De MF IOM TT reisgids (editie 2010)

Status
Niet open voor verdere reacties.

OllieNL

MF veteraan
24 jan 2008
1.287
32
full

Volgend jaar ga ik samen met 2 kameraden richting het befaamde eilandje Man om daar de TT van dichtbij mee te maken. Wij hebben er voor gekozen om alles zelf te regelen, tijdens mij zoektocht heb ik veel linkjes verzameld die voor anderen misschien ook wel handig zijn. Hieronder ook dan ook een overzicht en wat andere meuk. Als iemand hier een aanvulling/wijziging op heeft, geef een gil en ik zet het erbij. ;)

...oja, en alles onder voorbehoudt. Pin mij nergens op vast. O-)

:? Eiland van wat?:

Op de straten van het eiland wordt jaarlijks een motorrace georganiseerd. Door de lengte van het parcours (meer dan 60 km of 37,73 mijl) en het feit dat de straten omzoomd worden door vele obstakels (bomen, huizen en muren) komen (fatale) ongevallen vaak voor. In de loop van de jaren zijn er dan ook vele coureurs om het leven gekomen. Toch zijn de races nog steeds erg populair, mede omdat het parcours het laatst overgebleven wegparcours is. De races worden al vanaf 1907 georganiseerd en hadden vanaf het begin de status van Tourist Trophy, afgekort tot TT. Vanwege de vele dodelijke ongelukken is de TT-status een aantal keren ingetrokken geweest, maar de race op zich wordt wel elk jaar gehouden. Ook worden er jaarlijks een aantal autorally's georganiseerd op het parcours. Op het eiland gold overigens lange tijd geen maximum snelheid voor het verkeer. Thans is er binnen de bebouwde kom een limiet van 30 mijl per uur ingesteld, maar buiten de kom is er (nog) geen snelheidslimiet.

isleofmanTT_map.gif


:9~ Datums 2010

Zaterdag 29 Mei - Vrijdag 11 Juni

1ste week worden de training en kwalificaties gehouden.
2de week worden de races gehouden.


:] Hoe kom je op het eiland?

Vliegtuig:

Je kunt het eiland op verschillende manier bezoek, makkelijkste manier is misschien wel met een vliegtuig. Hellaas vliegen er vanuit Nederland geen rechtstreekse vluchten richting het eiland, de vluchten naar het eiland gaan alleen vanaf de Engelse vluchthavens en enkele Duitse, Belgische en Franse vluchthavens. Aangezien wij met de motor gaan heb ik hier geen verder informatie over verzameld, je zult zelf even het linkje moeten bekijken die hieronder staat.

Met de motor op de boot: (of auto op de boot)

Verreweg het meest aantrekkelijk dunkt mij. ’s Avonds vertrek je met de boot naar Engeland waar je ’s morgens in alle vroegte aankomt. Vervolgens stap je op je ijzeren ros en rij je rustig naar het andere uiteinde van Engeland om daar op de ferry te stappen richting Man. Als je de afstand bekijkt op een kaart lijkt het heel wat, maar doordat je het meeste van de tijd op een boot doorbrengt is de tijd die je doorbrengt op het zadel vrij kort. Dit is dus ook goed vol te houden voor de minder geoefende rijder. Voordeel is tevens dat je beschikking hebt over je eigen vervoer en dat je zelf een rondje kan rijden over het parcours.

Hier wat linkjes over de verschillende mogelijkheden.

Ferries (NL <-> GB):
-- P&O Ferries
-- Norfolk line
-- Stenaline
-- DFDS Seaways
Er zijn er nog een aantal die op Engeland varen, maar dit zijn de meest logische om richting Man te gaan.

Ferry (GB <-> IOM):
-- Steam packet

Vliegen:
-- Manx flights

Vliegtuigspotters kunne hun hard ophalen tijdens de TT, veel laagvliegers zoals deze:
Isle_man_TT.jpg


:z En waar blijven we slapen?

Voor het overnachten op het eiland zijn er verschillende mogelijkheden, je kunt er voor kiezen om ‘back to basic’ te gaan of je laat je lekker verwennen in een luxe hotel. Overal zitten voor – en nadelen aan vast en dus zul je een afweging moeten maken van wat je wilt. Wij gaan in een huisje en mijn ervaring daarmee tot nu toe is, is dat het moeilijk is om een beschikbaar huisje te vinden. Mocht je dus er zeker van zijn om dat te krijgen wat je wilt, wees er dan op tijd bij!

Waar kun je wat vinden:
--Overzicht vakantiehuisje
--Overzicht campings
--Hotels en B&B

Deze 3 sites dekken volgens mij wel ongeveer alle accommodaties die er op het eiland te vinden zijn.


:/ Algemeen:

Engeland verschilt natuurlijk een beetje van de rest van Europa, zij rijden net als ons aan de goede kant van de weg. Iedereen weet natuurlijk wel dat dit net andersom is dan bij ons, wij rijden rechts, zij links. Maar ook met andere zaken denken zij het goed te doen, helaas blijkt dit niet altijd zo te zijn. Via het eerste linkje hieronder om je op de site terecht van de ANWB waar je duidelijk kunt vinden waar je om moet denken. De laatste 2 sites geven een totaal beeld van wat er op het eiland is te doen, niet alleen tijdens de TT maar het hele jaar door.

-- Reisinfo ANWB
-- Site 1 IOM-TT
-- Site 2 IOM-TT
-- Algemene IOM Gids
-- Site mbt toerisme Engeland

En voor de mensen die alles willen laten regelen is er de Ride-on tour:
Meer info hier

Mocht je aanwezig zijn en wil je niks missen, neem dan een radio mee waarop je de middengolf band kan ontvangen. Manx radio doet tijdens de TT live verslag van de races, dit (meestal) op 1368 MF.

Nu nog de boel wat op vrolijken met een plaatje

[img=500]http://www.gobadirt.com/images/stories/Blogs/IOM%202007%20blog/IOM%20TT%20Cent_Gobadirt_016.jpg[/img]​




Goed rest er nog 1 ding. :P

Wie gaat er in 2010 allemaal die kant op?

- OllieNL *O*
 
Laatst bewerkt:
Wauw, goede actie om even alles op een rijtje te zetten. Wist helemaal niet wanneer dit plaatsvond :P

Ik watch het topic even :)
 
Vliegtuig:
Je kunt het eiland op verschillende manier bezoek, makkelijkste manier is misschien wel met een vliegtuig. Hellaas vliegen er vanuit Nederland geen rechtstreekse vluchten richting het eiland, de vluchten naar het eiland gaan alleen vanaf de Engelse vluchthavens en enkele Duitse en Franse vluchthavens. Aangezien wij met de motor gaan heb ik hier geen verder informatie over verzameld, je zult zelf even het linkje moeten bekijken die hieronder staat.

Kleine nuance: er vertrekken vluchten rechtstreeks naar Man vanaf Brussel. Je kan ook via Düsseldorf gaan, dan moet je wel een keer overstappen.
Dus voor degene die willen vliegen, het is zeker mogelijk.
 
Laatst bewerkt:
:] Hoe kom je op het eiland?

Vliegtuig:

Je kunt het eiland op verschillende manier bezoek, makkelijkste manier is misschien wel met een vliegtuig. Hellaas vliegen er vanuit Nederland geen rechtstreekse vluchten richting het eiland, de vluchten naar het eiland gaan alleen vanaf de Engelse vluchthavens en enkele Duitse en Franse vluchthavens.

En vanop de luchthaven van Antwerpen ...
antwerpairport.aero
 
Aangepast *D

Zelf heb ik mij daar niet zo mee bezig gehouden, aangezien wij met de boot die kant uit gaan. OP werk ik binnenkort wel een keertje verder uit.
 
Isle of Man heeft zijn eigen munteenheid. Dezelfde koers als het Britse pond maar je kan er in de UK niks mee aanvangen.

Je zal je wisselgeld steevast terugkrijgen in de locale munt. Zie dat je die voor je terugkomst dus terug omgewisseld hebt naar Britse ponden (alhoewel dat niet altijd evident is) of dat je niet teveel over hebt. (beetje duur voor in het plakboek ;) )

Ik dacht, maar ben niet zeker, dat je ze op de ferry wel kan gebruiken.
 
Tis er dit jaar niet van gekomen.Moest een nieuwe fiets kooen :Y .Maar ben al aan het plannen voor volgend jaar.Waarschijnlijk lekker basic met de tent.Kan ik gelijk m'n nieuwe fiets z'n land van herkomst laten zien *O* .
 
Laatst bewerkt:
Isle of Man heeft zijn eigen munteenheid. Dezelfde koers als het Britse pond maar je kan er in de UK niks mee aanvangen.

Je zal je wisselgeld steevast terugkrijgen in de locale munt. Zie dat je die voor je terugkomst dus terug omgewisseld hebt naar Britse ponden (alhoewel dat niet altijd evident is) of dat je niet teveel over hebt. (beetje duur voor in het plakboek ;) )

Ik dacht, maar ben niet zeker, dat je ze op de ferry wel kan gebruiken.


Ben er dit jaar geweest, erg gaaf *D Moet je geweest zijn :9~

Maar met ponden uit Man kun je in Engeland gewoon betalen, ze zitten er niet echt op te wachten en zullen je vreemd aankijken, maar ze zijn verplicht ze aan te nemen.
 
lijkt me wel wat , eerst eens de m f rit 2009 doen
www.shortwaydown.nl denk dat in ons groepje nog wat liefheebers zitten
 
Ik was er vorig jaar. En er ga er zeker nog eens heen !

1 tip voor de mensen die voor het eerst gaan en denken dat ze snel kunnen rijden:
Kijk in je spiegels !!! Je bent namelijk níet de snelste ;)

Ik had m'n tent opgezet bij een 'camping' van Praxis Tent in Castletown. Je kunt daar overigens complete tenten huren, google maar ff... Eten en drinken was daar niet echt geweldig, maar in het dorp zitten een paar leuke café's. Douches en toiletten waren wel schoon (zijn overigens elftaldouches).
Heb nog wel een adres gescoord van een rugbyclub waar je je tent kunt opzetten, heb er een kijkje genomen en zag er okee uit :Y Ligt 250 meter van Start/Finish in Douglas, en van daaruit naar de haven en dus de grote biertent :9 zijn het een km of 2...

Ik snap eigenlijk nooit waarom iedereen aangeraden wordt om vanaf Nederland met de boot te gaan. Je gaat toch op motorvakantie en niet op een cruise ? Naar Calais is maar een stukje verder, maar wel sneller en goedkoper. Zowel de overtocht als de extra kilometers...

Ik had op zondagmorgen om 09.00 uur (plaatselijke tijd) de boot vanaf Douglas naar Heysham. En was 's nachts om 01.00 terug in Noord Limburg :] Natuurlijk alleen gestopt om te tanken, eten kon ik op de boot vanaf Dover. Die ik overigens geboekt had voor maandagmorgen. Maar het was verder geen probleem, kon er zondagavond zo op rijden *O*

Nog iets mbt tot het hard rijden: Zoals Ollie al aangaf bestaat er geen snelheidslimiet buiten de bebouwde kom. En da's natuurlijk geweldig :} Als je je een beetje gedraagt zijn zowel de locals als ook de politie erg vriendelijk. Ga dus niet, als een losgeslagen kalf wat voor de eerste keer in de wei komt, de wegmisbruiker uithangen. Als je wilt raggen ga je maar naar de 'Mountain Section' })

Veel plezier aan allen die gaan *O*
 
Laatst bewerkt:
De veiligheidsmaatregelen geven wel grappige effecten _O-
full

Maar toch best niet al te gek doen op de mountainroad :X
full
 
de belangstelling valt me een beetje tegen :?
Ik ben ook van plan te gaan in 2010 :Y
Kan wel wat tips gebruiken, want de hotels zijn volgens mij al aardig vol geboekt?
 
de belangstelling valt me een beetje tegen :?
Ik ben ook van plan te gaan in 2010 :Y
Kan wel wat tips gebruiken, want de hotels zijn volgens mij al aardig vol geboekt?

Misschien de crisis en wat er wellicht nog komen gaat,maakt mensen een beetje afwachtend.

Weet nyet of het de bedoeling van de TS was om met een groepje van MF op te trekken.
Ga zelf wel die kant op.Zoek alleen nog wat gezellig volk om mee op te trekken.Alleen is ook maar alleen.
 
ik en nog een paar ( stuk of 6 ) gaan er ook heen dit jaar en zitten ff te kijken wat het makkelijkst is voor ons, reis, B&B, tent enz enz


schijnt dat heel veel hotels al vol zitten ( logisch) en dat er nog wel campings zijn waar je terecht kunt

ik hou dit topic ook ff in de gaten en als ik iets leuks heb dan post ik het meteen ;)


:W
 
Laatst bewerkt:
Hey luitjes,

Ik heb de Isle of Man al een heel lang tijdje in de agenda staan. Zou dit jaar (2010) ook heen gaan met een neef van me, maar jammergenoeg is er prostaat kanker gevonden bij zijn vader (goedaardig) en wil hij thuis blijven als zijn vader wordt behandeld (natuurlijk net met de TT).

Dus nu de vraag: Gaan er nog mensen heen van tussen de 25 en 40 die nog een extra plaatsje hebben voor een 27 jarige Fireblade rijder. Natuurlijk ga ik wel met de motor er naartoe, heb het al eens meegemaakt bij Laguana Seca dat ik er was zonder motor en dat voelt niet echt lekker!

Penny for your thoughts!

En ik heb wellicht nog wat connecties voor slaapplekken (hotels etc.).
 
Ik ga samen met mijn mannetje die kant op.
Regelen niets zelf, gaan met Ride on motortours, gemak dient de mens :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik ben er afgelopen jaar met de GP geweest. Ik heb wat meer met oudere motoren dan met nieuwe. Maar het is echt een prachtig eiland en zoals eerder gezegt, je mag buiten de bebouwde kom zo hard als je durft. Maar als je je eigen misdraagt of binnen de bebouwde kom te hard rijdt moet je ervan uitgaan dat ze je motor in beslag kunnen nemen en netjes bij de boot parkeren, je krijgt hem dus pas terug als je weer weg gaat.
De munteenheid word door engelsen als monpolie geld beschouwd (funnymoney).
Uit elke automaat komt dit geld, alleen bij de boot staat er een automaat waar je ponden uit kan halen, ik geloof dat dit de bank of britan was.
Als je een all of off road motor hebt is het handig m te weten dat je gewoon over de ruiterpaden mag rijden, bedenk je alleen wel dat er vaak geen weg terug is en het na de volgende bocht best tegen kan vallen.
Op 1-car roads is het niet duidelijk wie voorrang heeft maar de gemiddelde local gaat gewoon niet aan de kant.

Eten is goed te doen in de eettenten langs de weg, het kost soms wel wat maar ik zou er zelf niet voor gaan liggen rommelen bij de tent.

Let goed op de berichten op de radio, toen ik er was heft het erg veel geregend en mensen die in tenten sliepen hadden op een gegeven moment niets meer droog, op manx radio was te horen waar je adressen kon krijgen om te logeren en je kleding te laten drogen. Dit waren allemaal locals die een kamer in hun eigen huis beschikbaar stelden. Dus niet alleen handig tijdens de race of de training.

Als je naar de supermarkt gaat probeer zoveel mogelijk manx eigen producten te kopen, je stimuliert hiermee de lokale economie en dat is hard nodig. Het gaat niet echt goed met het eiland.
 
Misschien de crisis en wat er wellicht nog komen gaat,maakt mensen een beetje afwachtend.

Weet nyet of het de bedoeling van de TS was om met een groepje van MF op te trekken.
Ga zelf wel die kant op.Zoek alleen nog wat gezellig volk om mee op te trekken.Alleen is ook maar alleen.

Ik ben vorig jaar ook alleen die kant op geweest.
Wel met ride-on motortours,dus dan kom je heel veel gelijkgestemden tegen.
Op de boot heen raak je vanzelf wel aan de praat met verschillende mensen.
Wij stonden op de camping in peel,daar hebben ze een veld waar heel veel nederlanders staan.
Daar heb ik een groep jongens leren kennen waar ik de hele week mee ben opgetrokken.
Deze camping is net buiten het circuit.
Als je op een camping direct aan het circuit staat moet je voordat de wegen dicht gaan van de camping af zijn.
Anders zit je gewoon de hele dag vast op de camping.

Mocht je voordat je weggaat niemand gevonden hebben om mee te reizen,dan ben ik er van overtuigd dat je daar wel iemand tegenkomt waar je mee op kan trekken. :Y
 
ga dit jaar voor de 5 keer overtocht zelf geboekt effe mailen naar de steam packet betaling duurt wel 5 dagen dus wel opschieten maar na 23 feb komen er ook nog plekken vrij
ga 2 weken training is ook zeer goed om te kijken tijdens race dagen kun je meerdere plekken zien op iomtt.com staat een topic siljas map staan alle plekken op met kaart van het eiland
zie je mooie plek maar is het prive terrein gewoon effe vragen of je er mag kijken vaak geen probleem
camping hoef je niet te reserveren altijd wel een plekje
ga zelf naar union mills 10 min van douglas en 1 meter van de baan
taxi naar douglas 2 euro
ga je naar bijvoorbeeld crosby pub zit je de rest van de dag maar is ideaal om een training te kijken
vanaf ballaugh bridge kun je naar de berg of buiten om naar sulby straight en naar ramsey gewoon rond rijden en vragen of je tijdens race dagen vast staat zo kun je tussen races verhuizen en meer zien

veel plezier in juni
 
Ik ga samen met mijn mannetje die kant op.
Regelen niets zelf, gaan met Ride on motortours, gemak dient de mens :Y
goede keus gelukkig niet op de RGV he ;)

Ben zelf in 2009 geweest, als je naast de races van stappen houdt en een pintje op de promenade dan zou ik een B&B in Douglas boeken
want de camping is ver van de stad af, en daar is het te doen :Y

Pint pakken tussen de rijders en monteurs toit de laatste uurtjes in de tent bioj het paddock tot de lokale cafe's
zaten allemaal op loopafstand voor ons

2011 gaan we weer met vrienden, en weer B&B
:Y

Dit Jaar naar de North West 200 8-) *O*
 
Owja let op.
Buiten de bebouwde kom is het onbeperkt (tenminste als je het witte bord met de zwarte streep erdoor hebt gepasseerd)
Maar na Creg ny Bah (bar na de mountain road word er wel snelheidlimiet gebruikt sinds afgelopen jaar
Mocht zelf de dag erna naar de rechtbank (zo gaat dat daar tijdens de TT)
21 Mile te hard, omgerekend toen 275 € ;)

Lag er niet van wakker, laat mijn week niet door zoiets verpetsen.
Super nmaar mijn zin gehad, op da dagen dat er niet geracet werd het eiland efgereden naar de mooie plekjes.
En elke racedag ergens anders gekeken :Y

full

full

full

full

full

full


was ook met Ride-on

misschien een paar tientjes duurder, maar je hoeft nergens achteraan en invulling daar is voor jezelf, Ideaal *O* :Y
 
Laatst bewerkt:
goede keus gelukkig niet op de RGV he ;)

Ben zelf in 2009 geweest, als je naast de races van stappen houdt en een pintje op de promenade dan zou ik een B&B in Douglas boeken
want de camping is ver van de stad af, en daar is het te doen :Y

Pint pakken tussen de rijders en monteurs toit de laatste uurtjes in de tent bioj het paddock tot de lokale cafe's
zaten allemaal op loopafstand voor ons

2011 gaan we weer met vrienden, en weer B&B
:Y

Dit Jaar naar de North West 200 8-) *O*

:W , hoe is het met de RGV?

We zitten inderdaad in Douglas in een B&B. Ik vind kamperen leuk maar niet met de motor en langer dan 3 nachten.

Mooie foto's en die andere race ziet er ook leuk uit. Zetten we maar op het lijstje voor een ander jaar.
 
:W , hoe is het met de RGV?

We zitten inderdaad in Douglas in een B&B. Ik vind kamperen leuk maar niet met de motor en langer dan 3 nachten.

Mooie foto's en die andere race ziet er ook leuk uit. Zetten we maar op het lijstje voor een ander jaar.
even een korte RGV spam hier dan, ik had het blok nagekeken
en voorizne van nieuwe cilinders,koppen,zuigers powervalves etc
Daarna wilde ik checken of die goed was dus dagje zolder mee gedaan
Zonder problemen geredenb en nog 1000 km mee op straat gereden
full

full


Daarna weer verkocht, was uit de onkosten dus man uren niet meegerekend dus was voor de hobby, daarna nog een crossmotor opgeknapt en een GSX-R750 gehad voor het circuit maar ook alweer verkocht
Zoek nu weer een nieuw projectje haha
Maar de 1000 blijft voor leuke tripjes en de nodige km's per jaar (15000)


Veel plezier op Man, maar dat gaat goedkomen.

Gr John
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan