De juiste manier van remmen?

Ik heb van mijn rijlesinstructeur geleerd: altijd met beide remmen remmen (achterrem zorgt voor stabiliteit).
Accent op voorrem, achterrem doet bijna niets.

Nu heb ik een VRO gevolgd en die instructeur zei juist: alleen met de voorrem remmen, want met de achterrem kun je het wiel blokkeren en dan ga je onderuit. De achterrem moest ik alleen gebruiken om af te schuinen. Wat is jullie idee hierover?
Achterrem gebruik je NIET om 'af te schuinen' (neem aan dat dat bocht insturen betekent). Wel, en alleen, achterrem gebruiken bij kort draaien bij stapvoets rijden.
 
Mij is geleerd om de te remmen met 80% voor en 20% achter. Tijdig doen en bij tricky bochten: "als een homo er in en als een held er weer uit" :')
 
Leerde om eerst aan te grijpen met de voorrem en licht bij te remmen met achter. Rollende bewoning maken met je vingers over de hendels om direct in knijpen te voorkomen. Handen in de ‘gacha’ positie (alsof je met scherpe nagels iemand wil openkrabben).
Ik had een vrij strenge instructeur: als ABS ingrijpt heb je het remmen gewoon niet goed gedaan. ABS mocht absoluut niet ingrijpen. Ik heb zelf 2 motoren zonder ABS. Ik vind het afhankelijk van het type motorfiets of ABS noodzakelijk is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan