De Limbocl@n: Still going slow | deel 162

Moet nog het e.a. eraan doen
Ligt al uit elkaar :+
Zal van de week een foto posten

ArTAxCp.jpg
 
Vanmiddag had ik onverwacht vrij. Ik dacht: “laat ik eens lekker de Zuid-Limburg route van MotoPlus gaan rijden.”
Ik vind daar blijkbaar dus geen zak aan. Allemaal kruip door, sluip door weggetjes, door kleine dorpjes heen. Kom je een fietser tegen dan is de weg zo smal en onoverzichtelijk dat je er niet voorbij kunt. Nee, dit is dus niets voor mij.
Vlak achter Valkenburg (Gasthuis) even koffie gedronken en besloten om lekker via N-wegen door het Zuid-Limburgse landschap naar huis te rijden. Dat beviel me stukken beter. (Behalve op het stuk tussen Schinveld en Koningsbosch waar ik zeiknat geregend ben 🥴)
 
Vind het nog niet eens een heel slecht idee (Al zal ik als motorrijder een van de weinige zijn).
Kan me goed voorstellen dat buurtbewoners gek worden van het geluid. Zou het zelf ook niet prettig vinden als er hele dag 90 db langs mijn huis te horen is (hetzelfde volume als vrachtwagen die dichtbij voorbij rijdt, of iemand die staat te schreeuwen).
Zou zelf ook overlast ervaren als ik bv naast een basisschool zou wonen, en die kinderen tijdens hun pauze buiten aan het spelen zijn.
Ik gebruik bewust geen 'herrie' omdat het geluid van een motor voor de een heerlijk is, en voor de ander een nachtmerrie.
Ook het geluid van een festival is voor de een 'een zegen' en voor de ander 'ernstige overlast'.

95DB is een prima geluid. Probleem is (Zoals in een ander filmpje dat bij 1vandaag te zien was) er nog geen eenduidig regel cq wetgeving hier omtrent is in Europa.
Wel interessant dat die duitse motorrijder het geluid wil verminderen, maar hier geen mogelijkheden voor zijn.
Helemaal geluidsloos (als in bv elektrisch rijden) zou ik in kader van veiligheid niet wenselijk achten. Als motor ben je al minder zichtbaar in het verkeer.
Door het geluid horen (en (daardoor ook) zien mensen je eerder. Dit hoeft echter niet met 100+DB te zijn.

Dit typende ben ik weleens benieuwd hoeveel DB mijn uitlaat veroorzaakt. Iemand een idee op welke afstand en bij welk toerental de politie dit meet?
Heb zelf een DB meter op de telefoon, dan kan ik zelf eens kijken wat mijn motor voor geluid maakt.

Politie meet op het toerental wat op jouw type plaatje staat.
En hoewel ik op de moto Morini ook een open uitlaat heb zitten snap ik de frustratie bij sommige wel. Maar ja, als je naast een spoor gaat wonen hoor je de trein, als je naast een circuit gaat wonen hoor je het circuit, en als je in een toeristisch gebied gaat wonen hoor je toerisme🤭
Morini rij ik ook maar een paar dagen per jaar op, op een hele mooie dag omdat ik hem voor goed wil houden. De rest van de motoren zijn allemaal origineel.

Al heeft dat origineel ook blijkbaar niks meer te betekenen. Mijn Ducati is fabrieks origineel, en maakt stationair 102dB. Hiermee mag ik verschillende Oostenrijkse passen niet meer mee op, ondanks die een Europese goedkeuring heeft en volgens de wet dus overal in de EU de weg op mag. Zou bijvoorbeeld lullig zijn als dit ook in mijn eigen heuvelland en Eifel doorgevoerd zou worden.
 
Van welk bouwjaar is je Ducati. Als het ouder model is is er best kans dat deze 'nog goedgekeurd' wordt. Op nieuwere modellen motoren wordt 95db de norm
 
Straks rondje wijnandsrade, weustenrade, Voerendaal, Simpelveld, eys, wahlwiller, Mechelen, vijlen, camerig, Epen, Remersdaal en via Voerstreek weer terug naar mheer. Toen hield mijn navigatie er mee op. was route voor een toertocht aan het uitstippelen. Viel me mee qua drukte. Bij thuiskomst toch weer een 200km op de teller
 
Ijsje gegeten?
Dat het zo druk is in Epen komt helaas niet door de kwaliteit van het ijs. Ik rij er dan ook liever voorbij...

Afgelopen vrijdag ben ik gaan karten op de buitenbaan in Vaals. De ligging is schitterend. Het is een beetje jammer dat 99% van de baan volgas kan worden gereden, maar het blijft leuk om met een paar maten een beetje te battlen...

 
Wat ik heb begrepen is dat ze meten a.h.v. Toerental. Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd als ze me aan houden, in de papieren staat geen norm en toerenteller heb ik er ook niet op zitten.

Gezien het weer vandaag zal de drukte wel mee vallen overal denk ik, dadelijk een rondje rijden op de zijspan.

Edit; Tochtje door het bos zit er op.

6bJdfFg.jpg


Ik was ook via de offroad kaart gereden wat hier eerder werd gepost, alleen stond ik toen opeens midden in een weiland;

SjJ7grD.jpg
 
Laatst bewerkt:
Heerlijk weekje vrij.
En natuurlijk verplichtingen met vriendinlief.
Uitgerekend op de dag dat ik kon motorrijden (vandaag) regent het.
Vanochtend dus ipv de motor maar de auto gepakt en uiteindelijk toch vriendin maar ingeladen.
Zijn we Luik-Bastenaken-Luik gaan rijden.
Prima dagtripje dat ik binnenkort zeker nog eens met de motor ga rijden.
 
Afgelopen vrijdag en zaterdag heb ik met de Husqvarna op de kartbaan van Spa gereden via 2Race. Het niveau in de "beginners" groep was behoorlijk "gevorderd", dus ik was een van de langzaamste op de baan. Ik was erg blij dat het vrijdag nog rustig was waardoor ik er zaterdag (volgeboekt) al wat rondjes op had zitten.

Als ik het vergelijk met rijden op een grote baan met een racer valt me op dat de snelheid van handelen veel hoger is. Alles volgt zich veel sneller op. Ook rijdt je veel agressiever en hoekiger tov van het vloeiende op de grote baan. Ook veel meer valpartijen gezien. Inhalen ging over het algemeen best netjes, maar op een smalle baan heb je gewoon minder marge en uitwijkmogelijkheden.

Persoonlijk had ik gehoopt onder de 1:00 te rijden en dit is gelukt. 0:58s is geen tijd om mee te pochen, maar ik ben er blij mee...;
 
Iemand toevallig nog een goeie route?
Wil volgend weekend 3/4 dagen ergens naartoe. Eifel, zwarte woud?
Mbt de routes ben ik er een beetje uit.
 
Thanks voor deze te delen Korenwolfje.
Rij meestal hetzelfde rondje in de Ardennen, deze is eens wat afwisseling.
sowieso als je in de 2e wereldoorlog geintereseerd bent enorm veel te zien in de ardennen.
 
Nu meermaals in het heuvelland geweest, valt me op dat er echt een stuk minder motoren onderweg zijn, of zou het komen door de controles wat ze gehad hebben?
 
Vanmiddag besloten toch maar stukje te rijden. DTM dit weekend op spa Francorchamps. Volgens de website van spa waren er vandaag en morgen testdagen. Autoweg naar spa gepakt, daar gekomen, bleek men nog druk bezig om circuit op te bouwen. Rondje rondom circuit gereden, gestopt bij een autosport winkel om de raceauto's in de de etalage te bekijken. Vervolgens weer naar huis gereden over de snelweg. :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan