De Nieuwe Ducati Scrambler

De Scrambler is weer terug na een kleine 2,5 maand bij Ducati Zaltbommel gestaan te hebben. De lagers in het blok zijn vervangen en er zitten ook nieuwe zuigerveren in. Nieuwe ketting en tandwielen en een nieuwe achterband. Ik kan er dus weer helemaal tegenaan.

Daarnaast heb ik ook de uitlaat terug gewisseld naar de standaard uitlaat vanwege het geluid. Dat rijdt wel weer erg lekker. Nu opnieuw 1.000 km inrijden en dan weer knallen.
Het zal je misschien niet meevallen 1000 km "inrijden". Maar heel mooi dat alles weer heel is en de Duc weer als nieuw. Veel plezier er weer mee; zelfs met 1000 rustige kilometers.
 
Last minute: Iemand nog zin in een rondje a.s zondag? Dan hoor ik dat graag!
Geen lunch, geen terrasje, maar dat kan nu weer niet anders. Toch iemand zin er in?
 
20201018_101407.jpg20201018_101425.jpg20201018_101547.jpg
 
Eindelijk.mijn bagagerekje van WRS.it binnen. Gelijk maar gemonteerd. Nogal wat gesleutel, maar zeer degelijk. Is uitstekend te combineren met de originele ducati tassendragers, die al op de brommer zaten. Is het mooi?, dat mag een ieder zelf weten. Maar ik kan weer met m'n tentje op pad. Foto's in het verhaal hierboven.
 
Eindelijk.mijn bagagerekje van WRS.it binnen. Gelijk maar gemonteerd. Nogal wat gesleutel, maar zeer degelijk. Is uitstekend te combineren met de originele ducati tassendragers, die al op de brommer zaten. Is het mooi?, dat mag een ieder zelf weten. Maar ik kan weer met m'n tentje op pad. Foto's in het verhaal hierboven.
Ziet er prima uit! Mooiste rekje wat mij betreft. Mooi om te zien dat het ook in combinatie met de tassendragers werkt(zonder aanpassing neem ik aan?).
 
Ziet er prima uit! Mooiste rekje wat mij betreft. Mooi om te zien dat het ook in combinatie met de tassendragers werkt(zonder aanpassing neem ik aan?).
Ja geen aanpassingen. Er zitten wat afstandsbussen bij. In feite monteer je het rek aan het frame van de motor en de oorspronkele tassendragers aan het nieuwe rek. Wel even uitzoeken, maar het past allemaal prima.
 
Het lijkt precies hetzelfde als het rekje van DM Telai, dat ik op mijn Icon had en dat nu dus op de Desert Sled zit.
Zelfde fabrikant, andere verkoper?
Dat klopt. Is ook een rekje van DM Telai. Die Engelse verkoper heeft ze niet meer. Dat Italiaanse bedrijf handelt de boel keurig af. Heel mooi is dat de originele Ducati tassendragers erop passen.
 
Van het weekend wat spulletjes halen om de motoren klaar te maken voor alweer de winterslaap...😒
Ondanks alle corona ellende die we gehad hebben (en wellicht nog gaat komen...) is het seizoen weer omgevlogen.
Ik begin zaterdag met de MT-10 en houdt de Scrambler nog effe operationeel.
Maar voor het einde van de maand zullen ze beide wel onder zeil staan.
Hoop dat we volgend jaar wel weer een weekendje Eifel of zo kunnen boeken.
 
Van het weekend wat spulletjes halen om de motoren klaar te maken voor alweer de winterslaap...😒
Ondanks alle corona ellende die we gehad hebben (en wellicht nog gaat komen...) is het seizoen weer omgevlogen.
Ik begin zaterdag met de MT-10 en houdt de Scrambler nog effe operationeel.
Maar voor het einde van de maand zullen ze beide wel onder zeil staan.
Hoop dat we volgend jaar wel weer een weekendje Eifel of zo kunnen boeken.
Laat de Scrambler nog maar even stand-by; je weet maar nooit of er over 1, 2 of 3 weken nog een fantastische zaterdag of zondag aankomt.
Want als we sommige dingen niet kunnen, dan kan motorrijden toch wel?
 
Bestellen ging toch wat moeizamer dan verwacht, ben nu voor deze gegaan.
In het ergste geval is het een paar tientjes weggegooid.
Bekijk bijlage 1548771

Rekje vandaag binnen gekregen :D
Installatie ging bijna vlekkeloos, enig puntje was dat er (kennelijk) een keer een standaard bout met inbus (zonder moer) is vervangen door een bout met vlakke kop en moer. Gelukkig er een beetje omheen kunnen werken.
(Excuus als ik niet de goede termen gebruik, ik klus nooit)
 
Laat de Scrambler nog maar even stand-by; je weet maar nooit of er over 1, 2 of 3 weken nog een fantastische zaterdag of zondag aankomt.
Want als we sommige dingen niet kunnen, dan kan motorrijden toch wel?
Dattan weer wel...😄
 
Rekje vandaag binnen gekregen :D
Installatie ging bijna vlekkeloos, enig puntje was dat er (kennelijk) een keer een standaard bout met inbus (zonder moer) is vervangen door een bout met vlakke kop en moer. Gelukkig er een beetje omheen kunnen werken.
(Excuus als ik niet de goede termen gebruik, ik klus nooit)
Haha, dat was de door mij gemonteerde bout. De standaardschroefdraad ging onmiddellijk kapot bij het demonteren van de oorspronkelijke schroef (die zat vaster dan het hoort). Dan zoek je een oplossing. Aangezien ik nogal veel gesleuteld heb, leek me dit een prima oplossing. Alleen moet je de bout nu aan de andere kant (onder) losdraaien als die echt los zou moeten. Maar aangezien je geen spatborden verwisselt, hoeft die bout ook nooit meer los. En het hele ding was goed behandeld met anti-corrosie-materiaal (dat bruine kleverige). Ik kan je aanraden dat spul te gebruiken op plekken waar steeds water en vuil tegen aan komen en evt. tussen boutjes en schroeven kunnen kruipen, zoals bij kofferdragers.
 
Vanochtend de MT gewassen en gedroogd. Ketting schoon maken en dik invetten, lakwerk en blank stalen delen inspuiten en accu verwijderen en het doek kan er voor een paar maanden over. Dat ga ik denk ik morgen effe doen....

Was vandaag vroeg begonnen en dus ook vroeg klaar. Dus had ik nog tijd voor een heerlijk ritje op de Scrambler. Zou zo maar kunnen dat dit het laatste ritje van 2020 was... Maak eerst de MT helemaal klaar, maar ga dan toch zo langzamer hand aan de Duc beginnen...
 
Vanochtend de MT gewassen en gedroogd. Ketting schoon maken en dik invetten, lakwerk en blank stalen delen inspuiten en accu verwijderen en het doek kan er voor een paar maanden over. Dat ga ik denk ik morgen effe doen....

Was vandaag vroeg begonnen en dus ook vroeg klaar. Dus had ik nog tijd voor een heerlijk ritje op de Scrambler. Zou zo maar kunnen dat dit het laatste ritje van 2020 was... Maak eerst de MT helemaal klaar, maar ga dan toch zo langzamer hand aan de Duc beginnen...
Gisteren ook nog heerlijk gereden. Motor gaat hopelijk echt nog wel gebruikt worden de komende maanden.
Waar spuit je de blanke delen mee in als ik vragen mag?
 
Gisteren ook nog heerlijk gereden. Motor gaat hopelijk echt nog wel gebruikt worden de komende maanden.
Waar spuit je de blanke delen mee in als ik vragen mag?
Ik heb tot nu toe de beste ervaring met PTFE droogsmeerspray. Beschermt goed in de winter, kan tegen temperaturen tot 250 graden en er plakt weinig vuil aan vast.
Op plekken waar het hele jaar vocht tussen kan kruipen, gebruik ik bruine wax-spray, die ook gebruikt wordt bij auto's. Kruipt overal tussen en waar het er langs drupt, veeg je het zo weg, maar vocht komt er niet meer tussen. Is vooral handig op plekken waar je iets aan het frame hebt gemonteerd, zoals een OSCO of een kofferdrager, want na het monteren zit er altijd ergens een stukje kale schroefdraad die kan gaan roesten.
Zodadelijk nog een stuk rijden tussen de buitjes door.
 
Gisteren bij Motoport Assen even wat onderdelen gehaald om de brommer te onderhouden. Was een slechte planning. Geen zon gezien en wel motregen. De Duc nog niet zo smerig gehad. Maar ik heb hem ook nog niet zolang. Probeerde te regelen dat ik mee mag kijken als zij de kleppen afstellen. Dat mag dus niet! Kennelijk geheim proces. Blijf maar zoekende op dit gebied. Maar ik zal het leren voordat ik de pijp uitga.
 
Gisteren ook nog heerlijk gereden. Motor gaat hopelijk echt nog wel gebruikt worden de komende maanden.
Waar spuit je de blanke delen mee in als ik vragen mag?
Inderdaad met een PTFE droogsmeerspray van Muc-Off (MO94) of van S100 de Korrosions Schutz. Bij de eerste moet je uitkijken dat het niet op je remmerij komt en bij de 2e gaat het er in het voorjaar lastiger af. Boutjes / moertjes op onzichtbare plek dus met S100, op een zichtbare plak met MO94. De ketting maak ik schoon / droog en spuit ‘m dan zeer dik in met witte kettingspray.
 
Gisteren bij Motoport Assen even wat onderdelen gehaald om de brommer te onderhouden. Was een slechte planning. Geen zon gezien en wel motregen. De Duc nog niet zo smerig gehad. Maar ik heb hem ook nog niet zolang. Probeerde te regelen dat ik mee mag kijken als zij de kleppen afstellen. Dat mag dus niet! Kennelijk geheim proces. Blijf maar zoekende op dit gebied. Maar ik zal het leren voordat ik de pijp uitga.
Gratis af te halen nieuwe luchtfilters daar heb ik er nog 2 van liggen. Ik ga alleen voor K&N of BMC, dan ben je gelijk van het vervangen af.
Kleppen stellen zelf doen valt niet mee. Je moet dan niet alleen goed meten, maar ook stelplaatjes in huis hebben. Als je wilt controleren of het nodig is, dan kun je het dopje bij de uitlaatklep van de liggende cylinder heel gemakkelijk losmaken en de speling bij sluiten en openen controleren. Zorg wel voor een nieuwe rubberen pakkingring (te bestellen bij b.v. Startwin of Ducatiparts.nl).
Meestal hebben uitlaatkleppen het wat zwaarder te verduren en die van de staande pot dan het meest, maar ik ga er van uit dat als het klopt bij de uitlaatklep van de liggende, dat de rest dan ook wel in orde is. Wel vooropgesteld dat je weet dat bij de vorige beurt alles afgesteld is door een goede monteur. Is dat zo en je controleert na pakweg 12.000 km dan kun je vlgs mij gerust meer dan 15.000 rijden (tot 20.000), tenzij je het blok steeds tegen het rood aan trekt, want daar houden de onderhoudsnormen rekening mee. Reken maar uit: 4000 toeren of 8000 toeren ...... wanneer heb je eerder onderhoud nodig?
Maar heb je nog garantie? Dan moet je toch nog even doen wat de verkoper zei ...............
 
Afgelopen weekend hebben we tochtje NL-DU gedaan. Begonnen in Delfzijl, Toen Winterswijk en via Duitsland naar Heerlen. En de laatste dag via Duitsland weer naar huis gereden.

De Scrambler moest opnieuw ingereden worden nadat de nieuwe motorblok onderdelen gemonteerd waren. Dat is nu gebeurd en alles is weer in orde. De Scrambler weer als een zonnetje, daar krijg ik wel weer een grote glimlach van.

Voor een kleine sfeer impressie: Relive 'Fazantino’s najaarsrit 2020'

2020-11-01 09.36.56.jpg
2020-11-01 11.39.17.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooi ritje. Goed dat de motor weer ‘lekker’ loopt!
....nu een L-twin tussen de boxers, normaal is het met ritjes in topic andersom😁
 
In een aanval van werklust heb ik de nieuwe distributieriemen vandaag maar gemonteerd. Prima te doen. Uitlaat geheel demonteren en je kunt er dan goed bij. De Duc heeft 18k gelopen en is vijf jaar oud. De leeftijd is de reden om te vervangen. Conform YouTube filmpjes met streepjes op de riemen en de tandwielen gewerkt. Het is even friemelen, maar gelukt! Proefrit ging goed en je merkt er niets van. De oude riemen kunnen het archief wel in, want daar mankeert niets aan. Bij het spannen van de riemen bleek dat de nieuwe riemen gespannen werden met de stelbouten op precies dezelfde plaats als bij de oude. 4mm tussen de vaste rol en de riem met een 4 mm imbus sleuteltje. Geeft goed gevoel!
 
Terug
Bovenaan Onderaan