De man op de motor, of de grijze muis? (Werk)

zantzakkie

Blue boy
6 mei 2019
1.678
1.597
Bijzondere titel, die enige uitleg behoeft.

Als je dagelijks op de motor naar je werk gaat, kom je de standaard zaken tegen.
Zoals de eeuwige vraag van of je vandaag op de motor bent, of het koud was, enz.
Op een gegeven moment wordt dat wel minder.
Maar als je als de winter nadert, steeds meer ruimte krijgt in de stalling, wordt men weer nieuwsgierig.

Zodra de dagen weer langer worden en de zon langer te zien is, wordt het weer drukker, en ga je weer op in de menigte.

Ik kies bewust om met de motorfiets woon-werkverkeer te doen.
Al duurt het maar een half uurtje, ik ben steeds een tevreden mens als ik afstap, ook al loopt het water in ieder gaatje waarvan je niet eens wist dat je ze had:)
Met een auto kan ook wel, maar dan moet je dagelijks een uur verplicht niks doen, en je steeds afvragen waarom die zak hooi voor je nou zo vreselijk traag is op alles.

Parkeren gebeurt tegenwoordig op een afgebakend stukje parkeerterrein dicht bij de ingang.
Voorzien van goede verlichting, en speciaal uitgemeten motor en scooter plaatsen.
Gewoon geregeld met een collega die ook niet graag ziet dat hij klemgezet wordt door een gare scooter die niet zo zuinig is op z’n spullen.
Dan is het wel handig dat je hoog genoeg in de boom zit om dit gewoon te regelen.

Omkleden op het werk is ook geen probleem, omkleed ruimtes met kapstokken en kachels.
Dus altijd droge en warme kleding.

Van de 400 collega’s, ben ik de enige die vrijwel altijd de motor pakt.
Zodra het warmer wordt loopt het op naar een stuk of 4-5 die regelmatig op de motorfiets komen.


Hoe is het bij jullie geregeld?
Kan je een beetje normaal parkeren?
Ben je de eenzame rijder, die pas gezelschap krijgt als de zon schijnt?
Kan je je kleding drogen? Of moet je aan het eind van de dag in natte zooi huiswaarts?

Ben gewoon nieuwsgierig hoe het er elders aan toe gaat.
 
Ik woon op +/- 5km van m'n werk; een afstand die ik meestal per fiets doe.
Maar ik kom geregeld op de motor, zéker als ik wat bedrijfsbezoeken heb te doen.
Dat doe ik overigens het hele jaar door, en we hebben een verwarmde kleedruimte en douche (!) tot onze beschikking.
Goed geregeld dus
 
Ik ga meestal op de motor naar werk evenementen / cursus dingen.
Meestal op een externe locatie , soms op een bedrijf locatie van onszelf .
Tot nu toe altijd de enige geweest,

Geregeld is er eigenlijk nooit wat, maar ben vrij moedig als het gaat om voor de deur parkeren en aangezien
"iedereen" weet dat die brommer van mij is.. zeggen ze d'r toch niks van :)

Een plek om m'n spul neer te leggen / op te hangen nog nooit een probleem geweest, of gebruik de motor zelf als kapstok .
( nee , ken geen schaamte .. omkleden gebeurd gewoon naast de motor ) of bij een portier of wat dan ook aanwezig is / stoel
te kapen ter opslag . ( helm hou ik in de koffer )

Eigenlijk is t altijd brandstof tot start van gesprek als je ergens als onbekende / externe binnen komt hobbelen ,
t breekt het ijs wat .
 
Ik ga door weer en wind vrijwel iedere dag met de elektrische fiets 72km op en neer naar het werk. Maar heb nog maar weinig collega's aangestoken 😂 Toch vind ik het fijner dan op de motor, al heb ik sinds kort een motorscootertje erbij voor de dagen dat met de fiets niet uitkomt. Ook fijn 😊
Bij ons wel veel motorrijders en actieve collega's (defensie). Dus gezellige boel. Ik herken het wel dat je een uitzonderingspositie inneemt en verbaas me er vaak over dat ik niet meer motorrijders op de weg tegenkom. Vooral als ik weer eens naar het midden van het land moet.
 
Ik ga ook vrijwel elke dag met de motor naar het werk. 82km lekker rijden elke dag, of me kapot vervelen in blik...
Parkeren is goed geregeld, in een fietshok (neergezet door een motorrijdende ex collega @Dozer ) achter een gesloten hek. Omkleden ook geen probleem, aangezien ik toch een overall en werkschoenen aan heb.
Bijzonder is wel de vragen die ik krijg als ik de auto een keer bij heb....
 
Laatst bewerkt:
7 min fietsen met drie verhogingen van de tweede categorie. 😜 Ook dan loopt het water soms in mijn schoenen. Zou er met de motor of auto langer over doen. Prima fietsenstalling. Geen goede en veilige plek voor m’n motor aanwezig.
 
Bij mij is het zo'n 55KM enkele reis, die ik zo vaak mogelijk met de motor doe. Verder komt m'n leidinggevende in de zomer vaak op de motor, maar de hele herfst en winter al ben ik de enige. Tot dusver krijg ik nog regelmatig de vraag of ik op de motor ben, maar ik heb ook pas een paar maanden een motor (dus is het nog redelijk nieuw;)).
Aparte parkeerplaatsen voor motoren hebben we niet (alleen een hok voor fietsen en scooters). Maar voor het MT zijn er aparte parkeerplaatsen, dus ik heb sowieso een veilige plek vlak voor het gebouw.
 
ik woon op fiets afstand van mn werk, dus vaak doe ik dat per fiets.
vooral omdat ik daar eigenlijk geen plek heb om mn motorpak op te bergen.
toch pak ik ook wel es de motor naar t werk, maar dan vooral om gratis op te laden.
dan staat ie in een hoekje van de fietsenstalling (ruimte was voor de scooters bedoeld, maar die hebben het middengedeelte van de stalling geclaimd) aan het stroom, en heb ik er in de pauze's een rustig plekje voor de lunch.
ik ben daar nu de enige, want de één (motorscooter) werkt nu elders, en de ander heeft zn motor (BMW R1200GS) vorig jaar de deur uit gedaan...
 
Ik heb hierin echt enorm mazzel, wij hebben op werk een garage waar ruimte is voor tientallen motoren, brommers en fietsen, terwijl er voor auto's soms geen plek meer is. Wij hebben ook een drooghok waar we kleding kunnen drogen en ik moet me toch omkleden. Ook werk in de stad dus is motorrijden nog sneller dan de auto ook. Kortom, pure luxe.

Ik rij dan ook het hele jaar door, en daar is nu zelfs ook een special topic voor ;) wees welkom!
Doorrijders topic. Weer of geen weer.

Ik ben ook niet de enige op mijn werk die doorrijdt, ik weet van 4 andere collega's dat zij ook het hele jaar rijden, maar vandaag stonden er zelfs 10 motoren.

Wij hebben een bijzonder hoog percentage rijders, ik denk dat 50% een motorrijbewijs heeft, waarvan meer dan de helft ook een motor heeft of met enige regelmaat leent.
 
Bij ons op werk ook douches, motor parkeerplaatsen in de afgesloten parkeergarage etc. Niet echt een droogruimte. Wel radiatoren bij de werkplekken.

4 jaar heb ik alles gedaan op de motor, weer of wind (geen auto). Op mn 22e de eerste auto gekocht. Toen ging de knop wel om bij mij.

Ik heb de luxe om zelf de werktijden te bepalen, en kan thuiswerken wanneer ik dat wil. Bij regen of kou pak ik de auto en stippel ik het zo uit dat ik geen files tref.

Kan dat niet? Dan werk ik thuis.

Of bij mooi weer (>15 graden en droog) pak ik de motor. Ook als het tussen de middag wel zou regenen.


Als ik lekker warm in de auto zit dan denk ik nog wel is, was ik maar op de motor. Maar als ik het raam iets open doe ben ik snel genezen

Bij ons op werk in de winter is er altijd wel 1 motor. Soms twee. :Y
 
In principe elke dag met uitzondering van gladheid. Moet helaas wel buiten parkeren maar de bmw kan daar beter tegen dan de Guzzi, die is inmiddels meer paars dan rood door de zon.
Ik parkeerde 10 jaar lang bij de hoofdingang maar sinds vorig jaar bij de achterdeur uit het zicht van collegas, voor meer rust op de werkplek. Heb een eigen werkplaatsje met een locker voor om te kleden en op te drogen, top.
Waar ik nog de meeste problemen (nou ja) mee heb is dat ik een stuk door het gebouw moet lopen en mijn balaclava en helm pas op doe net voor ik buitenga.
Krijg dat ding dan maar met moeite achterin mijn jas gepropt, en dan wil regen wel eens in mijn nek lopen.
 
Ik zei het al in het doorrijders topic, ik ben niet de enige met A, maar wel de enige die ook echt actief rijd.

Ze hebben al meerdere keren met een autosleutel voor mijn neus gestaan om me te dwingen om met de auto te gaan, maar elke keer geweigerd.

Ik heb deze gemaakt om geen auto te hebben, dan moet ik er ook bij blijven.
 
Ik zei het al in het doorrijders topic, ik ben niet de enige met A, maar wel de enige die ook echt actief rijd.

Ze hebben al meerdere keren met een autosleutel voor mijn neus gestaan om me te dwingen om met de auto te gaan, maar elke keer geweigerd.

Ik heb deze gemaakt om geen auto te hebben, dan moet ik er ook bij blijven.

Sleutel aanpakken en auto tussen twee paaltjes vastrammen. "Hoezo past dat niet, da's onhandig"


;)



db
 
In het verleden veel en vaak motor gereden naar mijn werk. Dan kwam ik rond 8:30 een collega met auto tegen, was ik een kwartier later op mijn werk en hij een uur. Naast een hoop tijd scheelde het me ook een hoop geld. Ik reed voor 13ct, en ontving 19. Op 25.000km was het toch een mooi bedrag.

En als ik dan in Amsterdam moest zijn (vlakbij CS) zette ik hem gewoon tussen de fietsen langs de gracht.
Een keer gehad dat iemand zijn fiets klem zette tussen mijn motor en het hek. Kon ik mijn motor niet meer rechtop krijgen om hem weg te rijden... ook een keer gehad dat iemand zijn kind op mijn motor had gezet (die gebruikte de schakelpook als opstap waardoor de motor bij het starten in zijn 1 schoot).

Bij regen hing mijn pak dan in de CV ruimte waar het altijd warm was, of ik zette zo'n ventilator erop. Dan was het zo droog.
Enige wanneer ik met de auto/trein ging was wanneer het sneeuwde of gesneeuwd had. Zelfs een keer de berm in geblazen bij storm.

Nu zou ik dat overigens niet meer zo snel doen. Maar ik werk dan ook 10 minuten fietsen van mijn huis.
De keerzijde is dan wel dat ik amper nog motor rijd.
 
Dit is dus 9 van de 10 keer het uitzocht oo het werk kwa motoren. En mijn prive plek dus.
IMG_2790.jpeg
 
Ik rijd ook vrijwel dagelijks met de motor. Enkele reis is 65km, 130 km per dag naar kantoor.
Op locatie werken kan een veelvoud hiervan zijn (max wat ik gehad heb was 450km op en neer.....)

Bij ons op het werk hebben we speciale motor parkeerplaatsen, deze hebben een overkapping zodat je enigszins droog staat.

Douches hebben we ook, indien nodig. Zelfs een wasdroger :+ kan wel eens handig zijn.

In de winter ben ik de enigste die rijd (van de 120 man)
In de zomer zijn er meer die met de motor komen. Max 10.
 
Bij ons kunnen motoren gratis in de parkeergarage van het kantoorgebouw (naast Rotterdam CS). Beneden is zelfs een kluisje om je motorspullen in te bewaren. Ook zijn er kleedkamers om je om te kleden. Goed geregeld dus. Al vond ik het de afgelopen maanden te nat en donker en nu weer te koud om te rijden, dus dan pak ik de trein. Zodra het weer iets beter is, stap ik weer op. Enkele reis is 50 km, vooral snelweg.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb jaren doorgereden.
Eigenlijk nooit goede parkeerplaatsen of ruimte om je kleding te laten drogen.
Nu heb ik op mijn werklocatie een mooie garage en ruimte zat om mijn kleding te laten drogen, alleen
ben ik nu rijinstructeur op de auto en de auto staat voor de deur...😉
Maar als ik een cursus oid heb, ga ik toch wel met de motor...
In de toekomst is het wel de bedoeling om motorinstructeur te worden...dan moet ik wel doorrijden 😋
 
....

Van de 400 collega’s, ben ik de enige die vrijwel altijd de motor pakt.
Zodra het warmer wordt loopt het op naar een stuk of 4-5 die regelmatig op de motorfiets komen.


Hoe is het bij jullie geregeld?
Kan je een beetje normaal parkeren?
Ben je de eenzame rijder, die pas gezelschap krijgt als de zon schijnt?
Kan je je kleding drogen? Of moet je aan het eind van de dag in natte zooi huiswaarts?

Ben gewoon nieuwsgierig hoe het er elders aan toe gaat.
Ik kom ook gewoon iedere dag met de motor.
Retourtje ww is 60km.
Hier bij ons was het goed geregeld, met nadruk op was..
Hebben een mooie fietsenstalling (meer een overdekte stalling), aan de ene helft fietsen, de andere helft scooters en motoren.
Totdat er wat containers voor gestald zijn (tijdelijk: al meer dan een jaar nu).
Geen probleem, motor staat nu keurig naast de hoofd ingang.

Is er uiteraard weer een poppetje van boven die dit geen gezicht vindt (poppetje zelf ook motor rijder (dikke toerbuffel BMW en heeft een gare scootert), en moest de motor maar buiten omheining zetten.
Hij is dan ook de enige die er problemen mee heeft, en zelfs onze hoogste rang boeit het niet.
Dus nu alweer ruime tijd lekker voor de hoofd ingang geparkeerd....


Verder binnen mijn eigen stekkie op mijn kleding op te bergen (lees: jas hangend over stoel, broek hangend aan knaapje
bij mijn werkplek.
Handschoenen en helm, in het raam kozijn.
En mocht de hele handel nat tot uitwringbaar zijn, dan gaat het spul effe 15minuten de droogkast in.

Verder weinig te klagen, zelfs soms op het gemak in de pauze de motor wassen, slangetje naar buiten rollen en wassen maar.



Bij mij is het net andersom, ze vragen zich verbaasd af: "Niet op de motor vandaag"?
:^
 
hier: vrijwel alles op de motor.
wat op max 1u lopen licht : te voet.
en verder heel af en toe met OV (notably bij sneeuw of dichte mist)

X-post naar kledingtopic:
ik ben na wat jaren experimenteren met motorbroeken, motorpak (Damen, prima spul), regenjassen, uitgekomen bij :
- full kevlar jeans (warm in zomer!) Revvit.
- grijs leren motorjack van Segura.
- daytonas (roadstar/gtx)
- meestal de Guanti Estivali van Alpinestar (heel lichte dingetjes, in Italie gevonden, na 1 jaar terug naar zelfde zaak en een 2e paar gekocht...)
- een forse balaclava (merk vergeten) met membraam dat over de jas heen valt om inloop van water via hals te beperken (werkt OK, maar niet langer dan pakweg paar uur, afh van regenintensiteit)

discliamers:
ik zit lekker uit de wind, de bmw-tupperware beschermt handen, mouwen en lichaam, tot op de helm.
bij regenbui: met het bmw-RT-plastic kan je relatief lang door regen blijven rijden zonder regenkleding, als je maar blijft Rijden. Korte buitjes kan je "doorheen", zeker bij warm weer (maar vaak 1e stoplicht = Nat).
Naked-bike lijkt me een ander geval.

in de zomer: mouwen open en af en toe buitenboord houden, hals beetje open, en laten doorwaaien.
zweet heeft immers een functie: verdamping en afkoeling.
winter-koud (o.a nu): de wintervoering erin, eventueel thermo-ondergoed onder de jeans en een strakke running-sweather over het overhemd.
en dan op werk maar even op toilet de extra laagjes er af halen.
winter + regen: mil-spec trilaminaat regenbroek (zwaar ding, maar brilliant Goed, met dank aan tips alhier)

Regen Algemeen: zeer zware regen of te lang doorrijden bij regen: Je. Gaat. Nat. (in mijn geval: hals/front, polsen, kruis, linkerlaars....)
ik heb een zeer weinig gebruikte regenjas van Louis, met een capuchon "onder de helm". Prima Ding, maar omslachtig aantrekken.
sceptisch tegenover diegenen die zeggen dat ze "helemaal nooit niet" nat worden.
ik ben, afh van regenintensiteit, 1-4 uur rijdend watervast, maar langer is tricky.

blase-modus aan..
kijk af en toe nog wel eens naar KLIM pakken of dure supercomplexe "adventure" jacks, maar eigenlijk heb ik daar geen behoefte meer aan.
ik rijdt al sinds Feb 2019 met het leren jekkie en de jeans, de milspec-trilaminaat, en heeel af en toe de Louis-jas.
dat is ongeveer 250.000 km. En minder dan pakweg 10x dat ik op reis echt moest stoppen vanwege de regen.
\blase
 
Bij ons is er een aparte stalling voor motoren, dus hij staat altijd veilig en droog.
Meestal zijn we met z'n 3en en zomers komen er een paar bij.

We hebben een kleedkamer met kluis dus alles kan mooi opdrogen als dit nodig is.
 
Meestal is de fietsenstalling vol (omdat ik te lui ben om eerder dan 09:00 te beginnen), dus dan staat ie er naast.

Kleding over mijn stoel / onder mijn bureau. Helm in de zomer in de frunk, in de winter op het kastje naast mijn bureau, want heb een hekel aan een bevroren helm opzetten.

Als het geregend heeft gaat mijn motorpak bovenop de (30kW) compressor, die blaast continue warme lucht eruit aan de bovenkant. Regen liever nat naar het werk toen, dan is mijn pak gegarandeerd droog eind van de dag, dan op weg naar huis. Lukt niet altijd in 1 nacht om weer kurk droog te zijn...
 
Voor mij is het 75km enkele reis. Ik heb de luxe dat ik op het werk zo de verwarmde loods in kan rijden. Genoeg ruimte voor het ophangen van kleding, een droogruimte en douches mocht het nodig zijn. Motor staat dus overdag lekker warm binnen, beter dan thuis. Los van het feit dat de hele route een file drama is, kan het klootjesvolk bij ons vanwege ruimtegebrek niet met de auto op het terrein parkeren. De motor is dus om meerdere redenen de beste optie. Bij mij op de afdeling zijn er een stuk of 5 die het jaar rond met de motor komen, en een aantal mooi-weerrijders. Eentje heeft afgelopen jaar zijn motor verwisseld voor zo'n speed-pedelec. Zou mijn afstand wat kleiner zijn geweest dan had ik dat ook wel overwogen. In weer en wind zit ik op de motor toch al, maar dan zonder files, goedkoper, en nog goed voor de lichaamsbeweging ook.
 
Terug
Bovenaan Onderaan