de ideale motor voor woon-werk?

harry2

Rookie
29 jun 2003
14
0
tilburg
ik wil met de motor naar mijn werk. Ik moet wel
flink wat km's (150km) per dag maken en weet
eigenlijk nog niet welke motor te kiezen.

Ben benieuwd naar jullie ideale motor voor
woon-werkverkeer.

Dus: laat je horen!
 
Met zoveel kilometers zou ik voor een pure toerbuffel gaan.
Pan, BMW of FJR (kun je ook nog eens sportiever mee rijden)
En ABS erop.
 
Met zoveel kilometers zou ik voor een pure toerbuffel gaan.
Pan, BMW of FJR (kun je ook nog eens sportiever mee rijden)
En ABS erop.
:^ , FJR zou mijn persoonlijke voorkeur genieten maar die anderen zijn ook niet mis.. of "gewoon" een VFR... uiteraard gebruikt in die prijsklasse.

Maar ja, een Fazer600 kan ook hoor.. die kan je 2 kopen voor dat geld ;) (bijna).
Dus dat is bijna altijd goedkoper.. maar dat is niet het enige wat telt he.. ;) .
 
mischien een tweedehands st 1100,goede windbescherming,standaard koffers,redelijk zuinig en betrouwbaar of een goed uitgeruste diversion 900 met cardan en veel accessoires verkrijgbaar,koffers,hoger scherm,onderkuip en een lage km.prijs.
Er zijn er nog zoveel die in aanmerking komen maar het hangt van je eigen voorkeur af voor een bepaald merk of type.
 
full


Voor mij is dit de ideale motor, zit fantastisch, rijd fantastisch :] en is betaalbaar.

Nieuwe Moto Guzzi Callifornia Special Edition!
 
Is er maar een: Honda ST1100 tweedehands. Neem bijvoorkeur een ABS/TCS type. Me een beetje shoppen kan je voor die prijs een redelijk jonge met weinig km kopen.
 
Uiteraard zeg ik de Honda Varadero. MAar je zou zeker de all road motoren niet uit mogen vlakken. Hebben tegenwoordig een zeer hoog toer gehalte.
 
Ok.. BMW R11xxRT?? of een GS..

RT of GS zijn de ideale motoren voor (veel) woon - werk verkeer. Ik rij zelf ook dagelijks op en neer met een GS naar Amsterdam ZO.

Voordeel van een BMW All Road: Lekker hoog (over het verkeer kijken, met name handig in de file), niet op polsen leunen (tenzij je elke dag door via de autobahn naar je werk kunt), GS heeft standaard koffer rek die ook zonder koffers er nog een beetje uit ziet. Inruilwaarde na een fiks aantal kilometers ook nog goed. Geen geklier met kettingspray (Cardan). ABS en stevige koffers verkrijgbaar. Onderhoudsinterval om de 10.000 km i.p.v. de gebruikelijke 6000 km.

Al bovenstaande voordelen gelden ook voor een RT op de hoogte na. Is niet voor niets de meest gebruikte politie motorfiets!
 
150 kilometer per dag woon werk. 6000 gedeeld door 150 = 40 werkdagen dat je kunt rijden voor je motor al weer voor onderhoud moet.

Stel dat je ook nog ´s gemiddeld 20 kilometer per dag privé rijd. (x 30 dagen is slechts 600 kilometer privé per maand !)

dat betekend 150 + 20 = 170 6000 : 170 = 35,3 werkdag.

Bij een werkweek van 5 dagen betekend dus om de 7,06 week naar de garage voor een onderhoudsbeurt !!!

Bij een BMW met een onderhoudsinterval van 10.000 km en 170 km is dit 58,8 dagen oftwel om de 11,8 week !!!

De zelfsleutelaars zullen wel zeggen dat ze het onderhoud zelf doen, maar ook dan geld dat je (zelf) veel meer en vaker wat moet doen dan met een BMW.

Overigens 150 kilometer per dag woon werk x 5 dagen per week x 40 werkweken = 30.000 kilometer per jaar !!! Stel 5.000 km privé er bij is 35.000 km per jaar !!!

Ruil jij een japanner van 13.000,-- nieuw na 2 jaar eens in met 70.000 kilometer op de teller. Vergelijk dit is met een Beemer met hetzelfde kilometrage en je zult grote verschillen in inruilprijs zien. Vergelijk maar eens op internet de prijzen van 2e hands motoren.

na 70.000 km heeft een motor met een onderhoudsinterval van 6000 kilometer overigens 11,7 beurten gehad. De BMW maar 7 !!!
 
Laatst bewerkt:
Op dinsdag 22 juli 2003 20:19 schreef Jansen XX het volgende:.............

Al bovenstaande voordelen gelden ook voor een RT op de hoogte na. Is niet voor niets de meest gebruikte politie motorfiets!

Vraag voor de grap eens aan een KLPD-er wat ie vind van een BMW in vergelijking met een ST1100. Ik ken bovendien een hoop Marechaussee's die het vreselijk jammer vinden dat het inkoopbeleid van Defensie zich noch steeds richt op de Duitse markt!
 
Vraag voor de grap eens aan een KLPD-er wat ie vind van een BMW in vergelijking met een ST1100. Ik ken bovendien een hoop Marechaussee's die het vreselijk jammer vinden dat het inkoopbeleid van Defensie zich noch steeds richt op de Duitse markt!

Vraag het eens aan baksteen zou ik zeggen.

Volgens mij komt het ook dat het inkoopbeleid is gericht op de laagste kostprijs per kilometer !!!
 
Tja, ik rij dus 150 km per dag w-w verkeer op een Honda Africa Twin.
Beurten doe ik elke 15000 km. (geen enkel probleem wanneer je zoveel lange stukken rijdt en goede olie gebruikt)
Het grote voordeel van dit type motor (oud type all road) is dat je met vrij goedkope banden rijdt. De Banden zijn samen met de brandstof en afschrijving de hoogste kostenpost.
Wat de afschrijving betreft is een BMW of Honda Pan european in verhouding redelijk voordelig. De voordeligste motor is waarschijnlijk de BMW F650GS.
Lage afschrijving, brandstof verbruik +/- 1 op 25 en goedkope banden. Of je het een fijne motor vindt is een andere vraag.
 
na 70.000 km heeft een motor met een onderhoudsinterval van 6000 kilometer overigens 11,7 beurten gehad. De BMW maar 7 !!!

Mijn Varadero moet zijn eerste beurt nog krijgen bij 12.000 km ! (even de 1000 km buiten beschouwing gelaten) Dat is bij 70.000 km 5.83 beurt !!! 6000 is geen beurt is een controle die je trouwens zelf dagelijks doet. Koelvloeistof- en oliepeil controleren. Banden controleren en dat soort spul. Kan je geen beurt noemen.

Maar het bewijst maar dat de all road een leuke, goede en betrouwbare motor is of je nu praat over de 1150 GS, Africa Twin of Varadero (Varadero is natuurlijk het mooist }) )
 
Zo zie je maar, persoonlijke voorkeuren zat..
Ik zal in ieder geval kiezen voor cardan..
De rest moet jezelf zien en ervaren.
 
Zou er eentje kiezen die JIJ het fijnst vindt zitten, dan maar beetje meer betalen voor van alles en nog wat, maar beetje comfort lijkt me niet verkeerd als je elke dag een behoorlijk stuk moet rijden.
 
Mijn Varadero moet zijn eerste beurt nog krijgen bij 12.000 km ! (even de 1000 km buiten beschouwing gelaten) Dat is bij 70.000 km 5.83 beurt !!! 6000 is geen beurt is een controle die je trouwens zelf dagelijks doet. Koelvloeistof- en oliepeil controleren. Banden controleren en dat soort spul. Kan je geen beurt noemen.

Maar het bewijst maar dat de all road een leuke, goede en betrouwbare motor is of je nu praat over de 1150 GS, Africa Twin of Varadero (Varadero is natuurlijk het mooist }) )

Het grootste probleem met een Varadero is dat ie verschrikkelijk veel zuipt, en als je dan dagelijks veel kilometers aflegt, zal de rekening ook heel hoog oplopen. Ik dacht dat een BMW elke 10.000km een klein nazicht moest hebben, en na 20.000km een groot onderhoud. En, elke 20-25.000km een nieuwe ketting (laten) leggen kost ook geld.
 
Ik rij iedere dag 80 km w-w met een Diversion 900. Iedere 10k een beurt en gemiddeld 1:18 (met een beetje doorrijden). De Div heeft een cardan. Ze zijn redelijk goedkoop aan te schaffen: '97 27k kilometer voor 5700 euro.

... en ik vind het heerlijk rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan