De motornavigatie.

Status
Niet open voor verdere reacties.

jiri.blom

MF'er
29 nov 2007
205
0
Almere
Hallo iedereen ik ben al even aan het zoeken en verglijken van navigatie voor de motor.

waar ik bij twijfel is:
Garmin 550
tomtom rider 2

Ik wil er zelf routes mee kunnen uit stippelen en verder soms met de auto kunnen gebruiken.

Wie weet er een paar andere of welke ik zou moeten nemen?

Groet CBR..
 
Er is ook eentje van de 550.... dus navigeer maar....

Hoe dan ook je zult een hoop plezier beleven met een navigatie systeem, mijn ervaring dan.
 
Ik prefereer de Zumo van Garmin en daar kan je volgens meer mee doen dan de ttr
gewoon route's maken in mapsource op je pc en via google earth even kijken hoe men rijd gaat perfect
 
Ikzelf gebruik een Garmin Streetpilot 2610, met courante maps.
Bevalt me ernstig goed: mooi robust waterproof/shockproof, goed te bedienen en multi-inzetbaar (in auto en motor).

Ook leuk om thuis op de pc een vakantieroute uit te werken en te uploaden, en daarna op je bestemming de route heerlijk te kunnen rijden....

Nee ik wil niets anders meer!! :]
 
Ikzelf gebruik een Garmin Streetpilot 2610, met courante maps.
Bevalt me ernstig goed: mooi robust waterproof/shockproof, goed te bedienen en multi-inzetbaar (in auto en motor).

Ook leuk om thuis op de pc een vakantieroute uit te werken en te uploaden, en daarna op je bestemming de route heerlijk te kunnen rijden....

Nee ik wil niets anders meer!! :]

:^
 
Ik gebruik een garmin Quest I.
Bevalt goed.
Klein, waterdicht(!) apparaatje, dat prima in je jaszak past, dus geen gesleep meet een (relatief) groot ding.
De Qust kan ook in de auto, op de fiets of lopend mee; het ding heeft een ingebouwde batterij die lang stand allone gebruik mogelijk maakt.
Een nadeel van zo'n Quest kan het beperkte interne geheugen van 243MB zijn, waar je de kaartinformatie (MapSource van Garmin) in op moet slaan.
Zo kan je niet heel Europa erin stoppen, maar een vooraf te selecteren gedeelte.
Dit is echter voor mij nog steeds ruimschoots voldoende gebleken.
 
Ikzelf gebruik een Garmin Streetpilot 2610, met courante maps.
Bevalt me ernstig goed: mooi robust waterproof/shockproof, goed te bedienen en multi-inzetbaar (in auto en motor).

Ook leuk om thuis op de pc een vakantieroute uit te werken en te uploaden, en daarna op je bestemming de route heerlijk te kunnen rijden....

Nee ik wil niets anders meer!! :]

:^ of het moet een 2820 zijn... ;)
 
Voor motor én auto: óf de Zümo of de TomTom Rider. Laat je leiden door demo's, maar ga niet blind af op adviezen via het gps-forum of Waypoint. Die laatste twee zijn één en nogal ongenuanceerd pro Garmin, en dus Zümo.

De apparaten ontlopen elkaar niet veel:
Zümo is hot en veelbesproken. Vraagt wat gewenning maar zal je snel helpen bij het rijden van mooie routes. Updates qua kaarten zijn kostbaar.
TomTom Rider biedt voor een lage prijs veel gemak. Updates hoeven geen geld te kosten 8-)

Met beide apparaten kan je toerroutes rijden. De Zumo is iets duurder. Kies bij de Zümo wél voor de 550. De 500 is vrij beperkt en kan niet uitgebreid worden. Een TomTom Rider BeNeLux is zo ge-upgrade naar Europa (west, of Centraal evt Amerika, Canada, Oost Europa noem maar op).
De Quest is zondermeer af te raden.
 
Laatst bewerkt:
Voor de hand liggend is natuurlijk te gaan bitchen over dat Garmin veel en veel (zei ik al veel?) beter is dan TomTom maar juist omdat je zegt routes te willen gaan uitstippelen is er eigenlijk geen andere optie dan een Garmin. Je krijgt er Mapsource bij en dat is een geweldig routeplan pakket.
 
En daar komt dan nog bij dat ook Garmin tegenwoordig 'gratis' te upgraden is... O-)

Je kunt je overigens afvragen of je elk jaar wilt upgraden naar de nieuwste versie. Ik denk dat je rustig een jaartje over kunt slaan, zeg maar eens per twee jaar de nieuwe versie erop zetten dus.
Omgerekend betaal je dan 33 euro per jaar voor je nieuwe versie, dat valt in mijn ogen nog wel mee. Ik heb het er voor over.

Zoals hierboven al gezegd, TomTom kan niet tippen aan de routemogelijkheden van Garmin. Eenmaal gewend aan MapSource wil je niet anders meer.
Tegenwoordig heb je dan wel programma's als ProMotor OnRoute die ook routes voor je TomTom kan maken, maar je blijft zitten met die beperking van het aantal routepunten binnen TomTom. Opsplitsen is dan de oplossing.
 
Laatst bewerkt:
Voor motor én auto: óf de Zümo of de TomTom Rider. Laat je leiden door demo's, maar ga niet blind af op adviezen via het gps-forum of Waypoint. Die laatste twee zijn één en nogal ongenuanceerd pro Garmin, en dus Zümo.

De apparaten ontlopen elkaar niet veel:
Zümo is hot en veelbesproken. Vraagt wat gewenning maar zal je snel helpen bij het rijden van mooie routes. Updates qua kaarten zijn kostbaar.
TomTom Rider biedt voor een lage prijs veel gemak. Updates hoeven geen geld te kosten 8-)

Met beide apparaten kan je toerroutes rijden. De Zumo is iets duurder. Kies bij de Zümo wél voor de 550. De 500 is vrij beperkt en maar kan niet wel uitgebreid worden dmv een sd kaart waar heel europa op kan, dat op dvd word meegeleverd. Een TomTom Rider BeNeLux en de 500 is zijn zo ge-upgrade naar Europa (west, of Centraal evt Amerika, Canada, Oost Europa noem maar op).
De Quest is zondermeer af te raden.

Kleine aanpassing gemaakt in je tekst... ;)

Het verschil van de 500 en de 550 zit hem dus in het interne geheugen en de autosteun die je niet bij de 500 krijgt. Als je dus een gps nodig zou hebben die je niet in de auto gebruikt is het niet slim om voor de 550 te gaan, de 500 kun je dmv een 2gb SD kaart updaten zodat je heel europa op je gps hebt.
De 550 is dus het enigste apparaat dat direkt geschikt is voor auto en motor, zowel bij tomtom rider als bij de garmin zumo 500 dien je een automount los bij te kopen. Wel mist de 500/550 een headset voor in de helm, deze is bij de Rider wel weer meegeleverd.

Vergelijken is vrijwel onmogelijk, de apparaten zijn te divers om tot een goed vergelijk te komen, een TT kun je op officieuze wijze updaten, dat is bij de garmin weer moeilijk. Garmin levert wel de 500 +550 standaard de europa dvd erbij, dus als je een 500 koopt beschik je toch over alle kaarten van europa, alleen past deze grote kaart niet in 1 keer in het interne geheugen van de 500.

De een heeft dit, de ander weer dat, kennis van zaken hebben beide bedrijven, tekortkomingen ook...

Gps.nl/notter vind ik eerlijk gezegd ook niet objectief en is zeker pro-garmin, al gaat mijn voorkeur voor de motor ook naar garmin, simpelweg omdat het plannen van routes een "standaard iets" is, andere software is niet nodig en de meeste routes die voorhanden liggen zijn vaak in "mapsource" geschreven.


:)
 
Kleine aanpassing gemaakt in je tekst... ;)

Het verschil van de 500 en de 550 zit hem dus in het interne geheugen en de autosteun die je niet bij de 500 krijgt. Als je dus een gps nodig zou hebben die je niet in de auto gebruikt is het niet slim om voor de 550 te gaan, de 500 kun je dmv een 2gb SD kaart updaten zodat je heel europa op je gps hebt.
De 550 is dus het enigste apparaat dat direkt geschikt is voor auto en motor, zowel bij tomtom rider als bij de garmin zumo 500 dien je een automount los bij te kopen. Wel mist de 500/550 een headset voor in de helm, deze is bij de Rider wel weer meegeleverd.

Vergelijken is vrijwel onmogelijk, de apparaten zijn te divers om tot een goed vergelijk te komen, een TT kun je op officieuze wijze updaten, dat is bij de garmin weer moeilijk. Garmin levert wel de 500 +550 standaard de europa dvd erbij, dus als je een 500 koopt beschik je toch over alle kaarten van europa, alleen past deze grote kaart niet in 1 keer in het interne geheugen van de 500.

De een heeft dit, de ander weer dat, kennis van zaken hebben beide bedrijven, tekortkomingen ook...

Gps.nl/notter vind ik eerlijk gezegd ook niet objectief en is zeker pro-garmin, al gaat mijn voorkeur voor de motor ook naar garmin, simpelweg omdat het plannen van routes een "standaard iets" is, andere software is niet nodig en de meeste routes die voorhanden liggen zijn vaak in "mapsource" geschreven.


:)


Mee eens, thanks!
 
zelf een zumo 550, ik vindt het een pracht apparaat. met de rider geen ervaring, ga dus ook niet verkondigen welke beter is.

Wat echter wel kan meespelen is het marktaandeel van beide bestandsformaten. De garmin .gpx / .gdb formaten zijn (in mijn ogen) veel meer in omloop dan de tomtom (.itn) bestanden, helemaal als je via internet buiten nl zoekt.
Ook hier op mf merk ik dat als er een route aangeboden wordt, dit bijna altijd een garmin bestand is, heel soms met een naar tomtom geconverteerde route erbij als service.

Nu zijn garmin bestanden wel om te zetten naar (meerdere) tomtom bestanden, maar er kunnen altijd kleine fouten insluipen.
 
Ik zou ook voor de zumo gaan, gewoon puur omdat die veel meer voor motorrijders ontwikkeld is. Ze hebben echt onderzoek gedaan naar wat motorrijders willen en bied veel meer opties dan de tomtom.

To put it very simple:
- Als je echt routes wilt gaan rijden door Nederland of heel europa zou ik voor de Zumo gaan.

- Als je hem gewoon wilt gaan gebruiken om van huis naar je schoonmoeder te rijden zou ik voor de Tomtom gaan.
 
Ik zou ook voor de zumo gaan, gewoon puur omdat die veel meer voor motorrijders ontwikkeld is. Ze hebben echt onderzoek gedaan naar wat motorrijders willen en bied veel meer opties dan de tomtom.

To put it very simple:
- Als je echt routes wilt gaan rijden door Nederland of heel europa zou ik voor de Zumo gaan.

- Als je hem gewoon wilt gaan gebruiken om van huis naar je schoonmoeder te rijden zou ik voor de Tomtom gaan.

Motorrijders hebben ook behoefte aan een apparaat wat een goed volume levert (bijv. SP2610), en laat dat de zumo nou net niet hebben... :X

De Zumo is zeker leuk, heb hem zelf ook, maar het perfekte apparaat is nog lang niet in zicht! :N
 
Als je een beetje je weg weet te vinden op Usenet (helaas kan je navigatie je daar niet bij helpen vrees ik... :+ ), dan moet je wel wat kunnen vinden.

Heb al zo vaak een nieuwe "mapsourse" gezien met nieuwe mappen, het programma loopt gewoon maar als je de kaarten naar je gps wilt versturen krijg je de melding dat je de kaarten eerst moet unlocken of dat er een ongeldige unlock bij zit... ;)
 
Heb al zo vaak een nieuwe "mapsourse" gezien met nieuwe mappen, het programma loopt gewoon maar als je de kaarten naar je gps wilt versturen krijg je de melding dat je de kaarten eerst moet unlocken of dat er een ongeldige unlock bij zit... ;)

Precies... je zoekt je een breuk, vindt een heleboel niet werkende codes, er zijn hele fora mee bezig geweest zonder succes en uiteindelijk ben je langer bezig geweest dan de paar pleuro die je wilde besparen...

Ik koop die nieuwe update wel op kosten van de zaak... :P
 
Laatst bewerkt:
Motorrijders hebben ook behoefte aan een apparaat wat een goed volume levert (bijv. SP2610), en laat dat de zumo nou net niet hebben... :X

De Zumo is zeker leuk, heb hem zelf ook, maar het perfekte apparaat is nog lang niet in zicht! :N

Motorrijders hebben daar helemaal geen behoefte aan. Ik gebruik het ding (2610) zonder geluid. Gaat prima. :Y
 
Motorrijders hebben daar helemaal geen behoefte aan. Ik gebruik het ding (2610) zonder geluid. Gaat prima. :Y

Motorrijders wel, jij niet...

Het heeft anders toch verdomd weinig nut om een zumo van een mp3 speler te voorzien die je boven de 120km/u nog nauwelijks kunt horen, en net zo met het navigatievolume.

Maar daar gaat dit topic niet over, wil er alleen mee aangeven dat de zumo ook nadelen heeft ondanks dat ie "speciaal voor de motorrijder" ontwikkeld was! De 2610 schreeuwt je van je buddyseat af als je het volume op 10 hebt staan, de zumo moet op 100% (ja, master en slave volume) om met dezelfde set-up iets fatsoenlijks te kunnen horen, ik rij met gehoorbeschermers in die ook " speciaal" voor motorrijders ontwikkeld zijn! :+
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan