De Nieuwe Ducati Scrambler

Mooi nog iemand met een Desert Sled op dit forum te zien verschijnen. De mijne is nu net iets meer dan een jaar oud; geen seconde spijt van gehad! Ik heb de uitvoering met rood frame en zwarte wielen (scheelt poetsen).
Ik heb er een hoger zadel en verlaagde voetjes op gezet en de TomTom gewoon met de standaardhouder aan het stuur vastgemaakt. Dat werkt prima. Ook heb ik een Osco gemonteerd; erg handig om de ketting op orde te houden.
Nog een tip: Waarschijnlijk ga je experimenteren met de afstelling van de vering. De mijne werd afgeleverd met een afstelling gericht op een klein Italiaans ventje of meisje van ca. 55 kilo. De achterkant kreeg ik redelijk op orde, maar het evenwicht tussen voor en achter bleef zoek. HK-Suspension in Tiel heeft voor en achter precies naar mijn postuur en wensen afgesteld.
Dat met die zwarte wielen is wel een voordeel inderdaad.... haha
Ik heb dit topic doorgelezen en kreeg de indruk dat jij ook niet ver van het maasheggengebied (waar mijn foto genomen is) woont, dus wie weet komen we elkaar wel een keer tegen 8-).

Met de verschillende Navi's is het altijd lachen.
Met de Zumo probeer ik zoveel mogelijk met tracks te werken, maar voor mij is de hoofdregel :
Degene die voorop rijdt bepaald de route en de rest mag niet mekkeren :+.
Als ze het beter weten moeten ze maar voorop rijden.

Vering is inderdaad altijd wel een dingetje.
Ik heb mijn Tiger bij JJ suspension in Mill onder handen laten nemen, waar ik wel over te spreken ben.
Ga daar later nog wel even met de DS langs om de boel te optimaliseren
 
Laatst bewerkt:
Dat zijn sowieso handige opties. Ben benieuwd naar je ervaringen met de Beeline. Deze werkt toch in samenwerking met je telefoon?

Werkt inderdaad gewoon met de smartphone.
Via de Beeline app (gebaseerd op google maps) stuur je het kleine display'tje aan.
Vaak gebruik ik de Zumo als "elektronische landkaart". Dat zal met de Beeline dus niet gaan, dan moet je de telefoon erbij pakken.

 
Dat met die zwarte wielen is wel een voordeel inderdaad.... haha
Ik heb dit topic doorgelezen en kreeg de indruk dat jij ook niet ver van het maasheggengebied (waar mijn foto genomen is) woont, dus wie weet komen we elkaar wel een keer tegen 8-).

Met de verschillende Navi's is het altijd lachen.
Met de Zumo probeer ik zoveel mogelijk met tracks te werken, maar voor mij is de hoofdregel :
Degene die voorop rijdt bepaald de route en de rest mag niet mekkeren :+.
Als ze het beter weten moeten ze maar voorop rijden.

Vering is inderdaad altijd wel een dingetje.
Ik heb mijn Tiger bij JJ suspension in Mill onder handen laten nemen, waar ik wel over te spreken ben.
Ga daar later nog wel even met de DS langs om de boel te optimaliseren
Wel grappig dat je eerst ook een Tiger had net als ik. Vond ik te mooi lopen, net een naaimachientje. Maar vooruit 1 Tiger tussen 6 Italianen door moest ik ook ns proberen. De enige die ik nu nog wel ns wil belijken is de nog niet leverbare Aprilia Tuareg.
 
Wel grappig dat je eerst ook een Tiger had net als ik. Vond ik te mooi lopen, net een naaimachientje. Maar vooruit 1 Tiger tussen 6 Italianen door moest ik ook ns proberen. De enige die ik nu nog wel ns wil belijken is de nog niet leverbare Aprilia Tuareg.
Echt? Dan zou ik toch ook zeker de nog te verschijnen Husqvarna Norden 901 ook meenemen en de Yamaha Tenere 700(wat zeker voor het geld maar ook kwa rijeigenschappen de te kloppen motor zou moeten zijn in dit genre en waarvan de Rally edition mij persoonlijk wel een beetje hebberig maakt;)).Maar de Aprilia ziet er inderdaad ook fraai uit en heeft alle nieuwste snufjes. Die desert X van Ducati zal denk ik wel nooit komen...
 
Echt? Dan zou ik toch ook zeker de nog te verschijnen Husqvarna Norden 901 ook meenemen en de Yamaha Tenere 700(wat zeker voor het geld maar ook kwa rijeigenschappen de te kloppen motor zou moeten zijn in dit genre en waarvan de Rally edition mij persoonlijk wel een beetje hebberig maakt;)).Maar de Aprilia ziet er inderdaad ook fraai uit en heeft alle nieuwste snufjes. Die desert X van Ducati zal denk ik wel nooit komen...
Op de Tenere 700 heb ik n rondje gereden. Ook op de Tracer 700. Hoewel meer trekkracht dan je zou verwachten uit dat blok, vond ik het toch niet super. Hetzelfde had ik bij de Guzzi TT85 en op de Benelli TRK502X, Mooie fietsen en op de Guzzi en Benelli paste ik prima, maar een blok dat niet de trekkracht heeft waar ik dat graag wil ........
 
Wel grappig dat je eerst ook een Tiger had net als ik. Vond ik te mooi lopen, net een naaimachientje. Maar vooruit 1 Tiger tussen 6 Italianen door moest ik ook ns proberen. De enige die ik nu nog wel ns wil belijken is de nog niet leverbare Aprilia Tuareg.
De Tiger 1050 heb ik nog steeds... erg fijne machine om te reizen.
Genoeg vermogen en bagagemogelijkheden en toch niet lomp zwaar :-).
Ook diverse dingen aangepast, vering voetsteunen, kuipruit, zodat het precies bij mijn lengte past.
Al op diverse motoren gezeten, maar nog geen waardige vervanger kunnen vinden.
Dit alles is mijn persoonlijke mening:)

De DS is tot op heden meer een speeltje voor rundumhause 8-)
 
Op de Tenere 700 heb ik n rondje gereden. Ook op de Tracer 700. Hoewel meer trekkracht dan je zou verwachten uit dat blok, vond ik het toch niet super. Hetzelfde had ik bij de Guzzi TT85 en op de Benelli TRK502X, Mooie fietsen en op de Guzzi en Benelli paste ik prima, maar een blok dat niet de trekkracht heeft waar ik dat graag wil ........
Ja, de 700 is het bekende CP2 blok die ook onder de MT07 hangt. Prima blok, rijdt goed, is zeer betrouwbaar, maar heeft zijn beperkingen. De 900 (CP3) vinden veel weer te klinisch, hoewel ik de lineaire vermogensafgifte persoonlijk best lekker vindt van de driecilinder. Heb met beide blokken ervaring en voor ieder is wat wils.

Het is jammer dat ze geen Tenere of Tracer hebben gemaakt met het CP4 blok. Maakt echt bijna geen zak uit in welke versnelling je rijdt met welke snelheid, een draai aan je gashendel en je wordt gelanceerd… Het zal er nu door die Euro5 (en wellicht verbruik) helaas wel niet meer van komen… En ze klinken zo lekker hè. En ondanks dat het een 4 cilinder is kan hij ook vrij bokkig zijn, beetje aan - uit gasrespons. Ik hou er van…
 
Laatst bewerkt:
Mocht iemand zin hebben in een rondje op zondag 26-09-2021: Ik ben een GPS-rondje aan het maken door Midden-Brabant. Start in Udenhout (bij Tilburg) en totaal ca. 130 km in het gebied tussen Tilburg, Eindhoven en Den Bosch.
Als er liefhebbers zijn ...... dan gaan we! Laat het hier even weten.
 
Mocht iemand zin hebben in een rondje op zondag 26-09-2021: Ik ben een GPS-rondje aan het maken door Midden-Brabant. Start in Udenhout (bij Tilburg) en totaal ca. 130 km in het gebied tussen Tilburg, Eindhoven en Den Bosch.
Als er liefhebbers zijn ...... dan gaan we! Laat het hier even weten.
Mits het weer meewerkt ben ik erbij :]
 
Hoe lang doen jullie met banden en ketting?
Onze ervaring tot dusver:
Scrambler 800 op 10dkm voorband en achterband weg.
Op 12.5dkm wordt aangegeven dat de kettingset eraan komt
Scrambler 1100 op 6.5dkm achterband compleet weg, op 13dkm achterband band vrijwel op en voorband komt er aan, ook hier komt de ketting set eraan.
Nu nog de mt60 rs banden.
Houden jullie de originele banden aan of zijn er wat slijtvastere modellen?
Wat voor kettingset zouden jullie er op zetten?
 
Hoe lang doen jullie met banden en ketting?
Onze ervaring tot dusver:
Scrambler 800 op 10dkm voorband en achterband weg.
Op 12.5dkm wordt aangegeven dat de kettingset eraan komt
Scrambler 1100 op 6.5dkm achterband compleet weg, op 13dkm achterband band vrijwel op en voorband komt er aan, ook hier komt de ketting set eraan.
Nu nog de mt60 rs banden.
Houden jullie de originele banden aan of zijn er wat slijtvastere modellen?
Wat voor kettingset zouden jullie er op zetten?
Ik zo'n beetje 8000 km met een achterband en dan pak ik de voorband ook gelijk mee.
Ketting is nu 11000 km oud en ziet er prima uit. Smeer hem elke 500 km. Persoonlijk zou ik gewoon weer een D.I.D. ketting nemen maar dan een 520 zvm-x in het goud.*D
Ik vraag me af hoe je achterband er uit ziet bij 6500 km omdat de slijtage indicator redelijk ver uit het midden zit en het midden dus best ver en glad mag afslijten voor de band aan vervanging toe is. Ik blijf bij de MT 60 RS want ze rijden heerlijk en zien er goed uit. Hebben me nog nooit voor rare verassingen gesteld ongeacht het weer of de staat van de weg.
 
Ik heb nog nooit een achterband tot de draad opgereden. Heb ze allemaal voortijdig lek gereden…😏 Dus hier kan ik niets over zeggen. De voorband heb ik bij ca. 14.000 km vervangen.
Mijn ketting en tandwielen is nog de eerste set en zit er nu ruim 19.000 km op. Niet verkeerd dus.
Ik smeer elke 500 tot 600 km de ketting en maak hem circa elke 1500 km schoon met kwast en veel lampolie. Daarna drogen met doek en volgende dag weer smeren. Nieuwe ketting idd wat Skippy zegt een 520, maar dan in het rood. Mits die leverbaar is…?
 
Laatst bewerkt:
Zal een foto maken van de band, heb dit jaar meerdere buitenlandritten gedaan, dan beperkt het onderhoud zich tot de osco om de ketting te smeren. Er komt nu weer een buitenlandrit aan en vraag me af of we er goed aan doen om door te rijden met deze band :)
 
Heb de Scrambler gekocht met 14k op de teller. Er zaten toen twee Metzeler Roadtec Z8 banden op. Deze pure straatbanden voldeden mij goed. Bij 20k km beide banden vervangen door dezelfde banden. Beetje vroegtijdig maar ik had een lekke achterband. Dus beiden maar vervangen.
Bij 16k de ketting en tandwielen vervangen voor een Did kettingset. De gouden uitvoering. Gekocht op de website van Ten Cate. Pastte precies met de juiste ketting lengte. Iets van 125 Euro. De oude set was echt versleten. Motor reed veel fijner met dat nieuwe spul. Wist niet dat zoiets zo voelbaar was. Smeer het ketting ook om de 500 km.
Op diverse pagina lees ik veel over klachten over de buddyseats. Op de mijne zit het verlaagde dameszadel. Afgelopen week een rit van 500 km Duitsland in. Resultaat geen pijn kont. Het orginele bruine zadel heb ik er ook nog bij, maar nog niet gebruikt omdat ik het bruine niet mooi vind.
Doordat ik in het hoge noorden woon mis ik de ritjes van deze forrummers wel!
 
Ja is een relatief simpel klusje. Achterwiel eruit. Kan je het tandwiel met de bevestiging uit het wiel pakken. Voortandwiel zit er.vrijwel los op. Adviseer de wetenschap van het Haynes werkplaats boek aan. Staat veel in beschreven voor beetje technische liefhebbers!
 
Ik smeer de ketting met de osco 1 keer per 350km, helpt blijkbaar niet veel:)
Volgende week nog 1 buitenland rit, ga het met beide motoren iig met de oude kettingset en band doen, hierna zie ik wel weer.
Moet maar eens zo’n steun kopen om het wiel te lichten, is er 1 die voor de 800 en de 1100 past?
 
Ik smeer de ketting met de osco 1 keer per 350km, helpt blijkbaar niet veel:)
Volgende week nog 1 buitenland rit, ga het met beide motoren iig met de oude kettingset en band doen, hierna zie ik wel weer.
Moet maar eens zo’n steun kopen om het wiel te lichten, is er 1 die voor de 800 en de 1100 past?
Ik gebruik zelf de Abbastand van de Scrambler 800 op mijn 1100 zonder al teveel problemen. Het is een beetje pielen met de iets grotere voetsteunen van de 1100 maar het werkt bij mij prima. Ik durf hem echter niet zonder meer aan te bevelen omdat sommige amerikanen wat problemen hadden met het gebruik op de 1100.
 
Ik smeer de ketting met de osco 1 keer per 350km, helpt blijkbaar niet veel:)
Volgende week nog 1 buitenland rit, ga het met beide motoren iig met de oude kettingset en band doen, hierna zie ik wel weer.
Moet maar eens zo’n steun kopen om het wiel te lichten, is er 1 die voor de 800 en de 1100 past?
Ligt er aan waar je de smeernozzle van de Osco hebt geplaatst, maar volgens mij smeer je de ketting alleen midden op de rolletjes. Ik spuit bij insmeren eerst de 2 buitenkanten van bovenaf in (o-ringen) en daarna in het midden de rolletjes. Als je het met een spuitbusje doet kun je het smeermiddel daar plaatsen waar je wilt. Nogmaals, ik rij al 19.000 km met de set en is nog lang niet op. Het is bovendien een werkje van niks, ik hoef daarvoor geen Osco. En het scheelt weer een halve kilo gewicht aan je motor… Voor lange ritten naar het buitenland kun je (navulbare) kleine spuitbusjes krijgen die je makkelijk mee kunt nemen en waarmee je zo’n 3 a 4x kunt smeren
 
Laatst bewerkt:
Ik smeer de ketting met de osco 1 keer per 350km, helpt blijkbaar niet veel:)
Volgende week nog 1 buitenland rit, ga het met beide motoren iig met de oude kettingset en band doen, hierna zie ik wel weer.
Moet maar eens zo’n steun kopen om het wiel te lichten, is er 1 die voor de 800 en de 1100 past?
Ik doe met een band ongeveer 11.000 of net iets meer. Overigens liever een Pirelli Scorpion Trail II dan de originele.
Hoe lang ik met een ketting doe weet ik niet, want ik rijd er altijd meer dan 30000 mee en dan heb ik wel weer n andere fiets. In de Osco zit bij mij een mengsel van niet biologisch afbreekbare kettingzaagolie en Molycote BR2. Door de Molycote worden de kettingrollen grijs (molybdeendisulide) en als het grijs er af is: even smeren. Ik ruilde een motor in (Tiger) met ketting van 37000 km en de deaker kon die zo doorverkopen. Oftewel: een ketting gaat meet dan 30000 mee met jet juiste smeermiddel.
 
Heb de Scrambler gekocht met 14k op de teller. Er zaten toen twee Metzeler Roadtec Z8 banden op. Deze pure straatbanden voldeden mij goed. Bij 20k km beide banden vervangen door dezelfde banden. Beetje vroegtijdig maar ik had een lekke achterband. Dus beiden maar vervangen.
Bij 16k de ketting en tandwielen vervangen voor een Did kettingset. De gouden uitvoering. Gekocht op de website van Ten Cate. Pastte precies met de juiste ketting lengte. Iets van 125 Euro. De oude set was echt versleten. Motor reed veel fijner met dat nieuwe spul. Wist niet dat zoiets zo voelbaar was. Smeer het ketting ook om de 500 km.
Op diverse pagina lees ik veel over klachten over de buddyseats. Op de mijne zit het verlaagde dameszadel. Afgelopen week een rit van 500 km Duitsland in. Resultaat geen pijn kont. Het orginele bruine zadel heb ik er ook nog bij, maar nog niet gebruikt omdat ik het bruine niet mooi vind.
Doordat ik in het hoge noorden woon mis ik de ritjes van deze forrummers wel!
Hadden we een rondje in het midden van NL en zagen we je nog steeds niet (haha). Volgende keer beter?
 
Ik doe ook ongeveer 11.000 met de banden. Een tijdje heb ik ze onafhankelijk van elkaar vervangen (voorband gaat dan 13.000 mee) maar nu doe ik ze beiden tegelijk.

Ik moest het even opzoeken, maar met de ketting+tandwielen doe ik 25.000 km. En dat is waarschijnlijk mijn fout, ik smeer veel te weinig. :/

Afgelopen weekend heb ik de gevorderde rij opleiding gevolgd bij moto-active. Dat was wel erg leuk om te doen. Mijn rijvaardigheden wat verder aangescherpt en wat tips gekregen.

Een groot deel van het weekend heb ik de gopro laten meelopen, dat is wel leuk om te zien om te kijken naar de rijlijnen en hoe de anderen rijden. Misschien dat ik wat clips op youtube zet om een beeld te krijgen.
 
Bij moderne kettingen is het smeren van de ketting volgens mij amper nog van invloed op de levensduur en zal dit alleen uitmaken hoe lekker soepel en stil alles loopt. De rijstijl heeft veel meer invloed op de levensduur en ik verwacht dan ook dat Ad's ketting zelfs zonder smering de 50.000 wel haalt:+
Ik heb wel eens een test gezien van een man die dit in de praktijk heeft geprobeerd en het scheelde allemaal maar heel weinig. Ook vind ik de ketting van de 1100 beduidend soepeler lopen dan die van de 800 en vermoed dat deze van betere kwaliteit is. Maar kan ook dat dit alleen bij mijn 800 het geval was. Ik smeer de ketting hoofdzakelijk aan de binnenkant van de rollen en ga er altijd 2x overheen met de spuitbus en dit werkt prima. Tijdens het rijden komt het smeermiddel vanzelf overal.
 
@keesjan
Nou dat zijn nagenoeg exact dezelfde problemen en irritaties waar wij ook steeds tegen aanlopen met die 550 :(
Met de oude TT eigenlijk nooit dergelijke problemen gehad maar die accu was echt helemaal op.

@MacJunk
Die 420 is een iets oudere. Hij is nog wel ergens te krijgen zag ik, desnoods 2e hands. Wat zijn jouw ervaringen hiermee?

Hadden we een rondje in het midden van NL en zagen we je nog steeds niet (haha). Volgende keer beter?
Sorry, had wat anders te doen.. emotioneel het rondje wel gereden achter de TomTom.
 
Terug
Bovenaan Onderaan