De juiste manier van remmen?

thomas640

MF'er
Donateur
23 mrt 2022
58
51
Ik heb van mijn rijlesinstructeur geleerd: altijd met beide remmen remmen (achterrem zorgt voor stabiliteit). Nu heb ik een VRO gevolgd en die instructeur zei juist: alleen met de voorrem remmen, want met de achterrem kun je het wiel blokkeren en dan ga je onderuit. De achterrem moest ik alleen gebruiken om af te schuinen. Wat is jullie idee hierover?
 
  • Leuk
Waarderingen: RobD
Beide remmen gebruiken, maar niet als een lompe boer inknijpen, tenzij je heel erg hard op je ABS wil vertrouwen.
 
  • Leuk
Waarderingen: RobD
Ligt helemaal aan je situatie. En wat coor fiets je hebt, wat voor rijstijl je hebt. Etc.
Ik gebruik alleen voor...en heel soms achter om de boel gangbaar te houden. Of soms bij een stoplicht.
Toen ik aan racen deed...om hem achter iets in de vering te trekken zodat je een langere bruikbare veerweg hebt en hij hem minder snel optilt van het asfalt..
 
Toen ik aan racen deed...om hem achter iets in de vering te trekken zodat je een langere bruikbare veerweg hebt en hij hem minder snel optilt van het asfalt..
om het zwaartepunt te verlagen dus, tenminste, zo gebruik ik hem, maar ook om eerder gas te kunnen geven bocht uit met een dikke 1 pitter die bam bam bam doet onder hellingshoek bijvoorbeeld
 
Ik gebruik de achterrem alleen bij vol gas uitaccelereren van krappe bochten om de achterkant te stabiliseren.
Voor de rest alleen de voorrem.... de achterrrem doet niet zo veel als het achterwiel het asfalt bijna niet raakt tijdens het remmen.
 
Ik heb bij een remtraining juist geleerd de achterrem zo hard mogelijk in te trappen en vervolgens op de voorrem te concentreren om zo maximaal mogelijk te remmen. Ja, de achterkant kan gaan slippen maar dat is geen probleem zolang je het vooruit kijkt, dan compenseer je vanzelf het slippen van het achterwiel. In de praktijk ook zelf geprobeerd op een motor met zijwieltjes.
 
Ik gebruik alleen de voorrem maar rij ook altijd op de bal van mijn rechtervoet. Weet niet hoe dat zo is gekomen maar na 20 jaar motorrijden ga ik dat niet meer veranderen.
 
Ligt een beetje aan de motor. Bij zacht geveerd spul ben ik eerder geneigd de achterrem erbij te gebruiken om de motor wat rustiger te houden.
Bij sportievere (straat)motoren gebruik ik alleen maar de voorrem, als je je achterwiel optilt heeft de achterrem ook nog maar weinig nut.

Snap wel dat ze bij een VRO zeggen geen achterrem gebruiken. Bij een noodstop heeft het weinig nut en kan er dan alleen maar voor zorgen dat je helemaal zijwaarts gaat als je toch gaat sturen.
 
Nu heb ik een VRO gevolgd en die instructeur zei juist: alleen met de voorrem remmen, want met de achterrem kun je het wiel blokkeren en dan ga je onderuit.
Is dat niet een beetje erg achterhaald als je op een ABS fiets rijdt?
In het andere geval kan ik mij voorstellen dat je je beter alleen op de voorrem kan concentreren voor de beste dosering.
Maar als je altijd aanleert om achter minder hard te remmen dan blijft dat ook in je systeem is mijn ervaring. :)

In alle gevallen moet je remdruk natuurlijk netjes opbouwen voor de meeste grip.
Maar met ABS doe je het niet snel fout.
 
Misschien zelfs per instructeur verschillend ?

Hoewel het nou een tijd terug is ( +10 jaar ) , was bij de noodstop ( abs loze motor ) , het helemaal niet nodig om
de achterrem erbij te pakken.

( in zijn woorden, als je hard genoeg remt , heb je geen wieldruk meer achter om er nut van te hebben )


Achterrem gebruik ik zelf alleen bij extreem maneuvreren ( grote stuuruitslag ) , en eerlijk gezegd probeer ik
dat gewoonweg te voorkomen dat dit nodig is :)
 
Ik weet niet eens meer hoe ik het destijds geleerd heb eigenlijk, bedenk ik me net.
Volgens mij beginnen met remmen met de voorrem en geleidelijk aan de achterrem gebruiken. Beide remmen dus.
 
  • Leuk
Waarderingen: RobD
Ik heb van mijn rijlesinstructeur geleerd: altijd met beide remmen remmen (achterrem zorgt voor stabiliteit). Nu heb ik een VRO gevolgd en die instructeur zei juist: alleen met de voorrem remmen, want met de achterrem kun je het wiel blokkeren en dan ga je onderuit. De achterrem moest ik alleen gebruiken om af te schuinen. Wat is jullie idee hierover?
ABS
 
Mij is geleerd om altijd de achterrem er een klein beetje bij te pakken. Een blokkerend achterwiel is bij nieuwere motoren niet zo'n groot probleem i.v.m. ABS :)
 
Altijd achterrem erbij pakken zodat het routine is, ooit ga je de 20% extra remkracht een keer nodig hebben, en dat is dan in een noodsituatie. Door de automatisme pak je die achterrem er dan gewoon bij.
Ander bijkomend voordeel: doordat je hem gebruikt (ongeacht welk type motor) blijft alles in beweging. Stoere verhalen van 'Ik gebruik hem nooit' worden meestal beloond met reparaties aan vastzittende pedalen en remcilinders.
 
Mijn ervaring is dat bij gepland en gecontroleerd remmen je de achterrem heel goed kunt gebruiken. Maar als je een noodstop moet maken is het wat mij betreft belangrijker om te focussen op je voorrem omdat je daar met goed aanleggen de meeste remvertraging uit gaat halen. Dan heb je helemaal geen tijd om eerst je achterrem in te trappen en daarna pas je voorrem in te knijpen. Echt hard remmen zorgt er voor dat je nauwelijks druk met je achterwiel hebt waardoor die niet echt mee doet in het remmen. Helemaal als je achterwiel van de grond komt.

Ik gebruik hem zelf alleen maar bij manoeuvreren of bij off road. Ik rij wel met een combi remsysteem waarbij de achterrem automatisch mee remt. Ik hoef er dus niet op te letten.
 
Nu met m’n gsxs moet ik beduidend minder de achterrem gebruiken.
Zodra ik redelijk stevig met de voorrem rem, heeft achter weinig nut meer.

Maar leuk allemaal die motoren met abs, maar vaak voel ik de boel al een beetje werken.
En dat terwijl ik zelf vind dat ik nog amper rem.
En dat gewoon bij fatsoenlijk opbouwen van de remdruk.
Hebben jullie dat ook wel eens?
 
Ik gebruik de achterrem alleen bij vol gas uitaccelereren van krappe bochten om de achterkant te stabiliseren.
Voor de rest alleen de voorrem.... de achterrrem doet niet zo veel als het achterwiel het asfalt bijna niet raakt tijdens het remmen.
Die moet je me even uitleggen aub?

Dus je geeft gas bocht uit en gaat dan remmen? Nog nooit van gehoord? Op circuit bij aanremmen wel maar uitkomend???
 
Ik gebruik beiden, althans ze zijn gekoppeld nl in de Honda DCBS….systeem regelt voor- en achterrem tegelijk voor mij, lekker makkelijk icm ABS... :+
 
Mijn gs remt dusdanig hard dat het wel heel mal moet gaan voor de abs ingrijpt. Meestal is het miserabele wegdek dan de boosdoener. Ik oefen ook regelmatig met hard remmen.
 
Mijn gs remt dusdanig hard dat het wel heel mal moet gaan voor de abs ingrijpt. Meestal is het miserabele wegdek dan de boosdoener. Ik oefen ook regelmatig met hard remmen.
Ah neehoor. Zo'n GS kan je zonder problemen in de ABS krijgen. Dan moet je wel ECHT hard remmen wat zo'n GS ook prima kan. Die dingen remmen namelijk net als een RT echt belachelijk hard zonder issues. Zal normaal alleen in een noodstop gebeuren of tijdens het oefenen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan