De ideale motorzaak ?

RRookie

MF veteraan
18 apr 2011
1.152
0
Zoals veel mensen uit regio bergen op zoom weten run ik het familie schadebedrijf, werk ik op projectbasis voor de ANWB in Frankrijk en heb ik ook nog mijn kleine motorservice er bij. Hier komt verandering in. Het schadebedrijf loopt goed, en we hebben een erg goed team die ik wat vaker alleen kan laten. Na mijn ANWB avontuur (augustus) ga ik de stap nemen om ook van mijn motorservice een full time bedrijf te maken....

Dus nu mijn vraag aan alle MFers :
Wat zou je graag willen zien in een ideale motorzaak ?


Ik heb natuurlijk mijn eigen ideeën over de inrichting en service maar sta open voor suggesties.
 
Laatst bewerkt:
Wat gewoon werkt tegenwoordig (en dat zeg ik als ondernemer die het aan den lijve ondervonden heeft) is..

-Glasheldere communicatie
-Goede service
-Informatie geven: De klant informeren over het hoe en waarom. "Omdat het vervangen moet worden" volstaat niet.

Het prijsvechten en de "iedereen is een nummer" mentaliteit werkt anno 2012 niet meer. Mensen willen gewoon dat het goed is tegen een wat lagere prijs en dat hoeft dan dus geen absolute bodemprijs te zijn.
 
Wat gewoon werkt tegenwoordig (en dat zeg ik als ondernemer die het aan den lijve ondervonden heeft) is..

-Glasheldere communicatie
-Goede service
-Informatie geven: De klant informeren over het hoe en waarom. "Omdat het vervangen moet worden" volstaat niet.

Het prijsvechten en de "iedereen is een nummer" mentaliteit werkt anno 2012 niet meer. Mensen willen gewoon dat het goed is tegen een wat lagere prijs en dat hoeft dan dus geen absolute bodemprijs te zijn.
:^
 
Wat gewoon werkt tegenwoordig (en dat zeg ik als ondernemer die het aan den lijve ondervonden heeft) is..

-Glasheldere communicatie
-Goede service
-Informatie geven: De klant informeren over het hoe en waarom. "Omdat het vervangen moet worden" volstaat niet.

Het prijsvechten en de "iedereen is een nummer" mentaliteit werkt anno 2012 niet meer. Mensen willen gewoon dat het goed is tegen een wat lagere prijs en dat hoeft dan dus geen absolute bodemprijs te zijn.
:^
Hoeft niet zo moeilijk te zijn. En als je het slim doet, hou je het bij onderhoud e.d. zonder verkoop van motoren, werkt bij mijn monteur uitstekend.
 
Wat gewoon werkt tegenwoordig (en dat zeg ik als ondernemer die het aan den lijve ondervonden heeft) is..

-Glasheldere communicatie
-Goede service
-Informatie geven: De klant informeren over het hoe en waarom. "Omdat het vervangen moet worden" volstaat niet.

Het prijsvechten en de "iedereen is een nummer" mentaliteit werkt anno 2012 niet meer. Mensen willen gewoon dat het goed is tegen een wat lagere prijs en dat hoeft dan dus geen absolute bodemprijs te zijn.

Dat is helemaal waar, die basis is al bekend door mijn ervaring met het schadebedrijf.
 
Wat gewoon werkt tegenwoordig (en dat zeg ik als ondernemer die het aan den lijve ondervonden heeft) is..

-Glasheldere communicatie
-Goede service
-Informatie geven: De klant informeren over het hoe en waarom. "Omdat het vervangen moet worden" volstaat niet.

Het prijsvechten en de "iedereen is een nummer" mentaliteit werkt anno 2012 niet meer. Mensen willen gewoon dat het goed is tegen een wat lagere prijs en dat hoeft dan dus geen absolute bodemprijs te zijn.
:^ En met de klant meedenken, dus bijvoorbeeld niet standaard voor de duurste oplossing gaan. Beter om een klant die misschien wat minder opbrengt te behouden, dan eenmalig veel te verdienen aan een klant die zich vervolgens getild voelt en nooit meer terugkeert.
 
Wat gewoon werkt tegenwoordig (en dat zeg ik als ondernemer die het aan den lijve ondervonden heeft) is..

-Glasheldere communicatie
-Goede service
-Informatie geven: De klant informeren over het hoe en waarom. "Omdat het vervangen moet worden" volstaat niet.

:^

informatie geven vind ik nog wel het belangrijkste.. er zijn, net als ik zelf, veel "leken" op het gebied van techniek. maar die willen toch graag weten wat en waarom er iets gebeurd.

maar uit eerdere ervaringen met RRookkie. Zit dat wel snor! :Y
 
Laatst bewerkt:
:^ En met de klant meedenken, dus bijvoorbeeld niet standaard voor de duurste oplossing gaan. Beter om een klant die misschien wat minder opbrengt te behouden, dan eenmalig veel te verdienen aan een klant die zich vervolgens getild voelt en nooit meer terugkeert.
:^
Eensch, hoewel ik denk dat dat eigenlijk inherent zou moeten zijn aan het behandelen van je klant als mens ipv als nummertje
 
- Supergoedkoop
- Alles doen wat op de factuur staat
- Geen gezeik over garantie
- Meteen tijd voor een afspraak
- Gratis halen en brengen


Wat is dit voor kansloos topic :')
 
Voor mij staat op nummer 1 (naast de uitvoering natuurlijk) de prijs. Ik loop de zaak uit als ik 90 euro kan gaan betalen als uurloon. En ik denk dat dit voor 9/10 Nederlands geldt.
Je ziet het terug in de hele verkoop branche. Persoonlijk contact of grote winkel pand waar je evt. kunt passen en het product zelf ff in handen kunt houden gaat tegenwoordig niet meer op tegen de prijs. Hoe vaak hoor ik wel niet dat mensen een helm willen kopen en advies vragen wbt. de pasvorm. Met als reactie: "Ga hem passen in een winkel en koop hem dan online".
Mocht ik bij een garage komen en de prijs is reëel zal je mij weer terug zien. Als je daarnaast ook nog eens kunt onthouden wat ik de vorige keer bij je gekocht heb, wat voor een dienst je hebt geleverd of wat voor een motor ik bestuur is het plaatje helemaal compleet.
 
Ik vind een goede motorzaak:

Waar je langs kan komen als je iets niet vertrouwd en dan kan vragen wat kan het allemaal zijn dat die daar ook eerlijk antwoord op geeft. Verdient die misschien helemaal niks mee.. Maar ik kom wel altijd weer terug (als er echt iets vervangen moet worden)

Inderdaad een open werkplaats waar je gewoon naar binnen mag komen / kijken

Waar de klant geen nummer is

Waar de medewerkers tijd voor je maken

En als je er vaker komt dat ze ook weten wie je bent (ongeveer ;) ) (maar dat is ongeveer het geen nummer verhaal)
 
Waar je langs kan komen als je iets niet vertrouwd en dan kan vragen wat kan het allemaal zijn dat die daar ook eerlijk antwoord op geeft. Verdient die misschien helemaal niks mee.. Maar ik kom wel altijd weer terug (als er echt iets vervangen moet worden)

Dat blijft een hele moeilijke middenweg om als ondernemer te vinden. Ik heb in het begin wel eens te goed geadviseerd en daarmee in principe klanten verloren. Die denken:

Dank u wel voor de info! Nu ga ik naar de goedkoopste dozenschuiver die er niks over kon/wilde vertellen, muhaha ;) .

Dat hoge serviceniveau is een hele kwetsbare balans, waar ik ook bedrijven failliet aan heb zien gaan, omdat ze er zo ver in door gingen dat ze een soort kennis-database werden en niks meer verkochten.
 
Open werkplaats vind ik ook belangrijk, maar wat ik nog belangrijker vind is eerlijk zijn tegen je klanten er wordt te vaak "gelogen" over werkzaamheden en de tijd die het kost of de verwachte kosten. Als je iets kan maken ipv vervangen doe dat dan en ga er niets nieuws in zetten wat 3x zo duur is! Ga geen zaken doen waar niet om gevraagd is of waar je de klant niet van op de hoogte heb gesteld. In het verleden een lampje in mijn dashboard laten vervangen tijdens een grote beurt (moto port) vervolgens zijn er schroeven vervangen en nog weet niet hoeveel dingen die niet perse nodig waren waardoor de totale kosten plotseling 520 euro waren ipv 250. Hun verdediging "er waren geen grote of dure onderdelen (duurder dan 50 euro) die we moesten vervangen dus daarom hebben we niet gebeld" een week later ging het lampje in mijn dash weer uit..... Daar ga ik dus niet meer naar toe. sorry dat ik ff Off topic ging frustratie moest er ff uit, maar waar het dus op neer komt:

- Open werkplaats
- Bij het onverwacht vervangen/repareren van iets klant op de hoogte stellen!
- Repareren i.p.v. vervangen
- Eerlijk offereren en factureren (als iets 5 min kost geen 15 tellen)
- Menselijke behandeling (zoals al gezegd is geen nummer maar mens)
- Fatsoenlijke koffie

Als je dit doet heb je er alvast een nieuwe vaste klant bij! :Y
 
Sinds een tijdje is Premium motors in Apeldoorn mijn vaste adres voor als ik iets verkloot heb, want in principe doe ik alles zelf (niet om de kosten, maar omdat ik het leuk vind).
Tips waar ik vrolijk van wordt:

Persoonlijk contact met de werkplaats, dus geen receptioniste die je alleen maar de afspraak kan noteren.
Advies op afstand.
Kundige mensen die weten waarover ze praten (=vertrouwen, dit komt overigens te voet en gaat te "paard" (lees de CBR600rr die volgas wegscheurt).
Meedenken/alternatieven/voorstellen aandragen.
Openingstijden (werkplaats) tot 21.00uur (heeeeeeel makkelijk voor de klant).
Geen lullige opmerkingen plaatsen over mijn amateurwerk :+.
 
Helaas is er geen eenzijdig antwoord mogelijk op deze vraag...
Om je op weg te helpen hier een aantal tips om over na te denken....

Doelgroep: Een toerrijder is een andere rijder met andere behoeften, dan een racer. Een motorrijder op de veluwe zal anders met zijn motor omgaan, dan iemand die een stadbarrel in leven houdt. vul hier zelf de andere 1 miljoen varianten in.

Concurrentie: Een potentiele klant zal (voor face to face contact) niet snel een motorzaak uitkiezen die ver uit de buurt is. Kijk eens welke motorzaken er in de buurt zijn en hoe deze werken. Belangrijk is om onderscheidend vermogen te creeren.

Inkoopkracht: Heb je connecties om onderdelen of andere zaken voordeliger in te kopen dan concurrenten?

De truuk is om de juiste balans te vinden tussen het aanspreken van de juiste doelgoep(en), klantbinding te realiseren, voordelig in te kopen en voor de "juiste" prijs te verkopen.
 
Goeie punten , Kanariepiet.
Wat voor mij goed werkt is een service die toegespitst is op de wensen van het individu , luisteren naar wat de klant wenst.
Hiermee creeer je een vertrouwensband tussen klant en dealer, die ik erg belangrijk acht.
 
Kleinschalig, doen wat je zegt, transparant, persoonlijk en een langdurige relatie met de klant als doel.
 
Waarom vinden jullie een open werkplaats zo belangrijk, ik zie alleen maar nadelen.
De klant loopt in de weg om snel en effectief te kunnen werken, vragen uurtje, uitleggen, laten zien, en als de klant zijn broek open haalt dan kan hij het claimen bij het bedrijf.
En hij houd de monteur van zijn werk en is dan boos als de monteur iets vergeet vast te zetten.
In mijn werkplaats is het heel simpel verboden toegang, ik heb een bar met barkrukken en een koffie automaat.
Kunnen ze heerlijk zitten, koffie, thee, soep en choko pakken en ze kunnen precies zien wat er gebeurt in de werkplaats.
In mijn ogen heeft dat alleen maar voordelen. Geen mensen om je heen die je constant storen zodat je je kan concentreren op het werk, en je hebt direct contact met de klant en de klant neemt koekjes mee voor bij de koffie en zet zelfs koffie voor mij.
En ik heb geen verzekering gezeik als er schade door derden ontstaat in de werkplaats.
Voordeel is ook dat de klanten niet de werkplaats binnen rennen en je meteen aanspreken en verwachten dat je per direct je werk laat liggen en met hun bezig gaat zijn.
Ook ben ik zo dat als ik in gesprek ben met een klant dat ik de telefoon lekker laat rinkelen, ook dat is ongewenst voordringen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan