De mooiste overwinning van 'Jumping Jack' 30 jaar geleden!

Jumping-Jack

MF veteraan
17 mei 2008
3.649
120
Onder de rook van Schiphol
De mooiste overwinning van 'Jumping Jack'

full


Daar staat hij dan. Op de hoogste trede van het ereschavot. Met een shaggie nonchalant in zijn mond luisterend naar het Wilhelmus. Jack Middelburg heeft zojuist de 50ste editie van de TT van Assen winnend afgesloten. Het is misschien wel de mooiste zege van de publiekslieveling.
Verrassing
Dat Middelburg op 28 juni 1980 voor een uitzinnig publiek wint, is een grote verrassing. De voorbereiding op de TT verloopt bepaald niet vlekkeloos. Middelburg heeft niet alleen problemen met zijn materiaal, ook lichamelijk is hij niet topfit. De oorzaak van het ongemak begint een jaar eerder.

Breuk
Bij een valpartij in de training van de Grand Prix van Engeland loopt Middelburg onder meer een gecompliceerde scheenbeenbreuk op. Een maand later zit hij weer op de motor, maar gaat het mis op het stratencircuit van Tolbert.

Tolbert
Bij de val komt het been van Middelburg in aanraking met een boom. De plaat die bij de operatie na de val op Silverstone is ingezet, is losgerukt waarbij een schroef een stukje bot afbreekt. Opnieuw moet Middelburg onder het mes van orthopedisch chirurg Joan Derweduwen uit België. Het herstel vordert echter langzaam.

Operatie
Er moet iets gebeuren en in januari 1980 ondergaat Middelburg in België weer een zware operatie. Een stuk bot uit de heup wordt in zijn scheenbeen gezet om het genezingsproces te bevorderen. Met een grote plaat en een dozijn schroeven zet de chirurg het scheenbeen van Middelburg vast.

Seizoen
Middelburg mist hierdoor de start van het nationale kampioenschap, maar als in mei de eerste Grand Prix op het programma staat is hij ‘fit’. Middelburg reist af naar Italië, maar mist de start van de race op het circuit van Misano op curieuze wijze. De Italiaanse organisatie heeft het tijdstip van de race van de 500cc een halfuur vervroegd, maar dat is Middelburg ontgaan. Als hij bij het hek arriveert, is de warm-up al begonnen en is zijn plaats ingenomen door een Italiaanse reserverijder.

Yamaha
In Spanje eindigt Middelburg als 15de, maar in Frankrijk komt hij ten val. Middelburg heeft voor dit seizoen de overstap gemaakt van Suzuki naar Yamaha. Maar de productiemachine van de Japanners is te licht en te flexibel. Middelburg heeft hierdoor een probleem met sturen.

Frame
Met nog een maand te gaan voor de TT van Assen laat hij door framebouwer Nico Bakker een nieuw frame bouwen. Ook de achtervork van de Yamaha wordt onder handen genomen. De machine wordt hierdoor een stuk stabieler. Middelburg is positief gestemd voor de thuisrace.

Assen
“Het begint er een beetje op te lijken. Ik heb het altijd gezegd, als die Yamaha’s goed sturen, dan zitten we goed”, zegt Middelburg. “Als mijn materiaal goed is, rijd ik bij de TT van Assen voorin”. En hij houdt woord. Donderdag noteert hij in Assen de snelste trainingsronde en vrijdag zet hij zijn Yamaha zelfs op pole position.

Rechterbeen
De ongemakken met het materiaal zijn opgelost, alleen zijn rechterbeen blijft een probleem. De kwetsuur speelt vooral op bij de duwstart. “Bij het rijden heb ik geen last, maar bij het aanlopen heb ik nog veel pijn”.

Start
Bij de start komt Middelburg moeilijk weg en wordt door minstens twintig man ingehaald. Hij laat zich hierdoor niet uit het veld slaan en begint met een inhaalrace. Bij het ingaan van de tweede ronde rijdt Middelburg al op een vijfde plaats om vervolgens door te stoten naar een derde plek achter Kenny Roberts en Randy Mamola.

Winst
Middelburg lijkt niet te stuiten. Hij rijdt zich los van Roberts en Mamola en ziet zijn voorsprong per ronde groeien. Het publiek houdt zijn adem in. Ze kennen de reputatie van Middelburg, die zijn bijnaam ‘Jumping Jack’ te danken heeft aan zijn druistige rijstijl. Maar Middelburg blijft op de Yamaha zitten en zwaait in de laatste raceronde al naar het publiek. Met ruime voorsprong komt Middelburg als winnaar over de streep gevolgd door Graziano Rossi en Franco Uncini.

Huilen
“Het is wat. Ik ben te blij om te huilen, want dat zou ik hier nu het allerliefste doen. Het is voor mij allemaal niet meer te begrijpen, ík, TT-winnaar, ongelooflijk”, stamelde Middelburg na afloop. “Vier ronden voor het einde dacht ik er voor het laatst aan dat ik de race misschien zou kunnen winnen. Daarna wist ik het zeker”.

Bronnen: De Telegraaf en AD
 
Laatst bewerkt:
Ja dat waren de tijden en jumping-jack deed het toch maar weer.
1 van de weinige nederlandse tt winnaars, in dat rijtje zal ie altijd blijven staan.
 
Leuk ff te lezen, ik kende Jack een beetje en moest gelijk weer terugdenken aan zijn begrafenis in Naaldwijk waar ik met mijn RD-tje in de stoet -als eerbetoon- aansloot.
Ik heb veel materiaal afgestaan aan Wil Hartog, voor zijn museum.

Bijzondere tijden die Koningsklasse, die lucht, in de rij staan op Assen voor een beetje water, gezelligheid, géén vertragende tassencontrole, enorme stellages opbouwen en natuurlijk de Nederlandse vertegenwoordigers in Assen...

Saluti :W
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan