De Nieuwe Ducati Scrambler

Ik ontdekte gisteren in een advertentie dat het Termignoni Race systeem niet alleen met een nieuwe mapping maar ook met een nieuw luchtfilter en nieuw aangepast deksel voor de airbox wordt geleverd. Dat maakt me dan toch weer nieuwsgierig naar de eventuele vermogenswinst dit zou opleveren. De reden dat de tussenbocht los moet worden gekocht voor het race systeem is dat je kan kiezen tussen een verchroomde(voor de special)of een blank roestvrij stalen versie(voor de icon en de sport).
002_2_8.jpg
s-l1600.jpg
cattura1_10.jpg
 
Ja, dat zou iets vermogenswinst op kunnen leveren. Maar ja, het blijft wel een ‘race-systeem’. Dus bij een ritje over de grens moet je vooraf dus altijd weer je uitlaat wisselen. En dan is het de vraag hoe hij dan loopt op de aangepaste mapping. Jouw 800 liep goed met aangepaste mapping en orginele uitlaat, maar dit is een 1100... Het is overigens wel een heel mooi compleet systeem, waar ze dan helaas weer de hoofdprijs voor vragen.
 
Ja, dat zou iets vermogenswinst op kunnen leveren. Maar ja, het blijft wel een ‘race-systeem’. Dus bij een ritje over de grens moet je vooraf dus altijd weer je uitlaat wisselen. En dan is het de vraag hoe hij dan loopt op de aangepaste mapping. Jouw 800 liep goed met aangepaste mapping en orginele uitlaat, maar dit is een 1100... Het is overigens wel een heel mooi compleet systeem, waar ze dan helaas weer de hoofdprijs voor vragen.

Ja ik ben zelf ook niet van plan om voor een race systeem te gaan. Dit is veel meer werk om te wisselen dan de uitlaat op de 800. Maar dit zal vast geweldig klinken.
 
Ik bespeur in de gesprekken toch ook weer enig enthousiasme voor een lage uitlaat; tot mijn grote genoegen natuurlijk.
Intussen wordt het ook weer tijd om mijn Scrambler aan alle kanten in te spuiten, zodat ik er de winter mee kan doorrijden. Het laatste advies was TPFE-spray die niet kleeft. Die schijnt te bestaan.
 
Ik bespeur in de gesprekken toch ook weer enig enthousiasme voor een lage uitlaat; tot mijn grote genoegen natuurlijk.
Intussen wordt het ook weer tijd om mijn Scrambler aan alle kanten in te spuiten, zodat ik er de winter mee kan doorrijden. Het laatste advies was TPFE-spray die niet kleeft. Die schijnt te bestaan.
Droge PTFE is denk ik niet echt een goed beschermmiddel. Inhoud van zo'n bus is hoofdzakelijk vluchtig middel dat snel verdampt(zo'n 90%) en dan plijft er een heel klein beetje ptfe achter. Om te beschermen wil je denk ik liever iets wat lekker vettig blijft. Zorg gewoon dat je na elke rit de blank gepolijste delen even afveegt(zoveel is dat nu ook niet) met een microvezeldoek of zo , zodat de pekel er af is en spuit er dan een laagje teflon of ptfe spray op. Gewoon de boel lekker vettig houden en af en toe ff afvegen. Niet teveel met water(en zeker geen warm water) er aan. Dingen als ds ketting spanner zou je gewoon dik in het vet kunnen zetten.
 
Vandaag even lekker een km of 80 getoerd om de nieuwe veringsafstelling te beoordelen en mijn nieuwe winterhandschoenen uit te proberen.
Achter heb ik de preload opgeschroefd naar 21mm zichtbaar schroefdraad en de rebound demping 1 klik meer gegeven dan standaard. Voor heb ik de preload maximaal opgeschroefd(met de klok mee tot je niet meer kan) en dan een kwart slag terug. De ingaande en uitgaande demping heb ik voor eerst maximaal met de klok mee gedraaid en vervolgens 1 hele slag terug gedraaid(dit komt neer op een volledige omwentelling meer dan standaard). Dit alles voor een gewicht inclusief kleding van ongeveer 125kg.
Toen ik ging rijden was het verschil echt gigantisch! De voorvork voelde eerst nogal stuiterig maar nu is hij ontzettend strak zonder dat het oncomfortabel is. Ook achter zakt de motor maar een heel klein stukje als ik op stap en blijft onder acceleratie de hele motor veel vlakker. Ook bij het remmen duikt de motor veel minder. De vering spreekt heel goed aan en alle kleine en grote oneffenheden worden goed gefilterd. Met deze afstelling stuurt de motor ook een stuk vlotter omdat hij iets meer op zijn neus staat.
Al met al ben ik zeer tevreden met de veranderingen die zijn gemaakt aan de hand van een Engelse Scrambler bezitter die zijn vering heeft laten afstellen door een gespecialiseerd bedrijf.
De winter handschoenen bevielen ook prima met een buitentemperatuur van 3° tot 5° . Echt geen last van de kou en ondanks het wat groffere formaat genoeg gevoel aan het stuur.
Ik heb gekozen voor een paar Furygan Blazer Sympatex handschoenen die voor 90% uit geitenleer bestaan met een comfortabele fleece voering waardoor ze ook makkelijk aan en uit gaan. Het Sympatex membraan zou alles goed droog moeten houden en toch nog ademend.
Verder lekker gereden op de nog steeds onbestrooide wegen van Zeeland. Motor was zowaar na de rit nog keurig schoon.:t
20181124_153611.jpg
 
Mooi om te horen dat het experimenteren met veringinstellingen ook tot een merkbaar beter resultaat leidt.
Zeeland nog pekelvrij; dat kun je hier niet zeggen. Ik heb het idee dat de gemeente alvast preventief aan de zoutvoorraad begonnen is.
Scrambler is schoongemaakt; nu zorgen dat alles kurkdroog is en dan flink inspuiten. Ik heb vrij oude winterhandschoenen van Thermoboy. Tot net onder nul red ik het daar mee. Extra fleece-vestje onder de jas en ....... Laat de winter maar komen (liefst zonder ijs op straat, dat dan weer wel.)
 
Respect. Bij mij staan ze onder zeil. Accu uit de motor naar binnen gehaald. Voor mij gaat het feest weer in het voorjaar van start. Ik heb ze hier overigens nog niet zien strooien, maar dat zegt ook niet alles. Nee, mijn eerst volgende ritje zal wel ergens in maart volgend jaar plaats gaan hebben....😒
 
Respect. Bij mij staan ze onder zeil. Accu uit de motor naar binnen gehaald. Voor mij gaat het feest weer in het voorjaar van start. Ik heb ze hier overigens nog niet zien strooien, maar dat zegt ook niet alles. Nee, mijn eerst volgende ritje zal wel ergens in maart volgend jaar plaats gaan hebben....😒
Dus maar eens iets plannen voor in maart! We hoeven niet per se zo ver als de Hunsrück, maar een klein stukje over de grens?
 
Mooi om te horen dat het experimenteren met veringinstellingen ook tot een merkbaar beter resultaat leidt.
Zeeland nog pekelvrij; dat kun je hier niet zeggen. Ik heb het idee dat de gemeente alvast preventief aan de zoutvoorraad begonnen is.
Scrambler is schoongemaakt; nu zorgen dat alles kurkdroog is en dan flink inspuiten. Ik heb vrij oude winterhandschoenen van Thermoboy. Tot net onder nul red ik het daar mee. Extra fleece-vestje onder de jas en ....... Laat de winter maar komen (liefst zonder ijs op straat, dat dan weer wel.)
Ja een bevriende vrachtwagen chauffeur vertelde ook dat er al weer flink gestrooid werd in sommige regio's.
Op de kou kun je je inderdaad prima kleden tot zekere hoogte maar ijs en pekel zijn minder leuk. Hou hem goed vet en dan na de winter 1 keer flink poetsen en hopen dat het niet teveel schade heeft aangericht. Zorg vooral goed voor de binnenpoten van je voorvork en de blanco delen van je motorblok.
 
Respect. Bij mij staan ze onder zeil. Accu uit de motor naar binnen gehaald. Voor mij gaat het feest weer in het voorjaar van start. Ik heb ze hier overigens nog niet zien strooien, maar dat zegt ook niet alles. Nee, mijn eerst volgende ritje zal wel ergens in maart volgend jaar plaats gaan hebben....😒
Kan eerlijk gezegd niet wachten tot het weer zover is! In de tussentijd nog wat dingetjes aanpassen(oliekoeler bescherming) en uitkijken naar nieuwe uitlaat systemen:9~. Als er dan ook nog even iemand een geborsteld aluminium ketting schermpje uitbrengt dan ben ik helemaal klaar en gelukkigO-)
 
Het is nog even weg. We kijken omstreeks die tijd nog wel. Voor hetzelfde geld ligt er sneeuw tot net onder de oksels...😄
 
Het is stil hier. Iedereen heeft ‘m al onder zeil staan nu?
Ja je merkt dat het winter wordt. Mktor staat op precies dezelfde plek als normaal maar het is momenteel niet echt lekker weer voor een ritje. Gaat nog wel komen hoop ik.
Verder een beetje het internet afspeuren op zoek naar leuke spulletjes en het motornieuws een beetje volgen(met name dat van de FTR1200 en de Speed Twin).
Van de week nog een beschermer voor de oliekoeler besteld in Thailand bij de mensen van Mugello Moto. Dit had wel wat voeten in de aarde en aan de verzendkosten moet je maar zo min mogelijk denken maar dan heb ik wel iets naar mijn zin als het allemaal lukt. Ik vond de beschermer van Evotech te groot en modern ogen en ik vrees ook dat daar een hoop vuil achter komt waar je niet bij kan en die van Ducabike was leuk maar de gaten zijn wat groot en dd bevesteging met (vermoedelijk) tie raps wat knullig. De beschermer van Mugello Moto past in mijn ogen uitstekend buj de rest van de stijl van de 1100.
Deze is onderweg als het meezit... :
IMG_2493.jpeg
d4f2f2b2a3907299a769af5f60c1b284.jpg
42698921_301724653943093_3484355912581605868_n.jpg
 
Ja, dat is inderdaad een mooie. Heb je de geschuurde RVS plaat of de zwarte besteld?
Wat je van ver haald is in dit geval wel de moeite waard. Misschien komen ze ook nog met een mooie kettingbeschermer.

Ik ga rond de kerst, als ik wat vrije tijd heb en het niet al te koud is, nog effe sleutelen.
Ga de zijplaten van de tank, ring rond koplamp, hitteschild op uitlaat en de carterbeschermer er af halen.
Ga ze zwart laten poedercoaten. Je hebt een tijdje terug wat foto’s gepost en ik vindt het er strak uit zien.
Moet even kijken of ik de orginele badges er terug op zet of op zoek ga naar iets originelers.
Daar heb ik voorlopig dus nog effe de tijd voor.

Zou blij zijn als je de vogeltjes weer hoort fluiten...
 
Ja, dat is inderdaad een mooie. Heb je de geschuurde RVS plaat of de zwarte besteld?
Wat je van ver haald is in dit geval wel de moeite waard. Misschien komen ze ook nog met een mooie kettingbeschermer.

Ik ga rond de kerst, als ik wat vrije tijd heb en het niet al te koud is, nog effe sleutelen.
Ga de zijplaten van de tank, ring rond koplamp, hitteschild op uitlaat en de carterbeschermer er af halen.
Ga ze zwart laten poedercoaten. Je hebt een tijdje terug wat foto’s gepost en ik vindt het er strak uit zien.
Moet even kijken of ik de orginele badges er terug op zet of op zoek ga naar iets originelers.
Daar heb ik voorlopig dus nog effe de tijd voor.

Zou blij zijn als je de vogeltjes weer hoort fluiten...
Ik ben voor de geschuurd rvs versie gegaan. Een ketting schermpje in dezelfde afwerking zou samen met een ander uitlaat systeem het laatste zijn wat ik nog te wensen over heb.
Mooie plannen voor de winter:t
Ben benieuwd hoe het eind resultaat gaat worden.
Ga je voor mat, zijdeglans of hoogglans zwart?
Wat doe je met je zilveren ketting scherm?
En ik wil je verder niet gek maken maar dit zou het helemaal af maken en zijn alle ziver kleurige details verdwenen...:Y
TSB11B.jpg
TSU01R.jpg
 
Ik ga voor hoogglans zwart. Het kettingscherm laat ik voor wat het is. Zit ook niet echt in de buurt van de tank. Kan ook nog de originele zwarte terug zetten. Maar op het blok zitten ook blank geschuurde details die ik uiteraard laat zitten.

Ja, die tankdop ken ik. Absurt duur, dus die laat ik nog even voor wat het is. Een extra sleutel vindt ik ook niet echt handig...
 
Ik ga voor hoogglans zwart. Het kettingscherm laat ik voor wat het is. Zit ook niet echt in de buurt van de tank. Kan ook nog de originele zwarte terug zetten. Maar op het blok zitten ook blank geschuurde details die ik uiteraard laat zitten.

Ja, die tankdop ken ik. Absurt duur, dus die laat ik nog even voor wat het is. Een extra sleutel vindt ik ook niet echt handig...
Hoogglans zwart lijkt me persoonlijk ook fraai, dat matte ben ik niet zo'n fan van.
Die tankdop is inderdaad flink aan de prijs, je hebt ze ook zonder sleutel al moet je dat wel durven(persoonlijk heb ik daar niet zo veel problemen mee maar niet iedereen vindt dat een fijn idee).
Op Aliexpress is overigens ook dat type tankdop te vinden voor veel schappelijkere prijzen en eventueel voor weinig een alu kettingrand in het zwart. Zelf heb ik tot nu toe prima ervaringen met de daar bestelde spullen. Ik houd niet van de regelrechte kopieën die ze daar verkopen( zoals de imitatie Akra en SC uitlaten bijvoorbeeld) maar dit soort spullen kun je daar prima vinden.
Gave plannen in ieder geval weer met je Scrambler, ben benieuwd hoe het er uit komt te zien.
 
... die behoorlijke tegenwind heeft... })

Ja hij vliegt niet echt door...
Heb vandaag ook de Akrapovic slip-ons besteld. Heb afgesproken dat de dealer voor levering ook gelijk de db killers eruit haalt want dat schijnt, zoals jij al eerder aangaf in een bericht, niet echt makkelijk te gaan tegenwoordig onder EU4.
Ze hopen nog dit jaar te kunnen leveren maar met dit weer heb ik in principe geen haast(al kan ik eerlijk gezegd niet wachten...). Een jongen op het U.S. forum heeft de Arrow's inclusief cat. vervanger geplaatst. Die klinkt al lekker diep maar met db killers nog iets te braaf.
ccd48092-5d82-4077-a9a8-bdf949aeab58.png
92d5d09c-3b6f-4e46-9709-22c097a33d26.png
 
Laatst bewerkt:
Dit is trouwens het Arrow RVS susteem gemonteerd. Ziet er een stuk beter uit dan op de promotie foto's van Arrow zelf. Het laser geëtste logo is ook fraai, beter dan die geel blauwe logo's van vroeger.
20181217_152720.jpg
20181217_152823.jpg
20181217_145730.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan