De MT 5001 Android GPS voor je Motor

Oud topic I know, maar zo blijft het wel gecentraliseerd.

Eerst en vooral dankzij dit topic een jaar geleden de MT-5002 aangeschaft en al héél veel plezier van gehad in combinatie met OSMAND.
De gezichten die men trekt om bij tochten een GPX file op te laden zijn wel fascinerend 🙃

Probleem is nu dat het 2de contactje onder aan de cradle van is ingezakt. Zie foto. De andere pennetjes veren terug omhoog maar deze niet meer.
Tijdens het rijden krijg ik ook constant de melding automatisch uit te schakelen die ik binnen 20 seconden moet annuleren, waarschijnlijk door dit slechte contact.
Als ik de MT-5002 ondersteboven in de cradle klik, krijg ik de meldingen niet meer, maar kan hij uiteraard ook niet laden.
Hieruit kan ik wel afleiden dat in mijn geval de reset knop niet het probleem is.

Mijn vragen:
1. Nieuwe cradle bestellen? Heb de link hier al zien voorbijkomen, of is zo'n contactje nog te redden?
2. Is dat automatisch aan/uit schakelen bij stroom aan/uit voorlopig uit te schakelen?

Nogmaals bedankt om deze niet zo gekende devices te reviewen!

Met vriendelijke groeten,
BlueCat
 

Bijlagen

  • IMG_20200308_121057.jpg
    IMG_20200308_121057.jpg
    542,5 KB · Weergaven: 36
Gewoon een nieuwe cradle bestellen.

Pogo-pins zijn meestal best lastig te vervangen. Er zijn veel verschillende lengtes en de minimum aantallen zijn hoogstwaarschijnlijk duurder dan een nieuwe cradle.

Bij de nieuwe cradle de pogo-pins af en toe smeren met vaseline/wd40
 
2. Is dat automatisch aan/uit schakelen bij stroom aan/uit voorlopig uit te schakelen?
Gaat ie echt helemaal uit? Bij de eerste Kitkat versie kon je kiezen, maar later bij Andoid 6 was dit fenomeen heel vervelend. Ik heb nog contact gehad met Prolecht, maar ze gingen dat niet aanpassen. Heel slecht dat ze het keuzemenu om het automatisch uitschakelen niet te kunnen regelen.
 
Inmiddels wat opgeruimd thuis en heb meer navigatie systemen dan motoren. Iemand geïnteresseerd in een fodsports? Android 6.0, 1 gb werkgeheugen en 16gb opslag. (beste Android navi als je het mij vraagt) mag weg voor 70 euro of een fatsoenlijk bod. Bekijk bijlage 1446642

Je post is al van een tijdje geleden, maar heb je m nog?

Yannick
 
Ik heb de Gorider Excalibur XL een tijdje geprobeerd. Kan er nog niet heel enthousiast van worden. Gekocht via iBood gelukkig voor 99 Euro. En niet voor de volle Gorider prijs.
Het toestel is overigens exact hetzelfde als de MT5001 uit China. Ook het scherm is niet helderder zoals ze beweren.
Daarnaast liegt Gorider over het interne geheugen. Is gewoon 1GB en niet 2GB zoals ze in hun advertenties beweren. Als je nu trouwens op hun site kijkt zijn ze helemaal gestopt in Nederland? Geen contactgegevens meer, geen support.
Eerste probleem wat ik had was een slechte verbinding met de cradle. Waardoor hij steeds de popup melding geeft uit te willen schakelen. Omgewisseld met de Chinese cradle. Toen was het een stuk beter. Af en toe nog een popup die ook snel weer verdwijnt.
De afleesbaarheid van het scherm in zonlicht vond ik maar matig.
De bediening van het scherm was ook lastig. Je moet echt drukken. En hij reageert moeizaam. Dit geldt zowel voor de "echte" Gorider als voor de MT5001. Er was mee te werken. Maar daar is het mee gezegd.
Vandaag het stof van de quad af gewassen, gewoon met de tuinslang en de spons, zie ik dat heel het ding vol water staat. Blijkt het scherm niet goed gelijmd. Scherm eraf laten drogen en opnieuw gelijmd. Werkt weer. Maar ik heb er geen vertrouwen in.
De Kyocera smartphone had ik inmiddels weggegeven.
Dus door de zure appel heen gebeten en een nieuwe Garmin Zumo XT besteld. Zou volgens Mr GPS zeker kunnen concurreren met de TomTom Rider. En het scherm is een stuk beter.
Ik laat mijn zomer niet verpesten door een onbetrouwbaar navigatie systeem! Ik houd hem wel als backup. Of met de vaarkaart app in mijn bootje.
 
Ik heb de Gorider Excalibur XL een tijdje geprobeerd. Kan er nog niet heel enthousiast van worden. Gekocht via iBood gelukkig voor 99 Euro. En niet voor de volle Gorider prijs.
Het toestel is overigens exact hetzelfde als de MT5001 uit China. Ook het scherm is niet helderder zoals ze beweren.
Daarnaast liegt Gorider over het interne geheugen. Is gewoon 1GB en niet 2GB zoals ze in hun advertenties beweren. Als je nu trouwens op hun site kijkt zijn ze helemaal gestopt in Nederland? Geen contactgegevens meer, geen support.
Eerste probleem wat ik had was een slechte verbinding met de cradle. Waardoor hij steeds de popup melding geeft uit te willen schakelen. Omgewisseld met de Chinese cradle. Toen was het een stuk beter. Af en toe nog een popup die ook snel weer verdwijnt.
De afleesbaarheid van het scherm in zonlicht vond ik maar matig.
De bediening van het scherm was ook lastig. Je moet echt drukken. En hij reageert moeizaam. Dit geldt zowel voor de "echte" Gorider als voor de MT5001. Er was mee te werken. Maar daar is het mee gezegd.
Vandaag het stof van de quad af gewassen, gewoon met de tuinslang en de spons, zie ik dat heel het ding vol water staat. Blijkt het scherm niet goed gelijmd. Scherm eraf laten drogen en opnieuw gelijmd. Werkt weer. Maar ik heb er geen vertrouwen in.
De Kyocera smartphone had ik inmiddels weggegeven.
Dus door de zure appel heen gebeten en een nieuwe Garmin Zumo XT besteld. Zou volgens Mr GPS zeker kunnen concurreren met de TomTom Rider. En het scherm is een stuk beter.
Ik laat mijn zomer niet verpesten door een onbetrouwbaar navigatie systeem! Ik houd hem wel als backup. Of met de vaarkaart app in mijn bootje.

Ik heb er al een paar duizend km met de Zumo XT op zitten en het is een fantastisch apparaat op de houder na! Zelfs de vernieuwde versie van de houder levert problemen op maar laten we dit topic niet vervuilen. Zie garmin topic....

Ps: die garmin is zeker beter dan de tomtom rider 410, 450 en 550 die ik heb/gehad. Maar het bied niet de vrijheid wat een Android navigatie doet... Echter laat daar de hardware soms wat afweten bij de Android navigatie systemen. Ik denk dat dit een kwestie van tijd is tot dit ook op een gelijk niveau komt.


Owja veel plezier van je xt! 👍👌
 
Laatst bewerkt:
Oh jee, ik dacht laat ik eens investeren en wat goeds kopen. Zal me eens gaan verdiepen in de problemen met de houder...
 
Volgens mij is Gorider Nederland ook helemaal gestopt. Geen info meer op de website. En ook geen contactgegevens meer. Gelukkig had ik nog een mailadres. Eens kijken of ze nog reageren.
Jammer, ik had een beetje de kwaliteit van de eerste Excalibur (Holux/Becker Mamba) verwacht. Maar het is en blijft gewoon Chinese meuk blijkbaar. Waar je met een beetje mazzel misschien nog best wel plezier van kunt hebben, maar met grote kans op vervelende storingen.
 
@Williej
Waarom is de Zumo XT beter dan de Rider 400/550.
Wat ik zelf begrepen heb, heeft Garmin vooral goed gekeken naar de sterke punten van de Rider 550 en dit toegevoegd aan de Zumo XT. Ik heb de Zumo XT zelf niet in handen gehad en kan er daarom dus niets over zeggen.
 
@Williej
Waarom is de Zumo XT beter dan de Rider 400/550.
Wat ik zelf begrepen heb, heeft Garmin vooral goed gekeken naar de sterke punten van de Rider 550 en dit toegevoegd aan de Zumo XT. Ik heb de Zumo XT zelf niet in handen gehad en kan er daarom dus niets over zeggen.


Ik zal er niet een te lang verhaal aan weiden om dit topic niet te veel te verwijderen. Maar hier even een paar puntjes.
  • Track geprojecteerd op de kaart.
  • Sneller met alle berekeningen.
  • Makkelijker koppelen met BT apparatuur.
  • Veel beter scherm zowel in afleesbaarheid als bediening.
  • Mogelijkheid om kronkel routes te berekenen op de onroute motor kaart. (ja tomtom heeft ook kronkel routes maar bij lange na niet op dit niveau)
  • Routes via bt inladen/delem (wat de voorgangers van de rider 550 overigens wel kunnen)
Verder lijken ze inderdaad veel op elkaar kwa opties. Echter bij gebruik merk je echt een verschil waarbij de tomtom veel meer een cheap lijkt en de garmin meer premium. Nu heb ik absoluut geen garmin, tomtom of Android voorkeur maar dit apparaat steekt echt boven de rest uit vind ik en dat is best bijzonder in deze tijd.

Voor meer info en review kan ik je de eerder genoemde mrgps video aanraden.

Deel 1
Deel 2
Deel 3
 
Mijn ervaring is toch echt dat de Rider 550 duidelijk sneller een route berekend (van b.v een track) dan de Zumo XT. de Rider 400 lijkt sneller op dit punt.
De XT doet deze stappen wel veel sneller dan al zijn Zumo voorgangers.

Met een extra stap kun je bij TomTom ook de Track punten in beeld krijgen. Kijk maar naar GPX Track 2 OV2. (Werkt niet in de TomTom Go App)

OnRoute kaart is geweldig maar als je wat langer in een gebied bent irriteert het wel dat hij altijd een beperkt aantal wegen neemt.

TomTom bediening is nog steeds eenvoudiger.
 
Mijn ervaring is toch echt dat de Rider 550 duidelijk sneller een route berekend (van b.v een track) dan de Zumo XT. de Rider 400 lijkt sneller op dit punt.
De XT doet deze stappen wel veel sneller dan al zijn Zumo voorgangers.

Met een extra stap kun je bij TomTom ook de Track punten in beeld krijgen. Kijk maar naar GPX Track 2 OV2. (Werkt niet in de TomTom Go App)

OnRoute kaart is geweldig maar als je wat langer in een gebied bent irriteert het wel dat hij altijd een beperkt aantal wegen neemt.

TomTom bediening is nog steeds eenvoudiger.

Ik had gehoopt dat in dit topic geen woorden meer aan vuil gemaakt zouden worden aan de xt. Maar hier moet ik toch even nog op reageren omdat hier appels met peren worden vergeleken.

Ik denk dat je bedoeld het omzetten van een track naar route in de xt. Als je los een bestand op je Tomtom kopieert en dit dan laat importeren bij het opstarten is een vergelijkbaar proces en dat doet de garmin veel en dan ook veel sneller.

Als je de bovenstaande handelingen op beide toestellen hebt gedaan. Is in het starten van de route de Zumo wederom veel sneller dan de rider 550 die ik er naast heb getest.
Kortom de werking tussen de toestellen is gewoon anders en dat dien je dan wel 1 op 1 te vergelijken zo ver als dat het mogelijk is.

Als je de garmin beide berekeningen laat doen en de rider enkel de route laat laden die je via bijvoorbeeld mydrive hebt ingeladen is deze daar inderdaad sneller in. Maar dat is geen 1 op 1 vergelijking in mijn ogen.

Ik heb het ook niet over de track punten echter een projectie van de hele track. Dit is handig voor als je een stukje off-road gaat of over een weg die de Zumo niet kent. Ook kun je zien na het laden van de route waar je toestel afwijkt van de oorspronkelijke track zodat je soms vooraf kunt onderzoeken waar de schoen wringt en je niet tijdens het rijden van de track moet improviseren.

Een tomtom pakt ook doorgaans dezelfde routes als je een spannende route van a naar b doet. En dat is nou het leuke van de onroute kaart icm de xt je kunt tijdens het laden verschillende alternatieven kiezen. En dat gaat vervolgens veel dieper over de kleine wegen en niet door elk stad centrum zoals de tomtom doet.

Ik ben het met je eens dat de bediening van de rider iets meer dummy proof is. Dat is te verklaren doordat er minder functies op zitten en de menu structuur overzichtelijker is opgezet. Maar dat is een kwestie van gewenning.

Ik zeg overigens niet dat een rider 550 slecht is verre van dat, ik heb erg veel lol van het toestel gehad. Maar nu is garmin de concurrentie weer een stapje voor, al hoop ik dat tomtom snel weer een stap doet.
 
Antwoord van Gorider gekregen:

Ze bestaan nog (de firma zit in Oude Pekela). er schijnt gewoon een probleempje met de website te zijn. Ik kan hem retourneren via iBood. Dan gaan ze er naar kijken. Zal wel een nieuwe krijgen dan denk ik. Heb ik niet zoveel aan. Dus ik ga nog even kijken wat ik ga doen.

Het scherm zit maar amper vastgeplakt trouwens. Als je er een mesje onder wipt pak je het hele ding er zo af. Geen wonder dat dat niet dicht is.
 
Antwoord van Gorider gekregen:

Ze bestaan nog (de firma zit in Oude Pekela). er schijnt gewoon een probleempje met de website te zijn. Ik kan hem retourneren via iBood. Dan gaan ze er naar kijken. Zal wel een nieuwe krijgen dan denk ik. Heb ik niet zoveel aan. Dus ik ga nog even kijken wat ik ga doen.

Het scherm zit maar amper vastgeplakt trouwens. Als je er een mesje onder wipt pak je het hele ding er zo af. Geen wonder dat dat niet dicht is.
Goede ervaringen met dit bedrijf, houden zich aan afspraak wat garantie betreft.
 
Hey, me again.
De nieuwe cradle en vaseline werkten echt goed, geen waarschuwingen van automatisch afsluiten meer in geval van slecht contact.
Dat is tot ik gisteren het kleine duimschroefje verloor waarmee je de set kan vastzetten/borgen in de cradle.
Ook van mijn eerste cradle was ik die al verloren geraakt.
Iemand toevallig een idee waar deze los te vinden zijn?
Ik kan natuurlijk ook een container cradles laten overkomen ;)
Gisteren door een tropische regenbui gereden, eindelijk afkoeling na een hete dag, waterbestendigheid is positief getest :]
 
Vraagje kan je de navigatie app snelkeuze knop opnieuw voorkeur laten keizen wil me waze onder die knop (mt5002)
 
Ja, dat kan zeker, tenminste wel met de 5001. Zal hier ook kunnen. Weet effe niet meer hoe.
 
Hoi MT 5001 fanaten,

Gisteren heeft mijn Karadar MT5002 de geest gegeven, plots lichte alleen nog één led op. Na een nacht in de lader is nu die led uit maar hij start helaas niet op.

Hebben jullie nog tips?
Alvast bedankt.

Groet
J.
 
Terug
Bovenaan Onderaan