "aftermarket" te verkrijgen is is ongelofelijk. Hier in de stad (en daar om heen) wemelt het van de Honda Scoopy's, zelfs de 150 zie ik op de snelweg dik 130 draaien en dat is niet origineel.
Je kunt altijd nog een 2e hands 2 takt kopen (80 cc tje) of een goeie ouwe Kreidler of Zündapp en daar eens mee gaan stoeien, oplossingen zijn er altijd wel. O-)
 
Onzin over de kleinere motoren. Ik heb zelf een Honda CBR 250 R - ding is inderdaad niet de rapste; zo tegen de 140km/u is het wel afgelopen met de pret, maar ik rijd sowieso nooit op de snelweg. Dingen zijn ideaal in de stad; licht en wendbaar - een hele verfrissing na een zware BMW K100.

Ik begrijp de hele obsessie met zware motoren niet - je rijdt toch voornamelijk voor het bochtenwerk...
 
Onzin over de kleinere motoren. Ik heb zelf een Honda CBR 250 R - ding is inderdaad niet de rapste; zo tegen de 140km/u is het wel afgelopen met de pret, maar ik rijd sowieso nooit op de snelweg. Dingen zijn ideaal in de stad; licht en wendbaar - een hele verfrissing na een zware BMW K100.

Ik begrijp de hele obsessie met zware motoren niet - je rijdt toch voornamelijk voor het bochtenwerk...
Daar heb je gelijk in.

Voor 100 km snelweg gebruik ik meestal de K75, voor stadswerk gebruik ik het liefst de GS500 of Dylan. De Dylan is heerlijk in het echte stadswerk (ook omdat je net kan doen alsof het een bromscooter is) maar hij is te licht voor de snelweg. De GS500 is ruimschoots zwaar genoeg voor de snelweg, bij mooi weer rij ik mijn langere woonwerk ritje (2 * 100 km) vaak genoeg met de GS500. Met slecht weer is de K75RT heerlijk omdat je erg beschermd zit in die kuip, maar diezelfde grote kuip moet ook tussen de veel langere files door die er dankzij de regen staan. Goede, gebruikte zwaardere motorscooters zijn mij nog wat te duur, ik wacht nog wel een paar jaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan