**DE KANTINE** praat-café in TECHNIEK

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
32.948
4.195
De Betuwe
Off topic, technisch, zijstraten, doorlopende discussies, extra vragen nav bestaande topics, stom geouwehoer, leuke praat, stoere verhalen, vette klauwen, libelle adviezen.

Hier kan het.

Om twee redenen:

Allereest om de rubriek TECHNIEK zo schoon mogelijk te houden.

Ten tweede, en niet veel minder belangrijk, de sfeer op MF is dat toch veel besproken moet kunnen worden. En dat kan dan dus hier.

Proost!
 
Het verschil is dat je de beitel of slijpsteen uit de hand niet zo goed op zijn plek kan houden.
Je voeding is niet constant zeg maar, daardoor krijg je een ei.
Uiteindelijk bedoelde ik een ingespannen dop voor beide methoden. Dan is slijpwerk qua oppervlaktegrofheid veel fijner. Ik ben benieuwd naar het resultaat met de beitel, het is stevig spul, gereedschapstaal
 
Het is een motor forum en ik was aan het sleutelen aan een bromscooter, dus dat moet dan maar in de kantine/eetzaal/ cafe.

Dat was zo: mijn zwager heeft een kleinzoon en die heeft een viertakt bromcooter, die niet meer wilde lopen. Dus bij oom Han gebracht en zwager had de carburateur al schoongemaakt zei hij en hij wilde wel starten, maar met gas geven sloeg hij af. Dus ik verdacht het membraan van het vacuum gestuurde carbje, maar dat was in orde.

Dus bougietje er uit en kijken of hij een vonk had en dat had hij. Dus zonder carburateur starten en remmenreiniger in het inlaatje gespoten, maar geen teken van leven. Nou kan zo'n bougie wel vonken buiten de cilinder, maar dat betekent niet dat hij onder de compressiedruk ook goed vonkt.

Dus bougietje (belachelijk klein peutertje) er weer uit en op een brandende gaspit gelegd zodat hij goed zou schoon branden. Laten afkoelen, schoongeborsteld en er weer in gebeund. En weer starten met remmenreiniger en verdomd, meteen lopen.

Carburateurtje er weer op geknoeid, starten en lopen als een nieuwe. Luchtfilter schoongemaakt en de olie maar eens nagekeken en daar mocht wat bij. Die oliedop was zo smerig dat ik vrees dat hij heel lang niet los is gewest, terwijl er in het instructieboekje staat dat je voor elke rit de olie moet controleren. Dus daar ga ik die knul even over toespreken.
 
Laatst bewerkt:
Het is een motor forum en ik was aan het sleutelen aan een bromscooter, dus dat moet dan maar in de kantine/eetzaal/ cafe.

Dat was zo: mijn zwager heeft een kleinzoon en die heeft een viertakt bromcooter, die niet meer wilde lopen. Dus bij oom Han gebracht en zwager had de carburateur al schoongemaakt zei hij en hij wilde wel starten, maar met gas geven sloeg hij af. Dus ik verdacht het membraan van het vacuum gestuurde carbje, maar dat was in orde.

Dus bougietje er uit en kijken of hij een vonk had en dat had hij. Dus zonder carburateur starten en remmenreiniger in het inlaatje gespoten, maar geen teken van leven. Nou kan zo'n bougie wel vonken buiten de cilinder, maar dat betekent niet dat hij onder de compressiedruk ook goed vonkt.

Dus bougietje (belachelijk klein peutertje) er weer uit en op een brandende gaspit gelegd zodat hij goed zou schoon branden. Laten afkoelen, schoongeborsteld en er weer in gebeund. En weer starten met remmenreiniger en verdomd, meteen lopen.

Carburateurtje er weer op geknoeid, starten en lopen als een nieuwe. Luchtfilter schoongemaakt en de olie maar eens nagekeken en daar mocht wat bij. Die oliedop was zo smerig dat ik vrees dat hij heel lang niet los is gewest, terwijl er in het instructieboekje staat dat je voor elke rit de olie moet controleren. Dus daar ga ik die knul even over toespreken.
Succes; ;)
 
En weet je wat de grootste grap is? Hij was met zijn probleem bij een reparateur geweest en die vertelde hem dat de reparatiekosten wel eens tussen de 400 en 500 euro zou kunnen zijn, ongezien dus.

En nu kost het hem in totaal € 0.00
 
En weet je wat de grootste grap is? Hij was met zijn probleem bij een reparateur geweest en die vertelde hem dat de reparatiekosten wel eens tussen de 400 en 500 euro zou kunnen zijn, ongezien dus.

En nu kost het hem in totaal € 0.00
Oom Han is te goed voor zijn neefje, volgende keer brengt hij de apparaten van zijn vriendjes ook bij jou…😉
 
Ik zeg dag beitel
De beitel is heel gebleven
CC1582DF-DD11-47B7-8D04-CE9D10524B67.jpeg
D53D2030-10DB-4DAB-986C-654DCFF8BB05.jpeg
583F3AB6-D294-4C7C-8341-63A18E17F9CC.jpeg
 
Top nu maar hopen dat de dop dat ook blijft,wandje is al erg dun
Heel blijven is van ondergeschikt belang. Uiteraard gaat het stuk op termijn. Tot die tijd heb ik een werkende tool. Dus grote blij. Geweldig ook dat een ingenieur in de W installatie dergelijke spullen in de schuur heeft en er nog mee overweg kan ook. MF heeft echt toffe leden
 
Heb ik weer een mooi klussie.

Maar ik ben verbaasd over een reparateur die 400 a 500 euro begroot voor een vuil bougietje.

Die dekken zich alleen in. Ze weten van te voren niet dat het om een vuile bougie gaat.

Je wil niet weten hoeveel telefoontjes die lui krijgen van mensen die altijd maar verwachten dat ze voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.

"Klaplopers" die zelf sleutelen, maar als ze er niet uitkomen de garage bellen met de vraag "wat kan het zijn?????" En alleen langs komen voor de kutklusjes, en achteraf natuurlijk altijd klagen dat ze te duur zijn.
 
Ja, maar deze jongen waar het om gaat is een heel aardige knul en ging met zijn scootertje, die niet meer wilde starten vragen wat het kon zijn en hoeveel de kosten ongeveer zouden kunnen bedragen.

En zijn opa is mijn zwager en mailde mij of ik zin had om er naar te kijken en in feite was er zo goed als niets aan de hand. Dus die reparateur had een veel beter antwoord kunnen geven.
 
Die reparateur zit gewoon niet te wachten op klanten die een probleem hebben, en die al vragen wat het gaat kosten, terwijl ze die scooter nog niet eens gezien hebben.

In zo'n geval moet je altijd eerst diagnose stellen, en dat kan pas als ze de scooter in de werkplaats hebben staan. Pas ná de diagnose kan je een inschatting maken qua kosten.

Als de reparateur had gezegd, het kan tussen de 50 en 500 euro kosten, onthoud de klant die 50 euro (weet ik uit eigen ervaring) en als de klus uiteindelijk tegen zit en de kosten zijn hoger dan die 50 euro heb je een pissige klant.

Ik heb zelf te vaak m'n vingers gebrand met dat soort gevallen, zeker als het een "nieuwe" klant is.

Eerst diagnose stellen, daarna een prijsindicatie.
 
Proobleemoplosser... Ze vroegen aan mij ook wel eens hoe lang ik nog bezig was met "die storing". Ik heb daar never nooit niet geen antwoord op gegeven. Zelfde als "Hoe laat ben je er" terwijl er nog 400 km onbekende verkeerssituaties voor je ligt... Als het belangrijk is zet ik lokatieservice wel aan...
 
Die dekken zich alleen in. Ze weten van te voren niet dat het om een vuile bougie gaat.

Je wil niet weten hoeveel telefoontjes die lui krijgen van mensen die altijd maar verwachten dat ze voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.

"Klaplopers" die zelf sleutelen, maar als ze er niet uitkomen de garage bellen met de vraag "wat kan het zijn?????" En alleen langs komen voor de kutklusjes, en achteraf natuurlijk altijd klagen dat ze te duur zijn.
Dat komt inderdaad regelmatig voor.
Tot aan een grote doos met onderdelen en het verzoek alles weer op de juiste manier in elkaar te zetten.
Meestal zijn dit de lastigste klanten, (bijna) alles is te duur. Zij hadden het in 3 uur uit elkaar, dan zou ik er toch ook maximaal 2 uur over mogen doen het weer in elkaar te bouwen? Ik heb toch de ervaring, dus moet ik het sneller kunnen.... |(
 
Ik denk het niet. Ik sta in de realiteit, ik erken en herken verantwoordelijkheden en je wil als werknemer op de werkvloer eigenlijk liever niet werken in een bedrijf dat het niet zo nauw neemt.
En laat ik ondanks mijn post toch ook redelijk kritisch zijn voor de verstikkende werking van regelneverij.
Maar welke idioot doet zijn mensen werken zonder opleiding met materiaal waarvan de wetgeving vereist dat er een opleiding verplicht is ?
Je stuurt toch ook geen mensen de baan op met een vrachtwagen of auto als ze niet het geschikte rijbewijs hebben? Ook al weet je dat sommigen best wel al kunnen rijden ( Max Verstappen ooit).
Ik heb helaas in mijn werktijd weet van een dodelijke ongeval met een schaarlift. En dat is verschrikkelijk, maar dan is op z'n minst de werknemer in de schaarlift die er in dat geval echt niets kon aan doen, een stuk beschermd dat hij opgeleid was en niet zomaar in dat ding rondreed en kan de werkgever aantonen dat hij de verplichte stappen heeft gezet.
Vergelijk het met een auto ongeval : Je wil naar verantwoordelijkheden toe echt geen ongeval veroorzaken, waar jij een auto bestuurde zonder geldig rijbewijs.
Nee ik ben niet onder de indruk van je statement dat ik geindoctrineerd ben. Zoiets heet gewoon verantwoordelijkheden nemen, naar je medewerkers, hun gezin,jezelf, je gezin. Dat is ook de reden dat ik gedegouteerd ben als ik las dat een officieel erkend opleidingsbedrijf zo lichtzinnig omgaat met een opleiding voor een veiligheidsfunctie
Er rijden zat mensen rond in een auto, met rbw, die totaal niet kunnen rijden en een gevaar op de weg zijn.

Een papiertje zegt niks.
 
Terug
Bovenaan Onderaan