De ideale reis motorlaars is de ... ?

1EAB61DE-2F11-4BF6-8243-5607790EC8BE.jpeg

NEVADA braun - Kochmann

Prima laars, goeie pasvorm, niet te breed, en een rondje lopen gaat prima. Kost ook niet de wereld, ik had ze voor 170 euro.

Bij een hoosbui van 3 uur zoals de heenreis naar het BOT blijven ze niet helemaal droog, maar volgens mij was @Guzzi Fox daar met zijn rubber laarzen de enige die nog droge voeten had 😉.
 
Ik heb ook de Daytona's, echt waterdicht , fijne laars , enige wat ik vind dat ze erg warm zijn in de zomer .
Ik heb op vakantie altijd een paar doorwaailaarzen aan en de Daytona's in de koffer voor als het regent .


Als iemand een goede tip heeft , waterdicht en niet te warm hoor ik het graag .
 
Ik heb ook Daytona's.
Er komt niets anders meer. En dat meen ik echt.
Ik heb een set stokoude maar als nieuw uitziende Touring Star GTX. Ze zijn waterdicht, ik stond er tijdens de voorbije trip nog mee in een riviertje, gewoon drooggebleven. Bovendien wandelen ze super. Ze zitten me als gemakkelijke sloffen.
Ik kocht vorig jaar ook een nieuwe set daytona AC Classics GTX bottienen. Die gebruik ik om mee naar het werk te gaan en die heb ik dus gewoon de hele dag aan op kantoor. Eerst zaten ze wat stroever, maar dat is inmiddels helemaal goed gekomen. Ook met deze geen natte voeten.
Ik ben wel extreem zorgzaam voor al mijn motorgear. De schoenen worden minstens maandelijks in het ledervet gezet. Belpolon zadelvet. Dat gebeurt met de hand en duurt welgeteld 2 minuten
 
Laatst bewerkt:
Effe een ander product: Forma laarsen. Dikke prima. Made in Europa Roemenie. Ideaal voor gravel en kamperen e.d. Waterdicht?: weet ik niet, ik denk wel ca 1 a 2 uren en dat is mij voor goed genoeg. Ik rij ca 6dkm per jaar, geen woon werk verkeer met de motor.
20231222_194408.jpg
 
Ik heb ook de Daytona's, echt waterdicht , fijne laars , enige wat ik vind dat ze erg warm zijn in de zomer .
Ik heb op vakantie altijd een paar doorwaailaarzen aan en de Daytona's in de koffer voor als het regent .


Als iemand een goede tip heeft , waterdicht en niet te warm hoor ik het graag .
Helaas geen goede tip.

Toch begrijp ik het niet.
Ik heb ook Daytona's maar ik heb eigenlijk nooit gemerkt dat die te warm waren.
Zelfs niet op Sardinië waar op mijn thermometer bijna 50°C werd aangegeven.
Nee, ik heb er echt geen last van.

Tussen nul en 50 is voor mij altijd goed.
Als kouder dan haak ik af. Als heter haak ik ook af. (maar dan niet vwb de laarzen)
 
Effe een ander product: Forma laarsen. Dikke prima. Made in Europa Roemenie. Ideaal voor gravel en kamperen e.d. Waterdicht?: weet ik niet, ik denk wel ca 1 a 2 uren en dat is mij voor goed genoeg. Ik rij ca 6dkm per jaar, geen woon werk verkeer met de motor.
Bekijk bijlage 1955065
Waterdicht zeker hoor, zelfs in water gestaan en bleef droog van binnen
 
Zoals ik schreef,

De linkse Daytona laarzen zijn inmiddels ergens tussen de 10 a 12 jaar oud, perfect waterdicht en super comfortabele rij en stapschoenen Eigenlijk niet normaal hoe lang een goed onderhouden laars van Daytona meegaat
De rechtse Daytona boots kocht ik vorig jaar erbij voor woonwerk, om ook de hele dag op kantoor aan te houden.

En ik vind het eigenlijk een voordeel dat Daytona's wat "saai" zijn qua design. Onder een jeans vallen zelfs die laarzen niet echt op. Voor mij moet motorschoeisel niet uitschreeuwen dat ik moto rijd, het moet wel waterdicht, en stevig veilig zijn en comfortabel zitten en stappen

20231223_141755.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook Daytona's.
Er komt niets anders meer. En dat meen ik echt.
Ik heb een set stokoude maar als nieuw uitziende Touring Star GTX. Ze zijn waterdicht, ik stond er tijdens de voorbije trip nog mee in een riviertje, gewoon drooggebleven. Bovendien wandelen ze super. Ze zitten me als gemakkelijke sloffen.
Ik kocht vorig jaar ook een nieuwe set daytona AC Classics GTX bottienen. Die gebruik ik om mee naar het werk te gaan en die heb ik dus gewoon de hele dag aan op kantoor. Eerst zaten ze wat stroever, maar dat is inmiddels helemaal goed gekomen. Ook met deze geen natte voeten.
Ik ben wel extreem zorgzaam voor al mijn motorgear. De schoenen worden minstens maandelijks in het ledervet gezet. Belpolon zadelvet. Dat gebeurt met de hand en duurt welgeteld 2 minuten
Bij Motoport Hillegom werd ik een beetje uitgelachen toen ik vertelde dat ik MIJN Goretex laarzen af en toe invet...
 
Ik heb Alpinestars Web GTX toerlaarzen, SMX-6 V2 GTX sportlaarzen en waterdichte Sierra allroad laarzen van O'Neal. Beide Alpinestars types heb ik al eerder gehad, gaan behoorlijk lang mee.
 
Bij Motoport Hillegom werd ik een beetje uitgelachen toen ik vertelde dat ik MIJN Goretex laarzen af en toe invet...
Ze vinden het ongetwijfeld niet fijn dat een set motorlaarzen 12 jaar meegaat en nog steeds perfect leder heeft en perfect waterdicht is. Dat is niet goed voor de verkoop. Laat ze maar lachen.
 
Het goretexmembraan gaat vooral aan de binnenzijde vuil worden , geperforeerd worden, verstoppen.... door leeftijd en gebruik. Vorig jaar heb ik het goretexmembraan van mijn laarzen even goed gereinigd en met succes volgens de volgende procedure, die te vinden is op de site van Cambreur speciaal schoenmakerij ( mensen die weten waarover ze praten ). Hoewel de laarzen even een azijngeurtje hadden, waren ze korte tijd later volledig geurloos, als waren het nieuwe nooit gedragen schoenen
Hieronder gaat het over wandel en bergschoenen met goretex, die vaak binnenin zwaarder belast worden dan een doorsnee motorlaars
1703364867737.png


Goretex zegt zelf dat de buitenzijde van een schoen moet onderhouden worden afhankelijk van het materiaal van die schoen. Maw , zij bepalen niet hoe de buitenzijde moet worden schoongehouden. Het goretex zelf is ongevoelig voor om het even welk reinigingsmiddel. Wel zegt men dat ledervet inderdaad de buitenzijde van de schoen minder ademend kan maken, wat het vocht van binnen naar buiten verwijderen kan moeilijker maken. Daarom adviseert men voor leder liever lederwas dan ledervet of olie.
Zelf kies ik toch voor hoge kwaliteit ledervet (belpolon) en/of een goede ademende impregneerspray. Als de schoen waterafstotend is, stel ik gewoon vast dat vocht EN vuil gewoon veel beter ( volledig) buitenblijft en met leer en goretex kom je toch echt nooit aan het gevoel van een "rubber laars". Ik heb nooit klamme voeten gehad en leder dat "blijvend soepel en sterk" is
 
Laatst bewerkt:
Ik heb Alpinestars Web GTX laarzen gehad maar weer verkocht omdat ik ze veel te stug vond en bovendien kreeg ik koude tenen.
Momenteel gebruik ik mijn Adidas GSG 9 “kistjes” als motorlaarzen en dat zijn net gympies.
Zijn die Daytona’s werkelijk zo soepel als iedereen zegt want dan is dat nog wel een keer het overwegen waard.
 
Mijn laarzen absoluut wel. Maar dat heeft te maken met hun leeftijd en het feit dat ze gewoon 100% rond mijn voeten passen. Bij mijn recente Daytona AC Classics heb ik toch een inloopperiode gehad, waarbij ik ze best wel stug vond. Vooral omdat ik ze de hele dag aanheb. Even twijfels. Maar dat is uiteindelijk gewoon goed gekomen. Ik vind ze zalig nu. Stevig, maar nergens klemmend.
Overigens kan ik me goed voorstellen dat die adidassen fantastisch zitten en dat geen enkele motorlaars qua lichtheid en comfort in de buurt komt. Maar hoewel stevig, ga je niet de bescherming hebben van een motorlaars of schoen. Vb . De daytona ac classic bottien weegt 870gr. Die adidas gaat ongetwijfeld lichter zijn. De Daytona Touring star GTX laars weegt 965gr
Ik heb hier nog een setje Gianni Falco Ranger motorbottienen. Zeer comfortabel, maar kwalitatief en qua opbouw en veiligheid niet vergelijkbaar met Daytona, bijlange niet. Die wegen 661gr
 
Laatst bewerkt:
Het goretexmembraan gaat vooral aan de binnenzijde vuil worden , geperforeerd worden, verstoppen.... door leeftijd en gebruik. Vorig jaar heb ik het goretexmembraan van mijn laarzen even goed gereinigd en met succes volgens de volgende procedure, die te vinden is op de site van Cambreur speciaal schoenmakerij ( mensen die weten waarover ze praten ). Hoewel de laarzen even een azijngeurtje hadden, waren ze korte tijd later volledig geurloos, als waren het nieuwe nooit gedragen schoenen
Hieronder gaat het over wandel en bergschoenen met goretex, die vaak binnenin zwaarder belast worden dan een doorsnee motorlaars
Bekijk bijlage 1955439

Goretex zegt zelf dat de buitenzijde van een schoen moet onderhouden worden afhankelijk van het materiaal van die schoen. Maw , zij bepalen niet hoe de buitenzijde moet worden schoongehouden. Het goretex zelf is ongevoelig voor om het even welk reinigingsmiddel. Wel zegt men dat ledervet inderdaad de buitenzijde van de schoen minder ademend kan maken, wat het vocht van binnen naar buiten verwijderen kan moeilijker maken. Daarom adviseert men voor leder liever lederwas dan ledervet of olie.
Zelf kies ik toch voor hoge kwaliteit ledervet (belpolon) en/of een goede ademende impregneerspray. Als de schoen waterafstotend is, stel ik gewoon vast dat vocht EN vuil gewoon veel beter ( volledig) buitenblijft en met leer en goretex kom je toch echt nooit aan het gevoel van een "rubber laars". Ik heb nooit klamme voeten gehad en leder dat "blijvend soepel en sterk" is
Hoewel ik geen last heb van zweetvoeten, is mss na meerdere jaren een goed plan om onderhoud te doen aan de Daytona's.
De beschrijving hierboven geeft aan hoe te handelen mbt goretex.
Ga ik spoedig doen, Tot begin maart is er tijd genoeg om te drogen..................
 
Deze keer wil ik graag iets met een zool waar je niet mee op je bek gaat in nat gras :+
Daarnaast moet ik er op kunnen wandelen (stadje, bergje etc) Geen 10km maar een paar km moet kunnen.
Eigenlijk wil ik geen allroad laars
Waterdichtheid is een must. De Klim Outlander GTX is een mooie schoen, maar die is te laag. ik ben bang als het regent het er toch in komt van boven als mijn regenbroek/motorbroek iets omhoog komt. Niet handig dus. Extra schoenen meenemen doe ik liever niet gezien de ruimte die ze innemen. Ik ga naar Noorwegen komende zomer voor 4 weken en de vliegvis spullen gaan mee, dus geen ruimte voor wat extra schoenen omdat er al waadschoenen mee gaan. :+

Dus .. welke laarzen hebben jullie? :)
Denk dat het ook belangrijk is om te weten wat voor voet je hebt qua pasvorm. En wat voor de één een heerlijke schoen is, is voor de ander een ramp (breed, hoog). Handiger om te zeggen welk merk je nu hebt ivm de pasvorm.

Zelf heb ik Sidi Armada Goretex, stugge laars maar na jaren gebruik wel soepel.
Daarnaast nog een nieuwe set Dainese Solarys (zelfde type pasvorm, algemeen) en gebruik Alpinestars schoenen.

Misschien is dit iets voor je?

https://eu.alpinestars.com/collections/moto-footwear/products/cr-6-drystar-sup-reg-sup-riding-shoes
 
Laatst bewerkt:
Het voordeel van het afgelopen (natte) jaar is dat ik tot conclusie ben gekomen dat ik na enkele ritjes met zeiknatte voeten thuis was gekomen, dat nieuwe waterdichte laarzen nodig had. Gisteren Alpinestars Web GTX laarzen gekocht. Werd me bij verkoop aangegeven dat deze in het begin stug aanvoelen . Ben Benieuwd . Heb nu 1 ' casual' paar voor korte ritjes of als ik eens met motor na werk ga. 1 (lagere) laars bij langere ritten bij droog weer, en bij slecht weer dan de Web GTX
 
Effe een ander product: Forma laarsen. Dikke prima. Made in Europa Roemenie. Ideaal voor gravel en kamperen e.d. Waterdicht?: weet ik niet, ik denk wel ca 1 a 2 uren en dat is mij voor goed genoeg. Ik rij ca 6dkm per jaar, geen woon werk verkeer met de motor.
Bekijk bijlage 1955065
Forma laarzen staan op mijn lijstje voor komend seizoen. Hoe stevig zijn de gespen als ik vragen mag? Ervaring uit t verleden leert dat ik zo'n lompe drol ben die zo'n gesp snel kapot trekt😵‍💫
 
Laatst bewerkt:
Hoewel ik geen last heb van zweetvoeten, is mss na meerdere jaren een goed plan om onderhoud te doen aan de Daytona's.
De beschrijving hierboven geeft aan hoe te handelen mbt goretex.
Ga ik spoedig doen, Tot begin maart is er tijd genoeg om te drogen..................
Met oud en nieuw de fik erin.:t
 
Terug
Bovenaan Onderaan