De hoogste kilometerstand

Kilometerstand van je motor (de hoogste)?

  • < 10.000

    Stemmen: 116 5,2%
  • 10.001-20.000

    Stemmen: 159 7,2%
  • 20.000-40.000

    Stemmen: 453 20,4%
  • 40.000-60.000

    Stemmen: 515 23,2%
  • 60.000-80.000

    Stemmen: 333 15,0%
  • 80.000-100.000

    Stemmen: 260 11,7%
  • 100.000-150.000

    Stemmen: 252 11,4%
  • >150.000

    Stemmen: 132 5,9%

  • Totaal aantal stemmers
    2.220
Ik heb vroegah een tijdje bij een mercedes garage in oost-groningen gewerkt. Daar waren schiphol taxi's in onderhoud waar 250dkm per jaar mee gereden werd. Die waren in principe dag in, dag uit onderweg. Kan me niet echt iets bedenken eigenlijk waarmee je zoveel zou doen op een motor.

Een tijdje daarvoor werkte ik trouwens bij een ford garage. Daar kwam een toendertijd nieuw model transit van een jaar oud binnen met 240dkm op de teller. Dat kon niemand in de werkplaats geloven, maar dat bleek gewoon te kloppen. Het waren polen die continu met handel heen en weer reden en van de rijtijdenwet nog nooit gehoord hadden :)
 
Ik heb vroegah een tijdje bij een mercedes garage in oost-groningen gewerkt. Daar waren schiphol taxi's in onderhoud waar 250dkm per jaar mee gereden werd. Die waren in principe dag in, dag uit onderweg. Kan me niet echt iets bedenken eigenlijk waarmee je zoveel zou doen op een motor.

Een tijdje daarvoor werkte ik trouwens bij een ford garage. Daar kwam een toendertijd nieuw model transit van een jaar oud binnen met 240dkm op de teller. Dat kon niemand in de werkplaats geloven, maar dat bleek gewoon te kloppen. Het waren polen die continu met handel heen en weer reden en van de rijtijdenwet nog nooit gehoord hadden :)
In een busje heb je daar ook weinig mee te maken volgens mij.
Ik deed als privé chauffeur wekelijks Twente Brussel in 1 streep in de avondspits. En om 5u s ochtends weer terug. Niet pissen, niet tanken. Gewoon 4-5u sturen als je pech had met files
 
Ik denk dat je de verzekeringspremie een tikkeltje te laag inschat. 80% van de privé verzekeringen zijn op max 25k afgestemd. Als je verzekeraar erachter komt dat je dat probeert te vertwaalfvoudigen dan gaat ie je ook het twaalfvoudige rekenen. Als ie je al wil verzekeren want de kans op schade is veel meer dan het twaalfvoudige.
Mijn verzekering is absoluut niet km beperkt :N
Wel betaal je idd een (veel) hogere premie op een proffessioneel gebruikt voertuig. Zoals taxi, bus, vrachtwagen, ...
Op een "lichte vracht" betaal je ook meer, maar niet explosief meer.
 
Bij vrachtwagens lijkt het mij enigszins niet uitzonderlijk, toch als het om internationaal gebruikte vrachtwagens gaat, al dan niet door meerdere bestuurders gebruikt. En rij- en rusttijden worden natuurlijk nog steeds veelvuldig genegeerd. *



*
Edit: @Woekie zijn berekening leert anders toch dat het ook daar zelfs vrij uitzonderlijk zal voorkomen.

Waar ik enkele jaren geleden heb gewerkt kwamen een aantal nieuwe wagens op bijna 300.000 km per jaar.
Die reden dan vaak een aantal ritten dubbel bemand naar Zuid Frankrijk of Engeland in de week.
Dan kwamen die eind van de middag binnen en werden meteen gelost en geladen en de volgende club ging er mee weg.
 
Ik ken mensen die de 300.000 km met de auto makkelijk halen.
Dit was de trigger waarop we allemaal los gingen. Dit suggereert een enkelvoudige chauffeur in een personenauto.Het idee dat je als individu dat aantal kilometers haalt is nu wel voldoende ontkracht.

Ik hoop de 300k met de motor ook te halen hoor. Maar wel pas over 3 á 4 jaar. De auto zit nagenoeg op 400k.
 
dan werkt dat in NL dus anders.
Dat zou idd kunnen.
Wel is het zo dat bij leasing van een auto (motor) de premie (voor alles samen dan welteverstaan, waarin ook de verzekering en taksen zitten), afhankelijk is van het aantal verwachte km's per jaar. Erover gaan mag, zolang het niet overdreven is, maar wordt dan wel afgerekend aan x,x € per km uiteraard.
De reclame's daarover, die u moeten overtuigen dat leasen goedkoper is, zijn uiteraard opgemaakt aangaande de minimum, 10.000km per jaar.
Maar private lease is in B duurder dan alles zelf regelen. Al hangt er wel een gemak aan vast, gewoon rijden en tanken, en tijdig binnen brengen voor onderhoud zonder extra kosten, easy, dat wel. Om maar een voorbeeld te geven, mijn auto heeft mij tot hier toe ongeveer 720€/maand gekost, alles inbegrepen dan. Heb dat eens uitgeteld (vóór ik die kocht), om een gelijkaardige auto te leasen, en dan kwam ik met de brandstof erbij op ongeveer 830€/maand. Dat verschil is mij te groot (ik schrik me nu zelfs al rot, door in mijn uitgave excell file van mijn auto te kijken, kom ik tot die 720€/maand conclusie :X ). Was het verschil nu maar pakweg 25 a 30 € per maand, dan had ik dat beetje extra ervoor over om niet méér te moeten doen dan rijden en tanken, en gewoon tijdig binnen brengen en trekt er uwe plan maar mee.

Maar we beginnen een beetje off topic te gaan? Niet?

Enfin, on topic dan weer ... bij mij gaan wegens veel economische werkloosheid en pas verhuist te zijn, de km's alvast veel langzamer dan voorheen. In normale omstandigheden toch rond de 650km per week, tijdens de lock down door extra veel werk, en veel "zieke" colleg's, met regelmaat meer dan 1.000 km per week (nog immens ver verwijderd van 300.000km per jaar dus :+ ), maar de laatste weken valt het terug naar 250 a 300 km per maand.
Kleine kans dat er komende maanden wel weer meer km's gaan doorvliegen, er is een kleine kans dat ik tijdelijk van de luchthaven weggenomen wordt en naar de Antwerpse haven zal moeten, betreft september, oktober en november. Dat is, afhankelijk van waar ik telkens zal moeten zijn, toch tussen de 85 en 110 km enkele rit.
 
Die overtreden dan wel de rijtijdenwet....
Dat wordt wel steeds minder.
Wij hadden een Convenant met de ILT.
Hierdoor werd je onderweg in principe niet gecontroleerd, ook in Frankrijk en Engeland werden wij eigenlijk nooit gecontroleerd omdat ze wisten dat we de rijtijdenwet niet overrtraden en dat de documentatie in orde was.
Hierdoor heb je ook tijdwinst.
 
Mijn verzekering is absoluut niet km beperkt :N
Wel betaal je idd een (veel) hogere premie op een proffessioneel gebruikt voertuig. Zoals taxi, bus, vrachtwagen, ...
Op een "lichte vracht" betaal je ook meer, maar niet explosief meer.
En dan quote ik mezelf nog even..................
Ook meer dan eens was er een auto volledig 'plat'. 50 wkn x 3500km dat maakt 175.000 km per jaar.
Het vervoer wat wij deden viel ook onder 'lichte vracht'.
Op een gegeven moment was er een bijeenkomst op het bedrijf waar een man van de verzekering zou spreken.
Er werd een verhaaltje gehouden om de grote hoeveelheid schades terug te dringen want 't liep de spuigaten uit.

Ammehoela.............. Wij kregen werk opgedragen waarbij je op een mooie zomer-avond nog 9 1/2-10 uur werk mee zou hebben.
Iedereen wil toch wel een keertje naar z'n bedje, dus werd er altijd HEEL HEEL hard gereden.
Dat er dan schades ontstaan is een zekerheidje. Meestal was de schade dan geen klein deukje maar heftig.

Daarnaast natuurlijk ook dat daar de meeste bedrijfs-auto's ieder jaar 150-200k km reden geeft ook meer kans op schade.
Als een gemiddelde auto 10k draait, is de schadekans sowieso al 15-20x hoger.

De meeste auto's die nog wel de 'eindstreep' haalden werden bij minder dan 2 jaar al weer ingeruild. Waar zouden deze auto's blijven?
In de showroom van een louche dealer met slechts 35k op de teller??? (net als bij veel 2e hands motoren die ook altijd 35k hebben gedraaid?)
Auto een beetje oppoetsen, tellertje in de gewenste stand. Bord erop met 'bijna nieuw' en natuurlijk 'het omaatje' :?
Krijg je een volledig afgetrapte bak die wordt verkocht als bijna nieuw......................:X
 
1598445091854.png


Soms zal je wel een andere moeten!!

Mijn overbuurman had zijn Pan 1100 weggebracht voor een grote beurt. Mooi ding in de kleur wit.
Wat er met de beurt is misgegaan zal wel een raadsel blijven.

Helaas heeft ie na slechts 20km rijden al afscheid moeten nemen van deze Pan.
Ineens stond het hele spul in de fik!!! Ik heb nog een foto gezien van het skelet wat uiteindelijk overbleef.

Gek is dat maar dat zit nu ook bij mij 'tussen de oren'.
Onderweg in bloedheet Frankrijk, met veel hitte vanaf het blok, heb ik wel eens naar onder gekeken of ik niet mss ook brand had???
 
Ik weet niet of het gelijk is met België, maar in NL zit er verschil tussen een ton als massa, en een ton in geld.
Een ton in massa is 1000kg, een ton in geld is 100.000.
Waar staat de k in kg voor? :P

Ze noemen het ook wel megagram, las ik. Raar!
 
Bij mijn vorige werkgever werden er vrachtwagens ongeveer 18u per dag ingezet, +/- 900km/dag ongeveer 315-320 dagen per jaar, die stonden met een jaar of 3,5 op een miljoen. Die reden 3x per dag van Zwolle naar Breda (151 km enkele reis) de ene chauffeur ging 2x, de andere 1x.
 
Ja, idd met meerdere chauffeurs op een truck die continu draait is 300.000 haalbaar.
Maar 1 enkele chauffeur die haal dat nooit.

Trouwens als je zo vaak naar 1 adres rijdt, is het dan niet slimmer om alles met een schip te vervoeren.
De inhoud van 1 binnenschip is gelijk aan vele trucks.
 
Het zal als ik de berichten hier lees misschien ook wel fout zijn wat de km betreft 300.000 in 1 jaar de monteur kwam overtuigend over.
Bij mijn vorige werkgever werden er vrachtwagens ongeveer 18u per dag ingezet, +/- 900km/dag ongeveer 315-320 dagen per jaar, die stonden met een jaar of 3,5 op een miljoen. Die reden 3x per dag van Zwolle naar Breda (151 km enkele reis) de ene chauffeur ging 2x, de andere 1x.
Ja, idd met meerdere chauffeurs op een truck die continu draait is 300.000 haalbaar.
Maar 1 enkele chauffeur die haal dat nooit.

Trouwens als je zo vaak naar 1 adres rijdt, is het dan niet slimmer om alles met een schip te vervoeren.
De inhoud van 1 binnenschip is gelijk aan vele trucks.
Dat is dan ook wat ik bedoel.
Het kán ook met die motor, maar dan moet het de BEDOELING geweest zijn. En dan de motor laten berijden door verschillende bestuurders die elkaar aflossen. Soort van test motor dus.
Voor een motor in "normaal" gebruik (ik bedoel dan, zelfs als die als koerierdienst motor gebruikt werd), door maar 1 persoon, dan kom je daar nooit aan.
 
Honda CB750 met 41k miles (66.000 km). Kan tot ongeveer 100K miles (161.000 km) dan moet de motor diverse grote dingen vervangen, zoals aandrijf ketting, aandrijfas lagers, etc. Heb nog ongeveer 3.5 ~ 4 jaar te gaan voordat dat nodig is.
 
Vorig jaar tijdens onze vakantie in Engeland een aftands oude afgetrapte Honda CX500 ( 'Maggot' heet hij daar) gezien van een man die koeriersdiensten deed tussen Exeter, Bristol en Londen.
Ding had 310k MILES op de klok, ik moet er ergens nog een foto van hebben..
Volgens de eigenaar was hij al één keer gereviseerd bij 205k miles.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben momenteel (de 2e) eigenaar van een Triumph Tiger 800 XC uit 2014 met 128.000km+ op de teller.

Heb hem overgenomen van de monteur die hem 6 jaar in onderhoud heeft gehad en heeft verkregen via inruil (Triumph dealer).

Zelf heb ik er nu ongeveer een km of 2000 op gezet want ik heb pas twee weken mijn rijbewijs :+. Afgelopen week de Eifel aangedaan en de fiets bevalt enorm, ziet er nog uit als nieuw!
 
Goed hoor! Mooie km stand, petje af.

Wat me opvalt is dat de schaalverdeling van de snelheidsmeter niet verder gaat dan 180 km/h. Is dat voor jouw model standaard?
Heel goed opgemerkt!
De teller werkt vrij precies tot maar 180 km/h. Onderzoek geeft aan dat mijn framenummer vermeldt dat mijn motor oorspronkelijk Japans is.
En nee, dan bedoel ik niet alleen dat ik weet dat ie in Japan is gemaakt, maar ook dat ie ooit in Japan op de weg is gezet :? :?
In de toerenteller zit een rode SPEED-lamp die bij 180 zou moeten gaan branden. Max snelheid in Japan is begrensd op 180.
Mijn FZ had voorheen ook speciale Japan-voorvork-poten. Die heb ik zelf inmiddels verwisseld voor 'gewone' vanwege corrosie-pitjes.
NL-FZ's hebben alle een koplamp met 1 lampje. Een Jap-FZ heeft een dubbele koplamp. Nu zit er een USA dubbele in. Ook vanwege corrosie.

Hoe mijn motor ooit in NL is gekomen is mij volledig onbekend. Wat ik wel weet dat de begrenzing en de rode lamp (gelukkig) buiten werking zijn.
Enkele jaren terug moest ik mijn vakantie richting Rusland afbreken door slijmbeursontsteking. Ik had flink de balen.........:X:X
Ik kwam terug van Polen en heb in Noord-Duitsland hele stukken gereden met de snelheidswijzer die tegen de onderkant van de NUL stond.
Zie op foto van de teller. De GPS gaf aan dat ik met volle bagage 237 heb gereden. Met een paar uurtjes zat ik van Polen weer in Nieuweschans..............

Mijn plan was om dit jaar in 2020 alsnog dezelfde reis te maken. Nu helaas weer niet door corona................... :X :X
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: KvM
Terug
Bovenaan Onderaan