De motor bepaalt de snelheid

Nou ja, mijn opmerking geldt natuurlijk alleen voor voertuigen die
verder technisch gelijk aan elkaar zijn. En dan komen wellicht de twee
genoemde lesfietsjes al aardig in elkaars buurt.
Uiteraard :Y

Wat ik trouwens nog niet voorbij heb zien komen, en daar heeft ook een heel groot gedeelte van de motorrijd(st)ers last van. De durf om hard te remmen.

Imo is dat ook iets waar het redelijk vaak fout gaat. Het had goed kunnen gaan bij harder remmen, maar de durf was er niet. Mensen zijn op de motor volgens mij ook te snel bang om zichzelf onderuit te remmen.
 
Dergelijke dingen kunnen zeker wegvallen, ook zonder voortekenen.
Wat denk je wat er gebeurt als je auto er gewoon mee ophoudt?
De stuurbekrachtiging en rembekrachtiging kunnen wegvallen, dat is geen zeldzaam heid.
En op zo'n moment is handje voor de ogen houden geen oplossing hoor. ;)

Want....en nu komt het....moeten we écht gaan auto rijden door aan het stuur te sleuren en de rem stevig in te drukken.
Elk systeem kan kapot gaan. Niets is feilloos. :)

Tuurlijk, je hebt gelijk. Alles kan stuk.
En volgens Murphy altijd op het meest ongelegen moment ;)

Auto's houden er niet zonder reden mee op, het begint met een piepje, kraakje, rammeltje, slecht contact, vervuiling gasklep, lekkage etc. De gewone automobilist die zal inderdaad niet weten wat hem overkomt als alle bekrachtigingen wegvallen. Denkt dat z'n automobiel opeens op het stuurslot staat met alle gevolgen van dien.
 
Hoeveel mensen hier zetten hun ESP uit?
Ik, als ik eens flink door wil rijden op een bochtig stuk. Anders is de auto de beperkende factor.

Verder: opzouten met die automatische systemen. IK bepaal wat de auto gaat doen, niet een electronisch kastje. En kom nou niet met ABS, ESP en andere dingen... je snapt heus wat ik bedoel.
Ik weet heus wel dat er een hoop mensen geilen op electronische snufjes en dat ze graag hun leven laten bepalen door die snufjes (regensensoren, lichtsensoren (opvallend dat met mist je veel moderne auto's zonder licht ziet rijden, de lichtsensor vindt het licht genoeg), navigatiesystemen, snufjes die de auto binnen de rijstrook houden, ga maar door) maar:

"This machine has no brain, use your own"

Als we alles door de electronica laten regelen worden we steeds dommer (ja, je merkt het al steeds meer om je heen). Ook al zijn soms de mensen de beperkende factor, je kunt het ook anders benaderen.... mensen beter trainen. In omringende landen lijken ze het soms wel beter te snappen in het verkeer. Maar hier lossen we het liever op met electronische snufjes.

Oh ja, ik kan verdomd slecht tegen die onzichtbare halsband van de overheid.
 
Niet helemaal waar.

ABS is er om te zorgen dat je zo snel mogelijk tot stilstand komt bij een noodstop. En bij een noodstop kan je je rem niet hard genoeg intrappen!
Maar omdat glijdende banden je stopafstand drastisch vergroten, en het eventueel uitwijken onmogelijk maken zorgt ABS ervoor dat de wielen door blijven draaien wanneer blokkeren dreigt. Zodat je dus A. meer remvertraging hebt. En B. de mogelijkheid om de auto nog enigzins te sturen wanneer uitwijken nodig is.

Toen de GTI hier nog stond, Golf V GTI dus met al die systeempjes, wel eens de TC (ESP) uitgezet om te ervaren hoeveel invloed ESP op het gedrag van de auto heeft...
Da's idd een hele hoop, wat je natuurlijk vooral merkt bij sportief rijden. Conclusie: Zonder ESP had ik waarschijnlijk al wel een paar keer een boom geknuffeld.

Dus in zekere zin ben ik het zeker met je eens dat de techniek die er is om jou op de weg te houden wel degelijk invloed heeft op je rijstijl.

Conclusie: met al die hulpmiddelen rij je harder
Maar is dat dan veiliger? Ja, want je knuffelt de boom niet of nee, want eigenlijk kun je zonder hulpmiddelen niet rijden?

Hoe vaak hoor je wel niet: mij kan niets gebeuren, mijn auto is zo veilig want ABS, ESP, TC, stuurbekrachtiging, overal airbags |(

Misschien allemaal zo, maar hoe meer techniek je installeert
om je eigen beoordelings-vermogen te compenseren,
hoe meer je beoordelings-vermogen er op achteruit gaat.

Voorbeeld: De noodstop wordt nu steeds meer geoefend met motoren met ABS.
Als zo'n leerling is geslaagd, en hij koopt een machine zonder ABS,
dan is het geleerde zo goed als nutteloos, en remt hij/zij zichzelf alsnog onderuit.

:^

Zie navigatiesystemen, mensen denken niet meer na over hoe van A naar B te komen. BepBep vertelt het wel dus het zal wel goed zijn |(
 
Conclusie: met al die hulpmiddelen rij je harder
Maar is dat dan veiliger? Ja, want je knuffelt de boom niet of nee, want eigenlijk kun je zonder hulpmiddelen niet rijden?

Hoe vaak hoor je wel niet: mij kan niets gebeuren, mijn auto is zo veilig want ABS, ESP, TC, stuurbekrachtiging, overal airbags |(:^

Zie navigatiesystemen, mensen denken niet meer na over hoe van A naar B te komen. BepBep vertelt het wel dus het zal wel goed zijn |(

:^

vind tomtom wel handig als ik een specifiek adres moet wezen in een regio waar ik nooit kom maar probeer wel zo veel mogelijk zonder te doen...
 
Nou ja, mijn opmerking geldt natuurlijk alleen voor voertuigen die
verder technisch gelijk aan elkaar zijn. En dan komen wellicht de twee
genoemde lesfietsjes al aardig in elkaars buurt.

(De Kawa ruikt in elk geval véél lekkerder) :}

ik vond de honda altijd veel lekkerder ruiken uit de uitlaat :Y
maarja ik ruik dan ook altijd even aan de benzine spuit voor het tanken :')
 
Misschien allemaal zo, maar hoe meer techniek je installeert
om je eigen beoordelings-vermogen te compenseren,
hoe meer je beoordelings-vermogen er op achteruit gaat.

Voorbeeld: De noodstop wordt nu steeds meer geoefend met motoren met ABS.
Als zo'n leerling is geslaagd, en hij koopt een machine zonder ABS,
dan is het geleerde zo goed als nutteloos, en remt hij/zij zichzelf alsnog onderuit.


Daarom mocht ik ook pas stoppen met oefenen voordat ik kon remmen zonder dat de abs ingreep. Had dit van tevoren al gemeld bij de instructeur dat ik een motor zonder abs gekocht had.
Toen deed hij een keer voor wat abs doet.
Met abs is je remweg langer omdat deze steeds "loslaat" zodat je wiel niet blokkeerd.
Als je dus een fatsoenlijke rijschool hebt leer je dus niet iets nutteloos.
 
Belachelijk, aks je het zelfs niet eens meer doorhebt of je te dicht op je voorganger zit dan hoor je niet op de weg...
En te hard rijden doen we expres dus ja...Weg ermee!
 
Uiteraard :Y

Wat ik trouwens nog niet voorbij heb zien komen, en daar heeft ook een heel groot gedeelte van de motorrijd(st)ers last van. De durf om hard te remmen.

Imo is dat ook iets waar het redelijk vaak fout gaat. Het had goed kunnen gaan bij harder remmen, maar de durf was er niet. Mensen zijn op de motor volgens mij ook te snel bang om zichzelf onderuit te remmen.


en daarom zijn die trainingen á la VRO zo geweldig.. je leert daar volop remmen met je eigen motor.. onder gecontroleerde omstandigheden merk je dat er veel meer kan dan jij dacht of durfde.. jouw motor kan veel meer aan dan jij dacht..

en af en toe op een ruime parkeerplaats oefenen is ook niet raar..

heb het een paar weken terug met de auto in de sneeuw gedaan.. handrem erop, spinnen en hard remmen.. is gewoon leuk en lijkt op spelen, maar je weet en voelt wel wat iets doet dan, zodat je in geval van nood anders kan reageren dan wanneer je schrikt en geen idee hebt wat er gebeurt.
 
