De Koppeling

wolves

MF veteraan
28 jun 2008
4.521
8
CAL gemeente
Je hebt hydraulische koppeling en kabel koppeling, welke voordelen of
nadelen hebben beide koppeling bedieningen? Dat was zo maar een vraag
van een collega, ik had het antwoordt niet. Waarom bestaat er bij een auto
geen hydraulische koppeling, of wel?
 
Een zijdelings voordeel van hydraulische bediening is dat de route wat meer mogelijkheden heeft.

Een koppelingskabel start pak 'm beet in het verlengde van de handle, moet langs de tellerpartij, met een bocht langs het balhoofd, allemaal een beetje dwingend om de soepelheid er in te houden.

De wet van Pascal, een druk uitgeoefend op een vloeistof plant zich onverminderd in alle richtingen voort, maakt zich niet druk om zulke kleinigheden.
 
Overigens gaan de dure trapfietsen ook langzamerhand hydraulisch.

Pas geleden op een Koga met Magura hydraulische velgremmen gereden. De onderdelen, handles, remmen en vooral slang is zeer porno.

Remt harder, doseert beter, 100* beter dan m'n eigen trapfiets, waarbij ik per jaar 3 remkabels in tweeen knijp.
 
Ik heb vaak genoeg een koppelingskabel zien knappen...

En heb nog nooit een hydraulische koppelingsleiding zien knappen.

Zou dat ook een reden kunnen zijn? O-)
Ik wel :X

Eerste klusje bij mijn projectmotor: koppeling leiding vervangen.

Als er eenmaal een scheurtje in de mantel zit... Dan is het boter.

Ik had er voor de grap een sneetje ingemaakt even verderop, floep zo in 2.

Kijk, wel leidingen uit 1987 maar goed.
 
Overigens gaan de dure trapfietsen ook langzamerhand hydraulisch.

Pas geleden op een Koga met Magura hydraulische velgremmen gereden. De onderdelen, handles, remmen en vooral slang is zeer porno.

Remt harder, doseert beter, 100* beter dan m'n eigen trapfiets, waarbij ik per jaar 3 remkabels in tweeen knijp.

Ja zo'n schijfrem op een fiets remt echt ziek :o

Daar moet je echt mee uitkijken als je dan niet gewend bent je bent zo een paar tandjes kwijt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan