**DE KANTINE** praat-café in TECHNIEK

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
32.948
4.195
De Betuwe
Off topic, technisch, zijstraten, doorlopende discussies, extra vragen nav bestaande topics, stom geouwehoer, leuke praat, stoere verhalen, vette klauwen, libelle adviezen.

Hier kan het.

Om twee redenen:

Allereest om de rubriek TECHNIEK zo schoon mogelijk te houden.

Ten tweede, en niet veel minder belangrijk, de sfeer op MF is dat toch veel besproken moet kunnen worden. En dat kan dan dus hier.

Proost!
 
Normaal gesproken wel, met die verstande dat je er enkel profijt van de aardlek van die automaat heb, als zij gevoeliger zijn dan de eerste aardlek. Bouw zwerfkasten hebben ook elk hun eige aardlek. Een verstandige bouwplaatsinrichter houd daar rekening mee en laat een zwaardere aardlek plaatsen in de hoofdkast. Anders kan je als uitvoerder je koffieplek wel inrichten in de meterkast.....
Voordeel(tje) voor @Wrakhout is (denk ik) wel, dat hij zeker weet dat er een aardlek tussen zit voor zijn eigen veiligheid. Dat is in industriële omgevingen niet verplicht, toch? Geen idee wat het waard is, maar ik zou het wel als voordeel zien dat je niet afhankelijk bent van hoe de opdrachtgever het aangesloten heeft.
 
Voordeel(tje) voor @Wrakhout is (denk ik) wel, dat hij zeker weet dat er een aardlek tussen zit voor zijn eigen veiligheid. Dat is in industriële omgevingen niet verplicht, toch? Geen idee wat het waard is, maar ik zou het wel als voordeel zien dat je niet afhankelijk bent van hoe de opdrachtgever het aangesloten heeft.
Ook in de industriële omgeving zo als u het noemd is het een verplichting.
 
Hee, ik heb een lange dop 30 met een buiten diameter van 40,5. Deze zou ik graag afgedraaid hebben naar 38,5. Wie in de buurt van Dordt zou dit voor me willen en kunnen doen?
 

Bijlagen

  • 349CD9B7-47C3-489D-AB63-E6B1519CABC8.jpeg
    349CD9B7-47C3-489D-AB63-E6B1519CABC8.jpeg
    129,1 KB · Weergaven: 40
  • 0AC75D65-B0B4-4DE1-91A9-B7BC70003711.jpeg
    0AC75D65-B0B4-4DE1-91A9-B7BC70003711.jpeg
    135,5 KB · Weergaven: 39
  • 6EC8645B-D4D2-466F-B9BE-A036AD710DF2.jpeg
    6EC8645B-D4D2-466F-B9BE-A036AD710DF2.jpeg
    139,5 KB · Weergaven: 40
Je bent je ervan bewust dat je schuifmaat op 35.0mm staat in de laatste foto?
2mm afdraaien zal maar een dunne wanddikte geven op die afgeronde hoeken.
Vaak ben je te bang


Nu is het onbruikbaar. Anders gaat het stuk

@Wrakhout , is opspannen op je vroemschroef en draaiend afslijpen op je slijpmachine een odee? Wil ik ook vör je doen
 
Laatst bewerkt:
Vaak ben je te bang
Neuh hoor, wel al ervaring met doppen afslijpen.
En dan de dop breken.
Nu is het onbruikbaar. Anders gaat het stuk

@ wrakhout, is opspannen op je vroemschroef en draaiend afslijpen op je slijpmachine een odee? Wil ik ook vör je doen
Opspannen op de boormachine en recht afslijpen is niet gemakkelijk, zeker niet als er zoveel af moet dan heb je weinig marge.
En het duurt laaaaaaang om er 2mm af te slijpen.
 
Je bent je ervan bewust dat je schuifmaat op 35.0mm staat in de laatste foto?
2mm afdraaien zal maar een dunne wanddikte geven op die afgeronde hoeken.
Ja, klopt. 35,0 is de max ruimte. Dunne wand is juist de bedoeling. Maakt niet uit als hij maar een jaar mee gaat. Ik moet moeren aandraaien onderin een huls en alles heeft een kleine afwijking waardoor het vaak lastig past
 
Deze kreeg ik net van m’n opdrachtgever. Extra dun blablabla. Ik hoorde alleen het woord “krijgen” heel goed. Bahco heeft de dunste (40,0mm) en daar heb ik een zoekertje aan geslepen. Met je vingers de moer erop klootzakken en dan met de hamer, indien nodig, de dop erop slaan
34E1A8F3-EFDE-4077-9AE2-22CA4237250A.jpeg
 
Neuh hoor, wel al ervaring met doppen afslijpen.
En dan de dop breken.

Opspannen op de boormachine en recht afslijpen is niet gemakkelijk, zeker niet als er zoveel af moet dan heb je weinig marge.
En het duurt laaaaaaang om er 2mm af te slijpen.
Nog een ding is dat je op plekken te veel weg zal halen waardoor hij echt snel knapt
 
Noem me dan het verschil tussen draaiend slijpen en draaiend draaien behalve dat het abrasief en verspanend is. Hou me ten goede, ik ben voor verspanen
 
Wat hier gemeten is: MAX compressiedruk welke je is ca. 10 seconden met volledig geopende gasklep, in een aantal omwentelingen behaalt. Mooie waarden overigens, mogelijk met wat olie op de zuigers… De GEMIDDELDE werkdruk is een ander verhaal: 4-slag principe is inlaat-compressie-arbeid-uitlaat, GEMIDDELDE HIERVAN IS: 15. Dat tijdens verbranding, in deellast 30 tot 40 bar kan oplopen, is zgn piekdruk. Direct na BDP-ontsteking, vergroot de cylinderruimte, bijna evenredig verkleint de druk.
Geen olie op de zuigers en de motor was lauw ipv warm.
Ik denk dat je info al 60j over tijd is.
Dat was vroeger zo.
Tegenwoordig is de piekdruk in de cilinder tussen de 70-100bar.
Het gemiddelde ligt eerder rond de 30-50bar.

Maar die piekdruk van 100 bar op de zuiger zorgt voor een bepaalde kracht.
Die kracht is dezelfde op de zuiger als op de big end lager.
De oppervlakte van het lager is vaak maar 20% of minder dan het zuiger oppervlak.
Waardoor de druk bij de bigend 5x of meer hoger is.
Dat werd bedoelt met een druk van honderden bar.

Comparison-of-pressure-versus-crank-angle-inside-combustion-chamber-experimental-and_Q640.jpg
 
Geen olie op de zuigers en de motor was lauw ipv warm.
Ik denk dat je info al 60j over tijd is.
Dat was vroeger zo.
Tegenwoordig is de piekdruk in de cilinder tussen de 70-100bar.
Het gemiddelde ligt eerder rond de 30-50bar.

Maar die piekdruk van 100 bar op de zuiger zorgt voor een bepaalde kracht.
Die kracht is dezelfde op de zuiger als op de big end lager.
De oppervlakte van het lager is vaak maar 20% of minder dan het zuiger oppervlak.
Waardoor de druk bij de bigend 5x of meer hoger is.
Dat werd bedoelt met een druk van honderden bar.

Bekijk bijlage 1825437
Een plaatje? Asteblaf: Indicateurdiagram | MVWautotechniek.nl
 
Terug
Bovenaan Onderaan