De Nieuwe Ducati Scrambler

Heeft 1 van jullie al eens de 2 riemen en spanrolletjes laten vervangen? Zo ja, wat waren ongeveer de kosten? Volgens het boekje moet dit na 5 jaar gebeuren.
 
Ja riemen heb ik vervangen. Kosten 100 Euro bij de officiële dealer. Prima zelf te doen. Filmpjes op YouTube. Spanrollertjes alleen vervangen als ze rauw lopen. Was bij mij niet aan de hand.
 
Eens in de 5 jaar? Bij de 1100 moeten ze elke 2 jaar volgens het boekje. Nu heb ik net een beurt laten uitvoeren op de 2 jaar oude Scrambler maar ze hebben geen riemen vervangen... binnenkort maar eens vragen waarom ze dat niet gedaan hebben.
 
Eens in de 5 jaar? Bij de 1100 moeten ze elke 2 jaar volgens het boekje. Nu heb ik net een beurt laten uitvoeren op de 2 jaar oude Scrambler maar ze hebben geen riemen vervangen... binnenkort maar eens vragen waarom ze dat niet gedaan hebben.
Bij de 800 elke 24.000 km of 60 maanden. Dus 5 jaar…
Zie foto onder halverwege (timing belts).
B2E27C6E-0BB2-4DD0-B968-225D16A1B49D.png
 
Toch blijf ik het typisch vinden, de Monster 796 met z'n 803cc desmodue moet om de twee jaar/24 maanden nieuwe riemen, de Scrambler 800 met dezelfde motor om de vijf jaar of 60 maanden... Om het nog gekker te maken, het onderdeelnummer van de riemen op de 2020 Scrambler 800 is volgens Startwin hetzelde als de riemen op de Monster 796 en 696! (73740242A). Alleen de eerste jaren hebben een ander nummer (73740241A), maar die is intern vervangen door de eerstegenoemde *242A.
 
Ja is raar, omdat in mijn beleving de Monster 796 exact dezelfde motor heeft als de Scrambler. Ik houdt in principe gewoon het boekje aan en dat betekend dat ik 1 dezer dagen nieuwe riemen nodig heb…
 
Eens in de 5 jaar? Bij de 1100 moeten ze elke 2 jaar volgens het boekje. Nu heb ik net een beurt laten uitvoeren op de 2 jaar oude Scrambler maar ze hebben geen riemen vervangen... binnenkort maar eens vragen waarom ze dat niet gedaan hebben.
Echt waar? Ik moet eens in mijn boekje duiken want ik weet ook niet beter dat riemen bij moderne Ducati's eens in de 5 jaar moeten. Die van mij is van eind 2018 en nog niet gebeurd en 12000 beurt is nog ruim 3000km rijden, al zal dit na de cilinder en zuiger vervanging ook niet heel spannend zijn.
 
Hier lees ik online voor de 1100 ook 24.000km of 5 jaar.
https://maintenanceschedule.net/ducati-scrambler-1100-maintenance-schedule/
Ik zal van het weekend het boekje eens opzoeken.
De riemen van tegenwoordig zijn nauwelijks kapot te krijgen. Verouderen doen ze ook nauwelijks als je ze wel af en toe een keer laar draaien. De servicedata gaan er van uit dat je de Duc regelmatig in het rood trekt. Doe je dat niet dan gaan de riemen veel langer mee. Maar: je moet wel de spanrolletjes controleren en bijstellen als dat nodig is. In dat geval gaan de riemen best lang mee.
Ik hoorde ooit van een monteur (lang geleden) dat de werkplaats ze er op zet en vervolgens niks meer controleert, omdat ze na x kilometer toch vervangen worden. Voor wie dit niet gelooft: Mijn Alazurra Pantah (van 1983) heeft 32000 km gelopen met de originele riemen (kwaliteit van vroeger); maar wel rollen bijstellen elk jaar.
Laat je niet gek maken!
 
Omdat jullie doorpraten over dit onderwerp een aanvulling;
De riemen die ik eraf heb gehaald zagen er gewoon goed uit. Heb de nieuwe geplaatst. Bleek mij dat de spanrollen op precies dezelfde plek kwamen als met de oude riemen. De stelbouten hadden zich afgetekend op het metaal waarop ze vastkomen. Controle spanning met een 4mm imbus sleuteltje. Loopt als een zonnetje. Heb gewerkt met verfstreepjes op de riemen. Weer dankzij YouTube!
 
De riemen van tegenwoordig zijn nauwelijks kapot te krijgen. Verouderen doen ze ook nauwelijks als je ze wel af en toe een keer laar draaien. De servicedata gaan er van uit dat je de Duc regelmatig in het rood trekt. Doe je dat niet dan gaan de riemen veel langer mee. Maar: je moet wel de spanrolletjes controleren en bijstellen als dat nodig is. In dat geval gaan de riemen best lang mee.
Ik hoorde ooit van een monteur (lang geleden) dat de werkplaats ze er op zet en vervolgens niks meer controleert, omdat ze na x kilometer toch vervangen worden. Voor wie dit niet gelooft: Mijn Alazurra Pantah (van 1983) heeft 32000 km gelopen met de originele riemen (kwaliteit van vroeger); maar wel rollen bijstellen elk jaar.
Laat je niet gek maken!
Ik heb het boekje er net nog even bij gepakt en in mijn boekje staat 24.000km of 60 maanden. En deze moderne riemen zouden dit momenteel makkelijk aan moeten kunnen. Verder krijgt de motor zijn beurtjes gewoon dus dat zou goed moeten komen.
20210604_234932.jpg
 
Ik had al zo’n vermoeden dat het dezelfde interval zou zijn als bij de 800.
Don’t worry, be happy…
 
Dan zet ik er deze winter ook orginele riemen op en weet ik dat ik wat langer door kan dan het boekje uit 2008 aangaf 😅
 
Ik zie het nu ook, sorry voor de verwarring. Bij de Monster 1100 moet het wel elke twee jaar, die tabel ziet er anders uit, ze hebben bij de Scrambler nu de maanden erachter gezet. Ik was dus in de war met de 24 van 24.000, dacht dat het 24 maanden was8)7
 
Ook heb ik het luchtfilter vervangen. Bleek niet nodig, maar ik had hem al gekocht. Dan ook maar geplaatst. Als het filterhuis eraf is kan je ook bij de kleppen van het inlaatkanaal van de liggende cilinder. Dan ook maar gelijk de klepspeling gecontroleerd. Bleek binnen de toloranties te zijn. Idem voor het uitlaatkanaal. De motor is dan ook nog 7000 km van de desmobeurt af. Heb de klepstel hoedjes niet. Maar dat kan ik tzt ook zelf oplossen. Is allemaal geen hogere krijgskunde.
Voor de liefhebber kan ik het Haynes service manual zeer aanbevelen.
 
Ook heb ik het luchtfilter vervangen. Bleek niet nodig, maar ik had hem al gekocht. Dan ook maar geplaatst. Als het filterhuis eraf is kan je ook bij de kleppen van het inlaatkanaal van de liggende cilinder. Dan ook maar gelijk de klepspeling gecontroleerd. Bleek binnen de toloranties te zijn. Idem voor het uitlaatkanaal. De motor is dan ook nog 7000 km van de desmobeurt af. Heb de klepstel hoedjes niet. Maar dat kan ik tzt ook zelf oplossen. Is allemaal geen hogere krijgskunde.
Voor de liefhebber kan ik het Haynes service manual zeer aanbevelen.
Ik hoop dat je een filter van BMC of K&N hebt gemonteerd, want dan ben je er heel lang mee geholpen.
Originele filters heb ik nog 2 nieuw liggen, omdat ik een fiets altijd koop met een K&N of BMC. Mocht iemand dus een keer een nieuwe originele nodig hebben, dan ben je welkom. Stuur maar een email.
 
Weinig leven op dit forum; hopelijk meer leven op de Duc!
Na alle corona-ellende wordt het weer ns tijd voor een toertje met een klein groepje. Om in elk geval Skippy ook de kans te geven mee te gaan (nog niet helemaal hersteld van alle corona-naweeën?) stel ik voor een rondje West-Brabant te doen. Als volgende heb ik n rondje Veluwe klaar liggen.
De basis van het rondje binnendoor heb ik gemaakt met Kurviger en aangepast met Tyre. Ongeveer 100 km en daar staat 2.14 uur voor. Ergens moeten we wel langs een bebouwde omgeving, maar dat was er niet uit te krijgen.
We spreken af bij de MacD bij Etten-Leur (Trivium 180, 4873 LP) om 11.00 uur.
Wie kan er op de volgende data: 19-06, 20-06 of 27-06? Laat dat zsm hier weten, dan zien we vanzelf of er liefhebbers zijn.
Als het goed is, vind je de GPX-track in de bijlage.

GPX viewer
 

Bijlagen

  • Breda 2021 rondje 100 km.gpx
    130,1 KB · Weergaven: 8
Weinig leven op dit forum; hopelijk meer leven op de Duc!
Na alle corona-ellende wordt het weer ns tijd voor een toertje met een klein groepje. Om in elk geval Skippy ook de kans te geven mee te gaan (nog niet helemaal hersteld van alle corona-naweeën?) stel ik voor een rondje West-Brabant te doen. Als volgende heb ik n rondje Veluwe klaar liggen.
De basis van het rondje binnendoor heb ik gemaakt met Kurviger en aangepast met Tyre. Ongeveer 100 km en daar staat 2.14 uur voor. Ergens moeten we wel langs een bebouwde omgeving, maar dat was er niet uit te krijgen.
We spreken af bij de MacD bij Etten-Leur (Trivium 180, 4873 LP) om 11.00 uur.
Wie kan er op de volgende data: 19-06, 20-06 of 27-06? Laat dat zsm hier weten, dan zien we vanzelf of er liefhebbers zijn.
Als het goed is, vind je de GPX-track in de bijlage.

GPX viewer
Ik word de 19e gevaccineerd om half 8 in de avond dus weet niet zeker hoe dat uitpakt. Dus de 19e zou op zich een goede datum zijn of de 27e. Hoop dat er weer lekker getoerd kan worden met een leuk groepje Scramblers! :]
 
Ik kan 19 juni niet. Dan worden de riempjes vervangen, remblokken voor en achter en nog wat zaken. 20 en 27 kan ik wel vooralsnog.
 
Ik kan 19 juni niet. Dan worden de riempjes vervangen, remblokken voor en achter en nog wat zaken. 20 en 27 kan ik wel vooralsnog.
Mooi, gezien de twee vorige reacties hebben we een afspraak op 27 juni. Om 11.00 uur bij de Mac in Etten-Leur.
Rondje rond Breda, ruim 2 uur rijden. Nu zijn we met 3: Skippy, MacJunck en ikzelf.
Wie ook nog mee wil? Dan kan natuurlijk altijd. Zorg dat je er om 11.00 uur staat en in de de bijlage nogmaals de route.
Tot dan!

GPX viewer
 

Bijlagen

  • Breda 2021 rondje 100 km.gpx
    130,1 KB · Weergaven: 6
Mooi, gezien de twee vorige reacties hebben we een afspraak op 27 juni. Om 11.00 uur bij de Mac in Etten-Leur.
Rondje rond Breda, ruim 2 uur rijden. Nu zijn we met 3: Skippy, MacJunck en ikzelf.
Wie ook nog mee wil? Dan kan natuurlijk altijd. Zorg dat je er om 11.00 uur staat en in de de bijlage nogmaals de route.
Tot dan!

GPX viewer
Top! Nu al zin in en als ik het goed begrijp is Beemer Bertus er ook bij :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan