De kwaliteit en kleur van titanium laswerk

Anoniem566

MF'er
21 jan 2012
172
0
N.a.v. verschillende topics en discussies over de kleur van titanium laswerk heb ik een samenvatting gemaakt voor degene die het interessant vinden ;)

De kwaliteit van een titanium las kun je zien aan de kleur na afkoelen, de juiste kleur van een titanium las is zilver of uiterlijk strogeel.
Zodra er blauw, groen, paars, roze e.d op je las zit word de las bros en hoe donkerde blauw/paarser hoe brosser.
De verkleuring zelf is op zich niet erg maar enkel een graadmeter van de toegepaste hitte en de opgenomen actieve elementen.
Echt heel bros is de las als er ook nog eens wit/ gele schilfers op de las zitten, een beetje het uiterlijk van verbrand zink als je verzinkt staal last.

Actieve elementen dringen bij niet goed lassen helemaal door in het titanium, dit in tegen stelling tot bijvoorbeeld Rvs waar alleen de "huid" word aangetast door actieve elementen.
Verkeerd gelast titanium is daarom ook niet meer goed te herstellen, tenzij je het "besmette" titanium geheel wegfreesd (nooit slijpen!).

Hoe bros toegestaan is voor het gebruik van een titanium uitlaat is vaak onderwerp tot discussie door bedrijven en personen die dit doen.
Ik ben van mening dat wat je doet, je ook goed moet doen, en dus vind ik dat verkleuring op titanium laswerk (dus ook bij bijvoorbeeld uitlaten) niet toegestaan is behalve als het echt niet anders kan en alleen als je de klant/eigenaar goed informeert over de gevolgen, een voorbeeld is uitlaatdempers met glaswol erin, welke dus altijd lucht zal blijven bevatten.
Verkleuring (en dus opname van actieve elementen) in vooral het overgangsgebied (HAZ) zorgt ongetwijfeld voor breuk of scheur vroeg of laat.

Profileer je jezelf als titanium lasser dan lever je i.i.g. nooit laswerk af met wit/gele schilfer, af en toe wat blauw en paars in het geval dat je echt niet goed kunt "purgen" is soms onoverkomelijk, maar zeker niet de bedoeling.

Wij lassen en repareren o.a. titanium delen voor de vliegtuig, motor en chemische industrie, daar moet de las eigenlijk gewoon altijd zilver zijn met af en toe uitlopers van strogeel, een klein beetje felle kleur en het is gegarandeerd afkeur.

Het allerbelangrijkste is dus zorgen dat het titanium geen actieve elementen op kan nemen en dit doe je door beschermen met gas en formeren, een klein beetje zuurstof, stikstof of waterstof en het gaat helemaal fout.
Hiervoor heb je wel speciaal gereedschap nodig, tenminste, geen gereedschap maar onderdelen om het beschermen en formeren te kunnen realiseren.
Bij ons is dit een hele kast vol slangen, afsluiters, meters, backingsystemen enz maar het allerbeste is een couveuse indien de klus dit toelaat, en dit is een heel duur apparaat.
Ik heb vier verschillende maten staan, deze zijn speciaal gebouwd en je kan er een hele leuke nieuwe auto van kopen.

Als je alles hebt dan is er nog het probleem van de Argon, deze moet namelijk minimaal 99,9990% zijn, het beste is 99,9999% welke wij gebruiken maar dus geen 99,9960 % zoals de normale norm in Nederland is, dat scheelt 39 PPM!
Bedrijven in Nederland die goed titanium lassen halen hun Argon flessen dan ook doorgaans uit het buitenland.


full
 
Had een eerdere discussie mbt titanium lassen toen ook gevolgd. Een lid hier dat toen zelf wat ti uitlaten gelast had was toen niet zo blij met de kritiek op z'n lassen, en nu zie ik dat je 1 van zijn foto's gebruikt hebt waar een kruis doorstaat :o Wel een interessant stukje, maar bij degene die zelf uitlaten last(te) gaat het al jaren goed, dus hoe belangrijk de kleur is wanneer het om uitlaten gaat is ook nog maar de vraag.
 
Ja ben blij dat meerdere dit was opgevallen, had een leuk stukje geschreven maar soms is het beter maar niets te zeggen ....................... :Y . maar een beetje zielig ben je wel TP starter :r

Had een eerdere discussie mbt titanium lassen toen ook gevolgd. Een lid hier dat toen zelf wat ti uitlaten gelast had was toen niet zo blij met de kritiek op z'n lassen, en nu zie ik dat je 1 van zijn foto's gebruikt hebt waar een kruis doorstaat :o Wel een interessant stukje, maar bij degene die zelf uitlaten last(te) gaat het al jaren goed, dus hoe belangrijk de kleur is wanneer het om uitlaten gaat is ook nog maar de vraag.
 
Laatst bewerkt:
Goed is goed en fout is fout, zo simpel is het.

En misschien gaat het wel een lange tijd goed ook al is net niet 100%, maar de industrie waar hij en ik ook in werken kennen geen half goed. Bij een uitlaat kan je idd afvragen of het uiteindelijk boeit, maarja dat is niet waar het over gaat. Hier wordt het even zwart/wit duidelijk gemaakt en er is geen andere smaak.
 
Laatst bewerkt:
ff een "off"topic vraagje: hoe kan je bv een titanium uitlaat het beste schoonmaken en reinigen? water en een borstel/doek? schoonmaakmiddel?

Dat ligt eraan hoe erg verontreinigd het is en hoe je het uiteindelijk wilt hebben.
In principe kan je bijna alle schoonmaakmiddelen gebruiken die je wilt, het mooie van titanium is dat het een extreem hoge corrosiebestendigheid heeft en bestand is tegen zout water, zuren maar dus ook schoonmaakmiddelen.

@mt03doorn,
ik heb het even terug gezocht, dat topic was deze.
Ik kan me voorstellen dat dit lid niet blij was met de kritiek, maar ik kan er niets aan doen dat het laswerk niet in orde is.
De discussie is eigenlijk ook geen discussie want de feiten zijn duidelijk, ik heb nooit tegen gesproken dat het voor een uitlaat niet afdoende is.
Ik zei toen, en zeg nu, alleen dat het laswerk niet goed is, of het acceptabel is voor een uitlaat is niet aan mij maar aan degene waarvan of waarvoor de uitlaat is.
Ik kan me ook prima voorstellen dat in bepaalde gevallen, waar de kwaliteit ondergeschikt is de prijs, de prijs voor goed Ti laswerk teveel is en er daarom genoegen word genomen met minder.
Alleen gebeurt dit m.i. ook veel uit onwetendheid, dat zou niet zo moeten zijn en ik draag me steentje bij met dit topic om dat meer uit te sluiten.
Ik zou ook zeggen dat dit lid door moet gaan met het maken voor degene die er gelukkig mee zijn, maar dat zou wel moeten nadat duidelijk is waar je dan precies voor kiest.
Kies je voor goedkoper en mindere kwaliteit dan zijn dat ook vanzelfsprekend geen klanten van mij en kunnen ze wellicht toch blij gemaakt worden met een Ti uitlaat van dit lid, dat is alleen maar mooi.

@RVF750R, jij bent dit lid, en ik vind het iedere keer weer jammer dat je niet gewoon zegt wat je wilt zeggen en mij wilt afschilderen als een boeman.
Ik heb toen ook gezegd dat je ook zou kunnen bedenken wat je verkeerd doet om het te verbeteren.
Ik zei ook dat ik je zelfs advies zou willen geven als je hier om had vraagt, je bent immers op de goede weg en lassers zijn uitstervend, laat staan Ti lassers.
Zelf doe ik er veel aan om dit tegen te gaan, zo heb ik het initiatief genomen om een forum te starten alleen maar over lassen en geef ik regelmatig workshops en cursussen aan geïnteresseerde en op scholen voor de nieuwe generatie.

Dat ik nu een foto heb gebruikt van jou had ik niet meteen door, maar nu ik terug kijk herinner ik me hem wel.
Ik kan je helaas niet het genoegen geven dat ik foto's of laswerk van jou in eerste plaats herinner of wil herinneren, met het zoekwoord "titanium lassen" in google afbeeldingen staat deze foto als 4e op pagina 1 en is daarmee het eerste duidelijke slechte voorbeeld.
Helaas is het succes van dit motor forum en het hoog ranken in google in dat geval even jou pech.
Daar ik de compilatie met slechte foto's heb gemaakt met behulp van google afbeeldingen resulteert in het feit dat jou afbeelding links boven als eerste in de hoek staat.
Deze kwam ik tenslotte als eerste tegen en heeft dus verder niks met jou of met eerdere discussies te maken, laat staan dat het "zielig" is.


Goed is goed en fout is fout, zo simpel is het.

En misschien gaat het wel een lange tijd goed ook al is net niet 100%, maar de industrie waar hij en ik ook in werken kennen geen half goed. Bij een uitlaat kan je idd afvragen of het uiteindelijk boeit, maarja dat is niet waar het over gaat. Hier wordt het even zwart/wit duidelijk gemaakt en er is geen andere smaak.

Precies :)
 
Ik heb een titanium uitlaat van RVF750R en ben er al 3 jaar en 20k km verder inc een circuitdag op zandvoort dik tevreden over :Y het is misschien niet volgens alle eisen die aan Ti laswerk gesteld worden zoals je aantoont, maar het is een prachtig stukje vakwerk
 
Alwetend is wel een heel ruim begrip, maar als het over metaal en vooral lassen gaat kom ik een heel eind _O- 8-) :9

Je zou er vast vanuit een professionele achtergrond veel van weten maar een leek als ik leest alleen een betweterige schoolmeester waarbij het storend is dat een ander (RVF7509R) die op meer hobby matige manier uitlaten maakt, telkens weer als voorbeeld aangehaald wordt omdat die zo slecht last volgens jou.

Ik vind dat niet echt professioneel, inmiddels is overduidelijk hoe jou mening als vakman hierover is maar om dat nu tot in den treure te blijven herhalen sja dat is eigenlijk wél een beetje zielig en lullig hoor ;)
 
Dit topic had de intentie info te verschaffen en nu gaat het schijnbaar alleen maar over een ander lid van dit forum welke "inbreekt" in dit topic zonder enige inhoud en met alleen de intentie om oproer te veroorzaken.
Ik herhaal niks tot in den treuren maar reageer er zoveel als ik kan inhoudelijk op, of wil je zeggen dat ik dit niet zou moeten doen?
Juist dit lid blijft maar herhalen, een ook nog eens zonder opbouwende inhoud, dát is zielig en lullig, niet ik.

Dit schrijvende besef ik dat ik me uit de tent laat lokken en dat is inderdaad niet echt professioneel (leden bedankt voor de attente pb ook), bovenstaand bericht is dan ook het laatste bericht vanuit mijn kant welke gaat over het wel of niet goed lassen van dit andere lid.

Alle inhoudelijke toevoegingen lees ik graag, ik schrijf hier voor degene die mijn input waarderen en me niet zien als een betweterige schoolmeester, vragen van deze leden zal ik dan ook nog steeds met plezier beantwoorden.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het wel verfrissend. Iemand die echt verstand van zaken heeft die nog de moeite neemt om ons iets te leren. Gratis en voor niks!

Ik vind je uitermate mild in je reacties, en ook dat je duidelijk genoeg maakt dat de aan elkaar gebakken uitlaatjes 'goed genoeg' zijn.

Blijkbaar mag je op dit forum geen onderscheid meer maken tussen 'goed' en 'goed genoeg', omdat je dan mensen op 'goed genoeg' niveau op de teentjes trapt.
Jammer, want er zijn al een boel mensen opgehouden met hun kennis gratis beschikbaar te stellen op dit forum, omdat ze 80% van de tijd zich moesten verdedigen.

Dus: keep it up, en weet dat er veel meer mensen (met interesse) meelezen, dan dat er reageren!
 
Dit topic had de intentie info te verschaffen en nu gaat het schijnbaar alleen maar over een ander lid van dit forum welke "inbreekt" in dit topic zonder enige inhoud en met alleen de intentie om oproer te veroorzaken.
Ik herhaal niks tot in den treuren maar reageer er zoveel als ik kan inhoudelijk op, of wil je zeggen dat ik dit niet zou moeten doen?
Juist dit lid blijft maar herhalen, een ook nog eens zonder opbouwende inhoud, dát is zielig en lullig, niet ik.

Dit schrijvende besef ik dat ik me uit de tent laat lokken en dat is inderdaad niet echt professioneel (leden bedankt voor de attente pb ook), bovenstaand bericht is dan ook het laatste bericht vanuit mijn kant welke gaat over het wel of niet goed lassen van dit andere lid.

Alle inhoudelijke toevoegingen lees ik graag, ik schrijf hier voor degene die mijn input waarderen en me niet zien als een betweterige schoolmeester, vragen van deze leden zal ik dan ook nog steeds met plezier beantwoorden.

Je krijgt te maken met de "het blijft hangen dus het is goed" mentaliteit en die is moeilijk te doorbreken, al heb je alle technische argumenten paraat. Ik denk dat er best wat mensen bij zitten die jouw verhaal gewoon niet aan nemen, omdat hun regenboogkleurige lasnaden niet gescheurd zijn, punt. Hoe het zit met treksterkte en alle andere factoren doet er voor die mensen niet toe, en dan is jouw verhaal meteen aan dovemansoren gericht. Remedie: Niet op in gaan.

Vandaag werd mij verteld hoe een bepaald speciaal gereedschap gebruikt zou moeten worden en waarom mijn visie op de werking van het ding "verkeerd is". De beller wist niet dat ik zelf de importeur van het product ben, er honderden bij garagebedrijven heb liggen en het zelf ook al 6 jaar hobbymatig gebruik. In dit geval kon ik alleen de discussie vermijden en gewoon "dat is prima, doet u het maar op uw eigen manier" zeggen. ;)
 
Ik lees mee!

Vind het uitleg, en de voorbeelden super,
En heb zelf pas een TIG Lasapparaat aangeschaft (hobby ding)
En zal dit ook Den duur ook is willen proberen!
(als ik de rest onder de knie heb, en als het met mijn apparaat ook lukt)
 
Laatst bewerkt:
Dit topic had de intentie info te verschaffen en nu gaat het schijnbaar alleen maar over een ander lid van dit forum welke "inbreekt" in dit topic zonder enige inhoud en met alleen de intentie om oproer te veroorzaken.
Ik herhaal niks tot in den treuren maar reageer er zoveel als ik kan inhoudelijk op, of wil je zeggen dat ik dit niet zou moeten doen?
Juist dit lid blijft maar herhalen, een ook nog eens zonder opbouwende inhoud, dát is zielig en lullig, niet ik.

Dit schrijvende besef ik dat ik me uit de tent laat lokken en dat is inderdaad niet echt professioneel (leden bedankt voor de attente pb ook), bovenstaand bericht is dan ook het laatste bericht vanuit mijn kant welke gaat over het wel of niet goed lassen van dit andere lid.

Alle inhoudelijke toevoegingen lees ik graag, ik schrijf hier voor degene die mijn input waarderen en me niet zien als een betweterige schoolmeester, vragen van deze leden zal ik dan ook nog steeds met plezier beantwoorden.

Een mooi en leerzaam topic.
Ook al las/bak ik geen andere metalen dan staal dan vind ik het toch leerzaam.
 
Een vraag over het industrieel lassen. Als de couveuse gevuld is met argon, hoe gaat de lasser dan naar binnen? Met gasmasker en gasfles op de rug? Nog specifieke protocollen met betrekking tot kleding (stof, viezigheid)? Ik ben benieuwd! :)
 
Een willekeurig interwebz plaatje van een couveuse
pvu4z.png

Die zwarte gaten steek je dus je handen door, net als bij een straalcabine.
Maar de meeste bedrijven die dit doen hebben denk ik zelf gemaakte couveuses.

Ik heb vroeger bij een lasbedrijf gewerkt waar ze een cleanroom hadden, daar deden ze onder andere laswerk aan aluminium piping voor de nucleaire industrie.
Cleanroom fabricage : Vos Mechanical
Daar heerste ook een overdruk in de werkplaats.
Witte overals, bescherm"sokjes" over de werkschoenen, speciale handschoentjes, gereedschap dat niet met andere staalsoorten in aanraking was geweest etc..
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan