De Nieuwe Ducati Scrambler

In een aanval van werklust heb ik de nieuwe distributieriemen vandaag maar gemonteerd. Prima te doen. Uitlaat geheel demonteren en je kunt er dan goed bij. De Duc heeft 18k gelopen en is vijf jaar oud. De leeftijd is de reden om te vervangen. Conform YouTube filmpjes met streepjes op de riemen en de tandwielen gewerkt. Het is even friemelen, maar gelukt! Proefrit ging goed en je merkt er niets van. De oude riemen kunnen het archief wel in, want daar mankeert niets aan. Bij het spannen van de riemen bleek dat de nieuwe riemen gespannen werden met de stelbouten op precies dezelfde plaats als bij de oude. 4mm tussen de vaste rol en de riem met een 4 mm imbus sleuteltje. Geeft goed gevoel!
Hoi, Ik neem aan dat je natuurlijk gecontroleerd hebt of de span-en looprolletjes nog mooi vrij draaien zonder te veel speling. In dat geval: De riempjes hadden veel langer mee gekund ...... maar .... kost bijna niks en geen risico nemen!
 
Hoi, Ik neem aan dat je natuurlijk gecontroleerd hebt of de span-en looprolletjes nog mooi vrij draaien zonder te veel speling. In dat geval: De riempjes hadden veel langer mee gekund ...... maar .... kost bijna niks en geen risico nemen!
Ja rolletjes fris en goed draaiend
Alles wat ik los heb gehad ziet er fris uit. Wat me ook opviel is dat de Duc erg schraal of zuinig loopt. Uitlaatbuizen lichtgrijs van binnen. Volgens mij heel netjes. Dit ken ik niet van mijn carburateur fietsen. Nu nog luchtfilter en kleppen van de horizontale cilinder chekken. Zal ook wel goed zijn, want hij loopt als een zonnetje. Afgeragd is hij zeker niet. Komt ook een nieuwe kettingset op
Da's wel nodig.
 
Ja rolletjes fris en goed draaiend
Alles wat ik los heb gehad ziet er fris uit. Wat me ook opviel is dat de Duc erg schraal of zuinig loopt. Uitlaatbuizen lichtgrijs van binnen. Volgens mij heel netjes. Dit ken ik niet van mijn carburateur fietsen. Nu nog luchtfilter en kleppen van de horizontale cilinder chekken. Zal ook wel goed zijn, want hij loopt als een zonnetje. Afgeragd is hij zeker niet. Komt ook een nieuwe kettingset op
Da's wel nodig.
Maar met (oude) Duc-pantahs (en Guzzi's) met Dell'ortos met gasschuiven kon je nog wel alles handmatig bijstellen. Synchroniseren met een vingertje in de carburateur. Sproeiertjes en naalden vervangen ...... en dan liep de fiets uiteindelijk ook precies zoals je wilde. Ik heb nog steeds het officiële boek van de Dell'Orto-fabriek met afstellingsgegevens in de kast. Bewaren als relikwie (?), want met die electronica kan (hoeft) dat niet meer.
Bij mijn vorige (Icon) heb ik de mapping laten bijstellen in Zaltbommel, mede omdat ik een BMC en Virex had gemonteerd. Dat scheelde in handelbaarheid én zuiniger.
Maarten zou moeten weten of die mapping er nog op zit, want dan geeft het schermpje "RACE" aan bij starten, omdat die mapping bedoeld was voor rijden met meer open pijp op circuit, maar het werkte ook prima daarbuiten (zonder extra herrie!).
 
Maarten zou moeten weten of die mapping er nog op zit, want dan geeft het schermpje "RACE" aan bij starten, omdat die mapping bedoeld was voor rijden met meer open pijp op circuit, maar het werkte ook prima daarbuiten (zonder extra herrie!).

jup, dat staat nog op het schermpje 👌
 
@adspeed, ik ben wel benieuwd. Wat doet zo’n andere mapping eigenlijk en wat is het effect? (Ik ben echt een volledige noob op het gebied van techniek ed 😬)
 
@adspeed, ik ben wel benieuwd. Wat doet zo’n andere mapping eigenlijk en wat is het effect? (Ik ben echt een volledige noob op het gebied van techniek ed 😬)
Vroeger hadden motoren carburateurs, die het lucht-benzinemengsel regelden. Dat ging via stelschroefjes en sproeiers helemaal mechanisch. Tegenwoordig gaat dat allemaal electronisch/computergestuurd.
Mapping is niets anders dan het programmeren van de instelling van de electronica die de benzine-inspuiting (benzine-luchtverhouding) regelt. Afhankelijk van het systeem houdt dit via sensors rekening met de stand van de gasklep (hoeveel gas je geeft), de luchttoevoer, evt. luchtdruk, temperatuur enz. In de uitlaat zitten ook sondes die het uitlaatgas meten en signalen naar het programma sturen. Bij de standaardinstelling zijn vooral de milieueisen (emissie en geluid) leidend. Door die eisen loopt een motor niet altijd op z'n mooist. Oftewel: het benzine-luchtmengsel zorgt niet bij elk toerental voor een soepel lopende motor. De eerdere Icons hebben daarom last van te rukkerig oppakken bij gas geven. Dat went echt wel, maar het is niet heel netjes.
Als je de luchtfilter vervangt door een beter exemplaar (bij jou van BMC) verandert de luchtstroom/luchtdruk in de luchtfilterkast. Als je de uitlaat vervangt, verandert de tegendruk van verdwijnend uitlaatgas. Een andere mapping kan de injectie (benzinetoevoer) daarop aanpassen en optimaliseren. De "RACE"-mapping op jouw motor past beter bij een andere luchtfilter en uitlaat én zorgt voor een soepeler gasreactie (minder rukkerig) zonder dat de motor trager wordt. Jij hebt nu de standaarduitlaat, maar ervaring leert dat de aangepaste mapping ook daarbij goed werkt.
Op YouTube vind je allerlei info over mappings en wat dat allemaal doet, mocht je je er verder in willen verdiepen.
 
Nu ook een beetje aan het kijken naar een bagagerek waarbij ik mijn zijdragers kan blijven gebruiken.
Bij toeval deze tegen gekomen van LTK Motorparts, ziet er hetzelfde uit als de DM Telai, maar dan zitten er bevestigingspunten bij voor de zijdragers.
1605619380174.png


En zo zou het er ongeveer uit moeten zien als het op de motor zit (niet de mijne)

1605619428198.png


1605619447388.png
 
Laatst bewerkt:
We gaan het zien, eerst maar eens het onderdeel vanuit Thailand hier zien te krijgen.
Punt is ook een beetje dat er onder andere door de plaatsing van de achterlichten vrij weinig ruimte is om een enigszins fatsoenlijke zadeltas te plaatsen en een passagier mee te nemen. Dacht dat er iets van 35cm (in de lengte) aan ruimte is 😬
 
We gaan het zien, eerst maar eens het onderdeel vanuit Thailand hier zien te krijgen.
Punt is ook een beetje dat er onder andere door de plaatsing van de achterlichten vrij weinig ruimte is om een enigszins fatsoenlijke zadeltas te plaatsen en een passagier mee te nemen. Dacht dat er iets van 35cm (in de lengte) aan ruimte is 😬
Ik weet niet wat jij gemeten hebt, maar bij het rekje van DM Telai meet ik 22 cm vanaf de achterrand van het zadel tot het verste eind van de buis van het rekje. Dat is nog steeds niet veel ruimte, maar je kunt er wel prima een tas met riempjes op vastmaken, zeker als die tas een stevige onderkant heeft.
 
Gisteren een nieuwe bril van 100% binnen gekregen. De band van mijn Ducati Scrambler Bril (ook van 100%) begon slecht te worden. Nu maar eentje met een rode band en getint vizier gekocht. Ben er erg content mee. Matched lekker met de brommer...
B4842CB9-E6F0-477A-A9DB-9B5EF30EAF6C.jpeg
 
Ik weet niet wat jij gemeten hebt, maar bij het rekje van DM Telai meet ik 22 cm vanaf de achterrand van het zadel tot het verste eind van de buis van het rekje. Dat is nog steeds niet veel ruimte, maar je kunt er wel prima een tas met riempjes op vastmaken, zeker als die tas een stevige onderkant heeft.

Klein plaatje ter illustratie, lijn boven A is net iets meer dan 35cm maar dacht dat als er ook nog iemand zijn voet op de pedalen moet zetten je grofweg 35cm over zou houden voor zijtassen.

Kleine update over het LTK bagagerek, is ongeveer 200euro (inclusief verzendkosten), iets meer dan gehoopt
1605797926105.png
 
Exact zoals op jou plaatje zag de mijne er ook uit toen ik hem bij de dealer op ging halen. Nu lijkt hij er niet meer op...😄
 
Net wat te avontuurlijk voor mij 😂
Ik zag trouwens ook ergens dat iemand de afdekking van de versnellingen had vervangen met een doorzichtig exemplaar, zag er ook gaaf uit.
 
Vroeger had je de "Glimmer twins", nu alleen nog maar de Glimmer One: MacJunk ! Maar een Virex-pijpje was misschien net nog mooier geweest.
Ik heb de zwarte kapjes van de uitlaat ook nog in glimmend RVS liggen. Die ga ik volgend jaar eens monteren. Virex, Zard of welke andere pijp ook, het blijft een kwestie van smaak. Persoonlijk vindt ik dit nog steeds by far de mooiste lage pijp. En het klinkt ook zo lekker. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat ik ‘m er op heb zitten....😂
 
Bekijk bijlage 1566475
Je kan die kapjes er ook gewoon afhalen. Kost geen 450 euro, tenzij je je jas er tussen laat waaien natuurlijk.
Met 450 euro kom je er niet... kap er af vindt ik niet zo mooi en inderdaad ook niet zo veilig. De koppeling met inkijk is inderdaad ook voor de Scrambler leverbaar, maar heeft een behoorlijke impact. Dan moet je namelijk ook een hydraulische unit op het blok plaatsen. Dan komt dat hele setje wat je nodig hebt rond de 1k te liggen. Dat vindt ik net effe wat te veel... Maarre, over doorkijkjes gesproken: Die Citroën Dyane heeft ook een paar lekkere doorkijkjes...
 
Laatst bewerkt:
Net mijn laatste ritje van 2020 gemaakt. Wat een jaar / seizoen als ik er op terugkijk. Gelukkig hebben we nog een paar lekkere ritjes kunnen maken, maar hebben we ook ons tripje naar Duitsland moeten missen. Persoonlijk is dit een jaar om snel te vergeten, of in oude computertermen: Format C zeg maar. Ik hoop echt dat het weer vroeg voorjaar wordt en er snel weer een mooie rit in het verschiet ligt. In de laatste paar kilometer een stabilizer in de tank gemikt. In het weekend de motor wassen en daarna inspuiten / beschermen tegen oxidatie. Verder winterklaar maken zoals ik hier wel vaker beschreven heb en de hoes er over. Accu aan de druppelaar en klaar is Klara. De MT staat al iets meer dan een week onder zeil, dus het is nu overleven zeg maar....😒
 
Terug
Bovenaan Onderaan