**DE KANTINE** praat-café in TECHNIEK

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
32.947
4.193
De Betuwe
Off topic, technisch, zijstraten, doorlopende discussies, extra vragen nav bestaande topics, stom geouwehoer, leuke praat, stoere verhalen, vette klauwen, libelle adviezen.

Hier kan het.

Om twee redenen:

Allereest om de rubriek TECHNIEK zo schoon mogelijk te houden.

Ten tweede, en niet veel minder belangrijk, de sfeer op MF is dat toch veel besproken moet kunnen worden. En dat kan dan dus hier.

Proost!
 
Gewoon een speciale olieopvangbak aanschaffen. Zijn breed in diameter, laag in hoogte en er zit een slurf aan en een hendel om de vieze olie gelijk vanuit de bak in een oude oliefles te gieten. Wel altijd een doekje nog paraat hebben, want vaak genoeg valt er dan alsnog een druppel olie van die slurf op je mooie tuintegels ;)
:^

Ik heb zoiets staan:
1686071065069.jpeg
 
Is het een O-ring ketting?
(Waarschijnlijk wel, dus zal deze waarschijnlijk ook geklonken zijn, anders kon je 't slot openmaken en de ketting in benzine uitwassen...
En later weer in gesmolten vet intrekken, deden we vroeger zo met onze crossers, ...)
 
Ok, maar hoe reinig je de ketting dan?
En ketting moet je nooit reinigen, dan gaat hij langer mee.
Heb je er een halve kilo zand aan hangen, dan is dat anders.
Ook geen kwastje gebruiken om te smeren, een spuitbus of een smeersysteem is het beste.
Met een kwastje verplaats je het vuil juist naar de plekken waar het wel extra slijtage veroorzaakt.
 
Ok, maar hoe reinig je de ketting dan?
Ben een mooi weer rijder dus mijn ketting wordt niet zo smerig, oude t-shirt met de hand omheen klemmen en met de andere hand de achterwiel ronddraaien en daarna inspuiten met kettingspray….klaar. Zo heb ik dat gisterenavond gedaan, en vele jaren daarvoor. En heel vroeger de ketting in een blik met vet ‘uitkoken’, en had er 2…met een schakel kon je ze koppelen en uitwisselen…

IMG_5747.jpeg
 
En ketting moet je nooit reinigen, dan gaat hij langer mee.
Heb je er een halve kilo zand aan hangen, dan is dat anders.
Ook geen kwastje gebruiken om te smeren, een spuitbus of een smeersysteem is het beste.
Met een kwastje verplaats je het vuil juist naar de plekken waar het wel extra slijtage veroorzaakt.
Er zit geen vuil op de rollen, de met vet gesmeerde ketting pakt sowieso weinig vuil op, met die plakkerige zooi uit een spuitbus was dat veel erger.
Ik blijf lekker kwasten, doe ook al jaren met één pot i.p.v. meerdere spuitbussen per jaar, was een goeie tip van Zot. :t
 
Wat doe je dan onderweg? Pot&kwast mee?
koffie drinken, liefst met een broodje.

In de Performance Bikes stond jaren terug een artikeln over een motorkoerier op een gsxr1000k5 , die smeerde zijn ketting met de oude motorolie en deed 50k met een ketting.
misschien was er niet specifiek vermeld of dat ook over de motorketting ging, sieraden of anti diefstal produkten..
 
less geld is less worries aangezien mo money , mo problems is.
Ik verwacht binnenkort een topic van een beginner die gelezen had dat hij zijn ketting kon uitkoken, maar dat de wasmachine/waterkoker nu vol zit met rubberen ringetjes.
en sun frau boos is vanwege de vuile keuke .

in plaats van bitterballen maar een kip flugels op de vrijdag, nu het nog onder de 25 euro de kilo is :X

p.-220_De100Gerechten...StickyKippenVleugels-Special-%E2%88%8FSaskia-Lelieveld-916x458.jpg
 
  • Haha
Waarderingen: SP1R
Wat doe je dan onderweg? Pot&kwast mee?
Met mijn Laverda's nam ik altijd een extra tandenborstel mee.
En een schoensmeer blikje met Duckham's kettingvet; elke avond even op de standaard in z'n één stationair laten draaien en klaar.
Het vuil wordt eraf geslingerd en de ketting blijft mooi schoon.
En bedenk: better een vetvlek dan een roestplek😁
 
Terug
Bovenaan Onderaan