De nieuwe cbr 250 r van Honda gezien?

XTZ660 is leuker en een heel stuk hoger. Kan ik nu al zeggen zonder op de CBR250R te hebben gereden. XTZ660 (2010 model) heb ik wel op gereden, dat is gewoon pure fun. Op een XTZ kan je volgens mij niet serieus netjes rijden, dat ding nodigt echt uit om lekker te spelen. :)

Maarja, dat is appels met peren vergelijken. De CBR heeft weer andere plus- en minpunten dan de XTZ.
 
Laatst bewerkt:
Wordt ergens eind volgende week Guzziking. Ik laat uiteraard weten wat ik er van vind.

Ik zie er naar uit ! De Gilera bevalt prima, en de 1e 1000 km staan er op. Binnenkort trekt 2taktking de cilinderkopbouten na, en spant de ketting (hij heeft zo'n paddock-stand).
 
Volgende week vrijdag ga ik er even een goed eind op rijden, als het goed is heeft ie 0km op de klok staan, dus wel eerst even netjes warm rijden, de eerste 50km zijn eigenlijk het meest belangrijk voor de onderdelen om op elkaar in te laten spelen. Daarna rustig aan het blokje wat meer laten werken, al denk ik niet dat ik 'm helemaal ga open draaien met zo'n maagdelijk blok.

@Kameelracer: Foutje, de XTZ660 heb ik geen ervaring mee, alleen met de XT660Z, het nieuwe model dus. :) Ik denk dat de nieuwe een stukje hoger is dan de oude. :)
 
Laatst bewerkt:
Zo, nu eerst een biertje.

Na een uitgebreide proefrit van een 50 km binnendoor gemixed met snelweg, is he tijd voor een overpeinzing.

Laat ik beginnen met het feit dat ik het stuur/veergedrag heel 'volwassen'vindt. Het sluit goed aan bij mijn voorkeur voor een iets stug geveerde motor. Vooral binnendoor heb ik de sterke voorkeur om te voelen wat er zich onder de wielen alles afspeelt. Niet dat dreinerige, zeverige, tot op de bok gaan van met name de voorvork bij stevig sturen en remmen. Over de remmen gesproken: het wad de abs-versie en holy-shit, wat remt een (budget, beginners) motor met maar een schijf voor en achter sterk en gecontroleerd zonder hard te moeten knijpen. Met controleverlies over de gashand bij hard knijpen. Ook daar een dikke voldoende voor. Lekker ook om niet constant te moeten denken oh jee, gaat het alweer zo hard? Onverwacht veel bruikbaar koppel zo tussen 4 en 8 duizend toeren, daarna gaat het lampje wel snel uit, dat dan weer wel. Op de snelweg is rechtopzittend met winterpak en rugtas de top zo ongeveer 135-140 km/u. Enigzins beperkend in acceleratie boven 120, maar daarintegen daaronder gewoonweg prima.

Ik heb me zeer vermaakt bij de proefrit.

Samenvattend:
pluspunten, in willekeurige volgorde
- goede reminstallatie
- uitstekende startmanieren
- lekkere ronk uit de airbox
- heerlijk binnendoor vlottoerder, nodigt uit om vlot te rijden

minpunten
- hard zadel
- sommige elementen wat goedkoop aandoent, zoals bijvoorbeeld de kettingverstelling of de simpele zwart geverfde stalen linksystemen
- nodigt niet uit om (te hard) op de snelweg te rijden.

Nu nog eens overpeinzen of het de vervanger van mijn guzzi v11 wordt....

p.s. ik was ook nog verbaasd dat bestuurders van serieus grote motoren (dikke sporters en bmw, dat soort) vrolijk mij toewuifden. Een echt kleine motor, met brommerafmetingen, is het dus ook niet!

Rijze.
Velf2003
 
Ze zullen vast denken dat het een soort rare VFR1200 is. ;)
Accelleratieproblemen boven de 120km/u met een 1-pitter 250cc is redelijk normaal. Hij wil nog wel, maar niet snel meer.

Heb je nog wat foto's gemaakt? En hoeveel km had deze demo er al op zitten?
 
Euh, nee, ik heb geen foto's gemaakt. Zelf zie ik daar de noodzaak ook niet van in.

Justitie doet het meestal tegen een geringe vergoeding voor je,hahahaha.

Deze demo had er welgeteld 2 km opzitten voor aanvang...

Zijn er al meerdere mensen met rijervaring op deze motor?
 
....

p.s. ik was ook nog verbaasd dat bestuurders van serieus grote motoren (dikke sporters en bmw, dat soort) vrolijk mij toewuifden. Een echt kleine motor, met brommerafmetingen, is het dus ook niet!

Rijze.
Velf2003
Geringe afmetingen zeg je, maar de banden maten komen bijna overeen met die van de CB500, achter zelfs breder als op de CB500.






CB500
voor: 110/80 - 17
achter: 130/80 - 17

CBR250R
voor: 110/70-17
achter: 140/70-17


Bedankt voor het delen van je ervaring met ons.
Ik vond mijn oude CB250 ook prima woon werk verkeer motortje en die kon 10-20km/h langzamer cruisen. Wel vond ik de wielophanging niet zo stijf of volwassen. En er zat ook geen kuipje op standaard. Dus ik denk dat dit model wel een verbetering wordt.
 
De foto's die justitie maakt zijn juist weer niet gewenst. Ik zal wel wat foto's maken, maar daar heb ik ook weer een andere reden voor. :)

@Fuzy; CB250 en CBR250R zijn zoveel verschillend. :) En natuurlijk de verbeterde techniek van minimaal 20 jaar, misschien zelfs langer, weet niet hoe oud zo'n CB250 blok eigenlijk is. Volgens mij is het CBR250 blokje nieuw ontwikkeld, nog niet gebruikt in een andere 250cc.

Zo'n 140 band is leuk voor het uiterlijk, maar je betaalt er net weer ietsje meer voor bij vervanging.
Voor de geupdate CBR125 zijn ze wel van 100 naar 130 gegaan. Die had echt hele smalle bandjes en kon gewoon niet serieus worden genomen. Qua vermogen nu natuurlijk nog steeds niet, maar qua uiterlijk toch echt wel.

Toch kan zo'n CBR250 nog best een verkoophit worden, als de benzineprijzen maar blijven stijgen. In principe kan je gewoon met zo'n 250cc goed meekomen op de snelweg bij legale snelheden, naarmate de brandstofprijzen echt door zullen blijven stijgen, zullen op een gegeven moment de mensen toch rustiger gaan rijden en zich aan de limiet of lager gaan houden en dan is zo'n 250cc echt meer dan voldoende en met ik denk 1:28 en weinig last van files... wie weet!!


Met het paasweekend zal ik even een verslagje gaan maken, met wat foto's.
 
Ninja mooier? Met dat Duplo cockpitje? Ninja is een mooie motor, maar die cockpit is ontworpen door een kind van 3 lijkt het wel!

Zojuist even 116km wezen rijden met de CBR250R. Zal dit weekend even werken aan een mooi verslagje met foto's. Heerlijk apparaat, doet me een heel klein beetje nog denken aan de CBR125, maar hoe dan ook een enorm fijne 250cc motor waarmee je ook op de snelweg goed kan meekomen. Je zal niet de snelste zijn, maar meekomen is geen probleem. Mijn top (even kort aangetikt, de fiets was nog redelijk maagd) was trouwens 145km/u , maar dan zit je nog lang niet in de begrenzer.
 
Recensie staat op de link in mn handtekening.

Remmen doet ie echt als de beste... maakt van mijn ER-5 echt een lompe tank die slecht remt. :)
Heerlijk speelfietsje, zo'n CBR250R! Zo lang je maar niet heel erg hard wilt racen.. maar met de benzineprijzen die steeds hoger worden, mag je je spaarrekening wel aan gaan spreken als je elke dag hard wilt scheuren. :P
 
Mooie recensie, JK, ik heb het met plezier gelezen. Gave machine, misschien ga ik er ooit nog eens op rijden, dat zou zomaar kunnen. :P
Als ik het geld heb gespaard zal ik eens op beide gaan proefrijden: de CBR 250 R en de Kawasaki 250 Ninja en dan ben ik benieuwd welke fijner rijdt. :]

Ik zag op jouw site de openingszin: Deze website is bedoelt voor... Psst.... bedoeld is hier met een d. ;) Een kniesoor die er op let, maar ja, er zal maar een kniesoor langs komen. :+
 
Hij rijd echt wel gaaf.. en is HEEL wendbaar. Het is eigenlijk gewoon een grotere CBR125.. en een heel stukje sneller. :) Ik wil ook nog wel eens op een Ninja 250 rijden, maar serieus, de CBR250 is een prima motor om op te rijden, mits je dus niet altijd 150+ wilt rijden. Ook 120km/u kan het apparaat prima volhouden, niet het gevoel 'm echt pijn te doen en met 7000 toeren is dat maar 1000 toeren meer dan bijv. mijn ER-5. Niet slecht dus! Honda heeft een leuke motor neergezet!

Bedankt voor je tip, heb het meteen aangepast. :)
 
7000rpm is netjes voor 120km/h. Ik weet niet wat de CB500S doet, maar de CB250 deed dacht ik maar 100-110km/h met 7000rpm. Klink misschien niet veel, maar met die "kleine" motoren is juist boven de 100km/h de verschil in gevoel veel.
Persoonlijk vond ik jammer dat het 166kg zwaar is. Maar eigenlijk is wat meer gewicht misschien juist beter voor op de snelweg. Volgens mij kan je nog zuiniger en sneller als je een 130 (of zelfs een 120) band zou monteren. Meestal monteert men juist een bredere band achter om stoerheid uit te zien, maar voor zuinigheid zou je juist een dunnere band kunnen monteren.

Ik heb vandaag de Ninja 250 gezien, in een showroom. Ik denk het is voor een andere markt gemaakt, het is meer sportief (lichter, meer vermogen, zithouding).

Ik vraag me af hoelang het duurt voordat Honda met een nog voordeliger, naked versie komt, een nieuwe CB250. :P (alhoewel ik het kuip juist handig vind)
 
166kg merk je niets van. Ook niet bij stilstand als je 'm even moet verplaatsen.
Op de snelweg is een iets zwaardere motor toch wel lekker om niet over de weg te zeilen.

Ik vraag me af of de Ninja 250 sportiever zit. De CBR250R zit je toch ook wel een stuk meer naar voren dan op mijn ER-5. En voor wat betreft dat Honda blok, wie weet volgend jaar een nieuwe CBF250 met het watergekoelde blok?

Ik wil dus nog wel eens op een Ninja 250 rijden, maar hoe dan ook, die CBR250R is tot nu toe denk ik wel mijn favoriete 250cc motor.
 
166 Kg is wel wat meer dan de 115 kg van mijn CBR 125 R. Ik ben benieuwd wat ik daarvan merk als ik zo'n motor in de schuur moet zetten. Want met rijden maakt het me niks uit.
Hoe vaker ik deze CBR 250 R zie, hoe mooier ik haar ga vinden. :P
Het is dat ik vorig jaar een huis heb gekocht waar mijn spaargeld zich in heeft genesteld, anders was ik deze zomer op zoek gegaan naar een mooie 250 cc en deze is zeker een optie. 8-)
 
Ja ok, het is zeker meer... zonder ABS is het trouwens 162kg.
Maargoed, je hebt ook gewoon een groter blok, dus meer vloeistof.
Daarnaast weet ik niet hoe groot de tank van de 'oude' 125 is? Van de 250cc is het 13 liter.
Fabrieksopgaaf kan je dus 351km rijden op één tank.

Ik vond 'm in elk geval met verplaatsen echt niet zwaar, maar ik ben dan ook een motor van +/- 200kg gewend. Ik voelde me in elk geval erg vertrouwd op deze CBR250R, ook gewoon bij het oprijden van de snelweg. Maargoed, een 250cc moet dat ook goed kunnen. :+
 
Een grotere actie radius is wel fijn, die 13 liter tank is welkom. Ik denk dat ik verwend ben geraakt met mijn lichte motor, voorheen zette ik altijd mijn ZZ-R 250 in de schuur en dat ging prima. 8-)
Morgen ga ik een ritje van 180 km over de snelweg maken de motor, ik heb er nu al zin in. :]
 
Ik denk ook dat je daar aan gewend bent. Kan je lachen als je een zware BMW ofzo uit de schuur moet halen. CBR is voor het gevoel echt een licht apparaat. Maargoed, vergeleken met een R6 weer met ongeveer hetzelfde gewicht wel weer weinig vermogen. :)

180km snelweg op een 125cc... succes!
 
Ik heb bij Motor Oost in Rijssen proef gereden op een CBR 250 R, het rijdt echt geweldig! :]
Oh, ik wil er eentje. :P Wat een fijne motor en wat een allemansvriendje. :)

De snelweg ging prima op mijn 125 cc'tje, hoor. ;)
 
Snelweg gaat toch fijner op een CBR250R! :P
Ja het is echt een fijn ding he! En gewoon lekker vergevingsgezind, opstappen wegwezen, zeer wendbaar en echt superremmen. Maarja, vind je het gek met 3 zuigers vooraan. :)
 
Laag in de touren rijden ging ook prima, de versnellingen hebben een groot bereik. Het is een heel relaxte motorfiets. Ik heb meteen gevraagd wat ik voor mijn motor krijg als ik die inruil, maar dat viel tegen. Ze kenden mijn motor niet, hadden het nooit gezien en keken even op Marktplaats om een prijs te bepalen.
JK, waar had je broer hem ook al weer ingeruild? Die kreeg toen een nette prijs toch?
Ik wacht met smart op mijn vakantiegeld. :9
 
Snelweg gaat toch fijner op een CBR250R! :P
Ja het is echt een fijn ding he! En gewoon lekker vergevingsgezind, opstappen wegwezen, zeer wendbaar en echt superremmen. Maarja, vind je het gek met 3 zuigers vooraan. :)
Ja, die 3 zuigers vielen mij ook op toen ik het zag bij Hans van Wijk.
Volgens mij is mijn CB500S minder stevig uitgerust... ik bedoel de CBR250R heeft een breder achterband en meer zuigers in de remklauw met mogelijk ABS.
Het klinkt allemaal niet slecht. Ik zie het wel wanneer ik klaar ben met studeren.
 
Laatst bewerkt:
Joh, als jij klaar bent met studeren dan hebben we allemaal electrische motoren! :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan