de motor loopt op 1 cilinder GPZ/EX 500

UPDATE

MF veteraan
6 mei 2002
1.453
0
Zwolle
Hallo,
sinds kort ben ik begonnen met het sleutellen aan een GPZ500(ex500) uit 1987 *D *D *D .
Deze bike heb ik via het forum gekocht *D *D , en bij de koop liep de motor al niet echt lekker :( (best wel beroerd :( :( )maar de prijs was wel goed *D *D . Volgens de verkoper zou het liggen aan de bougie, bougie kabel of de bobine.

bougies vervangen > Geen ander resultaat
Bougie doppen schoongemaakt > Geen ander resultaat
Linker bougie kabel los en de motor start direct en loopt redelijk
Rechter bougie kabel los en de motor start slecht en loopt ZEEEEER beroerd.

Mijn conclusie is dat het probleem zicht voordoet in de linker helft.

Mijn vraag is dus, Wat zou dit kunnen zijn. Bobine defect/niet goed ??
De bobine is toch dat ronde potje waaraan je bougie kabel vast zit
mocht dat het geval zijn, zijn bobines universeel of moet links links en rechts rechts.

ps ben in het bezit van 2 linkerhanden en veel wilskracht *D *D *D oja en een ongeduldige vriendin die nu endelijk wel eens wil gaan rijden met haar GPZtje

dus advies en tips zijn zeer welkom

full
 
Moderne bougiekapjes bevatten een serie-weerstand voor radio/TV-ontstoring.

Ik heb nogal eens meegemaakt (brommers hebben maar 1 bougie) dat die weerstand inwendig onderbroken raakte en dan liep DUS de brommer niet meer.

Dan ging die kap eraf en, ik schaam mij een beetje, dan haalde ik uit mijn rommelkist een kapje/dopje van alleen maar plastic met een metalen busje en klemmetje en voortaan had ik wèl weer vonk, want wat er niet in zit kan ook niet kapot.

Kijk eens voor de zekerheid met een ohmmeter of die kappen (nog) wel dezelfde serie-weerstand hebben, dus meten tussen kabel-pennetje en de plek waar de bougie contact maakt, "kern". Ook: of er geen parallel-geleiding naar "massa" is vanaf de kern want dat hoort een absolute isolatie te zijn.

Vertrouw niets wat je niet zelf gemeten hebt.
 
[Ook: of er geen parallel-geleiding naar "massa" is vanaf de kern want dat hoort een absolute isolatie te zijn.]

Is dat niet hetzelfde als 'lekkage'?

Heb ooit eens zo'n boubiene gehad die een klein barstje had, in het donker zag je de vonkjes vliegen. (frame <-> boubine) Die soes 380GT draaide toen ook niet echt zuiver, een keer 3/3 en tussendoor 2/3.
 
1*Bougie kabel nog helemaal goed? Geen lekage? Als het donker is kan je dat goed zien. Starten en kijken of er vonken overspringen...
2*Kan ook zijn dat je onderbreek kontakt niet juist geregeld staat, ontregeld is.

3*Probeer eens via de "zoek" functie.

Thanks,
Ik ga dadelijk weer met goede moet *D *D die kappen eraf halen zodat ik de tank ook weer kan demonteren, waarna ik eindelijk weer bij de bougies kan :( :( :( :, ik bezit helaas geen apparatuur om de weerstand te kunnen meten. Ik ga de bougie kabels omdraaien de linker naar de rechter kant. En vervolgens met gebrekkig inzicht de kabels beoordelen. *D
 
Kijk eens voor de zekerheid met een ohmmeter of die kappen (nog) wel dezelfde serie-weerstand hebben, dus meten tussen kabel-pennetje en de plek waar de bougie contact maakt, "kern". Ook: of er geen parallel-geleiding naar "massa" is vanaf de kern want dat hoort een absolute isolatie te zijn.

Vertrouw niets wat je niet zelf gemeten hebt.

Tja dat meten zal helaas niet gaan, ik heb geen apparatuur waarmee dat mogelijk is
 
Probeer eens,i.p.v. vna de bougiekabels te wisselen,de aansluitingen op de bobines te wisselen.
Zodoende wordt de linkerbobine nu dus de aanstuurder voor de rechterbougie, en vice versa.
Natuurlijk ook de bougiekabels op de andere bougie plaatsen dan... :X
Als nu de rechterkant storingen geeft,weet je iig dat de bobine dus de boosdoener is..
Succes! ;)
 
Gisteravond maakte ik een testrit nadat ik:
Bougies en luchtfilter had vernieuwd en de carbarateur had schoongemaakt.

Toch bleef hij heel erg inhouden.
net alsof hij:
* teveel benzine krijgt
* teveel benzine en teveel lucht krijgt
* dat hij niet goed verbrand en zich verslikt (bougie of bobine probleem??)

Ik draai het gas volledig open en dan houd hij een hele tijd in en langzaam komt hij hoger in de toeren. Daarna liet ik het gas los met het resultaat een oorverdovende knal. Zo'n knal is best leuk maar niet uit mijn motor *D :(
 
Probeer eens,i.p.v. vna de bougiekabels te wisselen,de aansluitingen op de bobines te wisselen.
Zodoende wordt de linkerbobine nu dus de aanstuurder voor de rechterbougie, en vice versa.
Natuurlijk ook de bougiekabels op de andere bougie plaatsen dan... :X
Als nu de rechterkant storingen geeft,weet je iig dat de bobine dus de boosdoener is..
Succes! ;)

Dan wordt dat mijn volgende stap. de bobines omwissellen en testen
voor alle duidelijkheid daar waar de bougie kabel begint is toch de bobine :? :?

Tja heb nog geen werkplaats handboek kunnen opscharrellen :( :(
Maar heb wel internet en Motor-forum onder mijn snelkiestoetsen *D *D

is dat wat ik rood gemaakt heb de bobine
full
 
Het grijze/zwarte doosje waar de bougiekabel uitsteekt is inderdeed de bobine.
De electrische aansluiteningen (plus,min & pulsgever) zijn vaak verwisselbaar.
Probeer dat eens en gooi de bougiekabel dan ook om.
Kijk of nu de andere cylinder storing geeft.
Zo ja -> bobine doorgeslagen/kaduuk,
Zo nee -> kabelbreukje in aansturing of ontsteking kaduuk(pulsgever).

Zukses! ;)
 
Ennnn??? Probleem al opgelost? Wat was het??

Was dat maar waar :( .

Ik heb hier en daar nog effe gekeken wat het kon zijn, dus ben ik opzoek gegaan naar onderdelen op internet. Tjonge van die prijzen wordt je niet echt happy :( :( :(

Ik heb via marktplaats een kabelboom voor 70 euro kunnen kopen incl bobines cdi enz, dus een koopje *D *D *D maar heb hem nog niet binnen :(

Kk was ondertussen de olie aan het vervangen, en wat denk je olie eruit filter eraf, Past die nieuwe filter niet :( :( :(

Dus geen olie in het blok, en kan dus de motor niet starten en dus ook niet uitzoeken wat het probleem is :( :( :(

Een leuke paastocht zit er helaas niet in :( (voor mijn vriendin dan *D )

Maar zodra ik een nieuw filter heb en de kabelboom, dan verwacht ik het probleem snel op te lossen :) :) :)
 
Heb je nou voordat je dat spul besteld had de bougiekabels al een keer verwisseld.
Of de kabels even meenemen naar een garage om door te laten meten.

Nu maar hopen dat je het spul vandaag nog krijgt, het is hier iig prachtig weer. :] En een nieuw oliefilter kun je toch zo ophalen.

Suc6 :)
 
Heb je nou voordat je dat spul besteld had de bougiekabels al een keer verwisseld.
Of de kabels even meenemen naar een garage om door te laten meten.

Nu maar hopen dat je het spul vandaag nog krijgt, het is hier iig prachtig weer. :] En een nieuw oliefilter kun je toch zo ophalen.

Suc6 :)

Heb vandaag de oliefilter omgeruild en ga morgen olie verversen.
Ik heb de bougiekabels nog niet verwisseld, had ik misschien eerst moeten doen.

Het vreemde van alles is dat wanneer ik 1 bougiedop eraf laat en de motor start dat ie het wel doet, en wanneer ik dit omdraai dat de motor ook start.
Maar heel soepel klinkt het niet.

Ik hoop wanneer ik alles vervang (deel voor deel en tussentijds testen) dat hij het eindelijk gaat doen.

Kan ik misschien samen met mijn vriendin naar de mega meeting *D *D *D
 
Laatst bewerkt:
Zit(ten) de carburateur(s) wel lekvrij vast aan het blok? Eventueel rubber-achtig tussenstuk geen haarscheurtje of "verwrongen"?

Dit was ook mijn vermoeden toen ik de motor kocht, toen ik het luchtfilter wou vervangen zat het luchtfilter niet goed op de carburateur, Ook niet zo raar want het koste onz bloed zweet en tranen om de luchtfilter op de carburateur te krijgen en vervolgens de carburateur in de ??slang?? te krijgen, De luchtfilter zit 100% goed op de carburateur, maar ik vind dat de carburateur eigenlijk wel iets verder die slang in mag. Ik dit heb ik op diverse manieren geprobeerd maar ik win geen enkele milimeter.

zal morgen wel een fototje plaatsen
 
Die 'morgen posten' zijn precies in 'franse uurkes' berekend.

Ben er helaas nog niet aan toegekomen :( :( , Maar zal Vandaag 1e paasdag nog effe snel de tank eraf rukken en een plaotie schieten *D *D .

NB, De EX500 is weer in waarde gestegen want vanaf zaterdag heeft ie knipperlichten van een ford Fiesta (Nieuw type) koste op de sloop 5 euro
best geinig al zeg ik het zelf *D *D *D
full
 
En ziehier het resultaat *D .
full

Bij aankoop was 1 knipperlicht stuk, dus deze zou vervangen moeten worden maar wat zijn die originele knippers duur zeg. Toen effe een modelletje geknipt van papier, en op de sloop wezen zoeken. Mijn vriendin vond de knippers van de fiesta het leukst. Effe met de dremel een gat in de kuip jagen, (was al gebarsten :( ) en vervolgens die knipper erop gelijmd *D *D

Hij wordt mooier, en als ie dadelijk ook nog lekker rijdt *D
 
Laatst bewerkt:
Hulp nodig? in de buurt van Den Haag kom ik wel ff langsbrommen..

Begin met een multimeter de bougiedoppen door te meten..zit vaak een ontstoorder en gaan wel eens kapot daarna primaire winding van bobines..Horen gelijk te zijn.

Is b.v. de vonksterkte wel ok? moet je ff opzoeken op dit forum.

 
Hulp nodig? in de buurt van Den Haag kom ik wel ff langsbrommen..

Begin met een multimeter de bougiedoppen door te meten..zit vaak een ontstoorder en gaan wel eens kapot daarna primaire winding van bobines..Horen gelijk te zijn.

Is b.v. de vonksterkte wel ok? moet je ff opzoeken op dit forum.

Is zwolle ook omgeving Denhaag O-)
De koffie en paaseieren staan klaar *D
Ik heb ondertussen (gister) een meet apparaat gekocht, maar er zit geen gebruiksaanweizing bij (Stom KARWEI ding :( :( )
 
Ik heb ondertussen de bobine/bougiedoppen/bougeikabels enz enz
schoongemaakt, en het leek erop dat ie het goed ging doen, maar je merkt gewoon dat ie afentoe een fonkie tekort komt :( :(

ik wacht op mijn kabelboompie met de toebehoren
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan