De motor als werkplek: de ambulancemotor. Stel je vragen!

El Pollo Diablo

MF veteraan
14 jul 2007
6.978
13
Drechtsteden



Jullie kennen de populaire reeks inmiddels wel: de motor als werkplek. Uiteraard kan hierbij de ambulancemotor niet ontbreken. Motor-forum is dit weekend opnieuw uitgenodigd om een kijkje achter de schermen te nemen. Waar? Nergens minder dan bij GGD Kennemerland, waar de ambulancemotor dit keer in de spotlights staan. Uiteraard krijgen jullie hier weer de kans om de beste vragen te stellen. We zijn benieuwd.

De sector Ambulancezorg van GGD Kennemerland beschikt sinds 2005 over twee motorambulances. De voordelen zijn niet moeilijk te raden: flexibiliteit, inzetbaarheid en tijdswinst. Dat hadden we inmiddels al ondervonden bij de motor van de Wegenwacht en van Rijkswaterstaat. Binnen GGD Kennemerland zijn momenteel acht motorrijders beschikbaar, die over dezelfde rijvaardigheidsopleiding beschikken als motoragenten van de politie. Bovendien zijn de berijders van de gele motoren zelf altijd verpleegkundigen. Maar voor welke motor is er bijvoorbeeld gekozen om levens te redden, en waarom? En welke situaties krijgen de motorrijdende helden voor hun kiezen?

Wij hebben inmiddels al heel wat vragen, nu is het de beurt aan jullie. Vraag maar raak!


Foto: ambumedia, GGD Kennemerland
 
Laatst bewerkt:

HeeroYuy

Die hard MF'er
29 apr 2015
864
14
Wat ik wel interessant vind, is dat deze verpleegkundige uiteraard beter weten hoe gevaarlijk het verkeer is. Maar toch kiezen ze voor een relatief gevaarlijk vervoersmiddel (vermoed ik zo)?
 

mpostma

Die hard MF'er
2 jul 2009
863
0
44
Kungälv, Zweden
Nu heb je in een ambulance mogelijkheid om een slachtoffer zo snel mogelijk te stabiliseren en naar het ziekenhuis te rijden. Dat heb je met een motor niet. Dus hangt het er meer op dat de verpleegkundige kan handelen en de juiste hulpmiddelen heeft.

Is die persoon daadwerkelijk verpleegkundige of heeft ie bepaalde medische specialicaties of training voor eerste hulp? Ik kan me voorstellen dat een eerste hulp arts wellicht meer kan? Heeft een eerste hulp verpleegkundige ook bijv. bevoegdheid/kunde om diagnoses te stellen en zo sneller te kunnen handele? Stel dat je medicijnen moet toedienen om iemand uit een schock te krijgen? Insuline? Anti gif stoffen?

Of dient zo'n persoon vooral om snel meer hulp te kunnen coordineren?

Ik neem aan dat je een uitgebreide verbanddoos mee hebt en een AED?


Wat betreft die vorige vraag over een "gevaarlijk vervoersmiddel" vind ik een beetje een schoonmoedersvraag.
 

CoenoX

Die hard MF'er
6 aug 2001
624
39
54
Bezoek site
Heel interessant. Maar misschien moeten we de vragen wat meer open stellen. Worden de antwoorden ook interessanter van:

- Welke bevoegdheden heeft de verpleegkundige op de motor? Wat kan/mag hij/zij wel en wat niet ten aanzien van medisch handelen?
- Op basis waarvan wordt besloten een motor in te zetten en niet een auto?
- Hoe worden de motoren gekozen? Gaat dit via een aanbesteding en wat zijn de criteria waaraan de motor moet voldoen?
- Welke bijzondere specificaties heeft de motor? Is het een standaard geel gespoten model of zijn er extra technische voorzieningen, bv om stroom voor medische apparatuur te leveren.
- Hoe wordt de verpleegkundige geselecteerd? Zijn dit mensen die privé al motorrijden of zijn het ook mensen die in het kader van deze baan een rijbewijs halen?
 

Top Du Grond

MF veteraan
12 okt 2015
1.356
2
Jammer genoeg lees ik dat hulpverleners tijdens hun werk ook moeten omgaan met agressie van omstanders. Hoe gaat de ambulancemotor(broeder?) hiermee om? aangezien zij alleen werken.

Daarnaast ben ik ook benieuwd wat de tijdwinst is ten opzichte van de conventionele ambulance en de politie? Hoe lang duurt het dus, voordat de ambulancemotor niet meer alleen een situatie onder controle moet houden.

En als laatst, welke hulpmiddelen heeft de ambulancemotor mee en hoeveel weegt de motorfiets?

Bedankt voor deze reeks, erg tof!
 

DKP

MF veteraan
Donateur
1 jan 2012
26.780
37.633
Ik snap nog altijd niet dat men dat in België nog niet heeft ...
... al meerdere keren gezien in Brussel hoe traag een ambulance erdoor kan.

De ene auto wil niet aan de kant, de andere kan dan weer niet, en dan heb je er nog die niet weten hoe ze aan de kant moeten terwijl ze het wel zouden kunnen ...
 

DKP

MF veteraan
Donateur
1 jan 2012
26.780
37.633
Heb je het asfalt aldaar wel eens gezien :X :X :X
Naar het schijnt rijd ik er dagelijks, dus waarschijnlijk heb ik het asfalt daar idd al gezien ja ...
Niks mis mee. Hier en daar een putje en barstje, maar een echte motorrijder rijdt daar mooi tussendoor ;)
 

smpowah

MF veteraan
8 okt 2012
1.164
19
gemeente oldebroek
Vaak aan dit beroep gedacht als ik zou stoppen met mijn huidige werk en wat ik dan graag zou willen doen. Dus hierbij de vraag, wat heb je voor opleiding nodig?
 

DKP

MF veteraan
Donateur
1 jan 2012
26.780
37.633
Vaak aan dit beroep gedacht als ik zou stoppen met mijn huidige werk en wat ik dan graag zou willen doen. Dus hierbij de vraag, wat heb je voor opleiding nodig?
Ik doe mijn huidig werk heel graag, bewakingsagent Brussels Airport.

Maar er zijn twee beroepen waarvoor ik mijn ontslag wel zou geven,
Voor een beroep op de motor, maar nog meer voor een beroep in het vliegtuig.
Maar voor beide heb ik hindernissen, meest gekende motor beroepen zijn gewapend (politie, douane), en ik ben niet goed genoeg in talen om als vlieg personeel te werken ...

Dus houd ik maar in gedachte dat ik nog vele jaartjes per motor naar de luchthaven zal moeten rijden ... en dat beschouw ik zeker niet als straf :] ✈
 
Laatst bewerkt:

Okami_Xci

MF veteraan
24 dec 2016
1.138
127
34
Eindhoven
Is er verschil tussen de Motor ambu en de "rapid"?
(Of is de motor in dit geval ook een "rapid")
 
Laatst bewerkt:

-Floris-

MF veteraan
16 jun 2010
2.632
3
Middelburg
Heel interessant. Maar misschien moeten we de vragen wat meer open stellen. Worden de antwoorden ook interessanter van:

- Welke bevoegdheden heeft de verpleegkundige op de motor? Wat kan/mag hij/zij wel en wat niet ten aanzien van medisch handelen?
- Op basis waarvan wordt besloten een motor in te zetten en niet een auto?
- Hoe worden de motoren gekozen? Gaat dit via een aanbesteding en wat zijn de criteria waaraan de motor moet voldoen?
- Welke bijzondere specificaties heeft de motor? Is het een standaard geel gespoten model of zijn er extra technische voorzieningen, bv om stroom voor medische apparatuur te leveren.
- Hoe wordt de verpleegkundige geselecteerd? Zijn dit mensen die privé al motorrijden of zijn het ook mensen die in het kader van deze baan een rijbewijs halen?
:^

Goede vragen dit
 
Laatst bewerkt:

ArendJan

Winnaar WIDM 2018
18 jun 2009
4.416
112
33
Gouda
- Wordt de motor ook 24x7 start gereed gehouden, met bijvoorbeeld warme motor zoals de Q7’s van het MMT?
 
Laatst bewerkt:

Lady_Di

MF veteraan
1 okt 2010
5.832
441
53
Nieuw-Buinen
Wat ik wel interessant vind, is dat deze verpleegkundige uiteraard beter weten hoe gevaarlijk het verkeer is. Maar toch kiezen ze voor een relatief gevaarlijk vervoersmiddel (vermoed ik zo)?
Nee joh, met een fluogele motor word je noooit over het hoofd gezien!




:+
 

Lady_Di

MF veteraan
1 okt 2010
5.832
441
53
Nieuw-Buinen
Nu heb je in een ambulance mogelijkheid om een slachtoffer zo snel mogelijk te stabiliseren en naar het ziekenhuis te rijden. Dat heb je met een motor niet. Dus hangt het er meer op dat de verpleegkundige kan handelen en de juiste hulpmiddelen heeft.

Is die persoon daadwerkelijk verpleegkundige of heeft ie bepaalde medische specialicaties of training voor eerste hulp? Ik kan me voorstellen dat een eerste hulp arts wellicht meer kan? Heeft een eerste hulp verpleegkundige ook bijv. bevoegdheid/kunde om diagnoses te stellen en zo sneller te kunnen handele? Stel dat je medicijnen moet toedienen om iemand uit een schock te krijgen? Insuline? Anti gif stoffen?

Of dient zo'n persoon vooral om snel meer hulp te kunnen coordineren?

Ik neem aan dat je een uitgebreide verbanddoos mee hebt en een AED?


Wat betreft die vorige vraag over een "gevaarlijk vervoersmiddel" vind ik een beetje een schoonmoedersvraag.
Nou zit ik niet in deze sector maar een paar dingen weet ik;
Er zit in ieder geval een 'echte' verpleegkundige op met de aantekening ambulanceverpleegkundige. (Ter vergelijking: op een gewone ambu zit altijd een vpk met aantekening ambuvpk en een chauffeur die geen vpk is, maar een (uitgebreide) eerstehulpopleiding heeft gehad.)
Natuurlijk kan een arts meer, maar gewone ambu's zijn ook niet bemand met een arts. Bovendien kan een ambuverpleegkundige al een heleboel. Op basis van protocollen kan hij zonder interventie van een arts besluiten bepaalde voorbehouden handelingen uit te voeren zoals intuberen of infuus aanleggen en medicatie toe te dienen. Hij heeft een heel arsenaal aan medicatie bij zich; alleen in kleinere hoeveelheden als een ambu op 4 wielen dus na een inzet zal hij vaker de voorraad moeten aanvullen.

Vroegah was het beleid om iemand zo snel mogelijk in het ziekenhuis te krijgen. Op de plank pleuren en rijden maar, zeg maar. De behandeling startte pas in het ziekenhuis.
Tegenwoordig is dat anders; het gaat erom iemand zo snel mogelijk te stabiliseren en die mogelijkheid biedt een motorambu natuurlijk wel. Hoe eerder hulp hoe beter; wat gedaan wordt in het eerste uur na het ongeval is cruciaal voor de kansen van het slachtoffer (zgn Golden Hour). De motor is in veel situaties waarschijnlijk sneller ter plaatse dan de gewone ambu, zeker als tgv een verkeersongeval een file is ontstaan, dus kan de hulp eerder opgestart worden.
Daarnaast kan bij kleine incidenten de ambuvpk beoordelen of het echt nodig is dat er een echte ambu komt (duurdere inzet; dure auto + 2 mensen). Omgekeerd kan je met een motor snel een paar handjes extra krijgen als dat nodig is, bijv. bij een reanimatie: dan heb je aan 2 man niet genoeg.
 
Laatst bewerkt:

Thijs67

MF veteraan
Donateur
7 aug 2012
1.507
73
Den Dolder
Wat ik wel interessant vind, is dat deze verpleegkundige uiteraard beter weten hoe gevaarlijk het verkeer is. Maar toch kiezen ze voor een relatief gevaarlijk vervoersmiddel (vermoed ik zo)?
Jammer zo'n dogma.....
Een motor is zo veilig als de bestuurder is, dus in principe niet gevaarlijker dan een auto of whatever...
Er zijn veel situaties waar de motor in mijn ogen veiliger is dan een auto.
 

GranCandy

MF veteraan
27 mei 2003
3.945
71
51
Apeldoorn
Spelen persoonlijke voorkeuren/afmetingen mee mbt helm- en kledingkeuze? Is maatwerk mogelijk? Of is het toch eenheidsworst vanuit een aanbesteding?

Welke 'slimme' technologieën worden gebruikt? (communicatieapparatuur, navigatieapparatuur etc)

Hoe vaak op een dag vindt een uitruk met de motor plaats? En hoe ziet een werkdag er dan uit? (ben je de hele dag op de basis, in een zkh of heb je de motor gewoon thuis in de garage staan :+ ) En wat doe je in de tussentijd, als je niet onderweg bent?

Rijd je privé ook motor? (zo ja wat dan)

Ben je door je werk anders tegen motoren en motorrijders gaan kijken?

Motorrijden wordt vaak gepropageerd als anti-file maatregel. Jij zit dagelijks op de motor: vind je dat een goed plan?

Wanneer komt er een elektrische ambulancemotor?
 

Smit

MF veteraan
23 apr 2003
11.846
1
Hardinxveld
Als je zoveel op de werkmotor zit, heb je nog wel net zo veel (of meer/minder) plezier aan het "vrijetijds motorrijden" als voordat je dit werk deed??

Beetje in het kader van 'als je hobby je werk wordt, is het werk". :?