De MT 5001 Android GPS voor je Motor

Ik ben inmiddels helemaal over op een Smartphone. De Chinese phones zijn bruikbaar. Maar mijn voorkeur ligt toch echt bij een gebruikte Duraforce van Kyocera. Kun je voor ca 100 Euro uit Amerika laten komen. Je kunt er niet mee bellen hier in Europa. Maar verder zijn ze geniaal. De XD heeft een mooi groot scherm. En de Pro kun je zelfs als Action Cam gebruiken. Bevestiging gaat erg makkelijk met een extra hardcase.
Ik heb nog geen goede China Android Navigatie kunnen vinden. Belangrijkste vind ik snel en betrouwbaar draaien. En een goed afleesbaar scherm in vol zonlicht.
 
Zo de mt 5002 is binnen. Wat een top apparaat kan ik wel zeggen. Eerst even updaten van de apps waardoor hij wat sloom was enz. Maar daarna knalt hij er overheen als een redelijke smartphone. Gps signaal is veel sneller en nauwkeuriger dan bij het voorgaande model. Kwa toestel uiterlijk is hij gelijk aan zijn voorganger!

Morgen word het fodsport toestel geleverd en kan ik ze vergelijken.
 
Zoals beloofd.

Zowel de mt 5002 als het fodsport toestel zijn absoluut top. De houder van de mt 5002 is iets kleiner en klemt echt alleen het toestel bij de fodsport is het meer een bakje waar het toestel in valt. Beide toestellen zijn smartphone waardig snel. Ik denk als je er veel apps op ga draaien word het andere koek maar goed daar is het apparaat niet voor bedoeld. Het grote verschil zit hem in het scherm! De fodsport werkt als een smartphone zo makkelijk maar is niet te bedienen met handschoenen aan de mt 5002 wel maar is daardoor iets minder fijn zonder handschoenen. Scherm helderheid en opstart snelheid etc is gelijk. De android knoppen vind ik bij de fodsport iets fijner maar ik denk dat beide wel went.

Ik heb een tijdje smartphone als navigatie gebruikt maar dit werkt echt net zo soepel. En hier heb je mooiere houders en voeding enz is netjes verwerkt. Ik ga m'n navi smartphone dan ook verkopen aangezien er eindelijk systemen zijn die het hebben ingehaald.

Om een lang verhaal kort te maken ik kan het adviseren dat men dit toestel koopt. Ik heb gelijk afscheid genomen van mijn tomtom rider 550 omdat deze toestellen veel sneller zijn.
 
Wat vind je te traag aan een Rider 550?

Ik heb ook beide mijn waterdichte smartphone die inderdaad veel sneller is dan de Rider 550.
Maar ik vind de Rider 550 meer dan snel genoeg en ik gebruik toch regelmatig functies op de motor die niet in de TomTom GO mobile app zitten.
Ook is de Rider bij mij duidelijk stabieler in gebruik daar er geen andere functionaliteit op zit.

Tip! probeer eens te rijden met zowel de Rider op hoog zoom level en Rijd geactiveerd en de TomTom Go app met dezelfde track veel minder ingezoomd en zonder Rijd te activeren.
Heb je ineens veel meer overzicht en zijn alternatieven voor omleidingen zo gevonden.
 
Wat vind je te traag aan een Rider 550?

Ik heb ook beide mijn waterdichte smartphone die inderdaad veel sneller is dan de Rider 550.
Maar ik vind de Rider 550 meer dan snel genoeg en ik gebruik toch regelmatig functies op de motor die niet in de TomTom GO mobile app zitten.
Ook is de Rider bij mij duidelijk stabieler in gebruik daar er geen andere functionaliteit op zit.

Tip! probeer eens te rijden met zowel de Rider op hoog zoom level en Rijd geactiveerd en de TomTom Go app met dezelfde track veel minder ingezoomd en zonder Rijd te activeren.
Heb je ineens veel meer overzicht en zijn alternatieven voor omleidingen zo gevonden.


Bedankt voor de tips echter heb ik hem al verkocht. Ik vond het toestel traag in veel dingen... Nog wel mee om te gaan hoor maar net niet smooth genoeg vond ik. Met smartphones heb ik doorgaans snelle toestellen omdat ik me anders suf irriteer. En dat dat had ik met de 550 ook de series daarvoor waren nog erger maar goed. Dit werkt met de tt go app op deze toestellen veel sneller dan de rider zelf.

Veel winkels verlaten overigens de prijs van de 550 dus ik verwacht binnenkort wel wat anders. Ik kreeg nu een goede prijs voor het toestel en dacht hoppa weg er mee!
 
Ik geloof je direct als je zegt dat ze een stuk verbeterd zijn ten opzichte van hun voorgangers. Maar... Nog steeds maar 1Gb RAM geheugen. De Kyocera's daarentegen hebben bijvoorbeeld al 3 Gb. En de huidige smartphones 4Gb.
Grootste nadeel vond ik altijd de slechte afleesbaarheid in vol zonlicht bij deze toestellen. Misschien dat dat nu ook verbeterd is hoor.
Ik ben het wel met je eens dat de bevestiging en houder een stuk mooier zijn dan wat je met een smartphone kunt bereiken.
Alhoewel ik mijn hardcase oplossing ook heel behoorlijk vind.
 
Ik geloof je direct als je zegt dat ze een stuk verbeterd zijn ten opzichte van hun voorgangers. Maar... Nog steeds maar 1Gb RAM geheugen. De Kyocera's daarentegen hebben bijvoorbeeld al 3 Gb. En de huidige smartphones 4Gb.
Grootste nadeel vond ik altijd de slechte afleesbaarheid in vol zonlicht bij deze toestellen. Misschien dat dat nu ook verbeterd is hoor.
Ik ben het wel met je eens dat de bevestiging en houder een stuk mooier zijn dan wat je met een smartphone kunt bereiken.
Alhoewel ik mijn hardcase oplossing ook heel behoorlijk vind.


Ja werkgeheugen had ik ook verwacht dat problemen op zou leveren echter hebben ze android volledig uitgekleed waardoor het net zo soepel als op m'n smartphone met 8gb aanvoelt en dat verraste me. Zolang je niet te veel apps tegelijkertijd heb draaien wat uiteraard ook onnodig is bij een navigatie tov een smartphone, blijft het ook soepel draaien. Scherm helderheid heb ik al wat mee getest met de zon van afgelopen dagen en ik vind het prima. Het is te vergelijken met een tt rider echter kunnen veel smartphones nog net iets feller vooral met amoled schermen.

Gewoon lekker blijven testen Paul ik zit nog te kijken waar ik mee ga navigeren. Osmand of kurviger of ttgo. Dilemma's 😋😲
 
Ja werkgeheugen had ik ook verwacht dat problemen op zou leveren echter hebben ze android volledig uitgekleed waardoor het net zo soepel als op m'n smartphone met 8gb aanvoelt en dat verraste me.
Een uitgeklede Android. Dat betekend dus geen Android update mogelijkheid.
Welke Android versie staat er nu op ?

Hoe gaat dat trouwens met Android veiligheids updates ?

Heb je een link naar beide toestellen ? Klinkt erg interessant.
Ik ben ook groot voorstander van een originele motor mount, zoals deze toestellen hebben.
Helaas is die 1GB Ram erg mager.
 
Een uitgeklede Android. Dat betekend dus geen Android update mogelijkheid.
Welke Android versie staat er nu op ?

Hoe gaat dat trouwens met Android veiligheids updates ?

Heb je een link naar beide toestellen ? Klinkt erg interessant.
Ik ben ook groot voorstander van een originele motor mount, zoals deze toestellen hebben.
Helaas is die 1GB Ram erg mager.

Uiteraard zijn er wel updates mogelijk alleen dient de fabrikant die uit te brengen. Ik denk niet dat ze dat gaan doen om eerlijk te zijn. Beveiliging updates idem. Beide toestellen draaien op Android 6.0 overigens.

Ik heb inmiddels al wat meer mogen testen de fodsports heeft duidelijk mijn voorkeur hij is net even sneller en voor mijn gevoel beter afleesbaar. Het niet kunnen bedienen met handschoenen heb ik inmiddels getackeld door geleidende draad in m'n handschoenen te zetten.

1391900


Hier nog links naar beide toestellen.
https://m.alibaba.com/product/60834....7724838.2017115.13.313e200dSmXVYJ&redirect=1
https://s.click.aliexpress.com/e/rij1frC9z
 
Helaas is mijn mini usb los komen te zitten, zodat ik geen verbinding meer kan maken naar de PC. Zal hem eens open prutsen.
 
Ook ik heb een Fodsports aangeschaft, alleen had ik er wat minder geluk mee. Eerst thuis mee aan het spelen geweest en opgeladen aan de usb poort aan de zijkant. Eenmaal aangesloten op de motor bleek deze niet te laden in de mounting, Spanning gemeten in de houder en hier wel spanning. Dispute aangemaakt op Alieexpress, maar kwam op terugsturen aan of een deel van mijn geld terug (27 euro). Stoute schoenen aangetrokken en apparaat opengeschroefd, wat bleek was dat de aansluiting van plus en min verkeerd om gesoldeerd was. Dit gewijzigd en het apparaat laad weer op. Toen dus maar voor die 27 euro gekozen.....
Afgelopen weekend wezen toeren met de motorgroep rond Winterberg, op zich werkt de navigatie goed (Osmand), maar op den duur trekt hij de batterij sneller leeg dan hij kan opladen. Wat ook erg irritant is dat het apparaat uitschakelt als hij te warm wordt. Aangezien ik het ding nu eenmaal heb wil ik nog eens gaan testen met een zwaardere lader (3 ampere kost nog geen 2 euro op Alie).
Op youtube staat nog een unboxing review met een reactie eronder van iemand die ook last heeft van het uitschakelen in de warmte

Ik geef het nog niet op, ga zeker nog even door met testen, maar dit zijn mijn bevindingen tot nu toe.
 
Ook ik heb een Fodsports aangeschaft, alleen had ik er wat minder geluk mee. Eerst thuis mee aan het spelen geweest en opgeladen aan de usb poort aan de zijkant. Eenmaal aangesloten op de motor bleek deze niet te laden in de mounting, Spanning gemeten in de houder en hier wel spanning. Dispute aangemaakt op Alieexpress, maar kwam op terugsturen aan of een deel van mijn geld terug (27 euro). Stoute schoenen aangetrokken en apparaat opengeschroefd, wat bleek was dat de aansluiting van plus en min verkeerd om gesoldeerd was. Dit gewijzigd en het apparaat laad weer op. Toen dus maar voor die 27 euro gekozen.....
Afgelopen weekend wezen toeren met de motorgroep rond Winterberg, op zich werkt de navigatie goed (Osmand), maar op den duur trekt hij de batterij sneller leeg dan hij kan opladen. Wat ook erg irritant is dat het apparaat uitschakelt als hij te warm wordt. Aangezien ik het ding nu eenmaal heb wil ik nog eens gaan testen met een zwaardere lader (3 ampere kost nog geen 2 euro op Alie).
Op youtube staat nog een unboxing review met een reactie eronder van iemand die ook last heeft van het uitschakelen in de warmte

Ik geef het nog niet op, ga zeker nog even door met testen, maar dit zijn mijn bevindingen tot nu toe.
Jemig wat een drama verhaal. Hopenlijk gaat hij nu beter bevallen.

Met warmte viel die van mij laatst zelfs met die 37 graden in de zon niet uit. Het laad probleem ken ik niet bij mijn inmiddels 2 fodsports toestellen.

Ik heb wel gehad dat hij niet goed in de houden klikte. Nu draai ik altijd dat schroefje er in achterop zodat hij vast in de houder zit en heb ik nergens last van.

Heb inmiddels als enkele duizenden km's gemaakt en vind het nog steeds fijner dan mijn rider 550 die ik had...
 
Bovenstaande link naar de Prolech MT-5002 werkt niet.
Zie hier: De MT-5002 met 1GB ram en 16GB flash voor €100: Karadar 5002 Motor Gps Navigator Android 6.0 Geheugen 1 + 16g Voor Brazilië - Buy Gps Navigator,Motor Navigator,Navigator Met Intercom Product on Alibaba.com
Is overigens het enige verkoop kanaal. Direct van Prolech zelf via Alibaba. Gelukkig ook wel per stuk.
(Erg rommelige advertentie trouwens)

Er staat bij: voor Braziliaanse markt.
Ik vraag me af of wij daar enig nadeel van ondervinden hier in NL (Geen gsm frequentie banden e.d)

EDIT: Hier een duidelijkere advertentie van MT5002 met meer specs Karadar Mt-5002 Motorcycle Gps Moto Gps Android Gps - Buy Karadar Mt-5001 Motorcycle Gps Moto Gps Android Gps,Motor Gps,Android 6.0 Car Gps Navigation Free Maps Wifi 16g Product on Alibaba.com
 
Laatst bewerkt:
@Wiliej
Welke vind je fijner ? De MT-5002 of de Fodsports ?
Ik neig naar de MT-5002 vanwege handschoen gebruik.

Interessante toestellen. Alleen jammer dat ze geen (ingebouwde) sim-kaart hebben en je middels WiFi met je smartphone moet koppelen om live verkeers informatie en flitsmeldingen binnen te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
@Wiliej
Welke vind je fijner ? De MT-5002 of de Fodsports ?
Ik neig naar de MT-5002 vanwege handschoen gebruik.

Interessante toestellen. Alleen jammer dat ze geen (ingebouwde) sim-kaart hebben en je middels WiFi met je smartphone miet koppelen om live verkeers informatie en flitsmeldingen binnen te krijgen.


Ik heb het meeste plezier van de fodsports. Heb de mt 5002 verkocht aan een kennis inmiddels. Ik vind de afleesbaarheid in fel zonlicht erg belangrijk en dat is van de fodsports beter. Bediening zonder handschoenen is van de fodsports net zo fijn als van je smartphone. Voor die enkele keer dat ik hem met handschoenen bedienen wil heb ik mijn handschoenen geprepareerd met een geleidende draad wat perfect werkt vind ik.
 
De Fodsports toch beter afleesbaar in fel zonlicht dus.. Jammer. Komt dat door die behuizing/mount waar hij in valt of is het scherm zelf beter/feller ?
Een geleidende draad in de handschoen maakt hem toch bedienbaar dus.
Simpele handelingen doe ik normaal met handschoenen aan en dat wil ik graag zo houden.

Kan nergens de beeldscherm resolutie vinden van de MT5002.
854x480 zie ik intussen. Fodsports 800x480 pixels.
Bij de MT5002 staat Android 6 KitKat. (Ze maken er wel een potje van, KitKat..)
Andere advertentie van Prolech met MT50O2 met meer specs is Karadar Mt-5002 Motorcycle Gps Moto Gps Android Gps - Buy Karadar Mt-5001 Motorcycle Gps Moto Gps Android Gps,Motor Gps,Android 6.0 Car Gps Navigation Free Maps Wifi 16g Product on Alibaba.com
 
Laatst bewerkt:
De Fodsports toch beter afleesbaar in fel zonlicht dus.. Jammer. Komt dat door die behuizing/mount waar hij in valt of is het scherm zelf beter/feller ?
Een geleidende draad in de handschoen maakt hem toch bedienbaar dus.
Simpele handelingen doe ik normaal met handschoenen aan en dat wil ik graag zo houden.

Kan nergens de beeldscherm resolutie vinden van de MT5002.
854x480 zie ik intussen. Fodsports 800x480 pixels.
Bij de MT5002 staat Android 6 KitKat. (Ze maken er wel een potje van, KitKat..)
Andere advertentie van Prolech met MT50O2 met meer specs is Karadar Mt-5002 Motorcycle Gps Moto Gps Android Gps - Buy Karadar Mt-5001 Motorcycle Gps Moto Gps Android Gps,Motor Gps,Android 6.0 Car Gps Navigation Free Maps Wifi 16g Product on Alibaba.com

Nee hij is gewoon feller.
 
Even een update.

De Fodsports zit er nu een kleine 3500 km op echter krijgt hij kuren! Om een lang verhaal kort te maken hij verliest af en toe zijn spanning waardoor hij zich gaat uitschakelen op den duur. Na wat onderzoek blijken de zogenaamde pogo pins zich diep in de contact pads gevreten te hebben. Hier onder een foto hoe ze moeten zijn.
IMG_20190815_112621.jpg


En dan hier hoe ze ingevreten waren op mijn systeem.
IMG_20190815_112646.jpg



Nu heb ik ze vervangen van een donor toestel. Maar ik kan iedereen de tip mee geven om de pogo pins vlak te vijlen (let op heel zacht materiaal dus doe erg voorzichtig) zodat ze zich er niet in boren omdat het contact oppervlakte groter is. Uiteraard kan wat vaseline er op geen kwaad!

Hier een foto van de pins zoals ze waren.
IMG_20190815_113721.jpg


En hier een foto nu ze vlak zijn.
IMG_20190815_114047.jpg


Kortom doe er je voordeel mee en doen deze modificatie zsm voordat je zo ver bent als ik. Het kost 5 minuten maar goed dan heb je geen ellende.

Verder nog steeds super veel plezier van het toestel. Ik rij overigens het meeste met Osmand waar ik de betaalde versie van heb. En dat bevalt echt super goed ik ben erg gelukkig met de 2d weergave en je kunt de navigatie track en de track op de kaart projecteren waardoor als je afwijkt de route prima zichtbaar blijft en je zelf kunt bepalen waar je er weer op wilt gaan! Ideaal bij wegwerkzaamheden enz.
 
Eerder in dit topic schreef ik hier al over: schuurblokje erover en vet houden.
Ik heb de Chinezen daar ook over bericht, maar helaas pindakaas....
Hetzelfde gold voor de Zumo 550, De Riders 2 en Urban, etc, ect.

+1 mbt Osmand!
 
Inderdaad, wat vaseline over de punten en het zal een stuk beter gaan.
De punten zijn niet het probleem. Het probleem is de vocht in de lucht en zeker tijdens regen. Dit vocht zorgt voor corrosie precies op de plekken waar de pogo-pins de contacten raakt.
 
Inderdaad, wat vaseline over de punten en het zal een stuk beter gaan.
De punten zijn niet het probleem. Het probleem is de vocht in de lucht en zeker tijdens regen. Dit vocht zorgt voor corrosie precies op de plekken waar de pogo-pins de contacten raakt.

Die van mij heeft geen druppel regen gehad. En ik begrijp wel wat je bedoeld. Je ziet echt dat er gaten in komen... Op bovenstaande foto kreeg ik het niet echt heel goed in beeld maar er zitten duidelijk een gaten waar de pogo pins ze raken. Als je dit contact oppervlakte groter maakt kan hij amper of niet zich in het materiaal boren. Nog steeds bestaat er een kans dat er corrosie ontstaat zoals je omschrijft maar het invreten hou je op deze manier wel een beetje tegen denk ik.
 
Voor de liefhebbers er gaat wat in de verkoop bij mij.

1 keer fodsports
1 keer kopie fodsports (Nederlandse importeur)

1 keer fodsports met een gebroken scherm voor spareparts.

Het gaat hier om de 1gb werkgeheugen versie en 16gb opslag werkend op Android 6.

Het liefste alles in 1 koop....
 
Terug
Bovenaan Onderaan