De juiste manier van remmen?

Die moet je me even uitleggen aub?

Dus je geeft gas bocht uit en gaat dan remmen? Nog nooit van gehoord? Op circuit bij aanremmen wel maar uitkomend???
Ja, vlak voor je (stevig) op het gas gaat de achterrem wat gebuiken. De motor wordt zo wat extra in de vering getrokken, zorgt voor meer druk op de achterband en meer grip en minder wheely neiging.
Zodra de motor rechtop staat de remdruk verminderen.
 
😅😅😅
Wat gebeurt dat hier toch gauw:
Zodra remmen worden besproken wordt er vrijwel direct gerefereerd naar hoe het er in de motorsport aan toe gaat en hoe er op circuits geremd wordt.

Het contact met de werkelijkheid op de openbare weg vervaagt vrijwel onmiddellijk.

Keer op keer weer.

:')
 
Mijn rij instructeur zei ook dat ik altijd met voor en achterrem moest remmen. Alleen met achterrem in sommige Speciale gevallen. Maar mijn RT remt ook op op de achterrem wanneer ik de voorrem gebruik, dus alleen voorrem is geen optie.
 
Mijn rij instructeur zei ook dat ik altijd met voor en achterrem moest remmen. Alleen met achterrem in sommige Speciale gevallen. Maar mijn RT remt ook op op de achterrem wanneer ik de voorrem gebruik, dus alleen voorrem is geen optie.
952DF085-3F84-4324-BB50-23C79CDA339E.gif


;)
 
😅😅😅
Wat gebeurt dat hier toch gauw:
Zodra remmen worden besproken wordt er vrijwel direct gerefereerd naar hoe het er in de motorsport aan toe gaat en hoe er op circuits geremd wordt.

Het contact met de werkelijkheid op de openbare weg vervaagt vrijwel onmiddellijk.

Keer op keer weer.

:')
Ehm.... ik vertel hoe ik op de openbare weg rem.

De achterrem biedt bij een hypernaked of superbike geen extra vertraging omdat er weinig druk op het achterwiel rust bij stevig doorremmen.

Dat zal bij een chopper/cruiser, toermotor en all road anders zijn.... maar die bezit ik niet.

Ik weet niet wat voor motor ts heeft dus kan hem daarin niet van advies voorzien.
 
Ja, vlak voor je (stevig) op het gas gaat de achterrem wat gebuiken. De motor wordt zo wat extra in de vering getrokken, zorgt voor meer druk op de achterband en meer grip en minder wheely neiging.
Zodra de motor rechtop staat de remdruk verminderen.
Mkay, klinkt aannemelijk. Echter rij ik een 600 dus niet zo'n last van vermogen. Maar goed als het voor je werkt, werkt het :)
 
Met beide remmen kan je uiteindelijk harder remmen. Al scheelt het op een supersport weinig.
Ik heb wel gemerkt dat je in een echte panieksituatie dan soms toch te hard met de achterrem remt waardoor je achterwiel gaat slippen en dan kan je minder hard remmen totdat het weer onder controle is.

Waarom? Om die slip van het achterwiel te corrigeren hoef je de rem niet te lossen. Als je ver vooruit kijkt corrigeer je automatisch die achterwielslip en kan je de rem ingetrapt laten. Dat betekent wel dat je dus niet moet kijken naar de plek waar je wilt stoppen of datgene waarvan je angst hebt dat je het gaat raken.
 
TS rijdt een KTM 1290 Super Adventure S.
ik heb mijn nieuwe Slet die al 18 jaar haar rijbewijs heeft en een R1200GS rijdt, vorige week nog rijles gegeven op de CB250.

Ze stuurde nog met haar gewicht ipv countersteer en had nog nooit van het gebruik van voetsteunen gehoord en sinds het lessen geen noodstop meer gedaan. Dat soortensen loopt hier te vertellen hoe je moet remmen _O-

Slet leerde snel btw O-)
 
ik heb mijn nieuwe Slet die al 18 jaar haar rijbewijs heeft en een R1200GS rijdt, vorige week nog rijles gegeven op de CB250.

Ze stuurde nog met haar gewicht ipv countersteer en had nog nooit van het gebruik van voetsteunen gehoord en sinds het lessen geen noodstop meer gedaan. Dat soortensen loopt hier te vertellen hoe je moet remmen _O-

Slet leerde snel btw O-)
Je post heb ik een paar keer gelezen om er zeker van te zijn of ik geen poep op mijn ogen had.

Maar ik ben gerustgesteld.
De poep staat er écht.
 
Je post heb ik een paar keer gelezen om er zeker van te zijn of ik geen poep op mijn ogen had.

Maar ik ben gerustgesteld.
De poep staat er écht.
onbegrip verbloemen met poep praat is idd standaard hier _O- _O-
 
Waarom? Om die slip van het achterwiel te corrigeren hoef je de rem niet te lossen. Als je ver vooruit kijkt corrigeer je automatisch die achterwielslip en kan je de rem ingetrapt laten. Dat betekent wel dat je dus niet moet kijken naar de plek waar je wilt stoppen of datgene waarvan je angst hebt dat je het gaat raken.
Dat klopt als je rechtuit kan stoppen. Bij mij ging het om situaties dat je op onoverzichtelijke bergweggetjes rijdt en er een scherpere bocht komt dan je verwacht. Dan kan je niet met slippend achterwiel de bocht inzetten terwijl je met je voorrem vaak nog veel meer overhebt om licht sturend de bocht in te remmen.
 
Dikke quatsch!!!!

Vanuit 50 km/u met alleen de voorrem tot stilstand komen.
Dan met voor- én achterrem hetzelfde doen.
Meet de remweg en… einde discussie:
Met gebruik van beide remmen verkrijg je de kortste remweg.
Met rijlessen tilde ik meermaals het achterwiel lichtjes op bij de noodstop, had toen al door dat een achterrem nutteloos was :)

Op een motor die aan de grond blijft onder hard remmen (adventure, tour etc.) werkt het gebruik van de achterrem een beetje extra vertragend, misschien. Op sportmotoren, sportnakeds etc. is het praktisch zinloos. Heb geloof ik ook nog maar één motor gehad waarvan je de achterrem echt goed kon doseren, een Fazer 1000 die van zichzelf al een goede 230kg weegt en een behoorlijke remschijf achter had. Op een KTM 990 SMT moest je de rem eerst wat op temperatuur brengen voordat die wat deed...

V-Strom 650 pakte ik wel vaak de achterrem mee omdat die voorremmen zo bagger zijn. Het ligt gewoon echt aan het type motor, je kunt niet zeggen wat goed werkt op een R1200GS ook goed werkt op een M1000RR.. En dan heb je ook nog motoren met ABS, waar ook weer verschil in het ABS systeem zelf zit. Voordeel van ABS is iig wel dat je achterwiel niet blokkeert en een beetje rond de maximale grip grens blijft zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: M14
Dat klopt als je rechtuit kan stoppen. Bij mij ging het om situaties dat je op onoverzichtelijke bergweggetjes rijdt en er een scherpere bocht komt dan je verwacht. Dan kan je niet met slippend achterwiel de bocht inzetten terwijl je met je voorrem vaak nog veel meer overhebt om licht sturend de bocht in te remmen.
De motor van TS heeft corner ABS.
 
Dan is de vraag sowieso beetje overbodig knijp of trap zo hard je wil
Mee eens.
Zelfs (of vooral) voor veteranen is het vol in de rem knijpen en stampen in een bocht heulveul beetjes eng!
Laat staan voor een rookie zoals TS dat is, is dat toch wel een héél hoge drempel.

Edit: best wel een beetje jaloers als iemand met zo’n fiets zijn hobby kan starten!
 
Dikke quatsch!!!!

Vanuit 50 km/u met alleen de voorrem tot stilstand komen.
Dan met voor- én achterrem hetzelfde doen.
Meet de remweg en… einde discussie:
Met gebruik van beide remmen verkrijg je de kortste remweg.

Dan moet je harder in je voorrem knijpen.
 
Dan moet je harder in je voorrem knijpen.
Technisch gezien is er helemaal aan het begin van je remactie nog wel wat remkracht op je achterwiel te vinden. Niet veel, maar toch. Je zult iets sneller stil staan met beide remmen maar als het veel scheelt doe je gewoon iets verkeerd op veel motoren. Individuele motoren kunnen echter verschillen.

Bij motoren met ABS gewoon allebei vol gebruiken. Je ABS regelt de achterrem wel. Mijn BMW heeft echter een gecombineerd remsysteem en de achterrem voegt echt niks toe omdat deze er standaard al een beetje bij gepakt wordt. Ik gebruik de achterrem alleen om mijn rem ingedrukt te houden bij een verkeerslicht of om langzame manouvres uit te voeren.
 
Vooropgesteld dat je hem juist hebt verstaan en begrepen:
Nooit meer terug gaan naar die vent!
“Alleen de voorrem gebruiken.”
:N
Ik denk dat de man in kwestie wel een beetje weet waarover hij praat, want hij is fulltime motor- en autoinstructeur voor de politie.
Voor rest heel erg nuttig om alle input op dit forum te lezen. Kennelijk is de stabiliserende factor van de achterrem dus toch niet zo significant bij de meeste motoren en kun je dus net zo goed alleen je voorrem gebruiken. En bij een noodstop voorkom je dan dat je onderuit gaat als het achterwiel blokkeert. Maar zoals gezegd, als je ABS hebt, dan heb je daar sowieso minder last van.
 
Ik denk dat de man in kwestie wel een beetje weet waarover hij praat, want hij is fulltime motor- en autoinstructeur voor de politie.
Voor rest heel erg nuttig om alle input op dit forum te lezen. Kennelijk is de stabiliserende factor van de achterrem dus toch niet zo significant bij de meeste motoren en kun je dus net zo goed alleen je voorrem gebruiken. En bij een noodstop voorkom je dan dat je onderuit gaat als het achterwiel blokkeert. Maar zoals gezegd, als je ABS hebt, dan heb je daar sowieso minder last van.
Hij zal best een zeer ervaren motorrijder zijn en het goed bedoeld hebben.
Maar aan natuurkunde komen zelfs goede bedoelingen niet voorbij.

In de tijd dat er nog geen dynamische gewichtsverplaatsing heeft plaatsgevonden
heeft het absoluut voordeel om ook dat beetje rem vertraging dat de achterrem biedt mee te pikken en metéén de achterrem te activeren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan