De Nieuwe BMW ConnectedRide Navigator

Ik ben wel benieuwd. Verklaart wel de enorme investeringen in de app en het "verwaarlozen" van de originele navigatie. Ik neem aan dat deze in de connected cradle gaat en niet in de originele navigator houder? Kan die dan ook op slot?

Wel vrij duur voor een 'uitgeklede' smartphone, al zal de hardware wel beter trillings- en vochtbestendig zijn dan een gemiddelde smartphone. En met handschoenen te bedienen? Het zou helemaal mooi worden als dit Apple Carplay en android auto zou ondersteunen maar dat is misschien toekomstmuziek.
 
De informatie is nog schaars, hier de korte handleiding van de Duitse BMW Motorrad website gevist.
Het lijkt er toch erg op dat het ding op de oude vertrouwde navigator steun met 2x9 pens aansluting past zoals die bij de Navigator IV / Zumo 660 is geintroduceerd en op de RT en K1600 in de cockpit verwerkt kan zijn.
 

Bijlagen

  • GettingStarted_ConnectedRide_Navigator.pdf
    408 KB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt:
Als ik de spaarzame informatie moet geloven, dan is het een zelfbouw Android telefoon met een resistief scherm en de BMW app als enige app. Op zich een mooie oplossing, beter dan de telefoon steeds in en uit de connected cradle moeten halen, want deze zit wel gewoon op slot.

Internet verbinding kan via SIM, maar ook via Wifi, en je kunt dus van je telefoon een hotspot maken (doe ik automatisch zodra de telefoon verbinding maakt met de bluetooth in de auto, want die heeft hetzelfde: wel Wifi, maar geen SIMkaart).

Routes maken kan op iedere willekeurige app, stuur de route als GPX naar BMW Connected Ride en je hebt de route in de cloud zitten. Je kunt hem dan op de Navigator starten (althans, zo zie ik dat voor me, maar dat zou ik wel eens willen testen).

Tja, die prijs. Een Zumo XT2 kost je bijna 700 euro met de Teqmount BMW adapter, een oplossing met Wunderlinq of BMW Cradle, met dedicated telefoon ook zoiets. Voor TOMTOM is nog geen adapter voor in de BMW cradle, voor zover ik weet is ook een TeqMount adapter te krijgen.

De goedkoopste oplossing is de BMW Connected Cradle (nieuw via ebay voor 200 euro te krijgen), maar dan moet je je eigen telefoon daar in klikken. En omdat die telefoon niet op slot zit, moet die er elke tankstop mee af.
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels heb ik ervaring met dit systeem opgedaan. Je koopt de navigatievoorbereiding. Die sluit je aan (de aansluitingkabel was af-fabriek gemonteerd). Je clickt de navigatiecradle erop en je plaatst je telefoon erin. Vervolgens connecten met BT. Toen bleek dat deze functie op mijn motor nog door de dealer vrijgegeven moest worden. Eenmaal aangesloten werkt het systeem naar behoren. Het mooie is dat je met de scrollknop aan het stuur het scherm in- en uit kunt zoomen. Maar, het adres invoeren moet dan weer op het scherm. Ik had het logischer gevonden dat de adresinvoer ook met de scrollknop zou moeten. Wat ik erg jammer vond is dat de gegevens over de benzinepompen en restaurants simpelweg niet actueel bleken. We waren op zoek naar de dichtbijzijnde McDonald (in Dortmund) langs onze route. Hij stuurde ons Dortmund in, richting een industrieterein. Vervolgens bleek daar niks te zitten. Dan maar weer de route opgepakt om een paar km's verder opnieuw te kijken wat voor eettentjes in de buurt te vinden was. Het BMW systeem gaf aan dat de eerst volgende eetgelegenheid 37 km's verder zou zitten.. Dat konden we ons niet voorstellen aangezien we in een grote stad zaten. TomTom aangezet (op mijn telefoon) en wat bleek? We waren 1 km verwijderd van een McDonalds ..
Dit geldt eigenlijk ook voor de benzinepompen. En, het meest ongelukkige vind ik nog dat ik met TomTom simpelweg op mijn route (aan de rechterzijde van het scherm) kan zien over hoeveel km's ik een benzinepomp tegen ga komen en dit ook visueel op de kaart zichtbaar kan maken. Voor mij was dat de reden om mijn navigatieset van BMW weer te verkopen en terug te gaan naar mijn TomTom Go ..
 
Inmiddels heb ik ervaring met dit systeem opgedaan. Je koopt de navigatievoorbereiding. Die sluit je aan (de aansluitingkabel was af-fabriek gemonteerd). Je clickt de navigatiecradle erop en je plaatst je telefoon erin. Vervolgens connecten met BT. Toen bleek dat deze functie op mijn motor nog door de dealer vrijgegeven moest worden. Eenmaal aangesloten werkt het systeem naar behoren. Het mooie is dat je met de scrollknop aan het stuur het scherm in- en uit kunt zoomen. Maar, het adres invoeren moet dan weer op het scherm. Ik had het logischer gevonden dat de adresinvoer ook met de scrollknop zou moeten. Wat ik erg jammer vond is dat de gegevens over de benzinepompen en restaurants simpelweg niet actueel bleken. We waren op zoek naar de dichtbijzijnde McDonald (in Dortmund) langs onze route. Hij stuurde ons Dortmund in, richting een industrieterein. Vervolgens bleek daar niks te zitten. Dan maar weer de route opgepakt om een paar km's verder opnieuw te kijken wat voor eettentjes in de buurt te vinden was. Het BMW systeem gaf aan dat de eerst volgende eetgelegenheid 37 km's verder zou zitten.. Dat konden we ons niet voorstellen aangezien we in een grote stad zaten. TomTom aangezet (op mijn telefoon) en wat bleek? We waren 1 km verwijderd van een McDonalds ..
Dit geldt eigenlijk ook voor de benzinepompen. En, het meest ongelukkige vind ik nog dat ik met TomTom simpelweg op mijn route (aan de rechterzijde van het scherm) kan zien over hoeveel km's ik een benzinepomp tegen ga komen en dit ook visueel op de kaart zichtbaar kan maken. Voor mij was dat de reden om mijn navigatieset van BMW weer te verkopen en terug te gaan naar mijn TomTom Go ..

Dat is niet dit systeem. Dat is de connectedride cradle, waar je dus je eigen telefoon in klikt. Dat is wat anders dan de nieuw aangekondigde BMW navigator, hoewel de software waarschijnlijk niet heel anders zal zijn.
 
Ohh, dan heb ik dat verkeerd begrepen. Idd, ik heb ervaring met de connedtedride cradle opgedaan. Softwarematig zal het idd ws niet heel anders zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan