De MF IOM TT reisgids (Editie 2011)

OllieNL

MF veteraan
24 jan 2008
1.287
32
full



De 2010 editie zit erop en natuurlijk gaat het feest in 2011 gewoon door. Om een centraal plekje te maken voor deze bijzonder race, deze topic. Ik hoop deze beter bij te houden dan de vorige, ging toen een beetje mis door tijd gebrek. O-)




:? Eiland van wat?:

Wikipedia meldt:
Op de straten van het eiland wordt jaarlijks een motorrace georganiseerd. Door de lengte van het parcours (meer dan 60 km of 37,73 mijl) en het feit dat de straten omzoomd worden door vele obstakels (bomen, huizen en muren) komen (fatale) ongevallen vaak voor. In de loop van de jaren zijn er dan ook vele coureurs om het leven gekomen. Toch zijn de races nog steeds erg populair, mede omdat het parcours een van de weinige en vooral een van de uitdagendste overgebleven wegparcouren is. De races worden al vanaf 1907 georganiseerd en hadden vanaf het begin de status van Tourist Trophy, afgekort tot TT. Vanwege de vele dodelijke ongelukken is de TT-status een aantal keren ingetrokken geweest, maar de race op zich wordt wel elk jaar gehouden. … Op het eiland gold overigens lange tijd geen maximum snelheid voor het verkeer. Thans is er binnen de bebouwde kom een limiet van 30 mijl per uur ingesteld, maar buiten de kom is er (nog) geen snelheidslimiet.

Maar beter is: ga er gewoon een keer heen en maak het zelf mee. ;)

Isle_of_Man_TT_Course_(OpenStreetMap).png




:9~ Datums 2011

Monday May 30th to Friday June 3rd:
Practice

Saturday June 4th:
Superbike TT
Sidecar Race 1

Monday June 6th:
Supersport Race 1
Superstock

Wednesday June 8th:
Supersport Race 2
Sidecar Race 2
TT Zero

Friday June 10th:
Senior TT

*The schedule is subject to change due to factors such as weather.

May 27-28th:
Pre-TT Classic, Billown Circuit



:] Hoe kom je op het eiland?

Vliegtuig:

Je kunt het eiland op verschillende manier bezoek, makkelijkste manier is misschien wel met een vliegtuig. Helaas vliegen er vanuit Nederland geen rechtstreekse vluchten richting het eiland, de vluchten naar het eiland gaan vanaf de Engelse vluchthavens en vanaf enkele luchthaven op het vasteland (o.a. Brussel, Dusseldorf, Hamburg), op Manxflights vindt je een compleet overzicht. Maar je kunt natuurlijk ook altijd overstappen in Engeland.

Vanuit Engeland:
Vanaf Dublin en Londen City: Aer Arann
Vanaf Birmingham, Gatwick, Manchester, Londen Luton, Liverpool, Edinburgh, Glascow en Bristol: Flybe
Vanaf Belfast, Blackpool, Leeds Bradford, Glouchester, Nottingham East Midlands, Newcastle: Manx2
Vanaf Liverpool: EasyJet

Vliegen kan ook zonder vleugels
Isle_man_TT.jpg



Met de motor op de boot: (of auto op de boot)

Verreweg het meest aantrekkelijk dunkt mij. ’s Avonds vertrek je met de boot naar Engeland waar je ’s morgens in alle vroegte aankomt. Vervolgens stap je op je ijzeren ros en rij je rustig naar het andere uiteinde van Engeland om daar op de ferry te stappen richting Man. Als je de afstand bekijkt op een kaart lijkt het heel wat, maar doordat je het meeste van de tijd op een boot doorbrengt is de tijd die je doorbrengt op het zadel vrij kort. Dit is dus ook goed vol te houden voor de minder geoefende rijder. Voordeel is tevens dat je beschikking hebt over je eigen vervoer en dat je zelf een rondje kan rijden over het parcours.

Vanaf Nederland kun je kiezen uit 2 opstap plekken, Europoort of IJmuiden. P&O Ferries vaart vanaf de Europoort en gaat richting Hull, hierna is het een tocht over de snelweg richting Liverpool (of Heysham). Vanaf IJmuiden vaart DFDS Seaways richting Newcastle. Nadeel hiervan is, is dat je een beetje uit de richting aankomt in Engeland en dus verder moet reizen om bij de boot naar Man te komen. Als je de boot vanaf Heysham neemt naar Man is dit een mooie alternatief, Yorkshire Dales is totaal geen straf om doorheen te rijden.

Naar Man toe is er maar 1 maatschappij waarmee je kunt varen en dat is Steam packet, Zij varen vanuit Liverpool en Heysham richting Douglas. Reserveringen kunnen een jaar van te voren al worden geplaatst, zo is het mogelijk om tijdens je verblijf op het eiland alvast de overtocht voor het jaar erop te boeken.




:z En waar blijven we slapen?

Voor het overnachten op het eiland zijn er verschillende mogelijkheden, je kunt er voor kiezen om ‘back to basic’ te gaan (tentje dus) of je laat je lekker verwennen in een luxe hotel. Overal zitten voor – en nadelen aan vast en dus zul je een afweging moeten maken van wat je wilt. Dit is allemaal heel persoonlijk en je zult dus zelf moeten kijken wat het beste past. Enige regel geldt, wees er op tijd bij, hotels, B&B, e.d. zitten vaak heel snel vol.

Waar kun je wat vinden:
--Overzicht vakantiehuisje
--Overzicht campings
--Hotels en B&B

Deze 3 sites dekken volgens mij wel ongeveer alle accommodaties die er op het eiland te vinden zijn.




:/ Algemene dingen:

Links rijden, dat is denk ik het toverwoord. Veel Engeland-gangers die er voor het eerst rijden krijgen hiermee problemen, je moet links rijden en vooral rechts kijken (rotondes!). Mijn ervaring is dat de problemen zich na een paar dagen pas voordoen, je begint te wennen en voor je het weet val je terug in het rechtsrijden. Oppassen dus!

Op het eiland zelf geldt dat je zo hard mag rijden als je kunt/wilt, mits er geen snelheidslimiet aangegeven wordt. Dit houdt in dat er veel mensen buiten de dorpen en steden hard rijden, ook al lijkt het soms niet te kunnen. Hou er rekening mee en kijk geregeld in je spiegels.

Daarnaast hebben ze op het eiland zelf hun eigen geld. Dit zijn wel gewoon ponden, maar het ziet er net iets anders uit dan normaal. Dit geld wordt (vaak) niet geaccepteerd in Engeland als betaalmiddel (al zijn ze het wel verplicht!), om problemen te voorkomen kun je er beter voor zorgen dat je geen Isle of Man ponden overhoudt als je weer terug gaat.

Mocht je aanwezig zijn en wil je niks missen, neem dan een radio mee waarop je de middengolf band kan ontvangen. Manx radio doet tijdens de TT live verslag van de races, dit (meestal) op 1368 MF. Thuisblijvers kunnen alles volgen via internet en op tv. Max radio streamt alle radiouitzendingen via hun site, Manxradio.com. Op de engelse tv-zender ITV4 worden de races uitgezonden.



:/ Georganiseerde reizen:

Voor de luie mens zijn er ook organisaties die de hele reis kunnen regelen, de bekenste is denk ik Ride-on tours. Het is natuurlijk heel makkelijk, je hoeft zelf niks te regelen en krijgt op het eiland zelf ook ondersteuning. Let er wel op dat de kosten voor benzine en het eten en drinken er nog overheen komen.

Voor de prijzen zie: prijzen 2011

Nu nog de boel wat op vrolijken met een plaatje




Places to see, thing to do

Plekken wat wel de moeite waard zijn om te gaan kijken. Roep maar als je er meer weet!
  • Bushys Beer Tent: Onder het genot van live muziek een biertje drinken, maar deze tent is niet te missen. :9
  • de shows van the Purple Helmets en de white helmets (en de shows die ze samen doen)
  • 1 van de vele luchtshows
  • Ramsey sprint-races, te vinden op de boulevard van Ramsey. Dit jaar waren er 2 dagen, 1 voor het gewone volk en 1 voor de echte pk-monsters.
  • Vrijdag laat in de middag de huldiging van de rijders bij de Grandstand, kost niks en je ziet de rijders van heel dichtbij.
  • Mad-sunday, de eerste zondag van race-week en de dag dat iedereen over de mountain section wil/gaat. Sinds een paar jaar wordt de mountain section omgetoverd tot een 1-richtings weg. Tijdens mad-sunday zijn er naast de vele motoren op en naast de weg ook extra veel auto's, campers en bussen te vinden die de "gekken" willen zien. Tip: om ongestoord te kunnen blazen zonder veel verkeer, ga er dan op een vroege morgen heen of vrijdag laat in de middag, dan is er namelijk in Douglas de huldiging en de afsluiting en is de bergweg ontzettend rustig. (heb maar 3 auto's en 4 motoren gezien ;) )
  • Senior TT, de race waar het allemaal om draait.
  • ...

Goed rest er nog 1 ding. :P



Wie gaat er in 2011 allemaal die kant op?
  • VTRrookie + 3
  • RommelD
  • Red Bandit
  • ...




Afsluiter
Voorgaande delen:
De MF IOM TT reisgids – Editie 2010

Vragen/opmerking/commentaar? Laat het even weten. Alles is onder voorbehoudt, so don’t shoot the messenger.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben dus nu serieus bezig om een reis te plannen. Ik ben her en der informatie aan het verzamelen en dit topic komt fanastisch op het goede moment. :}
Weet iemand voor welke datum je de bootovertocht naar Man geregeld moet hebben? Ik ga kamperen, dus accomodatie zal waarschijnlijk geen probleem opleveren.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben dus nu serieus bezig om een reis te plannen. Ik ben her en der informatie aan het verzamelen en dit topic komt fanastisch op het goede moment. :}
Weet iemand voor welke datum je de bootovertocht naar Man geregeld moet hebben? Ik ga kamperen, dus accomodatie zal waarschijnlijk geen probleem opleveren.

Je kan vooraf al reserveren, je betaald dan iets van 3 tientjes vooraf en bent dan zeker van je plek. Pas in februari moet je het hele bedrag betaald hebben.

En ik zet je alvast in het lijstje van mensen die heen gaat.
 
Enig idee aan watvoor prijs je moet denken als je het niet via een reisorganisatie doet? Dus zelf met de motor en boot erheen rijd en overnacht in een tentje..
 
Enig idee aan watvoor prijs je moet denken als je het niet via een reisorganisatie doet? Dus zelf met de motor en boot erheen rijd en overnacht in een tentje..
800 euro enkel overtochten en camping
komt dus benzine, en de uitgaven daar bij.

B&B onegveer vanaf 1200,-
 
Super topic.

Nadat het dit jaar net niet gelukt is wegens Kanker bij mijn Oom, ben ik er dit jaar zeker bij. Dus zet me maar op de lijst.

Nu nog even kijken of het tentjes of BB wordt.

Wanneer komt het programma uit eigenlijk? Wil namelijk meepakken:
1. Crazy Sunday
2. De hoofdrace (Senior TT of TT Superbike, welke is de hoofdrace?)

Weten jullie wanneer deze zijn? :}
 
Zal vanavond de prijzen erbij zetten zoals ze afgelopen jaar waren en wat ik er dus voor kwijt was. (Boot Rotterdam-Hull-Rotterdam, Liverpool-Douglas/Douglas-Heysham en ons huisje, was een cottage gewoon bij mensen op het erf)

En het volgende is:
Mad sunday = zondag tussen de 1st en de 2de week in
Senior TT = Laatste race en dat is dan op de laatste vrijdag

De planning voor dit jaar is volgens mij nog niet bekend, maar is vaak hetzelfde. Ik had vorig jaar de planning van 2009 gebruikt en kwam aardig uit met alle activiteiten. :Y
 
Vanuit Hull naar Heysham hoeft geen snelwegrit te zijn, je kunt ook een hele mooie N-weg door de bergen pakken en dan rijd je er in 3kwart dag naartoe!

Wat betreft places to be:
de shows van the Purple Helmets

purple-helmets-blog_1-300x200.jpg


helmet_22.jpg


purple_helmets_peel4.jpg
 
Toegevoegd en de prijzen van 2010 er ook bijgezet in de tekst.

Rit naar Liverpool is idd ook te doen via een N-weg. :Y
 
Een vraagje voor de ervaren TT-gangers. In welke plaats is prettig te verblijven? Douglas en Ramsey lijken de plaatsen waar het meest georganiseerd wordt. Liggen ook aan het TT-circuit, dus altijd wat te doen lijkt me. Maar een dorp als Peel, wordt daar iets georganiseerd? Denk aan live muziek, activiteiten enz.

Alvast bedankt! ;)
 
Van de TT website:
Monday May 30th to Friday June 3rd

Practice

Saturday June 4th

Superbike TT

Sidecar Race 1

Monday June 6th

Supersport Race 1

Superstock

Wednesday June 8th

Supersport Race 2

Sidecar Race 2

TT Zero

Friday June 10th

Senior TT

*The schedule is subject to change due to factors such as weather.

Pre-TT Classic, Billown Circuit

May 27-28th


Betekent dit dat MadSunday dan op zondag de 5e Juni is?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook bezig met het plannen van een reisje naar IOM TT. Heeft iemand ervaring met de veerboot van Stenaline? (Hoek van Holland - Harwich) Deze optie vind ik namelijk niet terug in het 1e bericht van OllieNL... Met de stenaline is een stuk goedkoper als de P&O naar Hull, alleen je moet een stukje verder rijden naar de volgende veerboot, maarre das toch juist mooi??
 
Een vraagje voor de ervaren TT-gangers. In welke plaats is prettig te verblijven? Douglas en Ramsey lijken de plaatsen waar het meest georganiseerd wordt. Liggen ook aan het TT-circuit, dus altijd wat te doen lijkt me. Maar een dorp als Peel, wordt daar iets georganiseerd? Denk aan live muziek, activiteiten enz.

Alvast bedankt! ;)

Wij zaten in 2010 in Douglas, lekker druk en elke avond wat te doen:
full
 
even gekeken en genoten, van de plaatjes en verhalen al. :}

maar tis geen goedkoop reisje..... :$ :')

gelet op nog wat kostenposten dit jaar, waaronder motor en huis ;) IOMTT maar even opschuiven ;)

maar dat het gaat gebeuren ? :Y
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan