De hoogste kilometerstand

Kilometerstand van je motor (de hoogste)?

  • < 10.000

    Stemmen: 116 5,2%
  • 10.001-20.000

    Stemmen: 159 7,2%
  • 20.000-40.000

    Stemmen: 453 20,4%
  • 40.000-60.000

    Stemmen: 515 23,2%
  • 60.000-80.000

    Stemmen: 333 15,0%
  • 80.000-100.000

    Stemmen: 260 11,7%
  • 100.000-150.000

    Stemmen: 252 11,4%
  • >150.000

    Stemmen: 132 5,9%

  • Totaal aantal stemmers
    2.220
311230 km

GR650.JPG
30
 
1 ton = 1.000
100 ton = 100.000
Nooit begrepen dat 100.000km als een "ton" bestempeld wordt.

Ik weet niet of het gelijk is met België, maar in NL zit er verschil tussen een ton als massa, en een ton in geld.
Een ton in massa is 1000kg, een ton in geld is 100.000.
Heeft er zoals al @Hybride ook al aanhaalt mee te maken dat ooit in een ver verleden 100.000 guldens het gewicht hadden van 1000kg. Die verhouding gaat natuurlijk al lang niet meer op, ook al niet voor de eurotijd. Voor afstanden is er volgens mij niet echt een verklaring voor het gebruik van de term ton, zal er wel ooit zo ingeslopen zijn.
 
Met het originele ongereviseerde blok 650 cc twin
En nog nooit storing aangehad.
Ook de carburateurs nooit uitelkaar gehaald gereinigd of afgesteld.
 
Met het originele ongereviseerde blok 650 cc twin
En nog nooit storing aangehad.
Ook de carburateurs nooit uitelkaar gehaald gereinigd of afgesteld.
Kwestie van blijven rijden, dan blijven de carberateurs over het algemeen ook het beste schoon / goed. Bij mij al 242.000 met dezelfde carbs. En blijven rijden lukt wel aan die km-stand te zien.
 
Gisteren de motor weggebracht voor onderhoud 80.000 km beurt FJR 1300 km teller staat nu op 86.000
Tijdens een praatje hoorde ik dat ze een FJR in onderhoud hebben die meer dan een miljoen km heeft gereden 101.000.
Hoorde ook dat Yamaha dit jaar de laatste FJR 1300 maken ze weten nog niet wat de vervanger hiervan wordt.
Mijn Yamaha XJ 750 Maxim uit 1983 heeft voor een paar weken de 100.000 km gehaald
 
1598425608871.png

Vond dit wel weer een mooie: (2)42424.2. Sparen gaat weer lekker nu met fulltime werken op kantoor :]

En die 2.4 op de dagteller was ongepland, had 2,4km geleden getankt. Zag t na t maken van de foto pas :p
 
Mijne zit inmiddels over de 70.000
KM stand ging eerst heel hard omhoog door Woon-werk verkeer
Maar tegenwoordig woon ik dichter bij Werk dus ga met de fiets, die heeft al 3700km in 7 maanden (waarvan 2 maanden thuis gewerkt), dus die snoept de kilometers weg bij de motor

nog geen problemen gehad, op 2x hetzelfde uitlaatpakkinkje van €20 na
 
ja tikfout 1.100.000
Vorig jaar had de motor 800.000 gelopen. Voordeel in Duitsland is dat je de kilometers daar makkelijk kunt maken als je op de autobaan rijd.
Vorig jaar 800.000km, en nu 1.100.000km? 300.000km in één jaar?
Dat zijn ruim 800km's per dag, gerekend dat er élke dag van het jaar (of een jaarspan) mee gereden is. Dat blijft toch erg veel.

Soort testmotor? Om te zien hoever die loopt? Bereden door meerdere bestuurders om de motor bijna continue aan het rijden te houden?
Als particuliere motor, enkel in gebruik door één bestuurder (de eigenaar), is dit immers zo goed als onmogelijk. Zelfs als het een bedrijfsmotor is, is dat quasi onhaalbaar.
 
Vorig jaar 800.000km, en nu 1.100.000km? 300.000km in één jaar?
Dat zijn ruim 800km's per dag, gerekend dat er élke dag van het jaar (of een jaarspan) mee gereden is. Dat blijft toch erg veel.

Soort testmotor? Om te zien hoever die loopt? Bereden door meerdere bestuurders om de motor bijna continue aan het rijden te houden?
Als particuliere motor, enkel in gebruik door één bestuurder (de eigenaar), is dit immers zo goed als onmogelijk. Zelfs als het een bedrijfsmotor is, is dat quasi onhaalbaar.
Ik ken mensen die de 300.000 km met de auto makkelijk halen. Zelf maak ik ook veel kilometers niet zoveel maar afstanden tussen de 150 en 250 km per toerrit met de motor dit doe ik gemiddeld 4 a 5 x per week dan met de auto 400 km rij op 3 verschillende motoren.
 
Maar voor die mensen zal drie ton per jaar wel hun werk zijn en dan nog is het bizar veel. Als je buiten die drie ton nog ergens op lokatie echt je geld moet verdienen dan kan dat helemaal niet. Al helemaal niet als je nagaat dat er ongeveer 200 werkdagen in een jaar zitten. Dat zou 1500km per dag zijn. Geloof je het zelf?
 
Maar voor die mensen zal drie ton per jaar wel hun werk zijn en dan nog is het bizar veel. Als je buiten die drie ton nog ergens op lokatie echt je geld moet verdienen dan kan dat helemaal niet. Al helemaal niet als je nagaat dat er ongeveer 200 werkdagen in een jaar zitten. Dat zou 1500km per dag zijn. Geloof je het zelf?
Ja dat red je denk als taxi-chauffeur, of (privé-/directie-)chauffeur ook niet. En dan is je werk alleen rond rijden. Misschien sommige koeriers, of internationale vrachtwagen chauffeurs?
 
Ja dat red je denk als taxi-chauffeur, of (privé-/directie-)chauffeur ook niet. En dan is je werk alleen rond rijden. Misschien sommige koeriers, of internationale vrachtwagen chauffeurs?
Ik zie enkel bij dezen enigszins de mogelijkheid 3 ton per jaar bij elkaar te rijden. Als taxi of prive/directiechauffeur haal je dat niet.

300.000 / 365 is 821,92km per dag. géén vrije dagen dus. Dat kan met een vrachtwagen als die door meerdere bestuurders (bijna) dagelijks bestuurd wordt, EN rij- en rusttijden gerespecteerd worden.
Reken je aan 220 werkdagen per jaar, worden het 1 363,63km per dag. Dat wordt al een stuk moeilijker.
In dat tweede geval, zoals @Woekie zegt, dan moet je toch rij- en rusttijden gaan overtreden.

Zulke aantal km's per jaar kunnen enkel behaald worden door een beroep dat voor 95% uit rijden bestaat, en waar meerdere bestuurders het voertuig gebruiken.
Vrachtwagens dus, en koeriers busjes ... maar het zal volgens mij ook daarbij in de lijst der extremen staan.

Ik heb ooit wel eens iets gelezen over 2 motorfietsen die als een soort test gebruikt werden, door meerdere bestuurders ze bijna constant aan het rijden te houden, om op korte termijn een langeduurtest uit te voeren. Dacht dat het met twee identieke BMW's was, de ene werd nauwkeurig onderhouden en verzorgd (tussen de ritten door dus, steeds tijdig en correct onderhoud), de andere werd bewust verwaarloosd. Beurten overslaan en zo, om een vergelijking te maken in slijtage en betrouwbaarheid tussen beide na x aantal km. Dus wanneer de ene motor "pauze" had wegens onderhoud of herstelling, of nodige verzorging, stond de andere gewoon stil. Ze reden samen, zelfde traject en aantal km's. Ging niet om een miljoen km's, maar toch enkele ton, die op korte termijn behaald moesten worden. Dat heb ik eens ergens gelezen, lang voor ik op MF zat (en MF zelfs nog niet bestond, laat staan internet).
Daarom dat ik aan een gelijksoortig "test" dacht die Yamaha misschien uitvoerde.
 
Ik zie enkel bij dezen enigszins de mogelijkheid 3 ton per jaar bij elkaar te rijden. Als taxi of prive/directiechauffeur haal je dat niet.

300.000 / 365 is 821,92km per dag. géén vrije dagen dus. Dat kan met een vrachtwagen als die door meerdere bestuurders (bijna) dagelijks bestuurd wordt, EN rij- en rusttijden gerespecteerd worden.
Reken je aan 220 werkdagen per jaar, worden het 1 363,63km per dag. Dat wordt al een stuk moeilijker.
In dat tweede geval, zoals @Woekie zegt, dan moet je toch rij- en rusttijden gaan overtreden.

Zulke aantal km's per jaar kunnen enkel behaald worden door een beroep dat voor 95% uit rijden bestaat, en waar meerdere bestuurders het voertuig gebruiken.
Vrachtwagens dus, en koeriers busjes ... maar het zal volgens mij ook daarbij in de lijst der extremen staan.

Ik heb ooit wel eens iets gelezen over 2 motorfietsen die als een soort test gebruikt werden, door meerdere bestuurders ze bijna constant aan het rijden te houden, om op korte termijn een langeduurtest uit te voeren. Dacht dat het met twee identieke BMW's was, de ene werd nauwkeurig onderhouden en verzorgd (tussen de ritten door dus, steeds tijdig en correct onderhoud), de andere werd bewust verwaarloosd. Beurten overslaan en zo, om een vergelijking te maken in slijtage en betrouwbaarheid tussen beide na x aantal km. Dus wanneer de ene motor "pauze" had wegens onderhoud of herstelling, of nodige verzorging, stond de andere gewoon stil. Ze reden samen, zelfde traject en aantal km's. Ging niet om een miljoen km's, maar toch enkele ton, die op korte termijn behaald moesten worden. Dat heb ik eens ergens gelezen, lang voor ik op MF zat (en MF zelfs nog niet bestond, laat staan internet).
Daarom dat ik aan een gelijksoortig "test" dacht die Yamaha misschien uitvoerde.
Ben het volledig met je eens hoor, dat 300.000 per jaar echt belachelijk is. Beetje te brainstormen hoe het eventueel zou kunnen, maar ook dan kom ik / komen we er niet uit
 
met max 48 uur per week (wettelijk maximum) werken, zonder vakantie en een maximum snelheid van 80km/h kom je als de chauffeur non stop rijdt op maximaal 48x52x80 op net geen 200k per jaar. Alleen mag en kan een chauffeur die 48 uur niet aaneengesloten rijden. Slechts een deel daarvan is rijtijd.

Op de snelweg haal je met een personenauto met tanken, pauzes etc een gemiddelde van 100km/h. Veel harder lukt je niet in het verkeer.
Dan moet je dus inderdaad 365 dagen per jaar 8 uur rijden om de 3 ton te halen. Waar ga je dan in Godesnaam heen?
 
Ben het volledig met je eens hoor, dat 300.000 per jaar echt belachelijk is. Beetje te brainstormen hoe het eventueel zou kunnen, maar ook dan kom ik / komen we er niet uit
Bij vrachtwagens lijkt het mij enigszins niet uitzonderlijk, toch als het om internationaal gebruikte vrachtwagens gaat, al dan niet door meerdere bestuurders gebruikt. En rij- en rusttijden worden natuurlijk nog steeds veelvuldig genegeerd. *

Met de motor 822km per dag, ALLE dagen van een jaar gaan rijden?
Kijk, ik houd van avontuur en uitdagingen, maar dit houd je fysisch en sociaal niet vol :N


Het zou mij ook 14.900€ aan benzine kosten ... gerekend aan "mijn verbruik"(3.85L/100km :+ ), en aan B prijzen, 1,290€/L E10 :+
Elke 10.000km onderhoud a gemiddeld 65€ per beurt, maal 30 = 1.800€
10 sets banden a 250 per set, 2.500€
7 ketting/tandwielensets a 145€ per keer = 1.015€
Remblokken om de 75.000km (al eens 40.000km met een set gedaan, en aan 300.000km per jaar is het vooral snelweg, dus reken 75.000km voor de remblokken), 4 sets dus, a 18€ per set van 6 blokken (AliExpress prijs :+ ), 72€
Ben ik nog wat vergeten? Zo niet, het zou mij 20.287€ kosten om die 3 ton af te haspelen.

Gemakkelijker geteld is, als ik in mijn excellfile kijk, en zie dat de huidige stand van kostprijs per km 0,1322€/km is,
komt het neer op 39.660€ voor 300.000km :X|(8)7
Nou ja, als je die 300.000km in één jaar rijdt, zijn de kosten per km wel lager, want slechts één keer verzekering en rijtaks natuurlijk ...

Ene ... ik verveel mij nogal vandaag ... en dan houdt ik me wel eens bezig met idiote en totaal onnodige berekeningetjes :+ :$

... maar moest iemand ergens een fout in mijn berekeningen zien, tell me :t

* Edit: @Woekie zijn berekening leert anders toch dat het ook daar zelfs vrij uitzonderlijk zal voorkomen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beetje heel erg VEEL!!!! :X
Dat je 300.000km rijdt in 1 jaar dat is niet te doen.8)7

Zelf ooit eens een tijdje op zaterdag koerierswerk gedaan. (voor een zakcentje erbij)
Dat was brillen ophalen, die de opticiens eind vd dag in een boxje deden.
Je kreeg dan een sleutel van al die boxen, zodat je in de nachturen de brillen mee kon nemen. Daarna verzameld en naar de centrale reparatie.
Het werk bestond dus eigenlijk voor 98% uit rijden. Ik reed meestal route Limburg. Dat was op 1 avond/ nacht een afstand van 650 km.
De route was ('s nachts!!) eigenlijk niet binnen 8 uur te rijden.
Ieder zal begrijpen dat de snelheid meestal 'plank op de vloer' was. In die tijd was er nog niet zo veel flits-werk als tegenwoordig.
Bij mij is het meegevallen, maar er kwamen wel eens mega-boetes bij het bedrijf binnen. Ook meer dan eens was er een auto volledig 'plat'.

Maar goed, ik reed 650km op 1 avond. De rest van de week werd de auto gebruikt door de 'vaste' medewerker en die deed ca 500km op 5 avonden.
Al met al is dat 5x500+650 en nog iets privé dat is ca 3500 km in 1 week. Dan is die auto HEEL INTENSIEF in gebruik.
50 wkn x 3500km dat maakt 175.000 km per jaar.

Mijn conclusie: Afstand van 300.000km in 1 jaar is niet haalbaar!!
 
300kkm p/jaar is belachelijk en onzin. Dat is elke dag van het jaar zo'n 8+ uur rijden. Er is geen mens die dat vol houdt.

100kkm wil wel is voorkomen bij 1 persoon maar dan ben ook al aardig die hard (met een normale werkweek elke dag 416km). En je hebt natuurlijk voertuigen die bijna 24/7 draaien zoals taxi's maar dan zitten er dus meerdere personen op..
 
.. maar moest iemand ergens een fout in mijn berekeningen zien, tell me
Ik denk dat je de verzekeringspremie een tikkeltje te laag inschat. 80% van de privé verzekeringen zijn op max 25k afgestemd. Als je verzekeraar erachter komt dat je dat probeert te vertwaalfvoudigen dan gaat ie je ook het twaalfvoudige rekenen. Als ie je al wil verzekeren want de kans op schade is veel meer dan het twaalfvoudige.
 
Terug
Bovenaan Onderaan