De kogel is door de kerk

Vandaag zijn de onderste twee "kogelbevestigingsdingen" (mooi scrabble woord) zo goed als gereed gemaakt.
Ik zal deze dit weekend ff monteren en het zijspan er aan knopen, ff kijken hoe en wat. Uiteraard zal ik daar wat fototjes van plaatsten...

Heb het ontwerp iets gewijzigd, i.p.v. een stang onder het frame door heb ik gekozen voor een stang tussen de twee voorste framebuizen, met in het verlengde de kogel aan de buitenkant. Met linkse en rechtse schroefdraad, zodat deze goed gefixeerd kan worden tussen de framebuizen.
(Foto's zijn van prototypes)
full
full

full


Jammer genoeg is bij het lassen de krimp altijd groter dan de rek ... en dus is de (uiteraard) linker draad iets gekrompen waardoor de draadstang er niet echt goed meer in draait.
Dus nog maar ff een tap M16 linkse draad zoeken...
 
Vandaag de zijspan naast de motor gezet en aan de motor geknoopt :9~ .
Alleen met de onderste twee kogelklemmen wel te verstaan, aangezien de 2 schoren nog niet klaar zijn.

Kwam nog wel een paar dingen tegen, maar die zijn (lijkt mij) aardig op te lossen. Hier een aantal fototjes met tekst en uitleg...

De achterste kogelklem is verdraaibaar en verstelbaar en is dus goed in positie te brengen...
full


De voorste kogelklem valt nu ongeveer 4-4,5 cm onder de kogel, dat komt omdat de kogel nu naast het frame ipv onder het frame bedacht is. Zie hier het hoogte verschil.
full


Toch heb ik het span er maar even aan geknoopt ... gewoon omdat het kan ;)
Het is niet goed te zien maar de zijspan staat hier dus licht schuin omhoog aan de motor (agv het "hoogteverschil"). Eerder in dit topic is te zien dat er nog een scheur zit in het frame van de zijspan, welke nog gerepareerd moet worden. Dan kan ik de kogelklem gelijk wat omhoog brengen. Ik neem tenminste aan dat een zijspan zoveel mogelijk waterpas gemonteerd moet worden.
full


De achterste frame-/kogelklem...
full


De voorste frame-/kogelklem...
full


Toen werd mij wel duidelijke dat het toch net niet helemaal past tpv de achterrempedaal |( . Hier moet toch nog een klein stukje uit geslepen worden om de remstang vrij baan te geven ... En het onderste gat/oog (tpv de rempedaal) moet ook weg geslepen worden.
full


Kijk mama zonder handen _O- *O*
De motor helt de verkeerde kant op, maar dat komt uiteraard omdat de 2 schoren nog niet gemonteerd zijn.
full

full


Ik hoop dat de twee schoren deze week gereed komen. Daarnaast heb ik nog een 3-tal schoor-montageplaten bedacht, welke ook in de maak zijn. Twee daarvan (1 voor, 1 achter) zullen aan het frame van de motor gelast moeten worden en één aan het zijspanframe.

Oh ja ... "Probleempje" met de M16 linkse schroefdraad is inmiddels verholpen ... als alles zo makkelijk is...

Ik ben er nog niet, maar het begint al met al wel steeds meer te jeuken.
 
Gaat goed, volgende week rijden?
Kan je de schetsplaat van de achterrem niet wat naar voor of naar boven brengen? dan krijg je volgens mij meer ruimte zonder je kogel te verzwakken.
 
hij gaat idd mooi!

ik zou ook liever het rempedaal aanpassen dan de as waar de kogel aan zit gelast
 
Gaat goed, volgende week rijden?
Kan je de schetsplaat van de achterrem niet wat naar voor of naar boven brengen? dan krijg je volgens mij meer ruimte zonder je kogel te verzwakken.
hij gaat idd mooi!

ik zou ook liever het rempedaal aanpassen dan de as waar de kogel aan zit gelast

Think outside the box... :9 ... I like that!
Daar zeg je me wat ... schetsplaat aanpassen behoort wellicht tot een mogelijkheid, daar was ik nog niet op gekomen.

Maar op zich, de as is massief 30mm dik en ik hoef hooguit 5mm aan de bovenzijde af te vlakken/vijlen over een breedte van 10-15mm dat zou qua sterkte niet echte een probleem moeten zijn.

Stof om over na te denken...
 
Ik kan het op de foto's niet zien, maar misschien kan je ook de rempomp wel omhoog brengen. Ik hou niet van kerven op belaste punten. Beroepsdeformatie.
 
zou het nou niet eens gewoon zo kunnen zijn dat het rempedaal al weer gewoon vrij beweegt als de motor met de schoorstangen de juiste kant op gekanteld wordt? staat nu behoorlijk scheef de verkeerde kant op en dat kan ter hoogte van het rempedaal zomaar ettelijke mm's schelen.........

just a though.............;-)
 
Laatst bewerkt:
zou het nou niet eens gewoon zo kunnen zijn dat het rempedaal al weer gewoon vrij beweegt als de motor met de schoorstangen de juiste kant op gekanteld wordt? staat nu behoorlijk scheef de verkeerde kant op en dat kan ter hoogte van het rempedaal zomaar ettelijke mm's schelen.........

just a though.............;-)

Tnx... I like the thought ... :)

Maar de remstang lag er tegen aan en de verdikking (richting de "vork") zou er tegenaan komen en het remmen hinderen (lees: niet mogelijk maken).
Géén idee of dat het middels de schoorstangen opgelost zou kunnen worden, en ik zal het waarschijnlijk ook wel nooit te weten komen (zie post hierna ;) ).

Daarbij komt dat ik nog in een soort van ontkennende fase zit :$ en ik denk de combinatie zo te maken dat ik het solo rijden ook nog kan blijven doen (in ieder geval in de aanloop-/beginfase). En dan blijven de kogels gewoon aan de motor zitten, tja ... en dan zou het wel prettig zijn om ook nog een achterrem te hebben ... :Y
 
Gaat goed, volgende week rijden?
Kan je de schetsplaat van de achterrem niet wat naar voor of naar boven brengen? dan krijg je volgens mij meer ruimte zonder je kogel te verzwakken.

Nou, hier de laatste ontwikkelingen ...
De schetsplaat van de achterrem aangepast, deze kon ongeveer 15 mm schuin omhoog en dat is dus ook gebeurd...
full


En na montage levert dat het volgende plaatje...
full


Haha daar werd ik wel vrolijk van ... :Y
 
Laatst bewerkt:
Daarbij komt dat ik nog in een soort van ontkennende fase zit :$ en ik denk de combinatie zo te maken dat ik het solo rijden ook nog kan blijven doen (in ieder geval in de aanloop-/beginfase).


dat heb ik ook precies een jaar volgehouden...

het kan ook best hoor, een ongeremde bak heb je er in een kwartiertje af en in een half uur weer aanhangen.
Een orginele solomotor aan een span heeft echter wel zijn beperkingen zodra je iets meer wilt dan alleen maar toeristisch rond tokkelen....

maar ergens denk ik dat jouw solofiets ook al geen scheurijzer is, dus wellicht houd jij het wel langer vol
 
het kan ook best hoor, een ongeremde bak heb je er in een kwartiertje af en in een half uur weer aanhangen.

We gaan het idd zien...

Btw... de bak is wel geremd ... uitgevoerd met een snelkoppeling en remdrukverdeler.
 
Zo ... Oma weer gereanimeerd ...

Nou morgen gaat het dan gebeuren.... :9

- 2 montagepunten aan het motor-frame lassen. Dit zijn montagepunten waar de twee schoorstangen middels boutverbinding aan bevestigd worden.
- scheur in frame van span repareren
- 1 Montagepunt tbv voorste schoorstang aan het zijspan frame lassen, 2de punt kan waarschijnlijk ongewijzigd blijven
- en dan nog het belangrijkste ... de voorste kogelklem van het zijspanframe aanpassen zodat het span mooi waterpas aan de motor staat

Als het allemaal een beetje meezit, kan/gaat het zijspan dus ook morgen gemonteerd worden..... :9

Natuurlijk niet vergeten om de accu los te koppelen. :Y

Ik heb wel een idee, maar waarom moet de accu eigenlijk precies losgekoppeld worden tijdens het lassen? Daar hebben jullie vast wel een antwoord op...

Ik vind het spannend, maar heb er wel ontzettend veel zin in! Ik zal nog wel een paar fototjes maken en hier achterlaten...

Wish me luck!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan