de ideale motor voor woon-werk?

Jammer dat dit niet uit je post blijkt.
Wat comfort betreft is dat niet voor iedereen het zelfde, ik kan b.v. erg slecht tegen een te rechte zithouding ( i.v.m. mijn rug).
Een off-road of shopper is voor mij dus een regelrechte ramp op de langere afstanden.
Niet iedereen zit dus even comfortabel op de zelfde motor.

En nog bedankt voor het wijzen op mijn foutje, tja...ik ben een van de weinige Nederlanders die wel eens een schrijffout maakt :X

Waarom blijkt dit niet uit mijn reactie ?!? In dit topic gaat het er toch om waarom ik een bepaalde motor ideaal voor woon werk vindt. Dat zijn voor mij geen emotionele gronden.

Jouw motor vindt ik ook een hele fijne en mooie sport - tourmachine. Dat zegt mijn emotie. Maar Rationeel gezien kies ik toch voor een allroad met cardan. De topicstarter vraagt ons waarom en daar probeer ik gefundeerd antwoord op te geven.
 
Op maandag 11 augustus 2003 18:28 schreef Jansen XX het volgende:Waarom blijkt dit niet uit mijn reactie ?!? In dit topic gaat het er toch om waarom ik een bepaalde motor ideaal voor woon werk vindt. Dat zijn voor mij geen emotionele gronden.

De topicstarter vraagt ons waarom en daar probeer ik gefundeerd antwoord op te geven.
Daar heb je helemaal gelijk in.
Alleen had ik het idee dat je alleen maar naar de pratische kant keek en niet naar de emotionele kant en dat is iets wat ik juist zo belangrijk vind bij motorrijden.
Een motor moet bij je passen en of hij dan misschien iets minder geschikt is voor w-w.v. das dan jammer maar je moet ook lol houden in het rijden.
Maar dat zeg ik als hobby-rijder die tot vorig jaar nog nooit een km motor gereden had dan voor mijn lol.
Jouw motor vindt ik ook een hele fijne en mooie sport - tourmachine. Dat zegt mijn emotie. Maar Rationeel gezien kies ik toch voor een allroad met cardan.
Mijn motor is inderdaad een fijne reis genoot of hij een echte woon-werkmotor is?
Denk het niet.
Maar voor mij moet hij het maar doen.
 
Doe mij mijn VFR maar.

Deze rijdt lekkerder dan mijn Goldwing.Ik zelf rijdt dan ca 80km/dag.
Eigenlijk moet je een dag de fiets meehebben en dan km's maken.
Op de Wing ben je wel lekker beschermd, zelfs bij -26ºC!!(alleen koude tenen)
en een echte toerbuffel.Persoonlijk zou ik dan voor de ST1100 gaan als ik zoveel moest rijden.

maar ja : iedere boer z'n meug

succes met kiezen!! (is moeilijk)

Greetz
 
Hoi Hoi, als je voor woon-werk verkeer 150 km per dag gaat doen kom je inderdaad snel op een cardanfiets uit, handiger omdat je niet steeds je ketting hoeft te smeren. Het aanbod in dat soort motoren is best behoorlijk, dat gaat van een ex leger Moto Guzzi V50 tot een gloednieuwe Pan European, met natuurlijk de bijbehorende verschillen in aanschafprijs. Je zult jezelf af moeten vragen wat je precies met je motor wilt, wil je er ook mee op vakantie of puur voor heen- en weer?
Zelf heb ik jaren met een Honda Pacific Coast rondgetoerd, nooit echt mooi gevonden, maar ben hem enorm gaan waarderen op zijn kwaliteiten, zuinig, erg gemakkelijk schoon te houden, comfortabel, praktische laadruimte voor regenhandschoenen, regenpak en je broodtrommeltje :)
Tegenwoordig gebruik ik af en toe mijn BMW R1100RS voor woon werk verkeer, maar het nadeel van de 300 km die ik er dan per dag mee draai is dat je banden door dat snelweggebruik nogal vierkant worden, en das knap zonde als je daarna weer wat lekkere bochten wil nemen.

Veel succes bij het verloop van je overpeinzingen en vriendelijke motorgroetjes van Roadje36
 
ik wil met de motor naar mijn werk. Ik moet wel
flink wat km's (150km) per dag maken en weet
eigenlijk nog niet welke motor te kiezen.

Ben benieuwd naar jullie ideale motor voor
woon-werkverkeer.

