De MT 5001 Android GPS voor je Motor

De Excalibur XL is binnen. Helaas heeft hij maar 1Gb intern geheugen. En niet de 2Gb zoals Gorider belooft. Voor 129,95 vind ik dat niet zo'n probleem. Ik zal eens kijken en berichten of hij verder goed werkt. Maar ik kan me voorstellen dat je je wel genaaid voelt als je hem voor 249 Euro gekocht zou hebben. Ik heb Gorider zelf ook al gemaild. Kwalijke zaak, zou het zelfs misleiding willen noemen. Het is dus gewoon een MT 5002 met 1 Gb die je op Aliexpress voor minder dan 100 Euro kunt bestellen.
 
Helaas heeft hij maar 1Gb intern geheugen.
Ik had de Ibood aanbieding gezien, maar kon niet geloven dat er 2 GB inzat. Al die dingen op Ali zijn 1 GB.
GoRider is de 'NL-importeur' en Prolech heeft dit ook aan mij gemeld. De expert op iBood had het moeten melden, want er was ook een vraag over.
T'is wel degelijk misleiding IMHO.
 
Ik had de Ibood aanbieding gezien, maar kon niet geloven dat er 2 GB inzat. Al die dingen op Ali zijn 1 GB.
GoRider is de 'NL-importeur' en Prolech heeft dit ook aan mij gemeld. De expert op iBood had het moeten melden, want er was ook een vraag over.
T'is wel degelijk misleiding IMHO.
Wat hij zegt!

Ibood belazerd de zaak hier! Ik neem aan dat ze gewoon het oude model hebben geleverd.

Update: Gorider levert minder dan beloofd dus.
 
Laatst bewerkt:
Nee, niet iBood maar Gorider belazert het spul. De nieuwe Excalibur heeft ook maar 1 Gb. Ik heb echt de Excalibur XL Limited Edition gekregen.
 
Antwoord van Gorider:

"Beste Paul,

De nieuwe Excalibur-XL Limited Edition heeft 2x zoveel geheugen als de vorige Excalibur-XL.
Het gereserveerd geheugen door Android is inderdaad 1GB en daarmee al overbemeten voor de software wat er op kan draaien.
Ook in onze folder en online geven wij 1GB aan, omdat dit de hoeveelheid RAM is wat u in Android kunt zien. En om zulke opmerkingen zoals nu juist te voorkomen.

Weet wel dat het product waar u het nu over hebt totaal niet te vergelijken is met een Excalibur-XL Limited Edition.
Niet alleen betreft de standaard Chinese kopie (MT5002) over een lagere kwaliteit beeldscherm, software etc.
Ook moet u niet vergeten dat een dergelijk product niet over 2 jaar garantie beschikt, en als u een garantie hebt dient het terug gestuurd te worden naar China.
Plus… na aanschaf en bij aankomst in NL dient er nog invoerrechten en BTW te betalen.
Uiteindelijk bent u dan veel en veel duurder uit voor een minder product.

Best regards,

the GoRider team"
 
Laatst bewerkt:
Ja, creatief he... Maar goed voor 129,95 ben ik nog steeds tevreden. Ik zou hem alleen nooit kopen voor de originele prijs.
 
Nee, niet iBood maar Gorider belazert het spul. De nieuwe Excalibur heeft ook maar 1 Gb. Ik heb echt de Excalibur XL Limited Edition gekregen.

Die had ik niet zien aankomen! Jemig wat slecht ik snap je verontwaardiging!
 
Voor degene die nog een aankoop overwegen, ik zag op Aliexpress dat ze 11 November in de aanbieding gaan. Wel zijn er verschillende types. De goedkoopste heeft 512mb en Android 4.4. Dan is er nog een met 1Gb en Android 4.4. En als laatste de 1Gb met Android 6.0. Android 6.0 is wel aan te bevelen als je meerdere navigatieapps en dus ook meerdere kaarten wilt downloaden. Bij Android 4.4 is het een probleem om de kaarten op SD op te slaan. Met slechts 8 of 16 Gb intern geheugen heb je voldoende voor 1 navigatie app en het bijbehorend kaartmateriaal. Wil je meer tegelijk gebruiken en wat experimenteren/afwisselen dan moet je zeker een toestel met Android 6.0 kiezen. De goedkoopste op Ali kost 8 tientjes op 11 November. En eentje met Android 6.0 net geen 100 Euro.
Zoek op Ali etc naar "Karadar Motorcycle GPS" Dan zie je gelijk ook de losse extra cradles voor als je van motor wilt wisselen.
De goedkoopste Excalibur XL in Nederland zag ik bij MotoMoto voor 179,95. Vind ik nog steeds aan de prijzige kant.

Review van de Excalibur tot nu toe:
-Toestel voelt toch iets minder "premium" aan dan bijvoorbeeld de oude Excalibur/Becker Mamba/Holux en natuurlijk minder "premium" dan de TomTom Riders en Garmin Zumo's.
-Het scherm is drukgevoelig ipv capacitief. Dat houdt in dat de bediening net even anders aanvoelt dan een smartphone. Groot nadeel van de smartphone was dat hij ook reageerde op regendruppels. Dat zal nu niet meer zo zijn. Maar om te scrollen etc moet je echt drukken ipv vegen. Staat ook in de bijgeleverde beschrijving.
-Ik heb de apps TomTom GO, Calimoto, Kurviger en my Route App navigatie probleemloos kunnen installeren. Kaarten downloaden naar de SD kaart werkt ook prima.
-Als het wat mooier weer wordt zal ik een testritje doen en mijn bevindingen posten.
 
Ik heb nog steeds de 4.4/Kitkat uitvoering. TomTom kaarten heb ik via de SD lopen en Osmand op het interne geheugen.
Daarnaast TT flitsers (icm Osmand).
Prolech heeft toendertijd mijn 512 GB geupgraded naar 1 GB. Toestel was lek en moest toch terug naar China. DE usb ingang is stuk, maar via de houder kan ik hem aansluiten op de PC of 230V om te laden.
Nieuwe OS opzetten gaat niet meer dus. Maar ik heb 4 versies van hun 6.0 uitgeprobeerd en was drama. Ook omdat lege accu het toestel afsloot en het minuten duur de voor dat hij weer was opgestart. De 4.4 heeft een beveiliging tegen uitgaan door een keuze menuutje, zodat je tijd hebt in te grijpen.
De huidige 6.0 toestellen hebben een andere chip, waardoor het wel gaat. En hij veel sneller zou moeten zijn. Ook bij opstarten?
Dat ze er geen 2 GB inzetten is stom, maar moeten ze lekker zelf weten.
 
De snelheid is oke. Iets minder snel dan mijn Kyocera telefoon. Beeldscherm is goed afleesbaar, ook in zonlicht, maar niet zo scherp als dat van de telefoon.

Ik heb het toestel zojuist op de quad geïnstalleerd. Daarbij gelijk een tegenvallertje. Het stekkertje aan de houder wilde bijna niet in elkaar, en de wartel die het spul moet borgen was zo krom als een hoepel. Uiteindelijk met veel geweld in elkaar gekregen en de wartel er op kunnen draaien. Met als eindresultaat een kabelbreuk net achter het stekkertje. Gelukkig ben ik handig met de soldeerbout en krimpkous. Dus ik heb de stekker er tussen uit gehaald. Mijns inziens ook een betrouwbaardere oplossing.

Qua kleur past ie precies bij mijn quad. En het ziet er toch wel wat gelikter uit dan een telefoon met zelf geknutselde houder.

Ik blijf nog steeds van mening dat een toestel met de kwaliteit van een Rider of Zumo én een open Android erop wel eens een gat in de markt zou kunnen zijn. De Excalibur is leuk, maar haalt het nog niet bij de Rider en Zumo kwa kwaliteitsgevoel.
We gaan het testen en beleven.

Via Digital Eliteboard kwam ik erachter dat het naast de Go app van TomTom ook nog mogelijk is om de software erop te zetten die standaard ook in de TomToms zit. Dat werkt. Ziet er wat anders uit dan de Go app. Maar tot nu toe zie ik het voordeel er nog niet van. Wel leuk om eens te gaan testen!
 
Ik pakte net mijn oude weer uit kast, op de GS en rijden maar. Maar ook helaas; na 20 km was het over. Batterij leeg, ondanks dat hij aan de lader hangt en ik zie hem ook laden, maar niet genoeg. Dat had ik vaker, en blijkbaar gaat het ook niet met een 3.0 A lader. Data lijnen maar weer kortsluiten?
Dus gaarne dat ook effe testen ;)
 
Dat laden heb ik al getest. Het batterij percentage loopt op terwijl de navigatie actief is. Wel heb ik ook een 3 Ampere lader die nog aangesloten zat aan mijn quad. Ik vertrouw de originele omvormertjes niet zo die er standaard bij zitten.
 
Batterij leeg, ondanks dat hij aan de lader hangt
Accu kapot. Via Ampere app zie ik: opladen 400 mA, gaat naar 20 mA, maar oplaadnivo blijft op 0%. En als ik app opstart, gaat ie uit.
'Mijn' Shirley werkt niet meer voor Prolech, ze zal nog wel zoeken naar de afmetingen. Zou misschien een 5000 mA willen. Maar die zijn vrij groot en passen niet.
 
Inmiddels heb ik er daadwerkelijk mee gereden. Het scherm is ook buiten erg goed. Prima afleesbaar en spiegelt niet. Ik heb de TomTom GO app gebruikt met een vooraf in Mydrive gemaakte route. Werkt prima.

De app Calimoto werkt niet goed op het systeem. De interessantste functie "rondrit" werkt niet goed. Het scherm past niet op het scherm van de Gorider. De knoppen om de rondrit te genereren vallen buiten beeld. En zijn ook niet in beeld te scrollen. Volgens Calimoto ondersteunt hun app dit toestel ook niet. Terwijl Gorider zelf beweert dat de app wél werkt op hun toestel. Hij was zelfs voorgeïnstalleerd.

"
The navigation app NAVIGATOR from MapFactor is pre-installed, but you can also remove this app and download and install any other desired Navigation app through the Google Android Play Store. Which means you can also install the Calimoto app or any other motorcycle community app for driving the most beautiful winding roads.
Another big advantage from the new Excalibur-XL Limited Edition is its gateway to thousands of Android apps, this means you can also install many apps which you are already using on your android smartphone.
Android is a trademark of Google LLC."
 
Dat is wel eigenaardig.
Ik krijg van Prolech een nieuwe accu tegen 7 euro verzendkosten. Onderweg.
 
In basis zijn het ook prima toestellen. Zeker als je ze ergens rond de 100 Euro op de kop kunt tikken. Met de TomTom GO App heb je nagenoeg dezelfde mogelijkheden als met een Rider. En alles wat hij eventueel meer kan is Bonus.
 
Ik keek gisteren eens rond op MP en zag ook daar de Gorider aangeboden met 2 GB. (specificatie gekopieerd vanaf de Gorider website).
Ik heb de aanbieder een berichtje gestuurd en gewezen op de ervaring van Paul in dit topic en de mogelijk teleurgestelde reacties van kopers. Hij gaf direct aan de advertentie aan te passen.
Bij nieuwe motoren zie ik steeds meer rechthoekige schermen voor de "klokkenwinkel". Dan lijkt mij het zeer fijn als ze in navolging van een aantal autofabrikanten de mogelijkheid van Apple Carplay en Android Auto (heet tegewoordig geloof ik anders) bieden. Een smartphone heeft vrijwel iedereen bij zich en dan kan je mooi je eigen (navigatie) apps projecteren op het scherm.
Of een los waterdicht en trilbestendig scherm aanbieden met Apple Carplay en Android Auto.
 
Android Auto is zeer beperkt wat navigatie betreft. Alleen Google Maps en Waze. Beide ondersteunen geen GPX bestanden. Apple Carplay heeft wel ondersteuning voor TomTom Go maar op de Apple heeft TomTom weer geen GPX support. M.a.w. Leuk dat grote ingebouwde scherm maar je hebt er weinig aan. De meeste mensen hebben toch een extra scherm op de motor zitten in de vorm van een navigatie welke meestal een TomTom of Garmin is.
 
Inmiddels heb ik er daadwerkelijk mee gereden. Het scherm is ook buiten erg goed. Prima afleesbaar en spiegelt niet. Ik heb de TomTom GO app gebruikt met een vooraf in Mydrive gemaakte route. Werkt prima.

De app Calimoto werkt niet goed op het systeem. De interessantste functie "rondrit" werkt niet goed. Het scherm past niet op het scherm van de Gorider. De knoppen om de rondrit te genereren vallen buiten beeld. En zijn ook niet in beeld te scrollen. Volgens Calimoto ondersteunt hun app dit toestel ook niet. Terwijl Gorider zelf beweert dat de app wél werkt op hun toestel. Hij was zelfs voorgeïnstalleerd.

"
The navigation app NAVIGATOR from MapFactor is pre-installed, but you can also remove this app and download and install any other desired Navigation app through the Google Android Play Store. Which means you can also install the Calimoto app or any other motorcycle community app for driving the most beautiful winding roads.
Another big advantage from the new Excalibur-XL Limited Edition is its gateway to thousands of Android apps, this means you can also install many apps which you are already using on your android smartphone.
Android is a trademark of Google LLC."
Thanks voor de review tot nu toe! Ik ben erg nieuwsgierig naar dit soort apparaten...

Ik ben altijd vervend gebruiker van Garmin geweest. Navigeren doen die apparaten prima, maar je betaald erg veel geld voor matige hardware en frustrerende gebruikservaring. Ik heb na 8 jaar Zumo 660 een update naar een 346 gedaan en tov de 660 kan ik nu daadwerkelijk uitzoomen in kaartoverzicht... En voor de rest is de 346 geen haar beter dan 660. Wifi is waardeloos, bluetooth instabiel, smartphone compatibiliteit zuigt, scherm matig...

Ik denk niet dat ik nog een keer een Zumo navigatie ga kopen. Vandaar dat ik hier al een poosje mee lees, kijken hoe de ervaringen zijn. Een nav voor om en nabij de 100 euro kan je je geen buil aan vallen zou ik zeggen...
 
Overweg dan ook eens Chinese IP68 smartphone. Waarom?
- Wifi is wat je verwacht van een smartphone.
- Bluetooth veel stabieler dan Garmin of TomTom.
- Echt alles in 1 dus geen probleem met smartphone compatibiliteit.
- Wel afhankelijk van je keuze smartphone maar het schermen zijn ook in de zon goed afleesbaar.
- Keuze in navigatie apps en ondersteunde diensten als Flitsmeister. Garmin heeft overigens geen apps.
 
  • Leuk
Waarderingen: dgr
Overweg dan ook eens Chinese IP68 smartphone. Waarom?
- Wifi is wat je verwacht van een smartphone.
- Bluetooth veel stabieler dan Garmin of TomTom.
- Echt alles in 1 dus geen probleem met smartphone compatibiliteit.
- Wel afhankelijk van je keuze smartphone maar het schermen zijn ook in de zon goed afleesbaar.
- Keuze in navigatie apps en ondersteunde diensten als Flitsmeister. Garmin heeft overigens geen apps.
Zeker overwogen, maar ik navigeer vooral op vakanties en dan geldt het feit van 90% kans op regen. En dat gaat slecht met capacitive schermen op smartphones.

Edit: Zit ik toch ff te struinen... Kom ik deze tegen. Dit is toch haast te mooi om waar te zijn :P . Ziet er gewoon uit als een goede telefoon.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan