De hoogste kilometerstand

Kilometerstand van je motor (de hoogste)?

  • < 10.000

    Stemmen: 116 5,2%
  • 10.001-20.000

    Stemmen: 159 7,2%
  • 20.000-40.000

    Stemmen: 453 20,4%
  • 40.000-60.000

    Stemmen: 515 23,2%
  • 60.000-80.000

    Stemmen: 333 15,0%
  • 80.000-100.000

    Stemmen: 260 11,7%
  • 100.000-150.000

    Stemmen: 252 11,4%
  • >150.000

    Stemmen: 132 5,9%

  • Totaal aantal stemmers
    2.220
Het valt me daar juist op dat die auto's met een miljoen op de teller vooral gewoon onderhouden worden zoals het hoort. En ja, daar horen soms ook wat duurdere onderdelen bij.

Klopt, ook mijn Honda (om het even motorfiets-gerelateerd te houden) heeft een nieuwe distributieriem gekregen, met sleutelaars van het forum was dat te doen en zo kan’ie (hopelijk) er weer 1,5 ton tegenaan. Om dat als regulier onderhoud bij 3 ton nog eens te doen dan gebeurt dat om te zie hoe lang zo’n apparaat mee kan gaan.
Dan zijn er ook nog genoeg jongere ST’s te koop met wat minder kilometers op de klok. (De mijne is een van de eersten)
 
Hoi.

Mag ik ook meespelen? :+

IMG_0058.JPG



Groeten, Paul.
 
ik heb niet veel verstand van scooters / een Honda SH300i maar denk dat je mag aannemen dat een dergelijke scooter niet dezelfde levensduur heeft als een ST1100, Diversion, BMW waar men het hierboven ook over heeft, maar hoeveel dan wel..??
Als je er goed voor zorgt, normaal mee rijdt (een lichte motor/scooter belast je relatief vaak wat zwaarder..) en veel km/jaar mee rijdt kan je er wellicht toch nog wel een ton mee halen.
Door de lagere aanschaf-, verbruiks- en onderhoudskosten is hopelijk zo'n scooter per saldo goedkoper, anders kan je misschien beter een zwaardere nemen.
De Honda is meer voor woon werk en door de stad is lekker makkelijk maar heb er best wel veel vertrouwen in dat die Honda blokjes zeer degelijk zijn en de Guzzi is meer voor het touren maar wat wel is dat motoren boven de 30k al harder gaan afschrijven terwijl ze motorisch dus makkelijk nog heel lang mee kunnen.
Zal allemaal er ook wel van afhangen hoe die kilometers erop gezet worden. Heb wel ooit een test met een Porsche gezien die er al ruim een miljoen k op had zitten zonder noemenswaardige slijtage maar die stond ook op een rolbank en liep constant door. Conclusie van test was wel dat vooral het starten 90% van motor slijtage is en zware belasting. Met alle technieken van nu en moderne synthetische olie komt de smering van een motor ook veel sneller op gang en ook onder druk blijft de olie beter smeren en tja waar ligt het omslagpunt dat je niet meer wil investeren in je bike. Hopelijk kan ik de 100 k op de lichte scooter nog laten zien maar ook Hondaatjes cbf 250 draaien nog wel eindeloos door.
 
De Honda is meer voor woon werk en door de stad is lekker makkelijk maar heb er best wel veel vertrouwen in dat die Honda blokjes zeer degelijk zijn en de Guzzi is meer voor het touren maar wat wel is dat motoren boven de 30k al harder gaan afschrijven terwijl ze motorisch dus makkelijk nog heel lang mee kunnen.
Zal allemaal er ook wel van afhangen hoe die kilometers erop gezet worden. Heb wel ooit een test met een Porsche gezien die er al ruim een miljoen k op had zitten zonder noemenswaardige slijtage maar die stond ook op een rolbank en liep constant door. Conclusie van test was wel dat vooral het starten 90% van motor slijtage is en zware belasting. Met alle technieken van nu en moderne synthetische olie komt de smering van een motor ook veel sneller op gang en ook onder druk blijft de olie beter smeren en tja waar ligt het omslagpunt dat je niet meer wil investeren in je bike. Hopelijk kan ik de 100 k op de lichte scooter nog laten zien maar ook Hondaatjes cbf 250 draaien nog wel eindeloos door.
zeker waar, het blok overleeft dan ook vaak de rest van de motor. Hoewel ze rest van de motor zich dan weer beter leent voor ingrijpende reparaties en onderhoud als je het echt wil, en als een blok echt versleten is, is revisie vaak niet economisch lonend (vervangend blok vaak wel).
Met grote reparaties aan rijwielgedeelte bedoel ik bijvoorbeeld rubber afdichtingen, remdelen, lagers, veerdelen etc.
Die kosten wel het nodige geld maar zijn relatief eenvoudig te vervangen.

Als je alles in een motorzaak moet laten doen is het wel een kostbare aangelegenheid, als je het zelf kan en creatief bent met gebruikte onderdelen kan je voor "peanut money" een motor aan het rijden houden...
 
Hoi allemaal, ik ben dit topic al even aan het doorlezen en prachtig om al die hoge kilometerstanden te zien en lezen. Rijdt zelf al 35jr motor en "vroeger" was een motor met 30.00km onderhand al afgeschreven al zie ik vele oudjes hier passeren met hoge km standen. Pas zat ik nog met iemand te kletsen die bij 15.000 zijn motor maar ging inruilen omdat de km stand al hoog werd. Ik moet nu sinds kort dagelijks 100km per dag gaan doen en zal op een Honda sh300i zijn en Moto guzzi v85 tt voorheen was het alleen "fun" kilometers.
Nu ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar de staat van motoren, het onderhoud wat gedaan is, revisie, 's evt en huidig olie verbruik of vermogen verlies..... Misschien dat mensen hier ook iets over kunnen vertellen maar mijn vermoeden dat motoren met goede motorolie, onderhoud en vooral blijven rijden toch behoorlijke km standen halen klopt wel. Mooi topic 👍
Tja, het is allemaal een beetje een kwestie van goed onderhoud, en wanneer nodig, tijdig nodige herstellingen uitvoeren, en de motor niet onnodig afbeulen. En, mijns inziens, ook een beetje "erin geloven". Oftewel, het graag willen om "door te gaan".

Mijn huidige GSX F heeft bijna 99.000km, nog iets meer dan 1.000km en ze heeft een ton. In oktober gingen de km's er pijlsnel bij, 200km woon-werk per dag. Sindsdien weer veel economisch werkloos, en bijkomend zit ik nu in de derde week van drie weken vakantie, waarin ik niet met de motor rijd wegens verbouwingswerken in huis. Dus de km-toename ligt eventjes stil. Volgende week weer werken, maar wellicht zal ik vanaf 14 dec een tijdelijke andere baan uitvoeren, op nog geen 10km van huis, geduren 3 of 6 maanden. Die zullen meestal met de trapfiets afgelegd worden.

Het motorblok is nog zeer goed. De rest eigenlijk ook aangezien ik steeds goed onderhoud uitvoer, en dus ook de nodige herstellingen wanneer nodig. Bij mijn Suzuki's zijn de grootste kosten na een hoge km stand, de uitlaat, zowel de einddemper als de collector. En ook de rem klauwen vragen bij weer en wind rijden de nodige aandacht. Je zou na die ton kunnen zeggen, de motor is op. Maar, de uitlaat vervangen, en de remklauwen af en toe van een revisiekitje voorzien, is nog steeds goedkoper dan een andere motor.
Althans, meestal ... ondanks ik het gevoel heb dat mijn huidige GSX F nog eens probleemloos klokje rond kan, zij het door de collector te vervangen, de buis van de eind demper te laten lassen, de remklauwen vooraan reviseren (achteraan is kort geleden al gedaan), de balhoofdlagers te vervangen, de km-teller te laten resetten, en een algemeen groot onderhoud, wat goedkoper zou zijn dan een andere tweedehandse motor, kwam ik een zelfde tegen met 33.358km op de teller, die vroeg ergens rond de 1.100€ * (weet niet meer exact), maar liet ze gaan wegens kapotte uitlaat en vuile carburators, voor 800€. Die staat nu naast mijn huidige in mijn garage. Die wil ik nu in orde zetten (moet de carburatorrs zeer grondig onder handen nemen), zodat ik die kan inzetten zodra mijn andere exact 99.999+1km heeft. Die gaat dan aan de kant, krijgt toch het nodige onderhoud, en zal als "reservemotor" dienen. Ik kan er geen afscheid van nemen.

Het klopt, eens over de 30.000km worden motoren als "afgeschreven" beschouwd. Bij BMW's en andere zware toerings eerder vanaf 60.000km. Dus wat betreft restwaarde heb ik niets meer aan mijn GSX F. Aan een particulier krijg ik die amper kwijt, of in het beste geval voor 500€. Een handelaar of opkoper/sloper zal er met moeite nog 250€ aan geven. Nee, dan houd ik ze liever zelf, want voor mij heeft ze veel meer waarde, ondanks haar hoge km-stand.

*

Edit: de vraagprijs was dus idd 1.100€.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tja, ik zit momenteel aan ongeveer 1.000km per week, ...
Maar dat mooie liedje bleef niet duren ... want ...
... de 95.000km gepasseerd:
Bekijk bijlage 1550875
Bijna 4 maad later pas bereikte ik (vandaag dus), de 100.000km (99.999+1km)
20210203_135139.jpg

En daarmee is de teller dus geblokkeerd. De rit zo uitgeteld dat ik op iets meer dan 1km van huis de 99.999km bereikte. Meteen gestopt, en trip 1 kon ik blijkbaar toch nog resetten! Ik dacht al, "he? Zou het kunnen dat deze tóch weer zelf naar 0 gaat?" Niet dus, blijft op 99.999 hangen, alsook beide tripmeters tellen niet meer, en zijn niet meer te resetten. Trip 1 staat daardoor op 0,9km. De teller blokkeert dus niet op 99.999km, maar wel daadwerkelijk op 100.000km, maar op het display blijft dan gewoon 99.999 staan. Vraag mij toch echt af waarom ...

... De huidige zal dan aan de kant gaan op exact een ton. De bijgekomen grijze GSX F moet het overnemen ...
Maar dat plan is gewijzigd. Ik had intussen besloten nog even door te gaan, nadat dit alles in de motorfiets geïnstalleerd is:
20210202_184946.jpg


Echter moet er dan nog wel een km teller reset gebeuren. Weet iemand hier een goed en betrouwbaar bedrijf(je) waar dat gedaan wordt voor een schappelijke prijs?

En buiten dat moet ook de uitlaatlijn volledig vervangen worden, en iets aan de connectie van de achterschokbreker met de achterbrug ... goed bezig :')
Maar ja, met al die kosten uit voorgaande foto ga ik er toch nog graag wat langer mee door ...
 
Zo, en 22 dagen later gaan we er eindelijk mee door.
Het 100.000km onderhoud had wat complicatie's, zowel rechtstreeks als onrechtstreeks.

Wel rijd ik voorlopig met een verkeerde km stand rond. Erg is dat niet, en dat komt ook nog in orde, maar het was mooi geweest die weer van 0km te zien optellen, maar vooral ook een foto van de stand 0km. De huidige teller stond op 42.891km toen ik weer begon te rijden. Ik heb trip 1 op 0 gezet om die te gebruiken als tijdelijke ODO.

Voor meer uitleg kan je hier kijken, en doorscrollen naar het onderkopje De geblokkeerde km-teller, wat zich bijna aan het einde vandie post bevindt.
 
Zo, sinds vandaag rijd ik weer verder met de juiste stand op mijn teller, dankzij een reset/correctie bij:
Tuningservice.nl
Kabelweg 1a, Huizen, NL
(sorry dat ik even reclame maak, maar hij is echt heel goed :t )
Als het niet mag, haal ik het wel weer weg ...

full

Heb er een stickertje voor gemaakt met +100.000km.
Niet omdat het moet, maar omdat ik dat gewoon leuk vind *D

Zo, over 3.848km ben ik hier weer, met de 105.000km stand :]
 
Soms heb je pech.
Mijn teller ging voorbij 200.000 ineens heel raar doen.
Daarom helaas zit er nu een slopie op met 'slechts' 58.000.
Je kan die teller ook laten corrigeren hoor.
Als je vraagt om een teller met 58.000km op te krikken naar +200.000km, gaan ze je niet van fraude verdenken ;)

Of, is het nog een mechanische teller?
 
Was een mechanische teller.
De snelheidswijzer ging plots heel erg zwabberen en dat werd rap erger.
Nog contact gehad met een reparateur voor tellers. Reactie was dat spoedig einde nabij zou zijn.
Was mogelijk wel te repareren (simpel?) maar dan moest de klok niet zijn dicht gefelsd.
Je raadt 't al: een dikke felsrand. Maw mss wel te demonteren maar daarna nooit meer dicht.

Beste optie was in dit geval op Marktplaats gaan zoeken naar een sloperd. Die doet 't nu prima!
De motor is van 1985, dus dan tellen niet zozeer de km's maar eerder in wat voor staat de motor is.
 
Gisteren de 100.000 gehaald op de FJR, kon helaas niet eerder stoppen, de afslag was dicht waardoor ik door moest op de rijksweg, de bedoeling was om het laatte stuk tot de 100k binnendoor te gaan. Door Corona een stuk later als gedacht, maar ipv 1000km per week woon/werk is het nu alleen nog maar plezier km en ook dat is tot een minimum beperkt.

Ik heb de motor gekocht toen die net op de 60.000 km stond en zal er nog wel een jaartje mee blijven rijden dus verwacht de 130.000 nog wel te halen op deze zonder noemenswaardige problemen. Daarna maar eens kijken wat we gaan doen.
 

Bijlagen

  • km-stand.jpg
    km-stand.jpg
    204,1 KB · Weergaven: 6
Laatst bewerkt:
Herkenbaar. Ik dacht m'n versysje ergens april/mei vorig jaar naar de dealer te brengen voor de 6K beurt. Dat werd begin dit jaar... Nu net de 7K gepasseerd. Dus die mag nog even dit topic niet in. :')
 
Heel herkenbaar, half juni vorig jaar deed ik de 70k beurt van mijn FJR, nu bijna een jaar verder en hij staat net op 74k... Ten opzichte van 20-25k op jaarbasis in de afgelopen jaren ;( Ik heb zelfs al overwogen om hem weg te doen. Enige voordeel, de 80k (elke 40k) beurt bij een FJR is een hele grote, dus die kan mooi nog even wachten.
 
Gisteren bij mijn 118k km 888 voor het eerst sinds vorig jaar oktober verse benzine (V-Power) getankt en ding draait echt fraai. Ondanks de oude lullen tempo op de vele 60km/h zones geen hakkerige motorloop. Viel me niet tegen, alleen ikzelf was het een beetje zat....;)

Op de terugweg een heel korte stuk bij de oprit opengedraaid en dat ding is gewoon veel te snel voor NL wegen......
 
Ik heb dan weer redelijk wat extra km's gemaakt door de Corona crisis. Met de eerste lock down had ik soms dagen met 400km woon werk. Afgelopen 3 maanden is het weer goed druk (Antwerpse haven ipv Brussels Airport), maar niet meer zo extreem, tussen 800 en 1000 km per week. Zit nu op iets meer dan 107.500km. Mogelijk haal ik de 110.000 nog net deze maand ... we gaan get zien ...
 
Gisteren de 100.000 gehaald op de FJR, kon helaas niet.......................
Toen mijn FZ door 2 ton heen ging ben ik ruim voordien een landweggetje op gereden!

O ja. In geciteerd bericht heb ik er maar een extra 0 aan toegevoegd.
Anders was 't 10.000 geweest. Dat is niet de moeite van het vermelden waard!
 
Ik vind het ook altijd wel de sport om op tijd de weg af te gaan om een foto te maken. De laatste was ik met een vriend op weg, ging ineens een random oprit van de snelweg af, onder aan de oprit stop ik in een random stuk gras (kon net wel / net niet eigenlijk...). Hij vraagt, is er iets aan de hand met je motor? "nee, ik moet even een foto maken, en wel nu"
 
Terug
Bovenaan Onderaan