Dus: laat je horen!
Hmm. Ik kan je geen raad geven, enkel mijn eigen ervaring.
Ik rij op een Honda Magna, zonder kuip en zonder windshield. Dat maakt het rijden bij hogere snelheden minder prettig (al ben ik er helemaal aan gewend geraakt). Daartegen over staat dat ik super prettig zit, en het lang kan volhouden. Ik rijdt elke dag zo'n 120-130 kilometer. Het belangrijkste is denk ik voor mij dat de machine betrouwbaar is. Ik kan niet 's ochtends over de telefoon tegen mijn baas vertellen dat het een paar uurtjes later gaat worden omdat ik met pech langs te snelweg sta...
 
mocht er iemand nog geinteresseerd zijn : Ik rijdt elke dag 140 km met een PC800. En in hartje winter kom ik geen andere motorrijders meer tegen, terwijl ik nog relatief ontspannen verder snor. Hij is momenteel ook zeer goedkoop te vinden omdat z'n imago niet erg aanspreekt. Dus...je kan doen zoals ik, koop voor je plezier een leuk vlammend ding, maar voor je woon-werk iets wat als boter onder je kont glijdt en je uit de wind houdt ( en nog veel meer ) : een PC800 dus.

gigantische kofferruimte
goeie honda-service
goeie honda betrouwbaarheid
cardan
super scherm
zalige zit
net genoeg power
zeer afgewerkt, relaxerend dashboard
max 1:16 verbruik
heerlijk glimmend gepoetst in 15 minuten
schoonmoeders vinden hem prachtig
je krijgt enorm veel comfort voor een heel bescheiden prijs
ik vindt het altijd weer jammer dat ik zo snel thuis ben

de minpunten geef ik er deze keer niet bij

Moet je echter naar de centen niet omzien, kijk dan eens of BMW iets voor je heeft. Zal je minstens 5 keer zoveel kosten, voor elke 1000 euro, 5000 euro.
Pan European minstens 3 keer zo duur voor hetzelfde comfort enz enz. Je hebt dan gelukkig wel een stoerdere look voor die prijs :-)


Easy Pete
 
By the way,

wie met een naked Magna 120km per dag doet, hoed af ! Idem voor wie dagelijks zo ver rijdt met een africa twin ! Ik zou het geduld niet hebben. Soms neem ik wel eens m'n Transalp (lijkt op africa twin toch?) naar het werk maar ik heb er vaak spijt van, zeker als het onder de 8°C is, al is ie mijn favoriete motor. Ik vind het allemaal keitoffe motors, maar toch wel hard werken hoor. Ik reed onlangs naast een meisje die 300 kilometer met haar Virago 535 aflegde. Nou, daar doe ik m'n hoed voor af. Da's afzien. Ik heb ook een ouwe Virago staan, wel, na 20km heb ik meer dan genoeg van dat gesleur aan m'n armen en nek hoor.

Maar al bij al....in een blikken doos tussen de andere dozen zitten is de ergste marteling van allemaal, niet ?

Easy Pete
 
Tja, ik rij dus 150 km per dag w-w verkeer op een Honda Africa Twin.
Beurten doe ik elke 15000 km. (geen enkel probleem wanneer je zoveel lange stukken rijdt en goede olie gebruikt)
Het grote voordeel van dit type motor (oud type all road) is dat je met vrij goedkope banden rijdt. De Banden zijn samen met de brandstof en afschrijving de hoogste kostenpost.
Wat de afschrijving betreft is een BMW of Honda Pan european in verhouding redelijk voordelig. De voordeligste motor is waarschijnlijk de BMW F650GS.
Lage afschrijving, brandstof verbruik +/- 1 op 25 en goedkope banden. Of je het een fijne motor vindt is een andere vraag.

Dat zal wel heel aardig kloppen!!!!
Sinds kort rijd ik op een Suzuki Bandit 1200S. (wel ander ruitje er op) Voorheen reed ik op een all-road. Die Bandit rijdt echter veeeeeeeeeeeeeeel relaxter. Lekker veel power zorgt dat je niet veel hoeft te schakelen, zit is uitstekend en lang vol te houden. Makkelijk sturen en in je vrije tijd kun je er heerlijk mee beesten }) }) })

EDIT: Voor de prijs hoef je het niet te laten. Adviesprijs is €8990,= Ik kocht de mijne helemaal nieuw voor een stuk minder (goed zoeken levert veel geld op). Voor het verschil met een FJR (fantastische fiets) kun je heel wat bandjes wisselen, beurtjes laten doen en litertjes benzine tanken (pak em beet 5000 liter)
 
Laatst bewerkt:
hallo harry 2
ik moet ook elke dag naar mn werk op de motor
ik had een suzuki gsx-r600
maar na n dik jaartje had ik toch zoiets van dat t geen woon werk fiets is
dus ben ik na een tip van een vriend overgestapt naar een suzuki vstrom 650
en dat is me uitermate bevallen
goede zithouding
een zeer zuinige motor,340 km op 1 tank(22liter tank)
goedkoop in aanschaf € 7.990,00
dus ik hoef geen wegracer meer
voor meer info en vragen het vstrom forum
 
Laatst bewerkt:
indien je een yamaha diversion 900 S zoekt, ik wil mijn Yamaha verkopen. Ben me aan het oriënteren op een Honda ST 1100 of een BMW RT 1100.
Mijn diversion is van 1994 en voorzien van 2 origenele koffers en semiverhoogd ruitje. Is altijd (nu nog) door dealer onderhouden. Dus, geïnteresserd, laat het me dan even weten. Kan je evt. foto's toemailen. E-mail adres m.leuwerink@chello.nl
Zoek je een andere motor, ook prima. veel succes dan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan