De MT 5001 Android GPS voor je Motor

GoRider-Excalibur-xl-2019-menu-opticam.jpg

De Gorider Excalibur XL 2019 is nu leverbaar via Gorider en enkele shops zoals opticam.
 
244 euro vind ik juist goedkoop!

Weet niets van de geïnstalleerde navigatie software, maar een 5 inch met mooie goede bescherming, cradle houder en autohouder vind ik n koopje.
Android 6 dus eventueel tomtom go mobile erop.
 
2 GB werkgeheugen?
Valt best mee toch?
Wat doe je ermee? Navigatie en misschien wat muziek en je bluetooth.

Er zit 2 GB op m'n phone...nooit problemen
 
Ikzelf heb ook n Rider en dat is natuurlijk het beste.
In het begin ook jaren zitten klungelen met smartphone en daarna auto tomtom, maar toen ik n Rider 410 had wist ik...dit had ik veel eerder moeten doen
 
Hetzelfde apparaat (uiterlijk en ook het home screen) voor iets meer dan Euro 100 op Ali Express. Heeft volgens de specificaties dan 1 GB RAM en 16 GB intern geheugen. Of dat voldoende is voor Tom Tom Go weet ik niet, maar anders was het wel een idee om deze als opvolger te gebruiken voor mijn (uiterlijk dezelfde) Windows CE navigatie. Dan hoef ik niet eens de voeding aan te passen, maar kan ik 'm direct koppelen aan de bestaande voeding.
Maar voor minder dan Euro 200 heb je tegenwoordig ook prachtige "rugged" smartphones met enorme accucapaciteit.
 
Met rugged smartphone blijf je prutsen met USB kabeltjes en lastigere handschoen bediening.

1 GB werkgeheugen is heel weinig hoor.
 
Heeft volgens de specificaties dan 1 GB RAM en 16 GB intern geheugen.
Ja, dat werkt hier al jaren. Ik de originele MT5001 nog steeds en is een keer terug geweest voor garantie en ik kreeg toen de 1 GB chip er gratis in.
De mijne werkt nog met KitKat, die dingen op Aliexpress hebben een nieuwe processor chip en kun op Android 6 draaien.
Of deze echt 2 Gb heeft?? Anders is het het extra geld niet waard.
Het is wel traag met opstarten enzo. Eenmaal draaien, dan valt het mee.
Ik rijd meestal met mijn Ulefone Armor 5. Heerlijk groot scherm en snel en veel geheugen.
 
Goedkoop? Klein beetje bijleggen en je hebt al een echte TomTom Rider (50). Ik zou het wel weten...

Ik heb m'n rider 410 en 550 weg gedaan! Zo'n Android toestel is wel een heel stuk meer bij de tijd en universeler in te zetten. Maar het blijft een dure variant het zijn bijna tomtom prijzen inderdaad.
 
Ik vind persoonlijk de 2GB intern maar mager. Het systeem wordt er dan zeker niet vlotter op.
Dat merk je echt niet ik heb de 1gb versie het is net zo soepel als mijn tel met 8 gb werkgeheugen. Je navigeert er alleen mee en muziek! Als game toestel gaat hij inderdaad tekort schieten maar dat doen niet veel mensen in de praktijk gok ik zo....
 
Ja, dat werkt hier al jaren. Ik de originele MT5001 nog steeds en is een keer terug geweest voor garantie en ik kreeg toen de 1 GB chip er gratis in.
De mijne werkt nog met KitKat, die dingen op Aliexpress hebben een nieuwe processor chip en kun op Android 6 draaien.
Of deze echt 2 Gb heeft?? Anders is het het extra geld niet waard.
Het is wel traag met opstarten enzo. Eenmaal draaien, dan valt het mee.
Ik rijd meestal met mijn Ulefone Armor 5. Heerlijk groot scherm en snel en veel geheugen.

Heeft ie van jou niet de fastboot optie toevallig? Dan start hij in een paar seconden op.
 
Hoezo "universeler"? ;)

Ten eerste ben je vrij om je software te kiezen ideaal als je bijvoorbeeld eens offroad ga. Of je een track op kaarten wilt projecteren zoals met osmand zodat je niet tegen de herberekenen bugs van tomtom aanloopt. En zo zijn er nog wel een paar voorbeelden. Daarnaast kun je apps als flitsmeister, Spotify, radio, camera afstandsbediening en headset instellingen app gewoon naast je navigatie software op je stuur gebruiken. Je kunt voor die laatste dingen uiteraard ook je telefoon gebruiken echter is alles op 1 apparaat net zo makkelijk en blijft die telefoon lekker in je binnenzak. Oké nu word het wel een lang verhaal maar dit moet wel enige helderheid geven.
 
Heeft ie van jou niet de fastboot optie toevallig? Dan start hij in een paar seconden op.
Yep en dat scheelt veel. Maar ook dat je kiezen hoe hij afsluit. Dus een melding geeft en dat je accoord moet geven. Als accu van die dingen nl leeg is, blijft ie wel aan op de 12V, maar bij tanken, motor uit -> ding uit en dan maar weer opstarten.

Zo'n Android systeem is pas echt het schaap met de 5 poten en daar kunnen Garmin en TT niet aan tippen. Maar als je dat niet nodig hebt, voila.
 
Oei lastig. Heb nu de rider 450 maar hier kan veel meer mee😑 alleen jammer dat tomTom go geen kronkelroutes ondersteund
 
Het vreemde is wel dat de kronkel routes op GO Mobile wel iets anders is al op de Rider.
Regelmatig meegemaakt dat ze met dezelfde bestemming een andere route geven. (Zitten naast elkaar op mijn motor)
Persoonlijk vind ik de Rider iets mooiere routes geven dan GO Mobile.
De spannende routes zijn duidelijk nog mooier. Al moet je wel opletten met de instellingen in combinatie met de omgeving. In NL is midden kronkel zonder hoogte vaak het mooist en de Eifel midden kronkel en midden hoogte.

Ook weer vreemd dat dezelfde instellingen in MRA op de TomTom kaart ook regelmatig andere routes geeft.
 
Het vreemde is wel dat de kronkel routes op GO Mobile wel iets anders is al op de Rider.
Regelmatig meegemaakt dat ze met dezelfde bestemming een andere route geven. (Zitten naast elkaar op mijn motor)
Persoonlijk vind ik de Rider iets mooiere routes geven dan GO Mobile.
De spannende routes zijn duidelijk nog mooier. Al moet je wel opletten met de instellingen in combinatie met de omgeving. In NL is midden kronkel zonder hoogte vaak het mooist en de Eifel midden kronkel en midden hoogte.

Ook weer vreemd dat dezelfde instellingen in MRA op de TomTom kaart ook regelmatig andere routes geeft.

Ja maar ik heb zelfs met 2 riders naast elkaar verschillende routes gehad. Had de rider 410 en de 550 naast elkaar beide up to date etc. Nu geef ik geen pinda om de hele kronkelroute omdat het voor geen meter werkt in Nederland mits je het wat tweakt dmv myrouteapp of mydrive anders rijd je de hele dag door stad namelijk.😜
 
Ja, dat die bug er nog niet uitgehaald hebben ...

De GO Mobile App is inmiddels ge-update maar ik heb hier nog niet mee getest op de motor.
Er zijn geen nieuwe functies bij gekomen maar je kunt wel zien dat de verschillen in werking tussen de Rider 550 en App kleiner geworden zijn.

Ik blijf op de motor toch de voorkeur aan de Rider 550 maar laat vaak een overzichtskaart bij in de GO Mobile App. Bijvoorbeeld bij het onderweg inkorten van een track laat ik op beide hetzelfde eindpunt met kronkel optie. Hiermee zie ik dus regelmatig verschillen in de route.
 
Ik heb de Gorider Excalibur XL besteld via iBood voor 129,95. 2Gb geheugen en een nog helderder scherm dan zijn voorganger. Hij heet nu ook MT 5002. Inderdaad ook via Aliexpress te krijgen maar dan slechts 1Gb geheugen. Wel goedkoper, rond de 100 Euro. Geen idee of er dan ook het verbeterde scherm in zit.
iBood heeft inmiddels wel de leverdatum al 3 keer uitgesteld. (Hebben ze hem misschien te goedkoop aangeboden en/of zijn er veel meer verkocht dan verwacht?)… Ik wacht nog even rustig af. Via Opticam is hij ook in prijs verlaagd trouwens. 179,95 ipv 249 Euro.
 
Terug
Bovenaan Onderaan