De Koppeling

wolves

MF veteraan
28 jun 2008
4.521
8
CAL gemeente
Je hebt hydraulische koppeling en kabel koppeling, welke voordelen of
nadelen hebben beide koppeling bedieningen? Dat was zo maar een vraag
van een collega, ik had het antwoordt niet. Waarom bestaat er bij een auto
geen hydraulische koppeling, of wel?
 
auto's hebben alleen maar hydraulische koppelingen. Een hydraulische koppeling is zelfstellend, een kabelkappeling is eenvoudiger en goedkoper te fabriceren.
 
tegenwoordig zit er bij auto's op een kabelbediende koppeling ook een zelfstellende inrichting.
een hydraulisch systeem is vooral duurder.
en blijft ook altijd dezelfde kracht vragen, waar een kabel slijtage vertoont en zwaarder gaat.
en het kan een voordeel zijn met hydraulische systemen dat je in alle rare positie kan komen, waar een kabel teveel bochten moet maken.
 
Als ik de reacties tot nu toe lees, heeft een hydraulische koppeling meer nadelen dan voordelen. Toch zie je bij moderne luxere fietsen vaak een hydraulische koppeling. Je zult ook regelmatig de vloeistof moeten vervangen neem ik aan? En zo'n lelijk potje extra op het stuur vind ik maar suf.
Een kabel gaat misschien wat zwaarder lopen, maar in dat geval koop je toch gewoon een nieuwe kabel... kost geen drol.

Zijn er nog meer voordelen voor een hydraulische koppeling te noemen?
 
Laatst bewerkt:
Vele malen lichter te bedienen. Je kunt een grotere kracht overbrengen.
Hendel wat je vroeger met de hele hand in moest knijpen,gaat nu met 1 vinger.
Aangrijpingspunt is voor mij geen probleem.
 
Ik vind een heel groot voordeel dat men (de kenners) er niet mee kan kloten
Ik heb al zo vaak een slippende koppeling gerepareerd door de kabel wat losser te stellen (ja er moet een beetje vrije slag op de handel zitten)
De hevel op je blok verlengen klinkt ook niet echt als een goed idee volgens mij komt dan de koppeling niet goed vrij en ook het aangrijppunt veranderen klinkt leuk aan de bar maar heeft ook de zelfde gevolgen (of slippen of niet goed vrij komen)

Maar gelukkig heb ik er geen verstand van
 
Het grote voordeel van een hydr. koppeling lijkt mij de lichte bediening.
Zelf alleen ervaring met kabelbediening, maar proberen bij een motor waar een hydr. bediening op zit was voor mij de bevestiging van het vermoeden.
 
Ik heb zelf een hydraulische bediende koppeling op mijn RF zitten, maar ik vind het ding alles behalve licht. Mijn GSX had al een monster clutch om ingetrokken te houden, maar mijn RF is gewoon nog erger :P.


grz Thijs

edit: Nee, ik ben geen mietje :+ . Iedereen die nog op mijn brommert gereden heeft was het met me eens :+
 
Laatst bewerkt:
Ik vind een heel groot voordeel dat men (de kenners) er niet mee kan kloten
Ik heb al zo vaak een slippende koppeling gerepareerd door de kabel wat losser te stellen (ja er moet een beetje vrije slag op de handel zitten)
De hevel op je blok verlengen klinkt ook niet echt als een goed idee volgens mij komt dan de koppeling niet goed vrij en ook het aangrijppunt veranderen klinkt leuk aan de bar maar heeft ook de zelfde gevolgen (of slippen of niet goed vrij komen)

Maar gelukkig heb ik er geen verstand van

Ik heb er ervaring mee, en is niks aan de hand. Ja het afstellen komt wel wat kritieker, dat wel.
 
Precies, folderkilo's!
Mijn GSX1400 heeft de koppeling ook hydraulisch en dat ding gaat echt wel zwaar. Maar ik vind het wel fijner en beter te doseren als een kabel.

Andere vraag: Waarom geen kabelbediende schijfremmen? Hebben trapfietsen ook wel.

Ik denk dat hydraulisch gewoon beter te doseren is (en blijft over de levensduur).
op een motor met schijfremmen is de zelfstellende eigenschap en de mogelijkheid om heel veel druk uit te oefenen net wat belangrijker lijkt mij

mijn achterrem is een trommeltje met kabel :z
 
Terug
Bovenaan Onderaan