De nieuwe Cardo Scala PackTalk, what the G9(x) should be..

DaffieDaffie

MF'er
27 jul 2012
92
0
Vandaag las ik op de website van Cardo over de nieuwe Scala PackTalk. Ik had eerder al ergens in een motorzaak gehoord dat er iets nieuws aan zat te komen, maar vandaag zag ik het (pas) op de website.

Hieronder het mooie reclame verhaaltje van de website:

3rd generation communication system with DMC (Dynamic Meshwork Communication) and Bluetooth technologies on board
Group riding has never been so exciting. The scala rider® PACKTALK™ introduces groundbreaking DMC™ (Dynamic Meshwork Communication) technology to redefine your riding experience. This new innovative technology introduces the 3rd generation of communication systems for riders, enabling your large rider groups to maintain constant connectivity through a virtual network that is both spontaneous and fluid. Each rider can randomly join, leave and re-join the others without compromising the conversation of the entire group. There is no equivalent in the entire motorcycle communication industry.

The PACKTALK incorporates DMC and Bluetooth® technologies to complement each other. The auto-adaptive nature of Cardo's DMC technology constantly forms and re-assembles itself to ensure that communication among a group of riders remains uninterrupted, irrespective of the ever-changing environment. The complimentary Bluetooth mode gives you the freedom to conduct mobile calls, receive navigation instructions, listen to music (via A2DP or the built in FM radio) and connect via intercom with other Bluetooth communication systems. The PACKTALK is the world’s only system with dual communication technologies on board.

With the Cardo SmartSet app and its remote control feature, you may opt to use your smartphone or tablet to control your PACKTALK. Make intercom and phone calls, play music and radio, plus customize the settings - all from your Android or iOS mobile devices.

Group Communication – as it was always meant to be.



Met op de andere pagina een mooie featurelijst:
Packtalk_Features.png



En ten slotte nog de Comparison Sheet


-----------------


Maar, ik vind het eigenlijk best triest. Verdeeld over het afgelopen anderhalve jaar, hebben een groot aantal vrienden plus ikzelf allemaal Scala G9x'en gekocht. De Noise Cancellation is echt super, muziek luisteren gaat echt best heel goed, VOX functionaliteit is perfect, maar eigenlijk hebben we voor de G9x gekozen (en niet simpelere modellen) vanwege één hele belangrijke reden: 1+8 communicatie.

En laat dat nou nét hetgene zijn wat ons NOOIT gelukt is. We hebben nu ongeveer 5 ritten gehad met 5-8 personen, en NOOIT is het gelukt om langer dan één minuut met z'n allen te kunnen babbelen tegelijk. We hebben zo'n beetje álles geprobeerd: Complete apparaten resetten, allemaal nieuwste firmware, 6 van ons hebben de set al laten omwisselen bij de winkel, we staan allemaal in elkaars Buddy lijst, we hebben al TIG keren de handleiding doorgelezen.

En vandaag gingen we weer een ritje maken, dit keer hadden 6 van ons een G9x bij. We zijn de polder in gereden, hebben allemaal onze GPS én telefoons uitgezet, zodat eigenlijk zo goed als NIKS meer voor interferentie kon zorgen bij de Scala apparaatjes. En tóch kregen we het niet stabiel werkend. Telkens verbrak de 'ketting' ergens, waardoor de groep gesplitst werd in 3/3 of 2/4. Echt. Om. Te. Janken.

En dan lees je dat Cardo de PackTalk heeft ge-released. Dé communicatie kit voor groepen. Maar dat was de hele fucking reden dat we van die verschrikkelijk dure G9x'en hebben gekocht!. En ik zie de bui al hangen. Nu is er de PackTalk, dus support (als in, nieuwe features, bug fixes, performance improvements) voor de G9x zullen snel uitsterven, zo ging dat ook met de G9 toen de G9x er eenmaal was.

Maar het voelt zo enorm opgelicht om nu eigenlijk min of meer geforceerd te worden om wéér rete veel knaken te moeten investeren in iets wat het dan wél zou moeten zijn. Want dit werkt gewoon niet.

En wat maakt de PackTalk nu zo 'revolutionair', dat daar een heel nieuw apparaat voor nodig is? Ik vraag me af of er op hardwaregebied nu zo veel veranderd is... Het werkt nog steeds met Bluetooth 4.0, werkt nog steeds met die Cardo Community website... Ja, je kunt nu met max 10 personen babbelen waar dat met de G9 serie nog 9 was (*kuch*). Waarom is deze shit niet gewoon als update uit te rollen?


Zucht.... Misschien eens gaan kijken naar Sena of andere alternatieven. Ik lees op internet wel meer verhalen van de ietwat egoïstische houding van Cardo.

Wat jullie?
 
ik koop nooit van mijn leven nog cardo rotzooi. Ik had vorig jaar een duo set G9x gekocht en heb er alleen maar problemen mee.

-VOX werkt goed maar volgt soms mijn bevel niet op.
-Verbinding begint immens te kraken na 1.5 a 2 uur rijden zodat een herstart nodig is. Is natuurlijk niet problematisch maar toch lastig als je moet stoppen en nadien weer verbinding moet maken.
-soms valt de verbinding weg van 1 van de 2 cardo's. Ik hoor mijn vriendin, maar zij mij niet.
-die buddy list? Werkt voor geen meter.
-U betaalt 480€ voor een set en ze geven de grootste rotzooi van microfoon en luidsprekers mee.
-Ik had mijn cardo's onder garantie binnen gedaan bij de zaak waar ik ze gekocht had en daar hadden ze alles gereset en updates op uitgevoerd waardoor ik alles opnieuw mocht instellen. Mocht dit nu simpel zijn dan was het uiteraard geen probleem, maar dat is het niet. Je moet sommige dingen meermaals opnieuw doen tegen dat het systeem eindelijk het opslaat.

Toen had ik de duurste genomen om zeker te zijn van de kwaliteit maar het is weg gesmeten geld.
 
Laatst bewerkt:
Hm, ik ben verkeerd ingelicht door de betreffende vriend die me toentertijd vertelde dat ik voor de G9(x) moest gaan....

Ik had vanaf het begin al getwijfeld maar volgens hem kon je gewoon met 9 man tegelijk babbelen. Laatst begon het me op te vallen, dat in elke review, filmpje, guide, handleiding, gesproken wordt over '8+1 toggling', oftewel, kunnen wisselen tussen 8 andere Cardo's. Dus niet tegelijk een 'conference call'!

Navraag bij Cardo heeft dit inderdaad bevestigd, ik kreeg onderstaand bericht terug:

Thank you for contacting the Cardo Systems Support Center.

The scala rider G9x has never been advertised as being capable of connecting with 9 riders at the same time. The one+8 intercom feature allows 1-on-1 toggling with up to 8 intercom partners.



Lijkt er dus op alsof die nieuwe PackTalk wel degelijk iets 'vernieuwends' brengt.
Maar dan is er nog de afweging of ik niet voor de Sena 20S moet gaan. Is goedkoper, kan precies hetzelfde. En sommige dingen nog wel beter. Zoals een app die werkt (iOS).
 
Tja. Met 8 man heb je al snel een sliert van 1000m te overbruggen. Je wilt waarschijnlijk slechts een klein apparaat aan je helm, zonder kabels e.d. Wat betekent slechts een kleine batterij, en zeer beperkte antenne mogelijkheden. En bovendien in een zeer lawige omgeving.

Dan zijn er nog wettelijke (telecom) eisen waaraan voldoan moet worden.... De meest geschikte frequenties zijn vaak niet vergunningssvrij, en de vergunningsvrije frequenties overvol.

En zonder extra mogelijkheden zoals muziek, navigatie aanwijzigingen, communicatie met de passagier, en telefoon, is een dergelijk apparaat ook niet lekker verkoopbaar.

Ik denk daarom dat het nog wel even zal duren voordat er iets dergelijks op de markt komt, wat goed aan deze eisen kan voldoen.
 
Laatst bewerkt:
Tja. Met 8 man heb je al snel een sliert van 1000m te overbruggen. Je wilt waarschijnlijk slechts een klein apparaat aan je helm, zonder kabels e.d. Wat betekent slechts een kleine batterij, en zeer beperkte antenne mogelijkheden. En bovendien in een zeer lawige omgeving.

Dan zijn er nog wettelijke (telecom) eisen waaraan voldoan moet worden.... De meest geschikte frequenties zijn vaak niet vergunningssvrij, en de vergunningsvrije frequenties overvol.

En zonder extra mogelijkheden zoals muziek, navigatie aanwijzigingen, communicatie met de passagier, en telefoon, is een dergelijk apparaat ook niet lekker verkoopbaar.

Ik denk daarom dat het nog wel even zal duren voordat er iets dergelijks op de markt komt, wat goed aan deze eisen kan voldoen.


Nou zolang duurt dat niet zie hier en aanschouw de geboorte van de sena 20s en de packtalk
 
Maar werkt het ook goed in de praktijk? De tijd zal het uitwijzen... Want ik neem de claims in advertenties altijd met een korreltje zout.


Vraag me wel altijd af waarom je in hemelsnaam met meer als 4 personen tegelijk wilt ouwehoeren onder het rijden. De voorrijder en achterrijder dat die in contact staan en wellicht iemand er tussen in om de totale overbruggingsafstand te vergroten, dan zit ik op 3 personen. Het lullen tijdens het rijden is voor vrouwen, voor de mannen is de de nazit in de kroeg toch om nog de route even door te nemen onder het genot van een of meerdere biertjes?
 
Laatst bewerkt:
Vraag me wel altijd af waarom je in hemelsnaam met meer als 4 personen tegelijk wilt ouwehoeren onder het rijden. De voorrijder en achterrijder dat die in contact staan en wellicht iemand er tussen in om de totale overbruggingsafstand te vergroten, dan zit ik op 3 personen. Het lullen tijdens het rijden is voor vrouwen, voor de mannen is de de nazit in de kroeg toch om nog de route even door te nemen onder het genot van een of meerdere biertjes?

Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen reden om te willen communiceren.

Ik heb gebruik gemaakt van een porto systeem op vakantie. Dan is het wel heel erg handig. De voorste rijder kan de rest van de groep waarschuwen voor zaken zoals grind in de bocht, gladde wildroosters, onverwachte tegenliggers, overstekend wild, en bezienswaardige dames langs de weg. De achterste rijder kan aangeven als iemand de groep wil inhalen. Bij mij heeft het in ieder geval één ongeluk(je) voorkomen. Bij het wegrijden zag ik een auto over het hoofd, gelukkig werd ik gewaarschuwd.

Ook technische problemen, het aangeven te moeten tanken, of een noodzakelijke plaspauze kunnen gecommuniceerd worden. Uiteraard moet er bij een grote groep wel enige vorm van radiodiscipline zijn. Bij lange ouwehoergesprekken hou je het kanaal bezet voor belangrijke mededelingen.

Kan het ook zonder? Tuurlijk, maar het heeft zeker toegevoegde waarde.

Voor het eerst gebruikt tijdens een reis door Wales en Ierland. In het reisverslag kom ik er diverse keren op terug. Misschien leuk om te lezen: Fotoreisverslag: Motorvakantie UK & Ierland
 
Laatst bewerkt:
Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen reden om te willen communiceren.

Ik heb gebruik gemaakt van een porto systeem op vakantie. Dan is het wel heel erg handig. De voorste rijder kan de rest van de groep waarschuwen voor zaken zoals grind in de bocht, gladde wildroosters, onverwachte tegenliggers, overstekend wild, en bezienswaardige dames langs de weg. De achterste rijder kan aangeven als iemand de groep wil inhalen. Bij mij heeft het in ieder geval één ongeluk(je) voorkomen. Bij het wegrijden zag ik een auto over het hoofd, gelukkig werd ik gewaarschuwd.

Ook technische problemen, het aangeven te moeten tanken, of een noodzakelijke plaspauze kunnen gecommuniceerd worden. Uiteraard moet er bij een grote groep wel enige vorm van radiodiscipline zijn. Bij lange ouwehoergesprekken hou je het kanaal bezet voor belangrijke mededelingen.

Kan het ook zonder? Tuurlijk, maar het heeft zeker toegevoegde waarde.

Voor het eerst gebruikt tijdens een reis door Wales en Ierland. In het reisverslag kom ik er diverse keren op terug. Misschien leuk om te lezen: Fotoreisverslag: Motorvakantie UK & Ierland
Dat is exact de reden waarom wij ook zo'n set hebben (Cardo G4) en vind het helemaal fantastisch. Het voegt echt een hele nieuwe dimensie aan het motorrijden. Alhoewel ik persoonlijk een groep van 4 personen ook wel groot genoeg vind. Mocht het te veel geouwehoer worden, dan moet er simpelweg wat vlotter doorgereden worden ;)
 
Het mooiste voorbeeld vindt ik nog het inhalen op bochtige onoverzichtelijke weggetjes. Doordat de voorste rijder er al voorbij is, kan die de rest van de groep er langs loodsen door door te geven dat er geen tegenliggers aankomen. De chauffeur van het ingehaalde voertuig moet dan haast wel denken dat de motorrijders die hem voorbij komen zelfmoordneigingen hebben.
 
Het mooiste voorbeeld vindt ik nog het inhalen op bochtige onoverzichtelijke weggetjes. Doordat de voorste rijder er al voorbij is, kan die de rest van de groep er langs loodsen door door te geven dat er geen tegenliggers aankomen. De chauffeur van het ingehaalde voertuig moet dan haast wel denken dat de motorrijders die hem voorbij komen zelfmoordneigingen hebben.

:Y in Noorwegen, over de bochtige bergwegen. :]
Prima manier om inderdaad langs een stel auto's te komen.
 
Ha, bekend! Oogjes die alvast twee bochten verderop rijden :)

Ik gebruik nu al een aantal jaren tot volle tevredenheid een Cardo op motorvakanties samen met mijn broertje. Is nog 1 van de eerste modellen. Helaas begint bij 1 van de twee de accu nu slecht te worden, en we zaten sowieso al regelmatig dicht bij/over de maximale gespreksduur. (Vox zuigt, dus wij zetten em gewoon open).
Ben nu aan het kijken voor een opvolger, en dat zou dus ook de Packtalk kunnen worden. De grote vraag is uiteraard: Wat zijn de ervaringen. De Packtalk is waarschijnlijk overkill voor wat wij nodig hebben, maar och, als je na jaren vernieuwd, dan kun je maar beter ook echt vernieuwen.
 
Laatst bewerkt:
Ha, bekend! Oogje die alvast twee bochten verderop rijden :)

Ik gebruik nu al een aantal jaren tot volle tevredenheid een Cardo op motorvakanties samen met mijn broertje. Is nog 1 van de eerste modellen. Helaas begint bij 1 van de twee de accu nu slecht te worden, en we zaten sowieso al regelmatig dicht bij/over de maximale gespreksduur. (Vox zuigt, dus wij zetten em gewoon open).
Ben nu aan het kijken voor een opvolger, en dat zou dus ook de Packtalk kunnen worden. De grote vraag is uiteraard: Wat zijn de ervaringen. De Packtalk is waarschijnlijk overkill voor wat wij nodig hebben, maar och, als je na jaren vernieuwd, dan kun je maar beter ook echt vernieuwen.

Moet de packtalk niet nog uit komen? Zo ja, dan zal er nog niet veel ervaring zijn.

Onze groep, 4 personen, heeft alleen de voorrijder en de achterste een communicatie set. Ik inmiddels de sena 20s (voorheen een scala G9) en de andere een scala G9.vind het ook echt een uitkomst, heb de andere wel een keer medegedeeld dat als ik hoofdpijn wil hebben van geouwehoer ik wel naast mijn vriendin ga zitten ;)
 
De packtalk vorige week besteld en als het goed is vanmiddag binnen :]

Ben benieuwd, maar ik heb al een Q3 setje versleten van Cardo en dat is 1 van de beste aankopen ooit geweest. :} Ik gebruikte de Q3 dagelijks tijdens woon/werk verkeer als FM radio en voor telefoon gesprekken. :) Ook op vakantie naar de Dolomieten met mn meisie was het een uitkomst. Ik kon haar mooi door de passe praten, waardoor ze steeds zelf verzekerder begon te sturen :]
 
De packtalk vorige week besteld en als het goed is vanmiddag binnen :]
Dat is drie dagen geleden. En? En? En? Of is dat net iets te voorbarig? :)
Ben erg benieuwd naar je ervaringen met de bediening. En ook meteen een hele specifieke vraag: Kan hij net zo hard als de oude Cardo? De reden daarvoor is dat ik ook oordoppen draag, en daar moet ie dus doorheen toeteren.
 
Ik heb hem nog elke dag gebruikt woon/werk 60km

Mijn ervaringen zijn tot nu toe super! :}

De bediening is even wennen ivm de vele functies en spraakbesturing, maar nu wil ik al niet meer anders! Ook de CARDO app op mijn telefoon is ideaal en dat je via de PC alles kan instellen zoals radio zenders,groepen etc etc...

Ik heb gister de luidsprekers geherpositioneerd en het geluid is nu vele malen beter en luider. Ik vond het al luider dan mijn oude scala rider, maar heb nu zelfs met oordoppen mooi helder geluid.

*O* Het is een feestje om met Spotify, radio en flitsmister naar het werk te rijden. En als er iemand belt hebben ze niet eens door dat ik met 150 over de A4 rij :]
 
ik heb al jaren een Cardo G4 en heb me nu een Cardo packtalk gekocht. Nu rijd ik een maand met de Cardo en ben zeer tevreden. Ik heb enkele maanden geleden de Senna s20 getest en vond deze ook goed. Alleen als het regend wil je hem niet hebben. Hij is namelijk niet echt waterdicht. Mijn motor vriend kocht hem en je raad het al heeft hem 2 keer terug moeten sturen. Ik kan zeggen de Cardo is waterdicht en is een multimediawonder met een full scale aan mogelijkheden
 
ff die oma hier weg schoppen.

Mensen mannen en broeders ik heb even een vraagje.

Ik heb een scala rider G9 (2ehands) gekocht.
Nu had ik daar al mijn zumo mee gelinkt en mijn telefoon.
dat ging heel makkelijk.

Echter heb ik nu een andere telefoon en nu loop ik tegen een probleempje aan.

als ik hem ga zoeken met bluetooth kan ik hem wel gewoon vinden maar als ik hem dan aanklik/toutch dan krijg ik een melding van een code of iets. heel raar want kan geen code ofzo ingeven weet iemand wat/of ik iets verkeerds doe.?
of wat dit is.?

voor de precieze melding moet ik hem dan nog eens proberen te pairen maar er stond iig iets van een inlogcoe wat foutief zou zijn.
wie kan mij helpen.?
 
Ik bedenk me ineens dat ik wel eens in een enorm ver verleden een soortgelijk probleem heb gehad met de Q2 (na een poging ook een GPS aan te sluiten). De Q2 heeft een optie om alle bluetooth pairings te wissen. Hij wist dan wel alle pairings, maar nadat ik dat gedaan had gepaired met telefoon, en daarna nog een keer met de Q2 waarmee hij moest babbelen. Nooit meer problemen mee gehad.

Ondertussen ligt er ook een Packtalk te wachten op installatie. Dat wordt weer solderen (zie ook Howto: BMW Systeem 6 helm en Cardo) en daarna eens uitgebreid uitproberen. Deze plakstrip lijkt alvast beter overweg te kunnen met de zonnevizier schuif.
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen zijn we een paar weken verder en ik ben in het bezit van de Packtalk. En eerlijk gezegd: Mwah.

De volgende dingen komen uit ervaringen van een testrit (met iemand waarmee ik al héél veel ervaring heb met de Cardo Q2) en nog een aantal losse ritten.

Alle ervaringen zijn ten op zichtte van de Q2, en verder met dezelfde spullen (telefoon etc), microfoon op exact dezelfde locatie.

- Via telefoon bellen naar een vaste lijn (naar een andere mobiele telefoon is iets beter) maakt me onverstaanbaar, geluid veel te zacht. Alsof de microfoon buiten de helm hangt. Met Q2 nooit problemen gehad.
- Bereik is in de praktijk gelijk aan dat van de Q2 (ipv de factor 3 die het zou moeten halen). Leuk dat opklapbare plastic piefje maar of het wat doet??? Wij hebben geen verschil kunnen merken.
- Tijdens het rijden (na een uur of 4, dus nou niet of we ineens een uitzonderlijke situatie hadden) begon hij opeens het volume op te schroeven. Ineens was de microfoon veel gevoeliger, het geluid veel harder. Om daar daarna weer mee te stoppen.
- Radio meer dan (ongeveer) 5 minuten aan: Hij gaat niet meer uit. Gelukkig werkt de reset wel.
- Muziek streamen: na 5 (ongeveer) minuten houdt het geluid op. Afhankelijk van het humeur moet de Packtalk gereset worden of raakt ie de telefoon kwijt, vindt em weer en je hebt weer een paar minuten muziek.

De automatische volume regeling werkt met radio/muziek wel uitstekend. Totdat je hem moet resetten. Aanzetten met rijwind helpt de automatische volumeregeling volledig over de zeik.

Commentaar van de helpdesk: Tja, de Packtalk is ook een andere unit als de Q2. Ja hallo, mag ik voor dat geld wel iets beters verwachten dan een 6 jaar oud type?

Het lijkt allemaal in de software te zitten, maar daar mogen ze dan ook hard aan aan het werk.

Als laatste geeft de bevestiging van de Q2 een degelijkere indruk.

Ik ben niet onder de indruk.
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen 6 maanden en 2 updates verder.
Laten we positief beginnen: Ik heb gemerkt dat dat plastic antenne piefje daadwerkelijk wat doet. Het verbeterde daadwerkelijk het bereik.

Verder kan ik kort zijn: In de update naar 1.1 werd het radio probleem gefixed. In de update naar 2.0 is dat ook meteen weer om zeep geholpen. Alle andere problemen zijn nog steeds aanwezig van nooit weggeweest.

Oh ja, om de 4-5 uur moet je em een keer uit en weer aanzetten, dan begint de verbinding te storen.

Teleurstellend.
 
Terug
Bovenaan Onderaan