De Nieuwe Ducati Scrambler

....
Mijn vorige motor (transalp) is verkocht, kan ik dat geld mooi besteden aan een SC project Conic demper. Een duuc moet immers brullen en vind dit een mooi dempertje om te zien.
Jij verkoopt een HELE motor en koopt voor dat geld ALLEEN een dempertje terug...:)
Dat klinkt als een goede ruil...😄
 
@Skippy '73 Dank voor de tip. Ben nagelopen wat je zei. Zo te zien leverden ze wel die zadeltassen maar hebben ze sinds kort een nieuw model dat net iets hoger zit die beter geschikt is voor hogere en naar boven lopende uitlaten. Zien er ook een klein beetje anders uit.
Ik wacht nog even op hun reactie maar worden waarschijnlijk toch de nieuwe dan. Wel aangegeven dat het me logisch lijkt die oude niet meer te gaan leveren voor de Scrambler. Om mogelijke ellende en verwarring bij klanten te voorkomen.
 
@Skippy '73 Dank voor de tip. Ben nagelopen wat je zei. Zo te zien leverden ze wel die zadeltassen maar hebben ze sinds kort een nieuw model dat net iets hoger zit die beter geschikt is voor hogere en naar boven lopende uitlaten. Zien er ook een klein beetje anders uit.
Ik wacht nog even op hun reactie maar worden waarschijnlijk toch de nieuwe dan. Wel aangegeven dat het me logisch lijkt die oude niet meer te gaan leveren voor de Scrambler. Om mogelijke ellende en verwarring bij klanten te voorkomen.
Ik dacht dat iemand hier gewoon zonder problemen de oude Blaze tassen op zijn Scrambler gebruikte dus in dat geval zou ik gewoon alleen een bevestigings set bestellen voor dat model en klaar. Is toch een stuk voordeliger lijkt me. Dat is juist het mooie aan die systemen, dat je ze kan meenemen naar andere motoren. Zo hoog is die standaard uitlaat nou ook weer niet.
 
Mocht iemand nog n bijzondere Desert Sled willen kopen: Er worden in de VS 800 exemplaren gemaakt van de Sled die de woestijnwedstrijd MINT 400 in Nevada gewonnen heeft.
Filmpje:
En van de wedstrijd zelf is veel meer te vinden op YT.
 
Middag allen, heb wat navigatie vraagjes.
Welke navi gebruiken jullie op de Scrambler,
Hoe hebben jullie deze bevestigd?

Vriend heeft de TT 550 maar worden gek van dat ding. Willen hem vaak alleen gebruiken om een plaats in te toetsen, kronkelroute activeren en gaan. Dat ging op ouwe TTs super maar nu niet meer.
Een Beeline is lekker klein maar niks voor mij. En heb zo mijn twijfels bij navi apps op de mobiel. Ook ivm regen, trillingen etcetera.
Wil liefst gewoon een no nonsense apparaat :?
 
Inmiddels heb ik een hele studie achter de rug met betrekking tot navigaties, routes, inlezen van routes en gebruiks- en bedieningsgemak en het delen van routes aan je mederijders.

Ik ben vrijwel altijd de voor-rijder in een motorgroep waarbij de rest mij als een stel lemmingen volgt. Snap ik wel, volgen is een stuk ontspannender motorrijden en daarbij ik vind het wel leuk om voor te rijden. Dus een goed navigatie apparaat is bijzonder belangrijk voor mij.

Het slechte nieuws
Zo perfect eenvoudig als de 'oude' tomtom rider werkt, zo werkt de nieuwe versie van de software niet meer. Gaat ook niet meer gebeuren vrees ik.

Het goede nieuws
Je wens: 'locatie opgeven + kronkelroute > en gaan' kan nog steeds wel met de TT550, maar het zijn een stuk meer handelingen geworden en je moet steeds heen-en-weer naar je instellingen switchen. Om dit reden heb ik het TT menu aangepast zodat de 'instellingen' optie vooraan staat.
Het kan allemaal wel, maar het is niet echt gebruiksvriendelijk te noemen.

Wel een groot voordeel van op deze manier rijden: Bij een weg onderbrekingen vindt de tomtom vanzelf een nieuwe route. Eigenlijk rijd ik bijna altijd op deze manier op de motorweekenden.

Meer slecht nieuws
Als je een voorgeprogrammeerde route inleest (dat gaat nu wel gemakkelijk met MyDrive + sync) en op die route heb je een obstakel (weg onderbreking, afzetting, etc) Dan is het eigenlijk niet meer mogelijk om die route fatsoenlijk te vervolgen. 40 km verder hoor je nog steeds 'draai om, draai om'. Dit is echt bijna voor mij de reden geweest om de TT LETTERLIJK het raam uit te gooien van frustratie. Als je gaat zoeken op forums zal je het niet veel moeite kosten om deze frustratie ook bij andere mensen te vinden.

Bij weg onderbrekingen, afzettingen, etc rij ik er vaak hierom gewoon illegaal langs/door zodat de ingeprogrammeerde route het wel blijft doen op mijn tomtom, maar wat een hel is dat! Gezeik.

Het alternatief is bij een weg onderbreking de route stoppen op je TT. Een handmatige route aanzetten -ongeveer- in de richting waar je naar toe moet gaan. En dan na 15~20 minuten stoppen en opnieuw je oorspronkelijke route inlezen en starten vanaf 'het dichts bijzijnde punt op de route'. Gedoe. Maar goed, ik heb geen andere manier gevonden dan dit. Dan maar zo.

En dan het laatste slechte nieuws
De reden dat ik ondanks alles bij de TT blijf is het gebrek aan een goed alternatief. Mijn wensen zijn:
1) gps/itn routes kunnen inlezen
2) goede kronkelroute functie
3) Optioneel: realtime route, file, flits informatie verwerken
4) Optioneel: eenvoudig de route de anderen die meerijden kunnen delen

En alle andere alternatieven gaan of op 1) of op 2) fout. De apps voor je smartphone kunnen vaak de routes niet goed inlezen. En alternatieven zoals garmin hebben geen goede kronkelroute functie. Wens 4) lijkt nog steeds gewoon ver weg. Wat jammer is, omdat het super praktisch is als je in een groep rijdt.

Dus dan maar de TT550. Ik heb ermee leren leven, maar ik scheld met een grote regelmaat op het apparaat. Het is dat na 7 jaar het scherm van mijn TomTom Rider 2013 echt niet meer leesbaar was, maar anders had ik er waarschijnlijk nog steeds mee gereden.

Ik ga er vanuit dat ik op een gegeven moment wel overstap naar een smartphone variant. Een nadeel daarvan wel is dat in grote delen van Duitsland, waaronder de Eiffel, er gewoon geen mobiel internet is. Dus als je geen offline route optie hebt, dan stopt je navigatie gewoon wegens geen internet. En dat is niet handig.

Graag hoor ik je inzichten/aanvulling hierop omdat op dit onderwerp nog wel meters te maken zijn wat mij betreft.
 
Zo zit de TT550 bij mij op de brommert. Zeer content mee. Is met een kogelbout op de stuurklem. Bedrading via zekering rechtstreeks op de accu. Beetje naar links, dan kan je de kilometerteller ook nog goed zien.
Geschetste problemen herken ik niet, daar ik vrijwel altijd alleen rijd.
 

Bijlagen

  • 16180578937805317069229218798754.jpg
    16180578937805317069229218798754.jpg
    144,4 KB · Weergaven: 12
Laatst bewerkt:
Ik heb volgens mij een TT 420 of zo. Ik heb hem met een zelfgemaakte steun op de ‘kroonplaat’ bevestigd. Zal binnenkort even een fotootje plaatsen...
 
@keesjan
Nou dat zijn nagenoeg exact dezelfde problemen en irritaties waar wij ook steeds tegen aanlopen met die 550 :(
Met de oude TT eigenlijk nooit dergelijke problemen gehad maar die accu was echt helemaal op.

@MacJunk
Die 420 is een iets oudere. Hij is nog wel ergens te krijgen zag ik, desnoods 2e hands. Wat zijn jouw ervaringen hiermee?
 
Middag allen, heb wat navigatie vraagjes.
Welke navi gebruiken jullie op de Scrambler,
Hoe hebben jullie deze bevestigd?

Vriend heeft de TT 550 maar worden gek van dat ding. Willen hem vaak alleen gebruiken om een plaats in te toetsen, kronkelroute activeren en gaan. Dat ging op ouwe TTs super maar nu niet meer.
Een Beeline is lekker klein maar niks voor mij. En heb zo mijn twijfels bij navi apps op de mobiel. Ook ivm regen, trillingen etcetera.
Wil liefst gewoon een no nonsense apparaat :?
Ik heb ook de 550 en ben eigenlijk heel tevreden. Routes maken doe ik eigenlijk altijd op de mydrive webpagina(hier kan je ook gpx bestanden snel inladen) en via de wifi staan ze er dan gelijk op. Ook updaten zonder pc vind ik een feest.
Het maken van een kronkelroute onderweg op de 550 is wat omslachtig maar went ook wel.
We waren ooit met 3 man in Duitsland( met Kees-Jan en Ad Scrambler) en besloten door het mindere weer niet de van te voren ingeladen route te pakken maar een alternatief te maken op de Tom Tom zelf. Dit ging bij alle 3 prima(ondanks verschillende Tom Tom's) en eindigde met een prachtige route binnendoor naar de eindbestemming in België.
Het is zeker niet perfect maar ik zou geen beter en handiger alternatief weten voor gebruikers die niet helemaal navigatie nerd zijn.
Wat ik vaak doe als ik vertrek is vooraf een kronkel en een snelste route maken op mijn tablet op telefoon of tablet en sla deze op in mijn routes. Als ik dan vertrek met de kronkel route en onderweg tegen problemen aanloop of in tijdnood kom dan kan ik makkelijk switchen naar snelle route en kom daar redelijk makkelijk mee uit de voeten. GPX routes inladen is letterlijk seconde werk.
Let wel op in groepen dat iedereen na het inladen dezelfde route kiest waar geïmporteerd onder staat. Vaak rollen er 2 route bestanden uit de gpx download en de gene waar snelste of iets anders onder staat geeft bij iedereen een ander resultaat naar gelang hun TomTom is ingesteld. Heb hier met Ad menig discussie over gehad maar we hebben het nu eindelijk redelijk onder controle.
Ik haat computers maar ben gek op de combinatie TomTom 550 en tablet of smartphone.
Problemen met onderbrekingen onderweg blijven er altijd en vaak zijn er gewoon op bergweggetjes weinig alternatieven om te omzeilen dus daar zal bijna elke navigatie mee worstelen. Vaak kun je dan beter de omleiding op de borden volgen maar door de navigatie zie je die vaak niet meer ;). Als deze opbrekingen netjes zouden worden gemeld zou de TomTom hier direct omheen navigeren maar dat gebeurt helaas veel te weinig vooral met de wegwerkzaamheden in dorpjes.
Alternatief is dan overal dwars doorheen rijden zoals Kees-Jan ook al aan gaf (heb dit min of meer van hem geleerd🤫)

Succes met je uiteindelijke keuze!
 
Laatst bewerkt:
Zo zit de TT550 bij mij op de brommert. Zeer content mee. Is met een kogelbout op de stuurklem. Bedrading via zekering rechtstreeks op de accu. Beetje naar links, dan kan je de kilometerteller ook nog goed zien.
Geschetste problemen herken ik niet, daar ik vrijwel altijd alleen rijd.
Ik heb hem bijna hetzelfde maar dan op de voorste kroonbout. Werkt echt super. De bedrading zit bij mij gekoppeld aan de bedrading van de usb poort zodat hij uitschakelt met het contact. :t
20210410_234053.jpg
 
Tja, ik heb met mijn 420 ongeveer dezelfde ervaring in gebruik als Skippy. Met 2 verschillen: er zit bij mij geen WiFi op en het opstarten duurt (vindt ik) behoorlijk lang. Dat betekend dat ik routes moet inladen via een usb-kabel en dat heeft nogal eens tot een paar krachttermen geleid...:( Echter, ben er nu wel wat makkelijker mee geworden. Verder gebruik ik de TT vooral in mijn vrije tijd dus dat langzame opstarten kom ik ook wel weer overheen. Ik had geen zin om in mijn ‘echte’ kabelboom te knippen, dus heb ik de draadjes direct onder de usb-plug onder het zadel gesoldeerd. Deze zit met een stekker aan de kabelboom vast. TT start op bij omdraaien contactsleutel en gaat uit bij afschakelen.
 
Meer slecht nieuws
Als je een voorgeprogrammeerde route inleest (dat gaat nu wel gemakkelijk met MyDrive + sync) en op die route heb je een obstakel (weg onderbreking, afzetting, etc) Dan is het eigenlijk niet meer mogelijk om die route fatsoenlijk te vervolgen. 40 km verder hoor je nog steeds 'draai om, draai om'. Dit is echt bijna voor mij de reden geweest om de TT LETTERLIJK het raam uit te gooien van frustratie. Als je gaat zoeken op forums zal je het niet veel moeite kosten om deze frustratie ook bij andere mensen te vinden.
Dit dus!
Vreselijk irritant dat er niet eerder een alternatieve route gevonden wordt. Zelfs in stedelijke gebieden waar genoeg mogelijkheden zijn om een nieuwe route te berekenen.

Het niet automatisch uitzoomen tijdens het rijden naar bijv. een volgende kruising. Je hebt niet een overzicht van de omgeving en richting waar je (heen) rijdt.

Ook vind ik het scherm toch te klein met een te lage resolutie.

Dit vind ik de 3 grootste nadelen, ik troost me maar met de gedachte dat (op basis van wat ik gelezen heb, met name voordat de XT op de markt was) Garmin nog slechter was.

Verder ben ik tevreden met de 550. MyDrive werkt goed en makkelijk.
 
Hier de foto’s:

F209BB2C-224A-4D16-A29F-252006D65751.jpeg
25BF02BD-4059-4B0B-9AF0-284397BD4995.jpeg

Heb ze net even in de garage geschoten. Wilde de steun en TT zo dicht mogelijk op het stuur hebben.
 
Middag allen, heb wat navigatie vraagjes.
Welke navi gebruiken jullie op de Scrambler,
Hoe hebben jullie deze bevestigd?

Vriend heeft de TT 550 maar worden gek van dat ding. Willen hem vaak alleen gebruiken om een plaats in te toetsen, kronkelroute activeren en gaan. Dat ging op ouwe TTs super maar nu niet meer.
Een Beeline is lekker klein maar niks voor mij. En heb zo mijn twijfels bij navi apps op de mobiel. Ook ivm regen, trillingen etcetera.
Wil liefst gewoon een no nonsense apparaat :?
Wat mij tot nu toe het beste lukte, was routes maken met Kurviger (=online). Als je ze exporteert naar je pc en dan op de TT zet gaat het prima. Wel belangrijk dat je voor het exporteren "track" aanvinkt en bij aantal punten "veel". Dan gaat er bijna niks meer fout.
Wel wilde ik graag deze routes ook nog ns kunnen bewerken nadat ik ze gedownload en opgeslagen had. Dat deed ik met Tyre to Navigate. Helaas is er een communicatiefoutje tussen Tyre en Kurviger ontstaan (waarom?). Op de kaart van Tyre zie je dus allerlei afwijkende kronkeltjes. Niet doen dus.
Tyre werkt nog steeds perfect als je zelf een route wilt maken; je moet het programma wel op je pc zetten. Kurviger werkt ook prima, vooral als je een rondrit wilt maken. Je kunt de km of tijd kiezen en de richting bepalen. Staat de route je niet aan, dan maakt de volgende klik gewoon een nieuwe en dat tot -tig keer.
Kortom: Mijn advies Kurviger voor rondritjes en routes ergens naar toe en Tyre to Navigate om helemaal zelf routes te maken.
 
Bij mij zit de TomTom op het stuur met de meegeleverde RAM mount. Ik heb gemerkt dat ik het prettiger vind als de tomtom zo hoog zit dat ik mijn hoofd niet hoef te kantelen om op het scherm te kijken. Alleen met mijn ogen naar beneden is voldoende om het scherm te zien. Zeker als ik op onbekende wegen rijdt dan kan ik soms iedere 15 seconden op mijn tomtom kijken om te zien of het goed gaat. Hoger = gemakkelijker is mijn ervaring.

De mannen met de GS'en hebben de TomTom trouwens echt recht voor hun neus zitten. Een stuk boven het dashboard dus. Dat rijdt wel heel comfy lijkt mij.

Bij mijn monster heb ik twee RAM mounts: eentje in het midden (zoals anderen dat hier ook hebben) en een tweede kogel op mijn originele spiegel schroefdraad (ik heb bar-end spiegels) en als ik de TomTom op de spiegel-kogel monteer zit de TomTom dus een stuk hoger en aan de zijkant. En zo kan ik de houder van de TT wisselen tussen de twee kogels.

Op mijn monster:
Rijksweg = de houder laag in het midden. Minder trillen en ik hoef niet zo vaak op TT te kijken.
Niet-rijksweg = de houder hoog aan de zijkant. Zodat ik alleen mijn ogen naar beneden hoef te doen om het scherm te zien.

Ik moest even zoeken, maar hier een foto van mijn scrambler met de TT gemonteerd.

En uiteindelijk gaat het er natuurlijk om waar jij je comfortabel bij voelt. Zoveel mensen, zoveel voorkeuren :) En gelukkig maar.
 

Bijlagen

  • IMG_3079.jpg
    IMG_3079.jpg
    275,6 KB · Weergaven: 11
  • IMG_3510.jpg
    IMG_3510.jpg
    380,2 KB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:
Bij mijn MT heb ik de originele steun van Yamaha en daar zit hij ook boven de kroonplaat. Ik vindt het prima zo.
 
Super bedankt voor alle reacties, uitleg, foto's etcetera ! :t
1 er valt dus nog een boel te leren tav de 550. Mijn gap en ik zullen ons er dus toch nog meer in moeten verdiepen voor lange trips.
2 fijn te lezen dat we niet de enige zijn die tegen bepaalde zaken aanlopen maar het ook wel een kwestie van accepteren is en mbv jullie trucjes er enigzins omheen kunnen werken
3 ik ga voor kleinere trips gewoon in NL en als ik er zelf op uitga toch maar eens de komende tijd de Calimoto app uitproberen. Heb me flink in gelezen en instructie filmpjes gezien dit weekend.
Er zijn nog veel meer apps natuurlijk maar dit lijkt voor mij de meest gebruiksvriendelijke.
 
Super bedankt voor alle reacties, uitleg, foto's etcetera ! :t
1 er valt dus nog een boel te leren tav de 550. Mijn gap en ik zullen ons er dus toch nog meer in moeten verdiepen voor lange trips.
2 fijn te lezen dat we niet de enige zijn die tegen bepaalde zaken aanlopen maar het ook wel een kwestie van accepteren is en mbv jullie trucjes er enigzins omheen kunnen werken
3 ik ga voor kleinere trips gewoon in NL en als ik er zelf op uitga toch maar eens de komende tijd de Calimoto app uitproberen. Heb me flink in gelezen en instructie filmpjes gezien dit weekend.
Er zijn nog veel meer apps natuurlijk maar dit lijkt voor mij de meest gebruiksvriendelijke.
Calimoto lees ik veel goeds over maar het valt of staat bij een fijne manier om je telefoon te bevestigen op je motor. Dit is hoofdzakelijk afhankelijk van he telefoon.
Voor het van A naar B werk is er nu (het ook Android Auto) volledig gratis en advertentie vrije TomTom Amigo, inclusief flitslocatie waarschuwingen e.d.. Ziet er erg goed uit in de auto.
 
Klopt maar kan op beide motoren gewoon de ram mount x grip bevestigen.
Puur a naar b gebruik ik Google maps over de sena. In auto natuurlijk de navigatie. Cali is puur voor de fun kilometers. Heb al eea geëxperimenteerd vandaag. Veel eenvoudiger trips maken, laten maken door Cali of reeds bestaande opgeslagen toertjes van andere rijders na rijden kan bijna niet. Zelfs ik snap het!
Maarrrrr...nu nog wachten op beter weer en in de praktijk testen.
 
Super bedankt voor alle reacties, uitleg, foto's etcetera ! :t
1 er valt dus nog een boel te leren tav de 550. Mijn gap en ik zullen ons er dus toch nog meer in moeten verdiepen voor lange trips.
2 fijn te lezen dat we niet de enige zijn die tegen bepaalde zaken aanlopen maar het ook wel een kwestie van accepteren is en mbv jullie trucjes er enigzins omheen kunnen werken
3 ik ga voor kleinere trips gewoon in NL en als ik er zelf op uitga toch maar eens de komende tijd de Calimoto app uitproberen. Heb me flink in gelezen en instructie filmpjes gezien dit weekend.
Er zijn nog veel meer apps natuurlijk maar dit lijkt voor mij de meest gebruiksvriendelijke.
Probeer toch ook eens Kurviger (ik heb echt geen aandelen!). Daarmee krijg je mooie routes als je een rondje wilt rijden vanaf een vooraf bepaalde plek. Bij eerdere rondjes met een paar Scramblers viel daar best mee te werken. Natuurlijk: alles kan beter, maar ook iedereen wil weer wat anders.
 
Terug
Bovenaan Onderaan