en daarom zijn die trainingen á la VRO zo geweldig.. je leert daar volop remmen met je eigen motor.. onder gecontroleerde omstandigheden merk je dat er veel meer kan dan jij dacht of durfde.. jouw motor kan veel meer aan dan jij dacht..

en af en toe op een ruime parkeerplaats oefenen is ook niet raar..

heb het een paar weken terug met de auto in de sneeuw gedaan.. handrem erop, spinnen en hard remmen.. is gewoon leuk en lijkt op spelen, maar je weet en voelt wel wat iets doet dan, zodat je in geval van nood anders kan reageren dan wanneer je schrikt en geen idee hebt wat er gebeurt.

beste training die je kan doen :Y

zelf in je eentje in een auto zitten, en dan situaties uitlokken en kijken hoe de auto en jijzelf er op reageert.
 
Daarom mocht ik ook pas stoppen met oefenen voordat ik kon remmen zonder dat de abs ingreep. Had dit van tevoren al gemeld bij de instructeur dat ik een motor zonder abs gekocht had.
Toen deed hij een keer voor wat abs doet.
Met abs is je remweg langer omdat deze steeds "loslaat" zodat je wiel niet blokkeerd.
Als je dus een fatsoenlijke rijschool hebt leer je dus niet iets nutteloos.


ik mocht ook niet in de ABS komen bij remoefeningen.. gebeurde dat wel werd de oefening afgekeurd en moest overnieuw..
 
Zie navigatiesystemen, mensen denken niet meer na over hoe van A naar B te komen. BepBep vertelt het wel dus het zal wel goed zijn |(

Er zijn legio mensen die zo denken ja, die rijden dan ook de sloot in als Bep zegt hier rechtsaf. Maar... diezelfde mensen zijn bij alles zo naïef... en dat zijn er legio...
Mensen die totaal niet opletten, die op de linkerbaan van de snelweg gaan rijden als Bep zegt links aanhouden... :+

Zelf heb ik ook nav... op de motor en in de auto...
Maar dat houdt voor mij niet in dat ik zelf niet meer hoef na te denken. Heb het geluid ook afgezet van die dingen, ik vind dat namelijk een ramp. 5x horen dat ik straks rechts moet... :r
 
ja en dan in losse sneeuw terecht komen en bijna niet meer wegkomen he.. _O- O-)

daarvoor hoef ik de auto alleen maar achteruit het parkeervak uit te rijden hier :')
kale banden in combi met achterwiel aandrijving.

en dan een cm of 5 aan losse snau.... en ik sta vast.

pas 3 keer gebeurt ofzo. :')
 
Hallo Neo... Tijd om ingeplugd te worden en zelf niks meer te kunnen.

Hoe triest om te zien dat films als the matrix, V for vendetta of het boek 1984 stapje voor stapje dichterbij komen.
 
Welk boek uit 1984?

*D

De titel van het boek is "1984" van George Orwell. Een klassieker in literatuurgeschiedenis die gaat over een allescontrolerende overheid die iedereen in de gaten houdt. Waarin een maatschappij is gecreëerd waarin je zelfs niet aan bepaalde dingen mag denken.
 
Ik las net dit berichtje in de motoport nieuwsbrief:Op zich geen slechte aanpassing, maar mij lijkt dat ze dit beter eens in alle koekblikken zouden bouwen omdat dat meestal de mensen zijn die bezig zijn met alles behalve verkeersdeelname (administratie doen, scheren, aankleden, big mac eten, enz).

Iemand een andere mening cq. informatie hierover?

Ik vind het een hele slechte zaak. Motorrijden is voor velen, anders dan autorijden, een 'sportieve' ontspanning. Op de motor rijden doen velen bewust. Een belemmering van het rijden, lijkt mij een slechte zaak. Je sluit de risico's nooit uit. Het is een persoonlijke vrijheid om die risico's aan te gaan. Wanneer ze de vrijheid zo ver inperken in ons land, ga ik verkassen.
 
Hallo Neo... Tijd om ingeplugd te worden en zelf niks meer te kunnen.

Hoe triest om te zien dat films als the matrix, V for vendetta of het boek 1984 stapje voor stapje dichterbij komen.

Inderdaad, wanneer de machine voor de mens gaat denken is de mens gedoemd te sterven. Het engiste onbetrouwbare onderdeel is dan nog de mens.........................................

Dus weg met die troep en gewoon zelf nadenken!


Marc
 
ik bepaal graag zelf of ik te hard wil rijden
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan